Molenpech of..? Shimano Baitrunner 8000D USA


Teus Isibongo
Berichten: 16
Lid geworden op: 18-05-2014 00:35

19-05-2014 11:22

Dag ervaren vissers!

Al enige tijd volg ik dit forum en heb ik zeer veel kennis opgedaan(ben beginnend karpervisser), veel dank hiervoor.

Wat ik veelal tegengekomen ben is dat de molens van Shimano toch echt de top van de markt zijn. Mede door wat ik hier gelezen heb, heb ik besloten een Shimano Baitrunner 8000D USA aan te schaffen. Deze molen heb ik 2e hands gekocht op marktplaats. Echter is er nu een probleem, de molen draait niet naar behoren. Hij loopt nogal rauw, je kan dit ook horen.

De molen is nadat ik hem van de verkoper (op MP) heb ontvangen direct naar een Shimano service centre geweest, voor regulier onderhoud. Hij is dus schoongemaakt, uitgelijnd, nieuw vet etc. Ze konden daar de oorzaak van het rauw draaien niet vinden. Wel stonden de tandwielen niet goed in lijn. De pijltjes op de tandwielen stonden niet zoals fabriek af. De molen is dus open geweest, wat op zich het probleem natuurlijk niet zeker kan hebben veroorzaakt.

Nu is mijn brandende vraag of een ieder van jullie ooit een dergelijk probleem heeft meegemaakt? Jullie kunnen mij en de verkoper van de molen, waar ik nog steeds contact mee heb, helpen!

Bvd!

Teus
Gebruikersavatar
Jerome berken
Berichten: 673
Lid geworden op: 12-03-2013 15:39

19-05-2014 11:52

vaag man, er is dus blijkbaar aan gerommeld. Ik en een vriend van me hebben dezelfde molens (6 stuks) maar geen van allen dit probleem.. Kan je er dus niet mee helpen..

succes iig
Shimano Tribal XT-A \ Shimano 8000D eu
Teus Isibongo
Berichten: 16
Lid geworden op: 18-05-2014 00:35

19-05-2014 12:01

Jerome berken schreef:vaag man, er is dus blijkbaar aan gerommeld. Ik en een vriend van me hebben dezelfde molens (6 stuks) maar geen van allen dit probleem.. Kan je er dus niet mee helpen..

succes iig


Zeker vaag! Ik dacht ook niet dat deze molen mij een miskoop zou bezorgen...
Frenk de Gruiter
Berichten: 2837
Lid geworden op: 12-03-2011 22:32
Locatie: Duiven

19-05-2014 12:10

Was de verkoper ermee bekend dat ie "rauw" liep?
heb je het getest bij aankoop, of is ie via de post egaan en thuis pas geconstateerd?

edit:
Als de verkoper het nl wist, en jij wist het niet, is het een verborgen gebrek.
Teus Isibongo
Berichten: 16
Lid geworden op: 18-05-2014 00:35

19-05-2014 12:15

Frenk de Gruiter schreef:Was de verkoper ermee bekend dat ie "rauw" liep?
heb je het getest bij aankoop, of is ie via de post egaan en thuis pas geconstateerd?

edit:
Als de verkoper het nl wist, en jij wist het niet, is het een verborgen gebrek.


Thuis pas geconstateerd. Ik heb meerdere malen gevraagd of de molen 100% in orde was. Deze vragen zijn allemaal bevestigd. De verkoper zegt dat hij niet beter weet dat de molen zo draait. Toen ik hem uitpakte en draaide wist ik het meteen. Wel moet ik zeggen dat de verkoper er net zo van baalt als dat ik dat doe. Ik heb nog steeds met hem contact, dus hij is niet met de noorderzon vertrokken, wees gerust :).

Ik zal zelfs de link van dit topic naar hem sturen, zodat hij mee kan lezen.

dank voor je antwoord.
Gebruikersavatar
jeffrey van osch
Berichten: 1844
Lid geworden op: 22-04-2008 00:01
Locatie: s-Hertogenbosch

19-05-2014 15:05

Wat wel eens kan gebeuren is als er met gevlochten lijn gevist is en de visser in kwestie heeft ooit vast gezeten , er zo hard is getrokken zodat de as krom is getrokken .

gr
Zij die zich verliezen in hun passie zijn minder verloren dan hij die de passie verliest .
www.Force1baits.nl
Gebruikersavatar
Mark Brouwer
Berichten: 975
Lid geworden op: 02-03-2005 14:08
Locatie: Nuenen

19-05-2014 19:43

Zou denken dat je van shimano wel kunt verwachten dat de molen na service weer tiptop in orde is?
Wat heb je voor die servicebeurt betaald?

