Zwaar kinkende hoofdlijn ( Paralellium )


bertho keur
Berichten: 423
Lid geworden op: 31-08-2006 21:18

29-04-2014 14:53

Serieus :o :o

Laat ik hier verder maar geen woorden meer aan vuil maken :-?
Better to rule in hell, then serve in heaven.
robertino smith

29-04-2014 15:37

Serieus :) zou de molens ook verkopen, alle goede antwoorden al gekregen!!! Was het hier ook mee eens, bij mij komt dat ook voor, gaat om 10 a 15 mtrs (grof geschat) alleen ik knip het dan af :)

Ruud de Blom schreef:Als je gaat vissen en veel vangt (veel runs) dan is het wachten op problemen met kinken, om de top slaan ed.


mvg.
Gebruikersavatar
Jerome berken
Berichten: 673
Lid geworden op: 12-03-2013 15:39

29-04-2014 15:43

die molens spoelen zwaar k.u.t. op idd!
Shimano Tribal XT-A \ Shimano 8000D eu
Gebruikersavatar
Martijn de Boer
Berichten: 350
Lid geworden op: 03-12-2005 19:52

29-04-2014 20:25

Er zijn inderdaad al verschillende oorzaken van kinken opgenoemd, enkele zijn ook al ontkracht. Zo'n beetje alle oplossingen tegen het kinken zijn ook al opgenoemd, maar ik lees dat de Paralellium lijn er toch zoieso van af gaat. Een oplossing is dus niet meer nodig, toch Bertho?

Het zou vervelender zijn als een nieuwe hoofdlijn op dezelfde Penn molens nogmaals zou gaan kinken. Als het aan de molens zou liggen zouden mogelijk meer vissers met dezelfde molens er last van hebben, of misschien ligt het juist alleen aan jouw eigen molens Bertho. Heb je je lijnrol van de molens waar je last hebt van kinken al nagekeken?

Stel dat het niet aan de molens zou liggen, dan moet het dus toch wel aan het gebruik liggen daar moet ik Benny Daniels (e.a.) gelijk in geven. Als de spoelen zijn gevuld met een opspoelmachine dan zet ik er ook mijn vraagtekens bij... Je weet hoe je moet opspoelen, hoe kinken ontstaan, en hoe je kinken kunt beperken. Ik ga er dus vanuit dat jij je lijn op de juiste manier gebruikt. En dan nog zit er soms een addertje onder het gras of in dit geval onder water!
Over het loodje heb ik nog niemand gehoord (oké behalve de spindoctor :D ), daar kan ook een oorzaak zitten: tijdens het binnendraaien. Sommige loodjes willen nog wel eens tijdens het binnendraaien om hun as draaien (met name inline lood), dat verschilt per model en per merk. Heb je weleens gemerkt dat je loodje begint te spinnen als je het na het binnendraaien vanaf je hengeltop recht omlaag laat hangen? Ik heb dat al vaak aan de waterkant gezien, ook zelf ervaren, je loodje is dan "scheef" en gaat net zo als een spindoctor werken waardoor je lijn over de volle lengte gaat kinken zoals jij beschrijft. Ook als je de lijn op de juiste manier hebt gebruikt! Denk maar aan een stukje kunstaas met een scheve zwemlip, dat zorgt ook voor kinken en ergernis! :wink: Een oplossing hiervoor kan zijn een klap met de hamer, tussen de bankschroef, of een ander loodje.

Oh, en als je de "oude" kinken er niet uit haalt (manieren zat genoemd) dan wordt het ook steeds erger naarmate je vaker met scheef lood binnendraait. Maar dat wist je natuurlijk allang :wink: Succes er mee in elk geval!
Als ze me missen... ...dan ben ik vissen!!
Gebruikersavatar
Jerome berken
Berichten: 673
Lid geworden op: 12-03-2013 15:39

30-04-2014 09:37

Martijn de Boer schreef:Over het loodje heb ik nog niemand gehoord (oké behalve de spindoctor :D ), daar kan ook een oorzaak zitten: tijdens het binnendraaien. Sommige loodjes willen nog wel eens tijdens het binnendraaien om hun as draaien (met name inline lood), dat verschilt per model en per merk. Heb je weleens gemerkt dat je loodje begint te spinnen als je het na het binnendraaien vanaf je hengeltop recht omlaag laat hangen?

Idd, nice had ik nog niet aangedacht!
Shimano Tribal XT-A \ Shimano 8000D eu