Welke boot/motor combinatie kan ik het best aanschaffen?


Gebruikersavatar
dennis gerits
Berichten: 549
Lid geworden op: 07-12-2009 13:07
Locatie: Weert

20-07-2015 00:13

Michael Lintvelt schreef:Mocht je in de toekomst op rivieren gaan vissen, dan zou ik toch echt iets meer dan 2,5pk nemen. Ik moet er niet aan denken om met een 2.5 pk hier op de Ijssel te moeten varen. Dat gaat stroomafwaarts best wel, maar zo gauw de wind wat aantrekt (4/5) en je tegen de stroming in moet om een kilometer of twee drie te varen wordt het link. Met een 4 pk achter mijn vortex 285 (met volle bepakking, hond en ikzelf erop) ga ik dan nog zo'n 8 a 9 km/h en dan vaar je continue volgas.



dus met een 2.5 pk ga je dan ongeveer 4-5km/u

is ook maar net waar je zelf genoegen mee neemt...)

sommige moeten er weer niet aan denken om met ''maar'' 4 pk zich op het water te begeven, en hangen er meteen 15pk achter bijvoorbeeld...dan ga je volbepakt tegen de wind en stroming in met 2 man nog 25km/u :)
Michael Lintvelt
Berichten: 197
Lid geworden op: 10-11-2010 11:55

20-07-2015 18:49

Rond die snelheid (misschien iets harder) zal het gaan inderdaad. Het gaat wel, maar houdt niet echt over en dat heb ikzelf toch wat liever. Je vaart er immers niet alleen, op dat smalle stuk (meter of 60-80 afhankelijk van waterstand en locatie) varen ook de binnenvaartschepen van 110 meter lang en 3000+ ton zwaar.

Ik hoef niet perse 15pk achter m'n boot, maar wil toch uiteindelijk wel graag in plane (rond de 20 km/h) naar mn stek kunnen varen als ik de verre stekken ook ga bevissen. (En die zijn steeds interessanter, want je mag er via de kant baak niet komen en het aantal (karper) vissers is er vaak nihil.
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

21-07-2015 09:13

Ik heb toevallig net een 9.9 (Mercury XR10, met koppeling in de helmstok) aangeschaft omdat ik, zoals Michael ook zei, wel een beetje gang wil hebben. Weet niet of je wel eens in een onweersbui terecht ben gekomen die op komt zetten als diarree maar dan lul je wel anders. Helemaal vergeten te melden.

Beter mee verlegen dan om verlegen, vaarbewijs is zo gehaald en een registratie kost 3 tientjes.
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Jordy van Oudenallen
Berichten: 15
Lid geworden op: 01-06-2014 12:32

25-07-2015 16:05

Ik heb afgelopen week een bootje gehuurd (wel zo'n harde polyester van 3.5M schat ik).
Viel me nog niet eens tegen qua snelheid maar die motor was wel te klein voor die boot (kortstaart) en die boot resoneerde als de pest.
Ik heb de 2.5 PK nog niet achter een rubberboot gehad maar ik denk dat dat wel voldoet als je je prioriteiten niet op snelheid zet en het is niet van dat belachelijke weer zoals vandaag.

Ik heb nu een Fox 290 boot die ik gebruik dit weekend en die is me echt veel te zwaar.
Doordat ik veelal alleen ben en ook fysiek niet bevoordeeld ben is een boot van 40 KG gewoon te zwaar voor mij.

Doordat ik het financieel enigszins een beetje in de hand wil houden ben ik op zoek gegaan naar een boot van zo'n 5 a 600 euro.

Bij Kewi hebben ze een Alppa met fluistermotor (die ik ook nog zoek) in de aanbieding voor € 429.
De boot zelf is naar mijn idee perfect qua vormgeving doordat het echt een groot vierkant is zeg maar zonder "tabs" toe lopende voorkant.
Alleen de prijs is dus echt dusdanig laag dat het wel troep moet zijn lijkt mij? :roll:

dit is hem;
http://kewi.nl/electro_fluister_motoren.htm

En diegene die er nu het beste voor staat is een Kolibri KM-280 (of KM-300) met airdeck.

De reacties die ik vindt over Kolibri boten zijn wel positief te noemen en ze zijn ook gunstig geprijsd (€603 voor de airdeck 280 variant).
Dan zit ik daarmee ook gelijk aan me budget in principe.

Iemand ervaring met de boot die ze bij Kewi aanbieden?
Aangezien ik ook een fluistermotor zoek is dat wel een optie, daarbij moet het wel zo zijn dat de boot ook enigszins kwalitatief goed is en niet na één aanvaring met een tak lek gaat.

Zal er ook af en toe normaal mee willen varen met 1 a 2 mensen erbij dus dan heb ik wel weer het idee dat die boot van Kewi geen goede keuze is met die stompe bodem.

Alvast bedankt voor de reacties weer.
Jordy van Oudenallen
Berichten: 15
Lid geworden op: 01-06-2014 12:32

25-07-2015 18:29

De Kolibri heeft trouwens ook geen opblaasbare kiel.

ga ik daar hinder van ondervinden met een 2,5 PK motor erachter?
Gebruikersavatar
dennis gerits
Berichten: 549
Lid geworden op: 07-12-2009 13:07
Locatie: Weert

25-07-2015 18:32

zonder kiel valt ook goed te varen...zeker met een boot die zo ontworpen is...

ben zelf ooit de kiel vergeten in frankrijk :wink: ... 10 dagen perfect gevaren zonder kiel erin.. alleen bij planee varen spettert hij wat meer aan de zijkanten, maar dat is bij 2.5pk niet van toepassing