Toplood "probleem"


Rene Zoeter
Berichten: 477
Lid geworden op: 14-12-2013 14:07
Locatie: Hoeksche Waard

04-04-2014 20:46

Ik vis graag met de korda flying backleads. Nu werp ik altijd uit met de lijn in de clip. Ik werk met de cygnet distance stick. Als lijn de clipt raakt, hoe zeg je dat?, dan schiet het loodje richting de onderlijn en dat is nu net de bedoeling. Ik heb nu een aantal keren met een, goedkoop, gewoon toploodje gevist. Dit vind ik niet zo prettig aangezien deze omhoog kruipt tijdens de drill, en ik vis dus het liefste met de flying backleads. Zijn hier mensen en die dit herkennen, en zo ja hebben jullie hier dan een tip/oplossing voor?
Gewoon, lekker vissen.
Gebruikersavatar
Joeri De Decker
Berichten: 219
Lid geworden op: 13-01-2013 18:21
Locatie: Sint-Amands

04-04-2014 21:13

Rene,


Heb een gelijkaardig probleem eens opgelost met een rubberen kraaltje (zoals je bij bv. een chodrig gebruikt) dat ik over een stukje krimpkous schoof dat ik op mijn voorslag gestoomd had.
Weet natuurlijk niet of je met een voorslag vist, maar ook op de hoofdlijn is dit goed te doen
volgens mij.

Je kan het kraaltje ook gewoon voor je knoop naar je leader (als je hiermee vist natuurlijk) hangen, normaal is deze knoop groot genoeg om je kraaltje en backlead tegen te houden.


Hoop dat je hier iets aan hebt


Mvg

Joeri
Rene Zoeter
Berichten: 477
Lid geworden op: 14-12-2013 14:07
Locatie: Hoeksche Waard

04-04-2014 21:54

Dat zou inderdaad kunnen. Alleen heb ik dan maar 1,5 a 2 meter lijn op de bodem liggen. Als ik zonder lijn clip gooi zie ik het loodje minimaal een meter of 4 a 5 omhoog klimmen. Of denk jij dat 1,5 a 2 meter genoeg is?
Gewoon, lekker vissen.
Gebruikersavatar
Jos Schenk
Berichten: 243
Lid geworden op: 21-08-2011 18:12

05-04-2014 00:06

klinkt allemaal weer erg visveilig hier... leader en een krimpkous, een kraaltje achter een voorslagknoop :cry: vis gewoon met een slap lijntje jonge, dan hoef je niet te prutsen
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

05-04-2014 01:35

Lijntje slap moet maar net kunnen onder de gegeven omstandigheden en is in sommige gevallen nog veel gevaarlijker dan een toploodje.
Op wat voor afstand en diepte vis je Rene? Stilstaand of stromend water?
There aint no way but the hard way!

Spiegel gevangen op het Twentekanaal? Skp@ksnregiooost.nl
Rene Zoeter
Berichten: 477
Lid geworden op: 14-12-2013 14:07
Locatie: Hoeksche Waard

05-04-2014 05:43

Ik vis zonder leader of wat dan ook. Onderlijn aan de hoofdlijn met een stukje tube. Ik vis momenteel op stilstaand water op een afstand van 50 meter. Ik gebruik Berkley big game 31/100 hoofdlijn. Ik gebruik een zo licht mogelijk wakertje/swingertje en dan vind ik dat de lijnen niet echt slap hangen, althans niet zo slap als ik wel eens in een youtube filmpje zie, maar die vissen meestal met fuorcarbon. En zo als gezegd, ik werp uit op de lijnclip. Het water is aan de kant, daar vis ik, +/- 1 meter en in het midden +/- 2 meter diep, met een redelijk harde bodem. Lood zakt er wel wat in weg met de inworp maar bij het markeren volt het redelijk hard aan.
Gewoon, lekker vissen.
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

05-04-2014 07:45

40/00 gebruiken, zinkt als een baksteen, volgt de contouren van de bodem beter dan wanneer je een (sliding) toploodjegebruikt, en is praktisch onbreekbaar. Hoe veilig en gecamoufleerd wil .je het hebben?
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

05-04-2014 10:10

Dat zou dan ook mijn voorkeur hebben ja, dikke hoofdlijn en de boel lekker slap gooien.
In situaties met stroming wordt dat vaak moeilijker en in dat geval zou ik eerder voor een toploodje gaan, maar ik denk dat er op stilstaand water geen betere manier is om de lijn tegen de bodem te krijgen dan het lekker helemaal er tegenaan te laten zakken.
Qua hanger een stow of iets dergelijks, of een gewone hanger op de grond leggen.
There aint no way but the hard way!

