peil/spod hengel


Plaats reactie
Nick Smit
Berichten: 264
Lid geworden op: 11-02-2014 16:03

09-09-2014 10:49

Ik ben van plan om in de herfst te gaan vissen op een diepe zandafgraving bij mij in de buurt. Nu heb ik zelf eigenlijk altijd op kleine watertjes(badkuipjes) en kanalen langs de kant gevist waardoor ik eigenlijk nooit heb hoeven peilen. Nu heb ik zelf al wel het een en ander opgezocht over het peilen en ik denk dat ik snap hoe dat werkt, ik heb nu alleen nog wat materiaal nodig.

Nu hoopte ik zelf dat een peilhengel ook kan dienen als spod en marker hengel, om de kosten een beetje te drukken zegmaar.

Ik heb zelf nog twee habbiewabbie hengels. Deze hebben een testcurve van 3LBS en zijn 3.60m lang. Is dit genoeg om kleine spombs mee weg te werpen, of heb ik dan toch echt een andere hengel nodig? Ik neem wel aan dat deze hengels goed genoeg zijn om mee te peilen.

Ook heb ik een molentje nodig en het liefst voor niet al te veel geld.

Wat voor lijn raden jullie mij aan om mee te gaan peilen/spodden?

Nick.
Blog: Mijn Visserij
Laatste verhaal: Geblankt..
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

09-09-2014 11:08

Peil of markerhengel komt op hetzelfde neer. Spods en spombs heb je in verschillende maten, maar bijvoorbeeld de medium spomb kan ik prima weg zetten met mijn 3,25lb peilhengel. Voor de grote is een speciale spod/spomb hengel wel aan te raden.

Je kan wel beginnen met peilen en spodden met een oudere 3lb stok, maar optimaal is het zeker niet. Dat je er waarschijnlijk nooit een vis aan zal drillen wil niet zeggen dat je weinig eist van een hengel, er zal veel en misschien ook hard mee geworpen worden. Een strakke hengel, die de vibraties goed door geeft zal je een beter beeld van de bodem geven dan een slappe dweil.

Qua molen, wederom snap ik best dat je het graag goedkoop wil omdat je er niet mee hoeft te drillen, maar deze molen gaat meer op zijn donder krijgen dan de molens die op je steunen liggen, deze wordt namelijk daadwerkelijk gebruikt. Neem in elk geval een stevige big pit, met een hoge inhaalsnelheid. Om de kosten te drukken zou ik eens kijken wat er tweedehands te krijgen is.

Lijn kunnen we heel simpel over zijn, voor het peilen alleen gevlochten lijn, peilen met nylon heeft weinig/geen zin omdat door de rek in de lijn alle nuances verloren gaan. Voor het spodden/spomben gebruik ik ook het liefst gevlochten en in dit geval gaat mijn voorkeur uit naar een drijvende gevlochten lijn. Ergens rond de 30-40lb of pakweg 24/00 zal normaal gesproken wel genoeg zijn.
Voor echt harde worpen eventueel een korte voorslag en/of een vingerbeschermer. En niet, nooit vergeten om de slip echt potdicht te schroeven.
There aint no way but the hard way!

Spiegel gevangen op het Twentekanaal? Skp@ksnregiooost.nl
Nick Smit
Berichten: 264
Lid geworden op: 11-02-2014 16:03

09-09-2014 11:17

Bedankt Daaf, mijn budget voor een molentje is ongeveer €60, kun je hiervoor een beetje iets knaps krijgen, eventueel 2e hands

Is er verder nog een favoriet peilsetje(de dobber enzo)
Blog: Mijn Visserij
Laatste verhaal: Geblankt..
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

09-09-2014 11:27

Ik gebruik meestal korda markers, maar andere zullen het net zo goed doen. Qua lood pak ik graag een grippa van ergens rond de 4oz, op stilstaand water zou ik iets lichter gaan, op hard stromende rivieren iets zwaarder, maar dan heb je aan de dobber ook al niks meer.
Loodje monteer ik gewoon met een zijlijntje van pakweg 10cm en een ringwartel, zodat het doorlopen van de lijn niet meteen verstoord wordt door een blaadje op de bodem.
Maak de montage verder niet moeilijker dan het is, het belangrijkste is het gewoon veel te doen zodat je meer gevoel krijgt met je set.

Voor € 60 zou ik zeker tweedehands kijken, met wat geduld moet daar op marktplaats best iets voor te krijgen zijn wat voldoet aan je eisen.
There aint no way but the hard way!

Spiegel gevangen op het Twentekanaal? Skp@ksnregiooost.nl
Gebruikersavatar
Mark Brouwer
Berichten: 975
Lid geworden op: 02-03-2005 14:08
Locatie: Nuenen

09-09-2014 15:05

Peilde eerst met een Fox Warrior Marker 2,75lb. Redelijke hengel, maar heb hiervoor in de plaats een 4lb rocketeer van Bruce Ashby kunnen kopen. Hier kan ik voluit een med. spomb mee wegzetten.
Daarvoor had de Fox hengel toch iets te weinig body. Zoek je 1 hengel waarmee je beide wilt gaan doen kan je het best direct voor een spod-hengel gaan.

Als molen heb ik een Shimano Aerlex 8000XS. Robuust en goedkoop voorzien van Berkley Fireline.
"Dode brasem vangen, da's pas erg!"
Plaats reactie