kooktoestellen en woodstove's


herman hulsman
Berichten: 1274
Lid geworden op: 25-10-2007 21:27
Locatie: Eemnes

07-12-2014 03:13

gebruik al jaren primus, wil het niet ruilen tegen coleman
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

07-12-2014 08:31

Ik vond dit overzichtje van een aantal populaire modellen.

http://www.oppad.nl/?uitrusting=benzinebrander-test-multifuelbranders-2013

Zelf heb ik de dragonfly van MSR. Daar ben ik heel blij mee. Makkelijker in onderhoud en een lagere opbouw dan een Coleman. Dus stabieler. Meer brandstof opties dan de Coleman en minder snel vervuild.

Er is dus meer keuze uit uitstekende benzinebrandertjes. Ik zou overigens niet gaan voor een gasbrander.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
dennis gerits
Berichten: 549
Lid geworden op: 07-12-2009 13:07
Locatie: Weert

07-12-2014 20:20

Kees Ouwehand schreef:
Zelf heb ik de dragonfly van MSR. Daar ben ik heel blij mee. Makkelijker in onderhoud en een lagere opbouw dan een Coleman. Dus stabieler. Meer brandstof opties dan de Coleman en minder snel vervuild.

Er is dus meer keuze uit uitstekende benzinebrandertjes. Ik zou overigens niet gaan voor een gasbrander.

Groet, Kees


de dragonfly msr heb ik ook gehad, maar de primus omnifuel die ik nou heb voelt toch wat degelijker aan...en er kunnen ook nog eens gasbussen op aangesloten worden
robertino smith

07-12-2014 20:41

Nou, brengt nogal wat instructie en onderhoud met zich mee dat MSR, check de video 3x

http://www.cascadedesigns.com/msr/stove ... ly/product

Waarom dan geen gas? Stabiliteit, heb je tegenwoordig van die gas canister stands voor. Heb trouwens de keuken ook uitgebreid met een power stove (2 de handje), vind veelal nieuw aanschaf prijzen voor branders (gas en fuel) ietwat overdreven.

Groet.
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

07-12-2014 20:56

Gas is voor mij geen optie vanwege dat ik er een pest hekel aan heb om.naar de winkels toe te moeten en me dat te ver rijden is voor een gasbus,en ik vind het heerlijk om 1 maal mijn 5 liter jerrycan te vullen,en er daar een heel jaar mee op los te branden in weer en wind,en dat ik nooit geen power verlies en dus altijd zeer snel het water aan de kook heb of wat dan ook...verder is het inderdaad veel te duur,maar wat niet tegenwoordig, auto's huurhuizen,delkims die eigenlijk alleen een simpele beetje registratie door moeten geven noem alles maar op,ik moet wel zeggen dat de branders op gas tegenwoordig wel flink verbeterd zijn tov vroeger,en er nu ook een aardige vlam met druk uitkomt,maar voor mij is het benzine voor altijd,tenzij ik een week ga vissen,dan neem ik een grote gasfles mee,waar ik een week lang alles mee kan doen
Gebruikersavatar
dennis gerits
Berichten: 549
Lid geworden op: 07-12-2009 13:07
Locatie: Weert

07-12-2014 20:56

robertino smith schreef:Nou, brengt nogal wat instructie en onderhoud met zich mee dat MSR, check de video 3x

http://www.cascadedesigns.com/msr/stove ... ly/product

Waarom dan geen gas? Stabiliteit, heb je tegenwoordig van die gas canister stands voor. Heb trouwens de keuken ook uitgebreid met een power stove (2 de handje), vind veelal nieuw aanschaf prijzen voor branders (gas en fuel) ietwat overdreven.

Groet.


gas is duurder in gebruik dan wasbenzine (1.35 de liter)...zelfs met de aanschaf van een brander van 150-180 euro erbij nog ...en onderhoud bij een msr/omnifuel hoeft pas na jaren van gebruik...of als je je een keer verveeld tijdens het vissen


en ik stook ook graag )
Gebruikersavatar
Aaron Fresco
Berichten: 954
Lid geworden op: 23-02-2004 22:31
Locatie: Den Haag

07-12-2014 22:32

De Msr is duurder in gebruik.
Mvgr.Aaron
Niet groot en zwaar,maar wel eerlijk!!
Gebruikersavatar
dennis gerits
Berichten: 549
Lid geworden op: 07-12-2009 13:07
Locatie: Weert

08-12-2014 16:09

Aaron Fresco schreef:De Msr is duurder in gebruik.
Mvgr.Aaron


wat bedoel je....duurder in gebruik dan de primus ?
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

08-12-2014 16:27

Gas is in gebruik gewoon veel duurder dan benzine. Al fik.je op colemanfuel. Een liter van dat spul is 5 euro, daar fik ja langer mee dan met 5 euro aan gas. En dat ook in allee omstandigheden
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

08-12-2014 18:54

De MSR is alleen geen gasbrander. Hij stookt heter en daarmee sneller je pannetje op. Dat zal extra brandstof betekenen. Het is maar wat je zoekt. De brander is ook minder kritisch wat betreft de soort brandstof. Maar de dure Coleman bezine beperkt het schoonmaken ten op zichte van petroleum.

