Problemen met kinken Avid Carp Trapline


Plaats reactie
Michel Hulshof
Berichten: 458
Lid geworden op: 28-01-2014 18:13

19-07-2014 20:08

Ik weet niet of ik de enige ben die het opvalt, maar het kinken van deze lijn ben ik de enige die vindt dat deze lijn ontiegelijk kinkt?
Vandaag wezen vissen en na een run en mijn vangst geland te hebben merkte ik enorme kinken op. Ik heb meerdere meters lijn afgeknipt tot het weer goed leek, echter bij het binnenhalen van een hengel kwam het toploodje boven en vervolgens een wapperlijn volledig gekinkt en opgekruld. De lijn heb ik maart/april van dit jaar opgespoeld ( en ja op de goede wijze van de spoel af ) lijnrol op de molen werkt perfect niet ingesleten en draait soepel. De stek die ik beviste waar het "wapperlijntje" vandaan kwam bevis ik al sinds de periode dat de nieuwe lijn op mijn molens is gekomen. De lijnen van al mijn hengels worden enkel uitgeworpen.
Ik merkte eerder al eens op dat de trekkracht op de knopen soms erg tegenvallen, toppunt was bij het aantrekken ( goed bevochtigd ) dat de knoop spontaan brak.
Graag zou ik weten of meerdere mensen dit probleem hebben of hebben gehad en het spreekt voor zich dat ik het nog even aan zie en dan een andere lijn ga proberen.
boudewijn meijer
Berichten: 94
Lid geworden op: 16-04-2006 21:56
Locatie: eindhoven

20-07-2014 12:56

heb ik vorig jaar ook gehad ( wel van ander merk).
maar dat kwam omdat ik met afstand bestuurbare visboot de lijnen uitvaarde met de klepel van de molen dicht.
mischien is dat ook bij jou gebeurt?
Gebruikersavatar
Peter Matheesen
Berichten: 684
Lid geworden op: 14-06-2013 22:53

20-07-2014 18:19

Vis er zelf mee.
Geen enkel probleem hoor.
Vaar zelf ook uit maar steeds met de beugel open anders idd kinken als de pest,heb je met alle lijnen die je door de slip uitvaart.
Grtz
Heb soms heldere momenten zijn wel schaars
Michel Hulshof
Berichten: 458
Lid geworden op: 28-01-2014 18:13

21-07-2014 07:34

Zoals ik al zei werp ik mijn rigs enkel. Er wordt niet uitgevaren met een boot/voerboot het spreekt voor zich dat kinken sneller gaat bij veelvuldig af laten lopen van de lijn door de slip/baitrunner heen, echter dat de lijn zo kinkt enkel door werpen....
De lijn is correct opgespoeld en ik kan geen mankementen aan mijn molens vinden zoals een lijnrol die niet of slecht rolt.
Gebruikersavatar
R de Winter
Berichten: 3066
Lid geworden op: 15-07-2010 15:05
Locatie: JRC Extreme Brolly
Contacteer:

21-07-2014 09:16

Michel,

die richting wijze op de spoel wil niet altijd kloppen, maar wat je het beste kan doen is even een loodje kopen die speciaal zijn gemaakt om kinken uit je lijn te halen. Die dingen heette volgens mij iets van spin lood. En ja dat werkt prima heb er zelf ook last van gehad met de shimano lijn die begon te kinken en heb toen zo'n loodje geleend en alles was eruit gehaald.

en wat ook KAN helpen is alvorens je gaat werpen even de lijn nat maken, want er is mij ooit verteld dat sommige lijnen die te strak zitten behoorlijk veel frictie hebben bij het uit gooien waardoor er dus kinken ontstaan,.. dus probeer ff het lood en maak je lijn nat voor je in gooit.

Succes.
Oja joh!!!
Gebruikersavatar
Peter Matheesen
Berichten: 684
Lid geworden op: 14-06-2013 22:53

21-07-2014 11:51

[quote="R de Winter" een loodje kopen die speciaal zijn gemaakt om kinken uit je lijn te halen. Die dingen heette volgens mij iets van spin lood. [/quote]

Spin doctor heet zo'n ding :D
Heb soms heldere momenten zijn wel schaars
Gebruikersavatar
R de Winter
Berichten: 3066
Lid geworden op: 15-07-2010 15:05
Locatie: JRC Extreme Brolly
Contacteer:

21-07-2014 12:22

ja die bedoel ik peter ;)
Oja joh!!!
Michel Hulshof
Berichten: 458
Lid geworden op: 28-01-2014 18:13

21-07-2014 14:26

R de Winter schreef:Michel,

die richting wijze op de spoel wil niet altijd kloppen, maar wat je het beste kan doen is even een loodje kopen die speciaal zijn gemaakt om kinken uit je lijn te halen. Die dingen heette volgens mij iets van spin lood. En ja dat werkt prima heb er zelf ook last van gehad met de shimano lijn die begon te kinken en heb toen zo'n loodje geleend en alles was eruit gehaald.

en wat ook KAN helpen is alvorens je gaat werpen even de lijn nat maken, want er is mij ooit verteld dat sommige lijnen die te strak zitten behoorlijk veel frictie hebben bij het uit gooien waardoor er dus kinken ontstaan,.. dus probeer ff het lood en maak je lijn nat voor je in gooit.

Succes.


Ik zal zo'n spindoctor proberen natmaken van de lijn doe ik bijna standaard op de plek waar ik vis staan de hengels bijna standaard in het water ;)
Gebruikersavatar
R de Winter
Berichten: 3066
Lid geworden op: 15-07-2010 15:05
Locatie: JRC Extreme Brolly
Contacteer:

21-07-2014 14:54

ok het was maar een tip van het nat maken ;)

maar bestel die spindoctor maar eens kijken of die het eruit krijgt, zo niet dan zit er niks anders op dan andere lijn te nemen,.. ik ben op den duur over gestapt naar de strategy edge st,.. super lijn sterk en dunne diameter.

succes.
Oja joh!!!
Plaats reactie