Welke molens zou ik nemen?


Plaats reactie
Niels Edskes
Berichten: 16
Lid geworden op: 27-04-2011 14:31

14-04-2014 10:49

Hallo iedereen,

Ik ben toe aan de aanschaf van nieuwe molens voor dit seizoen, ik heb gekeken naar wat ik wil hebben en ben zelf op de volgende opties gekomen. Ik zou graag jullie mening willen horen.
Ik vis zelf op allen soorten wateren. Kanaal ( groot en klein), rivieren, kleine putten enz.
Ik vis soms wel meer dan 150 meter uit de kant.

Het gaat over de volgende 2 nieuwe molens:
Spro Za power 7000
Dam Quick SLS570 FD

Ik kan ook de 4 jaar oude molens van een vriend overkopen dit zijn de
Daiwa windcast x5000LD

Welke molens zouden jullie willen hebben en graag ook een duidelijke motivatie erbij. Ik kan allen molens voor rond de 100 p.p krijgen dus om de prijs tussen deze modellen hoeft en is geen motivatie.

Alvast bedankt

Gr. Niels Edskes
Berry Kuiper
Berichten: 414
Lid geworden op: 26-05-2010 12:10
Locatie: Apeldoorn

14-04-2014 10:58

Niels,

Ik zou voor de Daiwa's gaan als ze er nog goed uitzien,
alleen zou ik er geen 100 euro p/s voor betalen (nieuwe kosten ze iets van 129e ofzo),
dus hoger dan 80e zou ik zeker niet gaan (als ze er nog goed uitzien!).

grt
Niels Edskes
Berichten: 16
Lid geworden op: 27-04-2011 14:31

14-04-2014 11:29

Oké! Vergeten te vermelden erbij nog, maar op de daiwa molens zitten vol met nieuwe gevlochten lijn! Dus dat zit er ook al bij!
Frenk de Gruiter
Berichten: 2837
Lid geworden op: 12-03-2011 22:32
Locatie: Duiven

14-04-2014 13:28

Het is aan jou om die extra (lijn) te betalen. Ik koop / kocht regelmatig 2dehands molens en ik heb nog nooit extra betaald voor lijn die er al op zat. Ook al is het gevlochten lijn.

Je koop zou onafhankelijk van emotie moeten zijn. Het is dus wel een vriend van je, maar je koopt de molens (of kan kopen).

Ik heb alleen maar goede ervaringen met Daiwa: net als een japanse auto: doet het altijd. Robuust, goede slip, grote lijncapaciteit, hoge inhaalsnelheid.
Ik heb diverse Daiwa's, sommige enkele decennia oud, werken perfect.
Emilio Visser
Berichten: 390
Lid geworden op: 12-05-2013 21:44
Locatie: Dordrecht

14-04-2014 13:34

Ik zou voor 4 jaar oude molens niet meer dan de helft van de nieuwwaarde betalen, of ze moeten echt nauwelijks gebruikt zijn. Lijn geeft meestal geen meerprijs.
Niels Edskes
Berichten: 16
Lid geworden op: 27-04-2011 14:31

14-04-2014 17:29

Iemand een mening over de dam en spro molens ?
Jeroen Schulte
Berichten: 508
Lid geworden op: 03-04-2011 13:47

14-04-2014 19:53

Ik heb geen ervaring met DAM of Spro molens.

Persoonlijk heb ik goede ervaringen met Shimano. Gezien jouw budget zou de Baitrunner DL
een optie kunnen zijn.

Met een Daiwa molen heb ik tot nog toe ook goede ervaringen en kan ik je daarom ook wel
aanraden.
Gebruikersavatar
peter cooreman
Berichten: 738
Lid geworden op: 01-04-2013 22:31
Locatie: Belgie

14-04-2014 20:15

Beste,
Ik zou voor de Daiwa's gaan...Dam en Spro zijn hier niet met te vergelijken.
Zou er de helft van de nieuwprijs voor betalen...en die gevlochten draad...valt te overleggen of je er zelf iets kan mee doen...en of deze nog in goede staat is...anders moet de verkoper de draad er maar afdoen en kan je de spoelen met draad die jouw voorkeur geniet volspoelen.
Veel plezier met je keuze!
Mvg Peter
Better a bad day at fishing than a good day at work.
stephan wils
Berichten: 29
Lid geworden op: 10-04-2014 16:29