Mijn opmerking gaf slechts aan dat er meer te koop is dan de ooit iconische Coleman brander. Die tijd is wel geweest. De primus brander schijnt ook heel goed te zijn.

Als je geen extreem koud weer visser bent is gas ook goed. Maar ik vind het irritant om op een steenkoud moment nog geen keteltje water heet te krijgen met een volle gasfles. En de snelheid waarmee ik kokend water had met een dragonfly was een openbaring.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Harm Rademakers
Berichten: 1808
Lid geworden op: 19-03-2012 19:34

09-12-2014 08:19

Maar als ik het goed begrijp duurt het al minstens 2 minuten voordat die MSR normaal brandt.
Dan kookt mijn pannetje toch al gewoon op gas.
Frank Oortman
Berichten: 40
Lid geworden op: 21-06-2011 00:00

09-12-2014 09:29

Hallo,

Dit lijkt een terug kerende discussie. Heb hier al eens vaker op gereageerd.
Ik stook al wel 25 jaar met een Wisperlite van MSR. Elk jaar zeker een week of vier op vakantie en vervolgens nog wat weekendjes weg met gezin. Dan wordt er alles op gekookt, koffie/thee gezet etc. Heb een gezin van 5 personen dus het ding brandt dan echt wel een hele tijd elke dag. Sinds een aantal jaar een Dragonfly van MSR erbij omdat bij deze de "sudder" stand beter te regelen is. Deze brander heeft namelijk de stel schroef op de brander gemonteerd, de Wisperlite heeft die alleen op de pomp en is daardoor moeilijker te regelen. Dit is dus een nadeel aan de Wiperlite, niet zo'n groot nadeel m.i. heb me toch een jaar of 20 kunnen redden.
Denk dat ik een jaar of 5 geleden de pomp van de Wisperlite heb vervangen omdat deze stuk was, dus duurzaam is het dan zeker wel.
Stook op euro loodvrij, dit is het goedkoopste en brand super. Heb een lamp die daarop brand en de auto rijd er ook op dus een kannetje van 5 liter gaat mee en als die leeg is bijvullen bij de pomp.
Het roeten wat ik veel hoor heb ik eigenlijk nooit onder vonden bij de Wisperlite niet ook niet bij de Dragonfly al heb ik die nog maar een jaar of drie. Natuurlijk krijg je een keer wat zwarte vingertoppen maar m.i. geen probleem als je camperen bent laat staan met vissen, immers dan raak je wel meer "smerigheid" aan! en even handen afspoelen is ook zo gebeurt. Bij vullen wat ik lees en wat zou soppen/morsen is makkelijk te ondervangen met een trechter, trouwens je moet wel erg lang vissen als je tijdens een sessie wilt bij vullen want een dag of 5 kan ik voor mijzelf met 1 fles benzine overbruggen.
Ik geloof dat MSR een stuk beter is voor mijn doeleinden dan de Coleman omdat:
1. Brander is minder kwetsbaar omdat de fles los is te koppelen van de kop.
2. Brander is stabieler omdat die lager staat.
3. Brander heeft automatische naald voor doorprikken sproeier, een keer schudden en klaar.
4. Brander is toleranter met brandstoffen, hoef niet alleen de peperdure colemanbenzine te stoken.
(Ik zag dat iemand schreef over wasbenzine, ik heb dat ooit eens per ongeluk geprobeerd. Had een fles gekocht in Frankrijk dacht dat het een soort stookbenzine was. Mijn Frans is niet uitmuntend! Brander deed het er wel op maar ik vond het erg vettig, kan het niet aanraden.)
Zie hier af en toe wat over kooktijden, je bent aan het vissen toch! Tijd genoeg dus, het is mij nog nooit gebeurt dat ik geen tijd had om een kop koffie o.i.d. te maken. Heb wel eens een run gehad tijdens het koken, draai dan gewoon de brander dicht en begin na de dril opnieuw heb ik geen problemen mee!
De nieuwe gasbranders hebben veel vermogen doen niet onder voor een benzine brander. Bovendien moet je een benzine brander voor verwarmen als je dat mee telt dan is gas sneller. Ben sinds vorig jaar in het bezit van een gasbrander van Optimus. Ik ga af en toe wandelen met rugzak in de bergen voor een dag of vijf. Gewicht en gemak is dan wat je nodig hebt. Na een lange dag lopen wil je snel wat warms drinken en eten vooral als het koud is of regent. Slaap in een 1 persoons tent dus geen optie tot binnen koken. De Optimus doet het prima, ook bij temp onder nul. Echter stabiel is het ding niet (brander kop zit op gasbus) sudderen kan wel goed, snelheid is goed en voor een dag of vijf twee gasbusjes is acceptabel voor mij.
De gas brander gaat alleen mee met dit soort trips anders kies ik toch voor de benzine brander omdat ik denk dat deze betrouwbaarder/stabieler is. Bovendien heeft het ding ondertussen ook herinneringen! Vind het een heerlijk ding om te gebruiken!
Heb ooit een coleman 2 pits benzine brander gehad, leek een goed ding, tweedehans op MP gekocht maar was gewoon te groot. Heb maar twee jaar gebruikt weet dus niet hoe het ding blijft doen, vond het wel een lastig ding om aan te steken.
Nadeel aan de MSR-en is dat ze nogal luidruchtig branden.
Nog even over de kosten: voor de prijs van een pakje haken kan je een hele tijd koken!!!!!! M.a.w. volgens mij is dit geen argument, de verhouding slaan namelijk nergens op.

