P-Line


Plaats reactie
Gebruikersavatar
Dries Jacke
Berichten: 2360
Lid geworden op: 01-04-2007 09:29
Locatie: Friesland

17-12-2014 11:10

Na 2,5/3 jaar ga ik weer vissen.

Lijkt mij verstandig om mn oude Sub Line te gaan vervangen. Ik heb geen vertrouwen erin om daar weer mee te gaan vissen na 3 jaar op de molens.

Mijn oog viel op de P-Line, komt ook positief naar voren zag ik wel. Je hebt de groene en de witte versie.

Wat is het verschil tussen de 2 (op de kleur na)? Ik wil de lijn gewoon allround gaan gebruiken.

Er moet geworpen worden tot een 80 tot 100. Ik zit zelf dan te denken aan 35/00. De waters waar ik op vis is niet opstakelrijk btw.. wel veel wier!
Gebruikersavatar
Richard Pont
Berichten: 794
Lid geworden op: 26-01-2005 10:53
Locatie: Leidschendam
Contacteer:

17-12-2014 12:47

Ik heb begin dit jaar de groene versie in 35/00 mm geprobeerd. Ik vind het een zeer onbetrouwbare lijn omdat ik er meerdere malen lijnbreuk heb gehad, zonder dat ik dit kon verklaren. De lijn brak spontaan, zonder dat er veel kracht op de lijn stond en op een schoon en open water. Misschien had ik een slecht spoeltje omdat de meeste mensen wel positief zijn, maar ik durf het niet meer aan.
Ruim je rotzooi nou eens op !!!
mark bres
Berichten: 847
Lid geworden op: 29-09-2009 17:21

17-12-2014 12:54

Hallo Dries,

Ik heb geen ervaring met deze lijn en kan je dus niet verder helpen maar omdat ik ook een vraag over lijn heb en geen zin heb om gelijk weer een nieuwe topic te starten plaats ik deze dan ook maar even in de door jou geopende topic :wink:

Ik wil namelijk op de spoelen van mijn molens die onder mijn nieuwe lichtere hengeltjes hangen een dunnere lijn opspoelen.
Ik vis al jaren met gevlochten lijn in combinatie met een dikke nijlon voorslag of dichter bij 40/00 semi fluorcarbon lijn en heb dus weinig ervaring de laatste jaren opgedaan mbt dunnere lijnen.
Ik zat te denken aan een 26/00 lijn of lichter.
De eigenschappen van de lijn die belangrijk voor mij zijn, relatief redelijk hoge trekkracht, het liefst zo onopvallend mogelijk tegen de bodem wegvallend, goed zinkend, slijtvast, en het liefst niet al te duur omdat ik uit eerdere ervaring weet dat er regelmatig verse lijn opgespoeld zal moeten worden.
Alvast bedank voor eventuele reacties.

Gr,

Mark
Gebruikersavatar
Dries Jacke
Berichten: 2360
Lid geworden op: 01-04-2007 09:29
Locatie: Friesland

17-12-2014 13:32

Op dat antwoord zat ik ff niet te wachten Richard :lol: .. Dit is een gevalletje wat in je achterhoofd blijft zitten
Gebruikersavatar
Richard Pont
Berichten: 794
Lid geworden op: 26-01-2005 10:53
Locatie: Leidschendam
Contacteer:

17-12-2014 14:12

Ha ha, dat snap ik Dries.

Maar ben je niet tevreden over de Subline dan? Subline is echt mijn favoriete lijn, de hoeveelheid rek vind ik echt het enige minpunt. Voor het volgende seizoen wil ik daarom zelf mijn molens gaan volspoelen met Korda Touchdown. Volgens mij hetzelfde als Subline, maar dan met minder rek.
Ruim je rotzooi nou eens op !!!
Gebruikersavatar
Dries Jacke
Berichten: 2360
Lid geworden op: 01-04-2007 09:29
Locatie: Friesland

17-12-2014 14:42

Nou heb er niet veel mee gevist en het zit al 3 jaar op mijn molens...na 3 jaar ga ik weer vissen...dus wil er wat anders op hebben..

Ik zal eens kijken naar die Touchdown :) Ik wist niet dat die er was.
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

17-12-2014 16:29

mark bres schreef:Hallo Dries,

Ik heb geen ervaring met deze lijn en kan je dus niet verder helpen maar omdat ik ook een vraag over lijn heb en geen zin heb om gelijk weer een nieuwe topic te starten plaats ik deze dan ook maar even in de door jou geopende topic :wink:

Ik wil namelijk op de spoelen van mijn molens die onder mijn nieuwe lichtere hengeltjes hangen een dunnere lijn opspoelen.
Ik vis al jaren met gevlochten lijn in combinatie met een dikke nijlon voorslag of dichter bij 40/00 semi fluorcarbon lijn en heb dus weinig ervaring de laatste jaren opgedaan mbt dunnere lijnen.
Ik zat te denken aan een 26/00 lijn of lichter.
De eigenschappen van de lijn die belangrijk voor mij zijn, relatief redelijk hoge trekkracht, het liefst zo onopvallend mogelijk tegen de bodem wegvallend, goed zinkend, slijtvast, en het liefst niet al te duur omdat ik uit eerdere ervaring weet dat er regelmatig verse lijn opgespoeld zal moeten worden.
Alvast bedank voor eventuele reacties.