Spiegel gevangen op het Twentekanaal? Skp@ksnregiooost.nl
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

05-04-2014 10:35

Doe er dan ook een running rig op , eventueel semi fixed
Jeffrey Arends
Berichten: 215
Lid geworden op: 11-02-2014 16:29

05-04-2014 11:45

Hey Rene,

Ik herken je "probleem". Ik vis ook met flying backlead en liep tegen hetzelfde aan. Mijn oplossing: Gewoon werpen zonder clip en beter mikken :D Vlak voor je lood het water raakt zachtjes je lijn afremmen zodat je onderlijn zich een beetje strekt en je flying backlead zo min mogelijk terug schuift.

Wanneer je alleen met de lijnclip kan werpen zou ik de flying backlead eraf halen en een stuk tungsten tubing gebruiken in combinatie met een toplood (wanneer mogelijk).
Je kan altijd proberen of je meer of minder aanbeten krijgt met een toplood. Als je minder aanbeten krijgt dan maar met een slappe lijn(indien mogelijk)

Ik vis zelf in "klein" water op het moment met 0.28 korda subline en deze zinkt ook prima. Het maakt mij namelijk niet zoveel uit of het afzinken van mijn lijn 1 minuut duurt, of 5 minuten. Zolang de lijn maar zinkt :wink:

Groet Jeffrey
Rene Zoeter
Berichten: 477
Lid geworden op: 14-12-2013 14:07
Locatie: Hoeksche Waard

05-04-2014 13:30

Bedankt tot zover. Ik ga gewoon proberen om de lijn af te laten zinken en zonder toplood te vissen. Het werpen met de lijnclip vind ik toch wel ideaal aangezien ik altijd op dezelfde plek werp en ook erg dicht tegen, in dit geval, het riet aan kan vissen. ook in het donker is het een voordeel. Lukt dat niet zal ik eens echt goede merk toploodjes kopen, misschien dat deze wat beter over de lijn glijden tijdens de drill.
Gewoon, lekker vissen.
Jeffrey Arends
Berichten: 215
Lid geworden op: 11-02-2014 16:29

06-04-2014 10:21

Toplood van fox werkt perfect. Het plastic is harder naar mijn idee, en daarom snijd je lijn er geen gleuf in. En blijft je toplood dus niet vastzitten aan de lijn. De toploodjes van korda doe ik niet meer aan, omdat ik die te vaak verloor. Die zitten naar mijn gevoel te los. Het idee ervan is dat als je toplood ergens vast komt te zitten dat je dan het lood gedeelte verliest. Alleen verloor ik dit niet alleen als ik vastzat, maar ook bijvoorbeeld tijdens een drill.

Groet Jeffrey
Gebruikersavatar
michiel moore
Berichten: 327
Lid geworden op: 03-05-2013 17:36

06-04-2014 14:38

shimano technium invisitec ... zinkt als een baksteen
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

07-04-2014 18:37

Joeri De Decker schreef:Je kan het kraaltje ook gewoon voor je knoop naar je leader (als je hiermee vist natuurlijk) hangen, normaal is deze knoop groot genoeg om je kraaltje en backlead tegen te houden.


Hoop dat je hier iets aan hebt


Mvg

Joeri


Joeri,

En als je lijn dan boven je voorslag breekt?

Ik hoop dat je even nadenkt en dat toekomstige vissen er wat aan hebben ;)
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Rene Zoeter
Berichten: 477
Lid geworden op: 14-12-2013 14:07
Locatie: Hoeksche Waard

07-04-2014 19:33

Ik heb toploodjes van fox beteld. komen morgen binnen, donderdag vissen, dat zal ik het wel zien.
Gewoon, lekker vissen.
Gebruikersavatar
Joeri De Decker
Berichten: 219
Lid geworden op: 13-01-2013 18:21
Locatie: Sint-Amands

08-04-2014 21:43

Denk dat je me verkeerd begrijpt Sven ;)
Ik bedoelde zo'n kraaltje dat je nu ook bij de backleads
van Korda krijgt, het gaatje daarin is groot genoeg
om over de hoofdlijn te schuiven, maar te klein om over de de knoop
die mn voorslag met de leader verbindt. Het is wel groot genoeg
om over de knoop van de hoofdlijn met de voorslag te schuiven aangezien mijn
voorslag taps toeloopt.
Bij lijnbreuk schuift mijn in mijn geval inline lood dus ook gewoon over de knopen
aangezien het gat daarin wel groot genoeg is. In combinatie met een onderlijn die altijd
een kleinere breeksterkte heeft probeer ik toch een beetje veilig te vissen. :wink:

Mvg


Joeri
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

09-04-2014 13:48

Gelukkig begreep ik het verkeerd. DAcht echt dat je wilde voorkomen dat je loodje voorbij de voorslagknoop zou komen en dat is echt een kwalijke zaak. Sowieso vind ik flying backleads en voorslagen heel erg onverantwoord en niet echt nodig.