Op MP staan regelmatig van deze branders, vriend van me kocht er ooit eentje voor 50 euro, ding is amper gebruikt! Dus ik zou daar regelmatig kijken.

M.v.g.
Frank.
Gebruikersavatar
dennis gerits
Berichten: 549
Lid geworden op: 07-12-2009 13:07
Locatie: Weert

12-12-2014 14:42

Frank Oortman schreef:Hallo,


(Ik zag dat iemand schreef over wasbenzine, ik heb dat ooit eens per ongeluk geprobeerd. Had een fles gekocht in Frankrijk dacht dat het een soort stookbenzine was. Mijn Frans is niet uitmuntend! Brander deed het er wel op maar ik vond het erg vettig, kan het niet aanraden.)
.


dan heb je dus terpetine (white spirit) oid gehad, want wasbenzine is totaal niet vettig
Gebruikersavatar
Jan Kasteelen
Berichten: 654
Lid geworden op: 08-05-2007 12:24
Locatie: Gouda

12-12-2014 15:32

Zonder gas of fuell kan het ook! Let's have a nice cuppa tea!

Joost van Iersel
Berichten: 107
Lid geworden op: 28-02-2012 18:45

14-12-2014 22:56

Wat je ook doet: koop geen branders van Trakker brander. Heb beide modellen gehad. De ene brak na een paar maanden in stukjes en de ander is ontploft.
robertino smith

14-12-2014 23:17

Wow, welke beide van de de vijf branders dan? Als vragen mag, of ben ik nu te nieuwsgierig!

Groet.
Joost van Iersel
Berichten: 107
Lid geworden op: 28-02-2012 18:45

14-12-2014 23:41

Hoi Robertino,

Eerst heb ik de Armolife LCG Stove gehad. Deze veer die de voetjes op hun plek moet houden werd al snel lam waardoor het kookstel nogal wiebelig werd. Daarna heb ik (onder garantie) de Trakker Armo Power Stove met een bijbetaling genomen. Deze begon al vrij snel te lekken bij het ventiel waardoor er een hele grote steekvlam uitkwam. Na de steekvlam was het helemaal niets meer. Niet heb ik een goed en goedkoop brandertje van MSR - Pocket Rocket Stove en dit bevalt prima!

Groets,

Joost
robertino smith

14-12-2014 23:52

Ok, dank voor de toelichting, aangezien ik nu ook power stove in mijn bezit heb! In ieder geval zal ik op het lekken bij het ventiel of waar dan ook, opletten!

Groet.
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

15-12-2014 08:15

Ja let jij maar goed op vriendelijke reus,we gaan nog paar sessies maken dit jaar,dus veiligheid staat voorop maat haha
robertino smith

15-12-2014 17:13

Lijkt mij leuk en spannend, aan de hand van het andere topic (lelies) :lol: . Dit jaar wordt het hem niet, maar volgend moet zeker lukken!

Groet.
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

15-12-2014 18:54

Gelukkig duurt dit jaar niet zo lang meer haha