Heb wel eens een Daiwa terug gestuurd na een servicebeurt.
Daar was een stukje plastic bij het molenhuis afgebroken tijdens hun onderhoud.

Kromme as zal het niet zijn, dat zullen ze daar ook wel hebben kunnen zien.
"Dode brasem vangen, da's pas erg!"
Teus Isibongo
Berichten: 16
Lid geworden op: 18-05-2014 00:35

19-05-2014 21:18

[quote="Mark Brouwer"]Zou denken dat je van shimano wel kunt verwachten dat de molen na service weer tiptop in orde is?
Wat heb je voor die servicebeurt betaald?

Heb wel eens een Daiwa terug gestuurd na een servicebeurt.
Daar was een stukje plastic bij het molenhuis afgebroken tijdens hun onderhoud.

Kromme as zal het niet zijn, dat zullen ze daar ook wel hebben kunnen zien.[/quote]

Ja betreft as dacht ik ook wel dat ze dat daar wel zouden zien. Het had kunnen liggen aan het feit dat de molen op zee gebruikt zou kunnen zijn en daarom nog maar weinig olie/vet had.

Kostte mij 12.50. Voor de duidelijkheid hij is niet naar Shimano geweest, maar bij een grote viswinkel hier in de buurt. Shimano gecertificeerd.

Conclusie van die zaak om hem weer goed te laten draaien, was dat het gehele binnenwerk vervangen moest worden. Het vervangen zou mij 40-50 euro kosten. Blijkt dat zij ook contact hebben gehad met Shimano, maar dit wilde il zelf ook nog proberen..
Nouredyn Edrees
Berichten: 53
Lid geworden op: 29-08-2013 11:11
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

19-05-2014 22:23

Bij mijn Shimano dl 6000 ra lag het aan de hendel dat die stroef draaide toen had ik er ringetje tussen geplaatst in tussen de hendel en het molenhuis.
Misschien heb je er wat aan.
succes :D
Het geluid van een DELKIM run is zo mooi he
Teus Isibongo
Berichten: 16
Lid geworden op: 18-05-2014 00:35

19-05-2014 22:42

Nouredyn Edrees schreef:Bij mijn Shimano dl 6000 ra lag het aan de hendel dat die stroef draaide toen had ik er ringetje tussen geplaatst in tussen de hendel en het molenhuis.
Misschien heb je er wat aan.
succes :D


Dat geeft mij hoop! Ga het morgen proberen. Dank.
Gebruikersavatar
Andre Jacobs
Berichten: 1974
Lid geworden op: 29-09-2003 02:00
Locatie: Finsterwolde

20-05-2014 12:41

Teus Isibongo schreef:Conclusie van die zaak om hem weer goed te laten draaien, was dat het gehele binnenwerk vervangen moest worden. Het vervangen zou mij 40-50 euro kosten. Blijkt dat zij ook contact hebben gehad met Shimano, maar dit wilde il zelf ook nog proberen..


Als het met de 40 / 50 euro opgelost, moet je dit maar zien als risico van het 2e hands aanschaffen. De schade valt in dat geval nog redelijk mee dacht ik zo. You win some you lose some?
Gebruikersavatar
R de Winter
Berichten: 3066
Lid geworden op: 15-07-2010 15:05
Locatie: JRC Extreme Brolly
Contacteer:

20-05-2014 12:50

Hoi,

Ik heb 4 van die modellen en heb nergens last van, maar het kan idd zijn zoals aangegeven dat je asje beetje krom is.. is dit niet het geval probeer dan met die bij geleverde plaatjes die bij dat olie zakje zit wat te doen ff wisselen en kijken of die dan rauw loopt... let wel op dat als je die gebruikt je lijn anders op spoelt, snap je niet wat ik bedoel laat het dan even weten via een PB ik heb nog wel dat boekje ergens liggen..

als de molen dit nog steeds doet zou ik toch ff met de verkoper of met shimano aan de gang gaan, want het zijn super molens en die moeten het gewoon goed doen anders heb je er weinig aan.

