voer- of roeiboot?


Plaats reactie
Gebruikersavatar
Joeri De Decker
Berichten: 219
Lid geworden op: 13-01-2013 18:21
Locatie: Sint-Amands

30-04-2014 21:25

Beste boarders,


Na altijd gewoon geworpen te hebben, heb ik nu de neiging om te investeren in
een voerboot of roeiboot.

Ik ben al lang de pro's en contra's van beide aan het afwegen, maar beide hebben ze
volgens mij hun voor- en nadelen.

Mijn voorkeur wijkt lichtjes uit naar de rubberboot (visveiligheid en binnenkort ook een eerste Frankrijksessie), probleem is dat het op bepaalde wateren waar ik geregeld vis niet is toegestaan.


Na was mijn vraag wat jullie bevindingen hierover zijn, want raak er maar niet uit.
Je zou er mij toch al een stuk mee vooruithelpen.

Beide is ook een optie, maar toch wel een heeel grote hap uit het budget :D


Alvast bedankt!


Mvg


Joeri
Gebruikersavatar
jeffrey van osch
Berichten: 1844
Lid geworden op: 22-04-2008 00:01
Locatie: s-Hertogenbosch

30-04-2014 22:14

Hallo joeri ,

Ik zou kijken naar wat persoonlijk je op visgebied het meeste bied , een rubberboot mag op veel water waar je vist niet .
Dan ga je afwegen wanneer je die rubberboot wel gaat gebruiken .. gaat dat alleen in frankrijk gebeuren ?
Als je kijkt naar de keren wanneer je dan een voerboot gaat gebruiken , lijkt me de keuze makkelijk .

Echter als je besluit een voerboot te gaan kopen kan ik je de tip geven : neem een goeie !
Wat is een goeie hoor ik je dan vragen ?
Een goeie voerboot is in mijn ogen een boot die in nederland met de hand in mekaar is gezet en vaak de wat bekendere merken heeft ingebouwd.

persoonlijk vis ik al jaren met volle tevredenheid een maverick icm rf 15.

Gr.jeffrey
Zij die zich verliezen in hun passie zijn minder verloren dan hij die de passie verliest .
www.Force1baits.nl
Briann Alma
Berichten: 72
Lid geworden op: 18-02-2014 18:41

30-04-2014 22:34

Al je veel op grote wateren vist een rubberboot, en als je meestal op karperputten vist een voerboot. 8)
Gebruikersavatar
Joeri De Decker
Berichten: 219
Lid geworden op: 13-01-2013 18:21
Locatie: Sint-Amands

30-04-2014 23:12

Bedankt voor jullie bijdrage jongens!

Dat is het probleem, mijn visserij varieert enorm. Zit veel op kanalen en grotere wateren, maar durf ook
wel eens de dressuurputjes aanpakken.
De voerboot zou ik wel het meeste gebruiken en is praktischer om mee te nemen en kan ik direct gebruiken zonder opblazen enz...
Toch eens wat opzoekwerk over voerboten doen;)

Maar langs de andere kant zou die rubberboot wel een stimulans kunnen zijn om een ander
soort water te gaan aanpakken en het lijkt mij ook gewoon echt vet om naar stekken
te kunnen varen die ik anders nooit zou kunnen bevissen.

Blijft moeilijk, toch nog een paar nachtjes (weken :D ) over slapen. :)


Mvg



Joeri
Martijn van Delden
Berichten: 147
Lid geworden op: 15-05-2010 18:01

30-04-2014 23:43

Mijn vismaat en ik hebben een aantal jaren geleden besloten onze voerboot in te ruilen voor een jrc 290 rubberboot.

Wat mij betreft hebben beide boten zo hun voordelen. Maar de voordelen van een voerboot wegen mijn inziens lang niet op tegen die van een rubberboot. Natuurlijk verschilt dit per visserij.

Een voerboot is handzamer en wat gemakkelijker in gebruik. Met gemakkelijker in gebruik bedoel ik dat je hem direct kunt gebruiken(mits de accu's zijn opgeladen) en niet eerst hoeft op te pompen. Daarnaast gaat het uitvaren van de lijn ook wat makkelijker. Rigje in het bakkie, varen naar je stek, droppen, en weer terug varen. Het uitvaren met een rubberboot is wat moeilijker. Met name in het begin vergt dit wel wat oefening. Persoonlijk vaar ik veel liever mijn lijn uit met een rubberboot. De voordelen van het uitvaren met rubberboot ten opzichte van een voerboot is dat je jezelf boven op je te bevissen stek begeeft bij het droppen van je rig. Je ziet dus veel meer dan vanaf de kant! Daarnaast kun je de bodemstructuur perfect voelen tijdens het droppen van je rig. Tenslotte weet je vrijwel 100% zeker dat je rig goed ligt. Bij een voerboot had ik hier persoonlijk meer onzekerheid over.