16-04-2014 11:51

Ik gebruik zelf de Shimano Aerlex xta 8000 super molen vis er nu iets langer als een jaar mee en ik wil eigenlijk niets anders meer dan Shimano! Gooit met gemak 150 meter op een goede hengel en wel heel wat verder als je goed je best doet.
Heb ze gekocht met de instelling om ook ermee in Frankrijk te gaan vissen tot nu toe doen ze het heel goed op Nederlands water en ik doe er nu 1 keer per jaar onderhoud aan. Het binnenhalen is soepel je merkt dan toch dat je kwaliteit in je handen hebt. Mooie cnc gefreesde spoel waar ongeveer 400 meter lijn op past, fijne inhaal snelheid een beetje de middenweg ideaal voor korte maar ook voor lange afstanden aangezien je niet iedere maand in Frankrijk bent neem ik aan. Het voordeel bij deze reeks is dat je er ook een mooie spod molen bij kan kopen dit is dan de xta 7000 spod met een hogere inhaalsnelheid en super goede lijnclips wel 3 stuks (waar je lijn niet van kapot gaat zoals bij daiwa) de 8000 heeft er hier natuurlijk 1 op zitten. Je moet eigenlijk zelf eens naar een zaak gaan en voelen. Voorheen Daiwa gehad maar vergeleken met Shimano is Daiwa eigenlijk meer een molen die gemaakt is voor de visser die niet vaak vist, ze doen het goed maar op den duur is er niet veel meer van over en dan ga ik zuinig met m'n spullen om.

Het is altijd een beetje voor jezelf wat je mooi vind Daiwa is persoonlijk meer een DF hype als je weet wat ik bedoel. Een beetje serieuze visser kiest meestal voor Shimano of Penn.
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

16-04-2014 11:55

stephan wils schreef:
Het is altijd een beetje voor jezelf wat je mooi vind Daiwa is persoonlijk meer een DF hype als je weet wat ik bedoel. Een beetje serieuze visser kiest meestal voor Shimano of Penn.


Wat een onzin ;)


Verder

Als iemand extra geld wil voor gevlochten zijn kun je ook zeggen: Haal er maar af dan.

Aan de andere kant krijg je dan lege molens waar je weer geld aan moet uitgeven om ze vol te spoelen.
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Gebruikersavatar
Jerome berken
Berichten: 673
Lid geworden op: 12-03-2013 15:39

16-04-2014 12:08

stephan wils schreef: Gooit met gemak 150 meter op een goede hengel en wel heel wat verder als je goed je best doet.


jij gooit met gemak 150 meter en heel wat verder als je goed je best doet? :o
Shimano Tribal XT-A \ Shimano 8000D eu
Frenk de Gruiter
Berichten: 2837
Lid geworden op: 12-03-2011 22:32
Locatie: Duiven

16-04-2014 13:01

Stephan Wils schreef:
Voorheen Daiwa gehad maar vergeleken met Shimano is Daiwa eigenlijk meer een molen die gemaakt is voor de visser die niet vaak vist, ze doen het goed maar op den duur is er niet veel meer van over en dan ga ik zuinig met m'n spullen om.

Daiwa heeft (misschien) niet veel modellen zoals de Shimano's. Shimano's zijn -vooral de duurdere- goede molens en werken goed, is mijn ervaring. Ook hier zijn peppie modellen onder te vinden. Daiwa werkt altijd. Ik heb diverse modellen, vis er al tientallen jaren mee, geen problemen. Met dezelfde molens, ze zijn dus al 20-30 jaar oud. Nieuw gekocht, enkele types extra erbij gekocht (voor "erbij" in Frankrijk). Er zal vast wel eens een slecht exemplaar tussen zitten bij daiwa, maar dit maak je zelden mee. Daiwa is volgens mij dus betrouwbaar en sowieso minder trendy gevoelig.