Succes.
Oja joh!!!
Gebruikersavatar
Jerome berken
Berichten: 673
Lid geworden op: 12-03-2013 15:39

20-05-2014 16:24

Ook het gebruik op zee zou niet het euvel moeten zijn, deze molens zijn zowel voor zee als zoet water...
Shimano Tribal XT-A \ Shimano 8000D eu
Teus Isibongo
Berichten: 16
Lid geworden op: 18-05-2014 00:35

20-05-2014 22:16

Teus Isibongo schreef:Conclusie van die zaak om hem weer goed te laten draaien, was dat het gehele binnenwerk vervangen moest worden. Het vervangen zou mij 40-50 euro kosten. Blijkt dat zij ook contact hebben gehad met Shimano, maar dit wilde il zelf ook nog proberen..


Andre Jacobs schreef:Als het met de 40 / 50 euro opgelost, moet je dit maar zien als risico van het 2e hands aanschaffen. De schade valt in dat geval nog redelijk mee dacht ik zo. You win some you lose some?


Waarom valt de schade in dat geval mee? Als we even rekenen. Gemiddeld kosten die molens op MP 80-90 euro. Als we van 80 uitgaan: 80+12,50(onderhoud)+40(binnenwerk) = 132.50??? Oftewel daar heb je een nieuwe molen voor. Ik koop eigenlijk nooit wat op MP, altijd alles nieuw. Blijkt maar weer waarom...

----

Het ringetje tussen slinger en molenhuis heeft niet geholpen.

----

Met die tussen plaatjes ga ik proberen. Maar het is niet zo dat de spoel aan loopt ofzo.. Zonder spoel draait hij rauw. En ook zonder dat beugel ding... Heb ik er even af gehad om te testen. Maar ik ga het toch proberen.

----

Allen bedankt voor het meedenken weer. Meer ideeën zijn nog altijd welkom.
Emilio Visser
Berichten: 390
Lid geworden op: 12-05-2013 21:44
Locatie: Dordrecht

21-05-2014 02:31

Kan aan mij liggen, maar je koopt een ondeugdelijke molen, dat lijkt me dan een probleem van de verkopende partij. Tenzij je duidelijk hebt afgesproken dat je hem meeneemt "as is" sta je toch in je recht om de koop ongedaan te maken?
Michel Mester
Berichten: 486
Lid geworden op: 14-04-2014 15:18

21-05-2014 08:02

Had je de molen bron j iemand uit Purmerend gekocht toevallig ?
Heb er ook een bekeken via MP
Dat ding was aan alle kanten beschadigd en zag er niet uit verkoper ging accoord met 75 euro maar het voelde niet goed.
Heb nu een 8000d voor 129 euro.....nieuw.
Kansloos gezeik!
Gebruikersavatar
R de Winter
Berichten: 3066
Lid geworden op: 15-07-2010 15:05
Locatie: JRC Extreme Brolly
Contacteer:

21-05-2014 08:07

Hoi Teus,

Ik koop zelf wel redelijk veel op marktplaats en heb er weinig problemen mee,... MAAR ik raad het je altijd wel aan ZELF op te halen dan kan je het zien voelen en proberen en kom je niet voor verassingen te staan..

maar goed probeer die schijfjes even te wisselen en anders stuur me maar een PM want ik heb nog een boekje liggen misschien dat je daar wat aan heb mocht je die niet hebben en dan kan ik die wel opsturen...

Succes.
Oja joh!!!
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

21-05-2014 08:39

Spoel en beugel er op.
Slinger eruit, dan beugel een zwieper geven.
Nog rauw dan ligt het dus niet aan de slinger. Wat ik me ook bijna niet voor kan stellen.

Zonder spoel alsnog rauw lopen, dan is een kromme as niet zo heel erg voor de hand liggend. Zonder spoel immers geen gewicht aan de 'verkeerde' kant? En krom door te veel kracht zou aan de spoel kant van de lager moeten liggen.

Asje heeft in jouw molen allemaal gleuven om de beugel op en neer te laten gaan. Dit asje moet aan de achterkant vast gehouden worden en ik denk dat dit klemmetje niet meer goed op zijn plaats zit. En dt kan alleen gebeuren indien een minder handig persoon dit ooit uit elkaar heeft gehaald.
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
Gebruikersavatar
Andre Jacobs
Berichten: 1974
Lid geworden op: 29-09-2003 02:00
Locatie: Finsterwolde

21-05-2014 08:44

Teus Isibongo schreef:Waarom valt de schade in dat geval mee? Als we even rekenen. Gemiddeld kosten die molens op MP 80-90 euro. Als we van 80 uitgaan: 80+12,50(onderhoud)+40(binnenwerk) = 132.50??? Oftewel daar heb je een nieuwe molen voor. Ik koop eigenlijk nooit wat op MP, altijd alles nieuw. Blijkt maar weer waarom...