Nog een voordeel van een rubberboot:
Het is een vervoersmiddel! Een 3m rubberboot biedt genoeg ruimte voor twee personen inclusief materiaal. Zo kun je dus mooi naar afgelegen stekken varen.
Gebruikersavatar
Joeri De Decker
Berichten: 219
Lid geworden op: 13-01-2013 18:21
Locatie: Sint-Amands

30-04-2014 23:49

Bedankt Martijn!
Hier heb ik echt wat aan !

mvg

Joeri
jasper den hoed
Berichten: 206
Lid geworden op: 05-02-2011 11:40

01-05-2014 09:11

beste,

zelf heb ik een voerboot maar ik zit er toch stevig aan te denken om een rubberboot aan te schaffen. ik heb namelijk al een electro motor voor een 5 persoons dubbelwandige polyester boot (niet heel handig voor het vissen).
ik zou voor een roeiboot gaan als ik nu opnieuw de keus moet maken.
vooral omdat ik met mijn voerboot niet echt versprijd kan voeren. afhankelijk van de diepte en de stroming van waar ik mijn aas drop licht er een voer cirkel van ongeveer meter breed. dit vind ik (vooral voor grooter water) niet echt een fijn systeem. Ik voer vaak met duivenvoer en zou dan graag voor een groter gebied voeren (ongeveer 8 meter breed). simpel weg omdat ik dan een grote kans heb dat ik een voorbij passerende karper vast hou en op me stek breng

maar dat zegt niet dat de voerboot een foute keuzen zou zijn. ik heb hier namelijk ook al heel veel plezier (en extra vis) mee gehad.

van jasper

ps. ik heb de trend micro (400 euro)
Gebruikersavatar
jeffrey van osch
Berichten: 1844
Lid geworden op: 22-04-2008 00:01
Locatie: s-Hertogenbosch

01-05-2014 23:35

Jasper , google ; voervijzel eens .
Zij die zich verliezen in hun passie zijn minder verloren dan hij die de passie verliest .
www.Force1baits.nl
jasper den hoed
Berichten: 206
Lid geworden op: 05-02-2011 11:40

02-05-2014 09:55

jeffrey,

bedankt man. nu heb ik weer een nieuw projectje voor na me exames :)

als het allemaal doorgaat maak ik er misschien een topic/bolgje over voor op dit forum.

van jasper
Gebruikersavatar
Jerome berken
Berichten: 673
Lid geworden op: 12-03-2013 15:39

02-05-2014 09:59

Wat Martijn zegt, rubberbootje heb je meer gevoel bij je stek, kan je beter aanvoeren en ook nog eens je spullen op vervoeren! Ik zeg rubberboot!
Shimano Tribal XT-A \ Shimano 8000D eu
Gebruikersavatar
Remco Kulk
Berichten: 698
Lid geworden op: 04-07-2012 07:33
Locatie: Amsterdam

02-05-2014 10:06

http://www.kolibri-boten.nl/standard/14-k-220-t.html

Zoiets bijvoorbeeld. Ding weegt onderhand nog minder dan een beetje voerboot :wink:
Gebruikersavatar
Joeri De Decker
Berichten: 219
Lid geworden op: 13-01-2013 18:21
Locatie: Sint-Amands

02-05-2014 15:04

Bedankt jongens!

Kolibri ziet er inderdaad interessant uit, zowel qua compactheid als prijs!
Iemand een idee wat betreft de kwaliteit van die boten?
Mijn voorkeur is nu toch meer aan het uitgaan naar een rubberboot.


Mvg


Joeri
Gebruikersavatar
jeffrey van osch
Berichten: 1844
Lid geworden op: 22-04-2008 00:01
Locatie: s-Hertogenbosch

02-05-2014 16:20

Rubberboot is geloof ik iets dunner dan "normaal" .
kijk eens voor de strat 230 . Met zijn 600 euro een middelgroot bootje voor spullen over te varen en vis te drillen en mooi geprijst .
Zij die zich verliezen in hun passie zijn minder verloren dan hij die de passie verliest .
www.Force1baits.nl
Jeffrey Arends
Berichten: 215
Lid geworden op: 11-02-2014 16:29

02-05-2014 17:45

Misschien is een belly boot wat. Lijkt mij wel leuk.:)
Martijn van Delden
Berichten: 147
Lid geworden op: 15-05-2010 18:01

02-05-2014 19:16

Dat was ik inderdaad nog vergeten!

