vortex 240 / 270 ......


Plaats reactie
coningx stijn
Berichten: 96
Lid geworden op: 17-06-2011 10:27

02-01-2014 19:14

Ik ben dus aan het uitkijken om mijn eerste rubberboot aan te kopen.

nu zie ik zoveel verschillen en ben ik op zoek naar wat info

wat word het meeste aangeraden of wie heeft ervaringen met de verschillende types bodem binnen vortex

ik ben dan vooral aan het kijken naar

- 240 Roll Up
- 270 basic (met kunststofvloer)
- 270 airdeck (maar vind ik nogal prijzig)

wat zijn trouwens de voerdelen van een airdeck tegenover een vloer van een roll up of een basic met kunststofvloer?

bedankt alvast.
Gebruikersavatar
jeffrey van osch
Berichten: 1844
Lid geworden op: 22-04-2008 00:01
Locatie: s-Hertogenbosch

02-01-2014 19:55

De rollup heeft geen opblaasbare kiel , dat is wel zo handig als er wat zijwind staat .
Zij die zich verliezen in hun passie zijn minder verloren dan hij die de passie verliest .
www.Force1baits.nl
coningx stijn
Berichten: 96
Lid geworden op: 17-06-2011 10:27

04-01-2014 00:10

oei, niet veel mensen ervaring mee?
Gebruikersavatar
Lesley van Dinter
Berichten: 1642
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Twente

04-01-2014 12:22

Wat Jeffrey al zegt de roll up heeft geen opblaasbare kiel en die andere 2 wel. Roll up is wel het meest compact denk ik dus als vervoer een issue is misschien niet vergeten. Zo'n kunstof/houten bodem is vaak lastiger klaar te maken voor gebruik maar vaak het stabielste al is een Air deck ook erg stabiel vooral als je niet te hard vaart.

Ik heb 2 Air decks en ben daar zeer tevreden over.

Gr.
©
Gebruikersavatar
Richard Pont
Berichten: 794
Lid geworden op: 26-01-2005 10:53
Locatie: Leidschendam
Contacteer:

04-01-2014 13:08

Ik heb zelf de Vortex 230 de luxe met honeycompbodem en heb een klein beetje ervaring met de Vortex 240 roll-up. Beide topbootjes, maar de 230 is veel stabieler. Je kan er gewoon in staan, waarschijnlijk door de dikkere tubes en de harde bodem, de 240 wiebelt meer. Ik vind de 230 ook een perfecte maat, zo klein mogelijk, maar net groot genoeg voor 2 personen. De 230 is dan wel korter dan de 240, maar heeft naar mijn idee wel meer binnenruimte door de ronde boeg ipv een puntige. Enig minpunt van de 230, het gewicht. Ik kan hem op de kant net niet hanteren in mijn uppie.
Als ik een nieuw bootje zal kopen, dan zal ik weer voor een harde bodem gaan. Je bent misschien een minuut of 10 langer bezig met opblazen/ opzetten, maar je krijgt er een steviger bootje voor terug.
Ruim je rotzooi nou eens op !!!
mark bres
Berichten: 847
Lid geworden op: 29-09-2009 17:21

05-01-2014 12:20

Hallo Stijn,Miss kun je iets specifieker zijn in wat je belangrijk vind :roll:
Ik heb bijv 2 boten eentje die ik gebruik voor wanneer ik naar de stek moet varen met mijn spullen(2,9 mt airdeck quick silver) en eentje die ik alleen gebruik voor het uitvaren.(2 mtr quick roll up )
De laatste is minder stabiel maar wel erg makkelijk in gebruik,boot weegt nog geen 20 kilo en kan opgeblazen in mijn Seat Alhambra.
Ik heb in het verleden ook een sodiac met harde bodem gehad maar het in elkaar steken en alle onderdelen mee slepen ging mij veels te veel energie in zitten zeker mbt de kortere sessie,s.
Voordeel van een hard bodem is wel dat wanneer ik hier een 4 pk motor achter gooide er veel harder mee kon varen als de vergelijkbare airdeck,verder is het wel zo dat een boot met harde bodem stabieler is neemt niet weg dat voor mij deze voordelen niet opwegen tegen de nadelen.
Ik weet dat ik geen specifieke ervaring met Vortex heb maar de modellen van welk merk ook zullen kwa gebruik niet voor elkaar onder doen.

Ps er staat op marktplaats een(nieuwe)2,7 mtr Vortex met harde bodem te koop.