Maar dan heb je m wel, (ervan uitgaande dat t opgelost gaat worden). Als de molen zo de kliko in kan en je alsnog een nieuwe moet kopen ben je t dubbele kwijt. Begrijp me niet verkeerd, 't is kut en ik zou ook zeer zeker balen, maar als je doorgaans veel bespaard door 2e hands te kopen dan kan t ook eens een keer tegen zitten :roll:.
Teus Isibongo
Berichten: 16
Lid geworden op: 18-05-2014 00:35

21-05-2014 10:41

Emilio Visser schreef:Kan aan mij liggen, maar je koopt een ondeugdelijke molen, dat lijkt me dan een probleem van de verkopende partij. Tenzij je duidelijk hebt afgesproken dat je hem meeneemt "as is" sta je toch in je recht om de koop ongedaan te maken?


Klopt, ik weet ook wel dat ik wettelijk gezien de koop kan terugdraaien wanneer ik duidelijk heb gevraagd of de molen 100% was. Dit is dus niet het geval etc. etc. Bekende verhaal, maar ik wilde gewoon voor beide partijen het beste, maar nu het lijkt dat er geen andere mogelijkheid meer is om de molen weer te laten draaien zoals het hoort...

Michel Mester schreef:Had je de molen bron j iemand uit Purmerend gekocht toevallig ?
Heb er ook een bekeken via MP
Dat ding was aan alle kanten beschadigd en zag er niet uit verkoper ging accoord met 75 euro maar het voelde niet goed.
Heb nu een 8000d voor 129 euro.....nieuw.


Nee dat is niet de mijne, deze molen ziet er opvallend goed uit.

R de Winter schreef:Hoi Teus,

Ik koop zelf wel redelijk veel op marktplaats en heb er weinig problemen mee,... MAAR ik raad het je altijd wel aan ZELF op te halen dan kan je het zien voelen en proberen en kom je niet voor verassingen te staan..

maar goed probeer die schijfjes even te wisselen en anders stuur me maar een PM want ik heb nog een boekje liggen misschien dat je daar wat aan heb mocht je die niet hebben en dan kan ik die wel opsturen...

Succes.


Ik handel ook niet zomaar met de eerste de beste op MP. Met deze verkoper voelde het goed, snel bericht, goed contact, je kan immers alles vinden tegenwoordig online/Google, dus het zat wel goed.

Betreft die schijfjes (washers?) Welke je over de as schuift op het tandwieltje, onder de spoel? Dit heeft niet geholpen, of heb ik het verkeerd begrepen?

Marc Schrikkema schreef:Spoel en beugel er op.
Slinger eruit, dan beugel een zwieper geven.
Nog rauw dan ligt het dus niet aan de slinger. Wat ik me ook bijna niet voor kan stellen.

Zonder spoel alsnog rauw lopen, dan is een kromme as niet zo heel erg voor de hand liggend. Zonder spoel immers geen gewicht aan de 'verkeerde' kant? En krom door te veel kracht zou aan de spoel kant van de lager moeten liggen.

Asje heeft in jouw molen allemaal gleuven om de beugel op en neer te laten gaan. Dit asje moet aan de achterkant vast gehouden worden en ik denk dat dit klemmetje niet meer goed op zijn plaats zit. En dt kan alleen gebeuren indien een minder handig persoon dit ooit uit elkaar heeft gehaald.


Ja, hij loopt dan nog steeds rauw. Het geluid komt ook vanuit het molenhuis, alsof tandwielen niet goed in elkaar over lopen. Weet wel dat de molen voor onderhoud helemaal uit elkaar is geweest bij de betreffende viswinkel/Shimanodealer.... Zij hadden toch écht wel kunnen zien als er van binnen iets niet goed zou zitten? Blijkbaar niet dus en ik begin zelfs aan hun expertise te twijfelen.

Zelf ben ik redelijk handig en heb veel geduld, het kriebelt om dat ding zelf te openen, maar dit doe ik niet omdat ik hem eventueel ga terugzenden naar de verkoper.

