Nieuwe dunnere lijn?


Plaats reactie
mark bres
Berichten: 847
Lid geworden op: 29-09-2009 17:21

17-12-2014 17:41

Toch maar even een aparte topic geopend ondanks er al tal van topics zijn over lijn..
Ik wil namelijk op de spoelen van mijn molens die onder mijn nieuwe lichtere hengeltjes hangen een dunnere lijn opspoelen.
Ik vis al jaren met gevlochten lijn in combinatie met een dikke nijlon voorslag of dichter bij 40/00 semi fluor carbon lijn en heb dus weinig ervaring de laatste jaren opgedaan mbt dunnere lijnen.
Ik wil deze combinatie trouwens voornamelijk free lijnend gaan toepassen in combinatie met lichte loodjes (20 tot 35 gram) en dan de haak gewoon op de hoofdlijn bevestigd en loodje mbv een stoppertje van de haak weg gehouden.
Ik zat te denken aan een 26/00 lijn of lichter.
De eigenschappen waar een lijn voor mij deels aan moet voldoen, relatief redelijk hoge trekkracht, het liefst zo onopvallend mogelijk tegen de bodem wegvallend, goed zinkend, slijtvast, en het liefst niet al te duur omdat ik uit eerdere ervaring weet dat er regelmatig verse lijn opgespoeld zal moeten worden.
De eerder benoemde slijtvaste eigenschap is trouwens wel de belangrijkste eigenschap die de lijn voor mij moet hebben.
Ik ben verder bekend met de shimano technicum lijn(die pik zwarte)maar vindt deze lijn alleen iets te opvallend in helder water.



Alvast bedank voor eventuele reacties.

Gr,

Mark
Gebruikersavatar
Schaper Michael
Berichten: 1016
Lid geworden op: 02-08-2012 22:58
Locatie: Zoetermeer

18-12-2014 12:16

Mark,

De lijnen van witvismerken :o zijn in mijn beleving erg slijtvast met hoge trekkracht.
Zelf gebruik ik bijna geen andere lijnen meer dan de Tubertini UC-3 en UC-4 of de Trabucco lijnen zoals de super soft.
Erg slijtvst, hoge trekkracht en (voor mij belangrijk bij het penvissen) erg soepel en toch zinkend.
Oh, the sea is so full of a number of fish, If a fellow is patient, he might get his wish!
- Dr. Seuss

Veel leesplezier op mijn blog Pendingen
mark bres
Berichten: 847
Lid geworden op: 29-09-2009 17:21

18-12-2014 18:56

Hoi Michael,

Bedankt voor het meedenken.
Ik heb deze lijn net even gegoogeld maar heb de lijn alleen op de site van Koster aangeboden zien worden en dan op 150 mtr spoeltjes.
Weet je toevallig ook of deze lijn op bulk spoelen aangeboden wordt?ondanks ik kleinere molens heb onder mijn lichtere hengels zal er toch dik 300 mtr per spoel op gaan en dat maal 3..
Verder is de P-line ook op grotere bulk spoelen en in lagere diameters verkrijgbaar misschien zijn er nog mensen die bekend zijn met deze lijn in een lagere diameter?


Gr,

Mark
janet van der hoff
Berichten: 331
Lid geworden op: 29-01-2013 21:55

18-12-2014 21:19

Hallo Mark,

ik heb ervaring met de P-line, maar alleen met de diameters 35/00 en 40/00
Met de dunnere heb ik geen ervaring.
Deze lijn is heel slijtvast, erg soepel en onzichtbaar op de bodem.
Voor de prijs hoef je het te laten want een bulkspoel kost +/- 27,= de 1000 meter.
Echter denk er wel aan dat je deze lijn zuiver maakt na het vissen, anders gaat deze op den duur wel opvallen op de bodem (door de aanslag op de lijn)
Wil je 1 week gelukkig zijn ga dan trouwen,
wil je je leven lang gelukkig zijn ga vissen
Frank Oortman
Berichten: 40
Lid geworden op: 21-06-2011 00:00

18-12-2014 23:09

onder mijn lichtere hengels zal er toch dik 300 mtr per spoel op gaan

Vind ik onzinnig veel, zoals jij aangeeft te willen vissen kan je misschien wel met 1 spoeltje van 150 m toe?

M.v.g.
Frank
Gebruikersavatar
Schaper Michael
Berichten: 1016
Lid geworden op: 02-08-2012 22:58
Locatie: Zoetermeer

18-12-2014 23:52

Mark,

Er zijn spoelen in vele maten beschikbaar. Als je koster belt dan kunnen ze het gewoon voor je bestellen. Tubertini levert trouwens ook gewoon 350 meter spoelen. Tubertini gorilla kun je ook googelen (niet de surf versie). Kuperus en Avicentra hebben bijvoorbeeld 350 meter spoelen.
Oh, the sea is so full of a number of fish, If a fellow is patient, he might get his wish!
- Dr. Seuss

Veel leesplezier op mijn blog Pendingen
Plaats reactie