Gooit met gemak 150 meter op een goede hengel en wel heel wat verder als je goed je best doet.
Tja. Moet je eens praten met die hengelsporter die enorme afstanden gooit met "gewone" karperhengels en molens en lijn. 150 meter. Er zullen er weinig zijn die halen en kunnen. Daar moet je een goede worp voor onder de knie hebben om te kunnen halen Echte surf-techniek. Ik haal het niet. Bij lange na niet. Surfcasting, beheers jij dat, Stephan? Zal de meesten niet lukken.
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

16-04-2014 13:32

stephan wils schreef:Ik gebruik zelf de Shimano Aerlex xta 8000 super molen vis er nu iets langer als een jaar mee en ik wil eigenlijk niets anders meer dan Shimano! Gooit met gemak 150 meter op een goede hengel en wel heel wat verder als je goed je best doet.
Heb ze gekocht met de instelling om ook ermee in Frankrijk te gaan vissen tot nu toe doen ze het heel goed op Nederlands water en ik doe er nu 1 keer per jaar onderhoud aan. Het binnenhalen is soepel je merkt dan toch dat je kwaliteit in je handen hebt. Mooie cnc gefreesde spoel waar ongeveer 400 meter lijn op past, fijne inhaal snelheid een beetje de middenweg ideaal voor korte maar ook voor lange afstanden aangezien je niet iedere maand in Frankrijk bent neem ik aan. Het voordeel bij deze reeks is dat je er ook een mooie spod molen bij kan kopen dit is dan de xta 7000 spod met een hogere inhaalsnelheid en super goede lijnclips wel 3 stuks (waar je lijn niet van kapot gaat zoals bij daiwa) de 8000 heeft er hier natuurlijk 1 op zitten. Je moet eigenlijk zelf eens naar een zaak gaan en voelen. Voorheen Daiwa gehad maar vergeleken met Shimano is Daiwa eigenlijk meer een molen die gemaakt is voor de visser die niet vaak vist, ze doen het goed maar op den duur is er niet veel meer van over en dan ga ik zuinig met m'n spullen om.

Het is altijd een beetje voor jezelf wat je mooi vind Daiwa is persoonlijk meer een DF hype als je weet wat ik bedoel. Een beetje serieuze visser kiest meestal voor Shimano of Penn.


Gelul

150 meter werpen? Ik geef je 50kg bollen als.je dat lukt met een rig met boilie
Heb zelf daiwa emblem gevist, en nu shimano ultegra. Beide goede molens. Shima draait mooier en soepeler maar qua degelijkheid kan je beter voor daiwa gaan
Frenk de Gruiter
Berichten: 2837
Lid geworden op: 12-03-2011 22:32
Locatie: Duiven

16-04-2014 17:39

Ik was gematigd cynisch, martijn. Maar daar is TS niet mee geholpen.
Gebruikersavatar
peter cooreman
Berichten: 738
Lid geworden op: 01-04-2013 22:31
Locatie: Belgie

16-04-2014 19:24

Beste Stefan,
Eventjes off topic.
Jij noemt mij geen serieuze visser dan!?...Wat ben ben jij een blaas zeg...en uit je nek lullen is ook het enige wat je kan. :evil:
Ik vis al zo'n 30jaar op karper...steeds met Daiwa...mijn ss3000 zijn ondertussen 18j oud...ze zijn nog zoals in het begin ik ze aankocht!
150m....dat haal jij niet...zelfs niet met hengels die ervoor geschikt zijn!
Ieder heeft zijn voorkeur voor welbepaalde molens...daarvoor hoef je Daiwa gebruikers niet af te breken!
Mvg Peter
Ps:ik vis elk jaar van half Maart tot eind November steeds elk weekend van vrijdag tot zondag...vind je dit weinig vissen!? :o
On topic: Stefan... aan je antwoord ,heeft de topic starter niets aan ...je antwoord strookt niet aan zijn vraag! :lol:
Better a bad day at fishing than a good day at work.
Gebruikersavatar
Bas Timmermans
Berichten: 604
Lid geworden op: 02-06-2011 11:16
Locatie: Stadskanaal

17-04-2014 21:03

Niet aan storen aan dat soort uitspraken heren.

Ik ga er van uit dat deze meneer al aardig wat ervaring heeft sinds de oorlog, en natuurlijk de WK speerwerpen heeft gewonnen. :wink:

Niels als ik eerlijk mag zijn zou ik voor jou gaan voor de Daiwa's eigenlijk. Je heb al een goede molen die je niet snel hoeft te vervangen. Zoals je hoort gaat ie nog jaren mee, en je zal er zeker nog lang plezier van hebben. Zodat je budget over houd om sneller beter materiaal te kunnen kopen.

Bas
The art of fishing..... Keep your wife at home!

Friends call met The Carp whisperer :lol:
Plaats reactie