Gr,

Mark
coningx stijn
Berichten: 96
Lid geworden op: 17-06-2011 10:27

05-01-2014 23:53

ik heb er geen ervaring mee dus alle info was/is welkom
daarmee ook dat ik het topic opende :wink:

ik had op marktplaats een vortex van 2.7m met harde bodem gevonden van 1/2de jaar oud en ben deze vandaag gaan halen en staat hier nu opgeblazen in de garage.

ze moet zowel dienen om lijnen uit te varen als naar de stek te varen aangezien ik alles met 1 boot wil doen

op het eerste zicht ziet het er allemaal heel goed uit, alléén de harde bodem is wel een beetje oefenen om deze er in te krijgen , lijkt simpeler dan het is !!! :o
Wouter Scherrenberg
Berichten: 137
Lid geworden op: 05-11-2012 18:16

06-01-2014 14:46

Ik heb de 240 rolup, ouder model.

Perfect compact, zo opgerold en mee naar huis of viceversa. Ik sta er prima stabiel in, zelfs met vismaat staand erbij!
Gebruikersavatar
jeffrey van osch
Berichten: 1844
Lid geworden op: 22-04-2008 00:01
Locatie: s-Hertogenbosch

06-01-2014 15:03

Wouter , wat gebeurd er als je niet op een vlonderplank staat maar op het "doek" ?
Zij die zich verliezen in hun passie zijn minder verloren dan hij die de passie verliest .
www.Force1baits.nl
Gebruikersavatar
Lesley van Dinter
Berichten: 1642
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Twente

06-01-2014 15:06

Gebeurd er niks. Sterk genoeg.

Gr.
©
tim stommels
Berichten: 103
Lid geworden op: 19-09-2009 11:00

06-01-2014 19:03

Hallo

Ik heb de vortex 230 delux met airdek en moet zeggen ben tevreden over de kwaliteid van de boot
Persoonlijk vind ik een airdek ideaal je kunt er als nog in staan het wiebelt meschien wat meer maar scheeld niet
Super veel met harde bodem de 230 heeft ook een op blaasbaren kiel wat met wind/stroming wel echt stukken fijner
Vaart voor de rest is het paket ook iets kleiner als een harde bodem maar weer iets minder compact al een roll up
Volgens mijn ? Maar er zijn wel een paar naar delen

ik vind de tas die er bij geleverd word is echt waardelozen kwaliteid
En te klein aan gezien het nog een best groot paket is en best
Zwaar had Dit echt beter gekunnen voor de rest is het een top boot
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

07-01-2014 19:38

Kwalitatief zijn ze beide goed, de vraag is meer wat je met je boot wil doen. Gebruik je hem alleen voor uitvaren of moeten er ook spullen mee, zo ja hoeveel spullen? Gebruik je voor je aandrijving benzine, elektro of beiden?
Een 2,40 bootje is groot genoeg voor één persoon met een normale hoeveelheid spullen voor een paar dagen. Wil je met 2 man spullen kunnen overvaren is eigenlijk een 2,70 al wat aan de kleine kant.
Gebruik je hem vooral voor lange of korte sessies en heb je eisen aan transportformaat en gewicht? Het blijft toch een heel gesleep met zo'n ding. Persoonlijk vind ik het voor 3 dagen+ een stuk minder vervelend om wat langer bezig te zijn met klaarmaken van mijn boot dan wanneer ik een kort nachtje ga.

Een roll up is waarschijnlijk het snelste klaar te maken, maar wat de rest al aangeeft: ook het minst stabiel. Als je alleen roeit of elektro gebruikt hoeft dat geen groot probleem zijn, wil je met een 5pk+ over de grote rivieren scheuren, dan ga je die stabiliteit missen.
Een airdeck is ook snel klaar te maken en is een stuk minder lomp in transport dan een alu bodem, het is iets minder stabiel dan alu, maar een stuk beter dan de roll up.
Een vaste alu bodem ten slotte, de meest stabiele optie, zowel qua vaareigenschappen als met staan/lopen in de boot. Nadeel: het is een stuk lomper om mee te nemen en duurt langer met opbouwen, al kreeg ik er met een 285 de luxe al snel handigheid in en ging hij veel makkelijker dan vaste bodems van oudere modellen of andere merken.
There aint no way but the hard way!

Spiegel gevangen op het Twentekanaal? Skp@ksnregiooost.nl
Wouter Scherrenberg
Berichten: 137
Lid geworden op: 05-11-2012 18:16

08-01-2014 08:36

jeffrey van osch schreef:Wouter , wat gebeurd er als je niet op een vlonderplank staat maar op het "doek" ?


Goede vraag, nog nooit gedaan als ik eerlijk ben. Mijn maat 44 pakt altijd wel een plank 8). Alleen de punt is voorzien van puur doek, en daar sta je nagenoeg nooit. Alsnog wil ik het de volgende keer wel proberen.
Plaats reactie