Je vist met voorslag omdat er troep op de bodem of in de directe omgeving ligt (in veel gevallen) dus waarom zou je dan in godsnaam ook nog eens met flying backleads je lijn dichter en dieper naar die shit willen hebben?
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Gebruikersavatar
Joeri De Decker
Berichten: 219
Lid geworden op: 13-01-2013 18:21
Locatie: Sint-Amands

09-04-2014 16:16

In mijn visserij is het nodig.
Ik vis op een kanaal waar zeer veel mosselen zowat overal hangen op bepaalde plaatsen.
Vroeger veel vissen verspeeld door de mosselbanken doordat de hoofdlijn brak, nu met voorslag en natuurlijk regelmatig controleren van de voorslag nooit meer boven de rig kapot geweest ( en ook die keren zijn op 1 hand te tellen).
Tuurlijk peil ik mijn stekken goed uit en in geval van obstakels gebruik ik nooit een voorslag.
ook mijn rigs neem ik altijd van een mindere breeksterkte dan mijn hoofdlijn.
Ik zou nooit de veiligheid van de vis op het spel zetten, maar ben echt van mening dat ik het op
een verantwoorde manier gebruik.

Mvg


Joeri
Jeffrey Arends
Berichten: 215
Lid geworden op: 11-02-2014 16:29

09-04-2014 17:29

Hey Sven,

Ik ga ervan uit dat je bedoelt dat de combinatie van flying backleads met voorslag onverantwoord is?(Daar ben ik het mee eens)
Want ik vis zonder voorslag met een flying backlead(in obstakelvrij water). En ik vind dit toch zeker niet onverantwoord. Als jij dit wel vind zou ik graag weten waarom?

Groet Jeffrey
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

10-04-2014 10:41

Gaat puur om de voorslagknoop, waar de slider (en dus ook de rest van de montage) moeilijk af komt, zonder voorslag is er natuurlijk niks mis mee.
There aint no way but the hard way!

Spiegel gevangen op het Twentekanaal? Skp@ksnregiooost.nl
Gebruikersavatar
Jos Schenk
Berichten: 243
Lid geworden op: 21-08-2011 18:12

10-04-2014 22:47

Joeri De Decker schreef: dat ik over een stukje krimpkous schoof dat ik op mijn voorslag gestoomd had.


zal je lood ook over dit krimpkousje gaan? in gedachte zie ik de vis met een voorslag van 6mtr en aan het einde bonk lood achter zich aan te slepen. een goed scenario voor een uitgescheurde bek of erger.
het backleleadje zal de kans dat je lijnbreuk krijgt na de voorslag alleen maar vergroten.
Rene Zoeter
Berichten: 477
Lid geworden op: 14-12-2013 14:07
Locatie: Hoeksche Waard

11-04-2014 10:19

Ik heb het nu met de fox top loodjes geprobeerd, en ik vind dat er, behalve de prijs en een stukje bedienings gemak, weinig verschil is. Als laatste ga ik de captive beackleads nog eens proberen. Ik vind het toch ook wel prettig dat ik een vis kan afdrillen voor de kant met nog twee hengels "in het water".
Gewoon, lekker vissen.
Jeffrey Arends
Berichten: 215
Lid geworden op: 11-02-2014 16:29

11-04-2014 11:17

@ Daaf, Thnx... dat dacht ik wel.

Hey Rene,

Het verschil zit hem in de langere termijn. Je zei dat je last had van toplood dat omhoog kruipt tijdens de dril. Dat komt omdat je lijn in het plastic van je toplood snijd. Goedkoop toplood heeft dit vrij snel.
Bij de fox toploodjes is dit niet het geval omdat dat plastic een stuk harder is.

Let trouwens op met het "drillen van vissen" boven je toplood. Want wanneer een vis eenmaal onder je lijn met toplood heen is, dan heb je wel een probleem. Omdat je hengel onder de andere hengel heen halen geen optie meer is dan.

De captive backlead heb ik zelf niet, maar het lijkt me ook een mooi systeem.

Groet Jeffrey
Rene Zoeter
Berichten: 477
Lid geworden op: 14-12-2013 14:07
Locatie: Hoeksche Waard

11-04-2014 11:32

Het omhoog kruipen gebeurt dus ook bij de Fox loodjes, helaas. Ik zag niet op Raven captive beack leads van X2 voor €3,99. Toch iets vriendelijker geprijsd dan de Fox. Zal deze eens bestellen, moet ik wel eerst wat andere spullen nodig hebben, dus nog ff wachten.
Gewoon, lekker vissen.
Jeffrey Arends
Berichten: 215
Lid geworden op: 11-02-2014 16:29

11-04-2014 11:44

Ik vind het wel raar dat het toplood van fox alsnog omhoog komt. Ik heb hier zelf nooit last van nadat ik deze heb aangeschaft.
Even voor de duidelijkheid, ik heb het over deze: Fox Down Rigger Back Leads

Zou het iets te maken kunnen hebben met je lijnbreuk(andere topic).
Gerafelde lijn misschien?

Ik hoop dat je iets kan vinden waar jij tevreden mee ben.

Groet Jeffrey