Onderlijn op kanaal


Plaats reactie
Brent Heijmans
Berichten: 9
Lid geworden op: 04-07-2014 09:38

12-08-2014 13:17

Hallo, ik heb een week lang voor gevoerd bij een mooie stek op het kanaal morgen wou ik mijn hengels er bij gooien maar er komt redelijk wat scheepvaart nu is mijn vraag hoeveel gram en wat voor soort lood zou ik moeten gebruiken en is toplood echt nodig? Alvast bedankt!
Nick Smit
Berichten: 264
Lid geworden op: 11-02-2014 16:03

12-08-2014 13:28

Als je onder de eigen kant vis is toplood niet nodig. Dit kan alleen maar zorgen dat je lijn breekt door eventuele mosselen die erlangs schuren. Als je in de vaargeul of aan de overkant gaat vissen zou ik wel toplood gebruiken.

Over lood: Bij een groot vrachtschip(zandschip bv) zal al het lood worden meegezogen. Hier is niet veel aan te doen dus je zal hier mee moeten leren leven. Als er veel vrachtschepen zijn kun je het beste kiezen voor lood zoals het Grippa lood van Korda. Dit zal het beste blijven liggen. Gewicht 160 gram zou voldoende moeten zijn denk ik.

Als het een (stilstaand/langzaam stromend) kanaaltje is met alleen pleziervaart(of zelden een vrachtschip(je)) dan is 80 gram lood in principe voldoende.

Hoop dat je er wat aan hebt!

Nick.
Blog: Mijn Visserij
Laatste verhaal: Geblankt..
Frenk de Gruiter
Berichten: 2837
Lid geworden op: 12-03-2011 22:32
Locatie: Duiven

12-08-2014 14:07

De Forum bijlagequota is (voormij?) reeds enige tijd bereikt.

Kijk eens qua plaatjes bij een hengelsportzaak opo internet naar de volgende loodsoorten:

* Flat inlines
* Fox Kling ons
* Grippa lood.

Ik zou kiezen voor grippa lood. Eeen hengelsportwinkelier heeft ook zo zijn eigen merken, niet perse van Fox of Korda of.... Mij interesseert het ook geen moer welk merk het is, wel de vorm. In mijn geval de Grippa vorm is goed.

Je hoeft niet te gooien (gewoon laten zakken ). Succes ermee, Voor de rest sluit ik me aan bij Nick.
johan berkers
Berichten: 58
Lid geworden op: 11-09-2012 22:31

12-08-2014 15:42

:o Je hengels erbij gooien??
Brent Heijmans
Berichten: 9
Lid geworden op: 04-07-2014 09:38

12-08-2014 15:59

Bedankt voor de tips! En Johan niet letterlijk bedoeld hé :wink:
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

13-08-2014 01:19

Wat mij betreft een beetje weinig info om een goed advies te geven. Wat is redelijk wat scheepvaart, hoe groot zijn de boten en hoe diep is het? Gaat de scheepvaart 24/7 door of ligt de boel 's nachts stil?
Hoe is de bodem?

In sommige gevallen ontkom je er niet aan om na elke boot opnieuw in te gooien en soms wil je echt niet na elke boot opnieuw ingooien. Daar stem je je stekkeuze en montage (loodgewicht) op af. Als je 10 boten op een nacht krijgt en de volgende dag moet werken kan het zijn dat je in de vaargeul dik boven de 200 gram moet gaan om aan je nachtrust te komen, dat werkt alleen op een schone, harde bodem. Als je 's nachts geen scheepvaart hebt kan je 's avonds gewoon een paar keer opnieuw ingooien en kom je met veel minder lood weg.

Langs de kant vissen is meestal de makkelijkste optie. Je hebt dan nauwelijks last van de scheepvaart en je hebt veel minder lood nodig. Toplood is hier voor de scheepvaart niet nodig, maar als de bodem redelijk schoon en vlak is gebruik ik het vaak wel, om de lijn nog enigszins weg te werken.
Vaak wil je echter ook de vaargeul of het taluud bevissen en dan begint de hele afweging met loodgewichten en toplood. Ik mag zelf op kanalen waar mogelijk graag toplood gebruiken, on de lijn nog een beetje tegen de bodem te werken. Slappe lijnen zijn op mijn thuiswater meestal geen optie door de stroming en scheepvaart, maar kunnen goed werken als de boel 's nachts stil ligt.
Heb je toplood nodig om de scheepvaart te ontwijken, dan is diepte en formaat van de boten van belang. Niet alles kan wat dat betreft, maar het spreekt voor zicht dat een 85 grams toploodje in de vaargeul meer kan hebben dan een 30 grammer die te ondiep ligt.
There aint no way but the hard way!

Spiegel gevangen op het Twentekanaal? Skp@ksnregiooost.nl
Brent Heijmans
Berichten: 9
Lid geworden op: 04-07-2014 09:38

14-08-2014 15:24

Hoi daaf, redelijk wat scheepvaart is voor mij om het half uur/ 3 kwartier een vrachtschip de boel ligt in de nacht stil dus dat is ideaal het is een harde bodem maar hoe diep het is zou ik niet weten en ik vis niet in de vaargeul maar aan de overkant van de stek.
Gebruikersavatar
Mart Honen
Berichten: 1374
Lid geworden op: 21-09-2009 17:53
Locatie: Breda

15-08-2014 11:29

Je weet niet hoe diep het is? Dan ben je iets vergeten. Iets niet onbelangrijks.

Je lood tegen de overkant op 2 meter diep, je toplood aan de eigen kant op 2 meter diep. Je lijn ietwat doorhangend over de vaargeul van 5 meter diep. Bootje met 2,5+ meter diepgang en je bent het haasje. Wel een mooie fluiter...

Ik zou eens peilen, dat is ook behoorlijk handig om in te schatten waar je de vis kunt verwachten. Niet dat je garanties krijgt wat dat betreft, maar toch...
Ik weet het ook allemaal niet...
Walter vd Kamp
Berichten: 442
Lid geworden op: 14-01-2014 10:51

15-08-2014 11:32

Om te beginnen eerst is dit kijken: https://www.youtube.com/watch?v=l8Hg46HExkE
Plaats reactie