Vanuit een rubberboot kun je ook perfect drillen. Stuk makkelijker als je je vis uit een lelieveld moet halen is mijn ervaring :lol:
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

03-05-2014 14:52

Ik zou in plaats van je visserij aan te passen aan je boot andersom denken.
De vraag is dan wat voor visserij jij de komende jaren wil gaan doen. Wil je op kleine wateren vissen, dan is een voerboot meer voor de hand liggend, wil je het grote water of de rivieren op, dan komt een rubberboot meer aan bod.
Een voerboot leent zich meer voor kortere sessies, een rubberboot, door het volume en de opbouwtijd, meer voor langere sessies.

Een rubberboot is multifunctioneler, uitvaren, drillen, voeren en transport. Het is, zeker in combinatie met een motor, echter zwaarder, groter en meer werk om op te bouwen of in te pakken.
There aint no way but the hard way!

Spiegel gevangen op het Twentekanaal? Skp@ksnregiooost.nl
Will v Dongen
Berichten: 43
Lid geworden op: 24-02-2013 08:38

10-05-2014 08:11

Hallo mede vissers.

Heb zelf ook overwogen om een voerboot of rubberboot aan te schaffen...
Mijn keuze is naar een rubberboot gegaan, en waarom:

-Met uitvaren kan je zelf zien waar je gaat liggen.
-Je kan de bodem structuur beter in kaart brengen.
-Het voeren is een groter gebied.
-mocht het gebeuren dan kan je in je boot springen om je vis te drillen als er iets gebeurd.
-Je kan op een grotere afstand vissen, en waarom... Omdat een voerboot over een lange afstand het niet meer trekt, denk hierbij aan het aantal meters lijn die dat dingetje mee moet slepen, met een flinke zijwind heb je best wel wat problemen en het gewicht van je voer wat erin ligt.

Min puntjes zijn het meenemen en oppompen, maar ja je gaat niet voor een paar uurtjes
En vind het wel wat hebben met een rubberboot, lekker bezig zijn en je werkt aan je conditie :lol:

Groet Will.
Dit is de uitspraak, Hier zult u het mee moeten doen.... ( De Meester Visser )
Gebruikersavatar
ferenc van de vorstenbosc
Berichten: 3043
Lid geworden op: 17-05-2003 02:00
Locatie: lisse
Contacteer:

12-05-2014 07:21

Waarom een voerboot voor de wateren waar je toch al vist. Lukt blijkbaar zonder ook :lol: En zoals je zegt, met een rubberboot kan je grotere uitdagingen aan gaan. Je kunt vast gezwommen vis ophalen. Stekken perfect uitpeilen en bekijken.

Je kunt er gewoon veel meer mee.
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

12-05-2014 11:35

Nu de bezopen regel om wel een voerboot maar geen rubberboot te mogen gebruiken op wateren de vuilnisbak in en het probleem is helemaal opgelost.
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Walter vd Kamp
Berichten: 442
Lid geworden op: 14-01-2014 10:51

12-05-2014 13:20

jeffrey van osch schreef:Hallo joeri ,

een rubberboot mag op veel water waar je vist niet .


Opzich valt dit best mee. Over het algemeen, en het meeste gros van de wateren mag je gewoon met je rubberboot in. Van stadsingels tot aan meren. Zolang er geen daadwerkelijk verbod is, mag je er gewoonweg altijd peddelen.

Zo is hier maar 1 water in de hele provincie/HSV waar ik niet mag komen met een boot/voerboot.

Ikzelf ben ook voor de rubberboot gegaan, is het niet om hem direct te gebruiken tijdens een sessie, is het wel om over het water te gassen en met de lowrance het water in kaart brengen voor een sessie. Daarnaast kan ik hem volgooien met mijn spullen en heerlijk naar een afgelegen stek varen. Ik had hem gekocht met het oog op groot water, maar gebruik hem ook op klein water. Oppompen is echt max 5 minuten werk. Enige nadeel is die 25kg boot + 25kg accu etc.

Zo lang dit bord niet bij het water staat (verboden voor motorschepen):
Afbeelding
Mag je lekker je motor gebruiken.
Met dit verbod mag je alsnog je rubberboot gewoon gebruiken! Maar dan alleen met de peddels!

Of als er expliciet vermeld staat in je vergunning dat een boot/voerboot niet gebruikt mag worden.
Plaats reactie