Leen in de praktijk is mijn ervaring dat een licht ingestelde slip toch echt beter is.
Nu vis ik met een baitrunner, en die heb ik altijd op zijn aller lichtste stand..zodat bij elke trekje de lijn met gemak vrijgegeven kan worden zonder enig druk op het Vtje van de delkim.
Nog een belangrijke punt is het gebruik van welk soort swinger/hanger.
Indien er een zware hanger/swinger erop hangt dan heb je wel weer extra druk op de Vtje, zo licht mogelijk vissen en en zo licht mogelijk de bairtunner/slip instellen is mijn advies.
3 maanden terug op een kanaal aan het vissen met gloednieuw ( 1e keer op molen ) proline 25mm sinking braid ( gebruik het al jaren maar was toe aan vervanging ).
Je raad het al..een vrachtschip..bijna halve spoel eraf op volle fluiter( dure hobby ja weg 90 euro

), ik kijk dus snel naar de delkim maar niks..nada.
Nu kan ik je vertellen dat als de slip zwaarder had gestaan zeker wel ergens een snee had opgelopen.
Overigens vis ik jaaaren alleen en altijd met gevlochten lijnen voor het roofvissen als het karpervissen.
Ik heb er zoveel mogen testen, en er zit bij elk lijn wel een verschil.
Ik heb een jaar lang met 17mm gevist, 17mm - 17 kilo oersterk lijn maar kijk deze diameter lijn is weer een ander verhaal dan bijvoorbeeld de 25mm braid van proline, piet vogel of de PB.
Ik raad iedereen aan om 1 van deze lijnen te gebruiken, beste zinkende is overigens wel de proline lijn en zijn gewoon goed bevisbaar met de delkim.
Hoe dunner hoe slechter voor je spullen vind ik, kan beter uitpakken in sommige omstandigheden heeft zijn voordelen door beter in te snijden bij planten etc maar is dan weer nadelig bij andere obstakels.
Drijvend lijn of zinkend..dan kom je weer ieder keer bij verschillende lijnen terecht.
Er zijn veel lijnen op het markt die voor de roofvisser is gemaakt, en mensen gaan dit dan gebruiken voor het karpervissen wat weleens verkeerd kan uitpakken.
Zo heeft ieder lijn een eigen werp eigenschap, goed mee uitkijken. Ik vaar mijn lijnen altijd uit tenzij ik op een kanaal eigen kantje pak.
De een snijd beter dan het ander..zo snijd bijvoorbeeld een Berkley stealth code red als een mes, maar de proline braid weer niet...etc etc..
Niet elk gevlochten is hetzelfde...hangers, swingers, slip..allemaal belangrijke factoren.
Mijn advies : Proline Sinking braid, uitvaren, slip/baitrunner zo licht mogelijk instellen, swinger/hanger zo licht mogelijk ( het liefst de hangertje van delkim zelf of bijvoorbeeld de stow bobins van korda ).
Nooit problemen, garandeer ik je.