Gr,

Mark


Dunner maar toch slijtvast is een moeilijke combinatie. Volledig afgezien van eigenschappen van de lijn heeft een lijn van 35/00 een ongeveer 35% grotere dwarsdoorsnede die doorgeschuurd zou moeten worden. Zeker als je hem echt over de bodem wil laten lopen is 26/00 wel erg kwetsbaar, weet je zeker dat je een dunnere lijn nodig hebt?
Naar mijn mening is zoiets voor statisch vissen gewoon ongeschikt.

On topic: ik heb geen ervaring met die P-line, ben wel al jaren tevreden gebruiker van subline. Misschien probeer ik komend jaar weer eens wat anders, maar dat zou iig niet zijn omdat subline niet goed genoeg is.
There aint no way but the hard way!

Spiegel gevangen op het Twentekanaal? Skp@ksnregiooost.nl
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

17-12-2014 17:01

Jow Dries,

Mooi dat je weer terug bent!

Ik heb juist het tegenovergestelde, ik heb de eerste keer dat ik subline gebruikte 2x lijnbreuk gehad en deze nooit meer gepakt. P-line gebruik ik als mono hoofdlijn, maar heb ook een klos 50/00 om als voorslag te gebruiken bij gebruik van gevlochten lijn. De hoofdlijn gebruik ik in 40/00 of 45/00.

De groene valt onder water net zo min op als de witte, de kleur is dan in mijn optiek ook het enige verschil. Ook in glashelder water heb ik nooit verschil in vangsten kunnen merken bij de verschillende kleuren. Lijn is ook vele malen soepeler dan bijvoorbeeld een Ultima Powercarp was.

Ik ben en blijf een tevreden gebruiker :)
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
mark bres
Berichten: 847
Lid geworden op: 29-09-2009 17:21

17-12-2014 17:46

Daaf, bedankt voor je reactie maar heb toch maar even een aparte topic geopend waarin gelijk valt te lezen waarom ik voor een deel van mijn visserij lichtere lijnen wil gaan gebruiken.
Gebruikersavatar
Dries Jacke
Berichten: 2360
Lid geworden op: 01-04-2007 09:29
Locatie: Friesland

17-12-2014 18:14

Eeeeeeeeeeeeeeeeeey Sven :) Leuk dat je er ook nog bent.

Ik heb mn besluit gemaakt..P-Line erop en Korda touchdown op de reserve spoelen :)
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

18-12-2014 22:00

P line is de beste lijn waar ik ooit mee gevist heb,ik wil geen slechte reclame maken over iemand,maar ik weet wel dat er ooit hele oude klossen in de omloop waren,dat zal nu wel zo'n beetje verleden tijd zijn.
Heb met 35/100 en 40/100 ervaringen. vooral rivier visserij gerelateerde ervaringen.
Onwijs schuurvast,en oersterk.
robertino smith

25-01-2015 11:40

Richard Pont schreef:volspoelen met Korda Touchdown.


Hoi Richard, kan jij misschien al een oordeel geven over deze lijn, eventueel andere boarders die er misschien wat over kunnen vertellen? Zit zelf te denken de 10 lbs/30.00mm aan te schaffen voor de lichte hengeltjes. Schuurvast/ zinkende eigenschap/ opspoelen ?

Groet.
Arno van Beek
Berichten: 810
Lid geworden op: 30-11-2014 19:04
Locatie: Drenthe

25-01-2015 14:30

De P-line Floroclear zinkt niet zo snel maar is iets schuurvaster, Korda's touchdown zinkt sneller maar is iets minder schuurvast.

Het zijn beide zeer goede lijnen, beste keuze voor de lijn zal neerkomen op het gebruik.

keuzes :)

Zelf gebruik ik nu Fox Submerge Sinking Braided Mainline 40lb 0.20mm i.c.m. Korda Subline Tapered Leaders 12lb-40lb als voorslag (zit nog wel eens op de rivier)
Gebruik de voorslag voor het werpen en om de vis niet te beschadigen.

De Submerge lijn is erg sterk (zowel de 25 als 40lb versie), extreem schuur vast en zinkt als een baksteen.

Sinds ik deze setup gebruik ben ik nog niet in de problemen gekomen, daarnaast maakt de gevlochten lijn korte metten met lelies, plompenblad etc.
Laatst gewijzigd door Arno van Beek op 25-01-2015 14:45, 2 keer totaal gewijzigd.
robertino smith

25-01-2015 14:38

Ok Arno dank, zoek dus een hoofdlijntje met de eigenschappen van fluoro carbon, maar zonder het nadeel van vuil gevoeligheid. Zowel de P-line als Touchdown verlies eigenlijk een eigenschap? Ook de op spoeling van de lijn is voor mij belangrijk ivm. gebruik van kleinere molens! Daarom een lijntje max 30.00mm.

Groet.
Arno van Beek
Berichten: 810
Lid geworden op: 30-11-2014 19:04
Locatie: Drenthe

25-01-2015 14:59

Je verliest niet echt een eigenschap maar beide lijnen hebben zwakkere en sterkere eigenschappen.
Het zijn beide gewoon hele goede lijnen.

Persoonlijk vind ik de shimano technium invisitec de gulden midden weg maar deze krult weer iets meer.

Of de lijn heeft te veel rek, of de lijn krult, of de lijn zinkt niet goed, of de lijn breekt snel door het schuren.

6 extra spoelen á 45 euro per stuk kopen om verschillende lijnen mee te nemen zag ik ook niet zitten, daarom ben ik ook overgestapt (zie vorige post) op een submerge gevlochten lijn met voorslag.

Voor mijn visserij (van sloot tot rivier) voldoet dit prima.
Plaats reactie