Onderhoud Ultegra's


Plaats reactie
Simon Verver
Berichten: 61
Lid geworden op: 30-07-2013 10:36

24-06-2015 22:03

Ik heb mijn Shimano ultegra 10000xsb inmiddels een paar jaartjes en vond het een geschikt moment deze een onderhoudsbeurtje te geven. Meestal zit er een flesje olie bij, maar kon dit niet meer vinden en heb in de hengelsportzaak een flesje olie van shimano mee gekregen (Lees: de hoofdspijs betaald).

Mooi alles gesmeerd nl. handvat, lijnroller en andere bewegende delen. Alles schoongemaakt en een aantal druppels olie in het "easy maintenance" gaatje gedaan. Merk niet veel verschil, maar er mankeerde voor de smeerbeurt ook niets schrikbarends aan de molens.

Nu kon ik me niet inhouden om de body van 1 van de molens open te schroeven, en het stelt ook allemaal niet heel veel voor zolang je niet alles uit het huis gaat zitten peuteren. Wat mij dus opviel, is dat het hele zooitje van binnen gesmeerd is met vet, niet met olie.

Waarom zou ik dan vervolgens mijn molens gaan smeren met olie?? Volgens mij werkt deze combinatie alleen maar nadelig, tenzij je ze vervolgens elke maand blijft in-olieën...

Kan iemand mij hier wat zinnigs over vertellen? En welk vet ik eventueel hiervoor best kan gebruiken?

Gr, Simon.
Michel Hulshof
Berichten: 458
Lid geworden op: 28-01-2014 18:13

25-06-2015 01:49

Simon Verver schreef:Ik heb mijn Shimano ultegra 10000xsb inmiddels een paar jaartjes en vond het een geschikt moment deze een onderhoudsbeurtje te geven. Meestal zit er een flesje olie bij, maar kon dit niet meer vinden en heb in de hengelsportzaak een flesje olie van shimano mee gekregen (Lees: de hoofdspijs betaald).

Mooi alles gesmeerd nl. handvat, lijnroller en andere bewegende delen. Alles schoongemaakt en een aantal druppels olie in het "easy maintenance" gaatje gedaan. Merk niet veel verschil, maar er mankeerde voor de smeerbeurt ook niets schrikbarends aan de molens.

Nu kon ik me niet inhouden om de body van 1 van de molens open te schroeven, en het stelt ook allemaal niet heel veel voor zolang je niet alles uit het huis gaat zitten peuteren. Wat mij dus opviel, is dat het hele zooitje van binnen gesmeerd is met vet, niet met olie.

Waarom zou ik dan vervolgens mijn molens gaan smeren met olie?? Volgens mij werkt deze combinatie alleen maar nadelig, tenzij je ze vervolgens elke maand blijft in-olieën...

Kan iemand mij hier wat zinnigs over vertellen? En welk vet ik eventueel hiervoor best kan gebruiken?

Gr, Simon.


Vet op lagers dringt niet door in de behuizing vandaar olie. Olie op tandwielen is er zo weer af daarom vet, er zijn verschillende vetten te koop met elk hun eigen eigenschap ( naast de smerende werking ) super lube heeft een totaal pakket olie, vet en een spray en deze zouden prima kunnen. Neem je iets anders zorg dan wel voor een vet/olie welke het kunststof niet aantast daar wordt het uiterlijk van de molen niet beter op. Olieën zijn leuk, maar je gebruikt gauw te veel wat lekker in de behuizing drupt. Bijna alle molens uitgezonderd de lagers worden allemaal ingevet ( zuurvrij ) ;)
Simon Verver
Berichten: 61
Lid geworden op: 30-07-2013 10:36

25-06-2015 23:56

Oke, bedankt voor de informatie!

Ik zal is op zoek gaan naar goed vet.
Misschien gek maar zuurvrije vaseline word voor ook veel dingen toegepast en is dat niet gewoon te gebruiken misschien??
Plaats reactie