Andre Jacobs schreef:Maar dan heb je m wel, (ervan uitgaande dat t opgelost gaat worden). Als de molen zo de kliko in kan en je alsnog een nieuwe moet kopen ben je t dubbele kwijt. Begrijp me niet verkeerd, 't is kut en ik zou ook zeer zeker balen, maar als je doorgaans veel bespaard door 2e hands te kopen dan kan t ook eens een keer tegen zitten :roll:.


Zo werkt het niet. Als je een auto koopt op marktplaats, er wordt gezegd dat hij goed rijdt, niets mankeert etc. en hij loopt op 3 cilinders ipv. 4. Dan ga je toch terug? Je laat de boel dan toch niet maken voor duizenden euro's, want dat is het risico? Dan komt MP vol troep te staan. Als je in de waan bent gehouden dat iets goed is, dan moet dat ook zo zijn en anders draai je de koop terug. Zelf wettelijk gezien sta je in je recht. Nu wil ik alleen een oplossing vinden ipv. meteen de koop terug te draaien.

Wat jij eigenlijk zegt is dat als dit jou was overkomen met wat voor product dan ook, jij het zou accepteren.

------
Gebruikersavatar
R de Winter
Berichten: 3066
Lid geworden op: 15-07-2010 15:05
Locatie: JRC Extreme Brolly
Contacteer:

21-05-2014 11:44

Hoi Teus,

nee dat waren die schijfjes idd,.... en als dat niet werkt zou ik het ook niet weten..

zal ik anders het boekje voor je opsturen zodat je de molen zelf uit elkaar kan halen en weer in elkaar kan zetten?

pm me je adres maar.

gr,

R.
Oja joh!!!
Teus Isibongo
Berichten: 16
Lid geworden op: 18-05-2014 00:35

21-05-2014 11:46

R de Winter schreef:Hoi Teus,

nee dat waren die schijfjes idd,.... en als dat niet werkt zou ik het ook niet weten..

zal ik anders het boekje voor je opsturen zodat je de molen zelf uit elkaar kan halen en weer in elkaar kan zetten?

pm me je adres maar.

gr,

R.


Veel dank voor je aanbod, maar ik heb de boekjes erbij! En op internet staan ook de "exploded views". ;) Ik ga toch niet schroeven aan een molen die ik hoogstwaarschijnlijk toch niet ga houden.
Gebruikersavatar
Andre Jacobs
Berichten: 1974
Lid geworden op: 29-09-2003 02:00
Locatie: Finsterwolde

21-05-2014 12:17

Teus Isibongo schreef:[
Zo werkt het niet. Als je een auto koopt op marktplaats, er wordt gezegd dat hij goed rijdt, niets mankeert etc. en hij loopt op 3 cilinders ipv. 4. Dan ga je toch terug? Je laat de boel dan toch niet maken voor duizenden euro's, want dat is het risico? Dan komt MP vol troep te staan. Als je in de waan bent gehouden dat iets goed is, dan moet dat ook zo zijn en anders draai je de koop terug. Zelf wettelijk gezien sta je in je recht. Nu wil ik alleen een oplossing vinden ipv. meteen de koop terug te draaien.

Wat jij eigenlijk zegt is dat als dit jou was overkomen met wat voor product dan ook, jij het zou accepteren.

------


Hehe nee gelijk heb je, als je de koop terug kan draaien, meteen doen. Hierbij ben je wel afhankelijk van de welwillendheid van de verkoper. Als je een rechtsbijstandverzekering hebt dan helpt dat, maar ook dan heb je vaak nog te maken met een gedeelte eigen risico. Dat is de €50,- niet waard. Proberen kan altijd en zou ik zeker doen!
Gebruikersavatar
R de Winter
Berichten: 3066
Lid geworden op: 15-07-2010 15:05
Locatie: JRC Extreme Brolly
Contacteer:

21-05-2014 17:47

Geen dank,..

ik wens je veel succes verder.. denk dat de verkoper geen gehoor meer geeft..

laters
Oja joh!!!
Teus Isibongo
Berichten: 16
Lid geworden op: 18-05-2014 00:35

21-05-2014 19:23

R de Winter schreef:Geen dank,..

ik wens je veel succes verder.. denk dat de verkoper geen gehoor meer geeft..

laters


Geloof mij dit is een verkoper die ik iedereen gun. Ik heb zelfs gezegd dat met deze verkoper niets mis is! Meerdere malen aangeven dat er nog steeds goed contact is. We willen beide dat het opgelost wordt, al dan niet met coulance. Anyway financieel gezien is het nu opgelost. Nu de molen nog opsturen naar Shimano.