Ongedaan maken quickdrag.


Plaats reactie
Gebruikersavatar
Richard Pont
Berichten: 794
Lid geworden op: 26-01-2005 10:53
Locatie: Leidschendam
Contacteer:

10-05-2015 16:59

Ik heb een setje Daiwa Cast Izm's. Fantastisch mooie molens, maar ik kan maar niet wennen aan die quickdrag. Ik ben iemand die tijdens een dril continue bezig is met de slip en ik zet hem daarbij steeds te zwaar of te licht. De instelbaarheid vind ik ook te beperkt.
Ik zal graag een gewone slip hebben, weet iemand of daar een 'foefje' voor is? Ik weet dat het omgekeerd wel mogelijk is.
Ruim je rotzooi nou eens op !!!
Gebruikersavatar
Andre Jacobs
Berichten: 1974
Lid geworden op: 29-09-2003 02:00
Locatie: Finsterwolde

11-05-2015 14:57

Is een combinatie van de slipschijfjes en de spoelknop. De oudere spoelknoppen hebben een veer ingebouwd, die de druk geleidelijk aan opbouwen. quickdrags hebben dit niet en hebben een kleiner bereik.

Mocht je spoelknoppen kunnen bemachtigen van een andere Daiwa molen zonder quickdrag, dan zou je daarmee klaar zijn. Meestal zijn die onderling uitwisselbaar. Die veertjes inbouwen lijkt me niet mogelijk. Ik heb het eerder andersom gedaan, ik heb Daiwa windcast spoelknoppen besteld en deze op mn Entoh molens geplaatst, gewoon bij de lokale Daiwa dealer :-).

De slipschijfjes spelen ook een rol, misschien in wat mindere mate dan de slipknop. Viltenschijfjes kun je een beetje indrukken, in tegenstelling tot carbon schijfjes. Vilten schijfjes geven je daarom misschien iets meer geleidelijke opbouw van druk. In mijn ogen is de 'opstartsnelheid' van carbon schijfjes wel lager, maar vilten schijfjes voldoen ook in oudere Daiwa molens prima?
Bojan van der Linde
Berichten: 1060
Lid geworden op: 26-02-2003 01:00
Locatie: zuid-holland

11-05-2015 15:38

Je kunt ze ook met mij ruilen hoor richard voor shimano mediums :roll: :lol:
Gebruikersavatar
Richard Pont
Berichten: 794
Lid geworden op: 26-01-2005 10:53
Locatie: Leidschendam
Contacteer:

11-05-2015 17:01

@ André, bedankt voor je uitleg. Het gaat waarschijnlijk dus erg lastig worden. Ik heb nog even de spoelknoppen geprobeerd van mijn Emblems, maar die passen niet, die zijn veel kleiner.

@ Bojan, dat geloof ik best :wink: . Maar ik denk wel dat ik ze ga verkopen. Ik vind zo'n quickdrag echt helemaal niks, ach het was het proberen waard. En misschien dat daar dan wel weer Shimano xt-a Longcasts voor in de plaats komen. Eigenlijk waren dat de enige molens waar ik erg tevreden over was. Of misschien nog wel een tweede setje Black Emblems. Ik moet zeggen dat ik daar ook wel tevreden over ben. Meer tevreden dan over de Cast'izms die ruim 3 keer zo duur zijn.
Ruim je rotzooi nou eens op !!!
Bojan van der Linde
Berichten: 1060
Lid geworden op: 26-02-2003 01:00
Locatie: zuid-holland

11-05-2015 17:06

haha en zo blijf je lekker bezig.
Heb nu ook de medium en moet zeggen bevallen super icm 10ft stokken.
Mijn 12ft hebben de waterkant al ruim een half jaar niet meer gezien.
Gebruikersavatar
Andre Jacobs
Berichten: 1974
Lid geworden op: 29-09-2003 02:00
Locatie: Finsterwolde

12-05-2015 09:11

Richard Pont schreef:@ André, bedankt voor je uitleg. Het gaat waarschijnlijk dus erg lastig worden. Ik heb nog even de spoelknoppen geprobeerd van mijn Emblems, maar die passen niet, die zijn veel kleiner.


Ow apart, zijn de castizms dan afwijkend van de gangbare maten voor Daiwa? mijn enoth's en windcasts waren uitwisselbaar, ik had t idee dat de emblems die ik ervoor had niet anders zouden zijn qua maat, maar die heb ik niet geprobeerd.

Wat betreft het prijsverschil...ik snap ook nooit zo goed hoe dat tot stand komt. Emblems zijn behoorlijk bombproof en de slipprestaties doen niet onder voor de duurdere modellen, waar gaat het prijssverschil dan in zitten? Just vraag en aanbod?

Anyways Goed om te zien dat er nog mensen zijn met een ergere molen tik dan ik :').
Plaats reactie