Nylon of gevlochten hoofdlijn lange afstanden?


janet van der hoff
Berichten: 331
Lid geworden op: 29-01-2013 21:55

15-01-2014 21:32

Hoe veilig is die (een) inline methode, mbt de voorslagknoop Janet?[/quote]

Ik heb nog nooit op deze afstanden gevist, vandaar de vraag voor tips.
Marco,wat is het voordeel van wartellood ten opzichte van inline lood in deze?
Wil je 1 week gelukkig zijn ga dan trouwen,
wil je je leven lang gelukkig zijn ga vissen
janet van der hoff
Berichten: 331
Lid geworden op: 29-01-2013 21:55

15-01-2014 21:35

PS
Ik vis met de Fox Warrior XT 2,75 lbs hengels
Wil je 1 week gelukkig zijn ga dan trouwen,
wil je je leven lang gelukkig zijn ga vissen
Gebruikersavatar
jeffrey van osch
Berichten: 1844
Lid geworden op: 22-04-2008 00:01
Locatie: s-Hertogenbosch

15-01-2014 22:15

Janet , ik denk dat marco bedoeld : als jij voorslag aan je gevlochten lijn knoopt , kan de knoop dan bij eventuele lijnbreuk door je montage van je inline lood zodat de vis enkel met het onderlijntje zwemt ?
Of vis je oldskool met onderlijnen en wartels daaraan geknoopt , met die weer ( veelste strak ) in je inline lood geschoven en zo aan je gevlochten hoofdlijn geknoopt zodat bij eventuele lijnbreuk de vis met de gehele montage blijft zwemmen ?

Zie ook de link : viewtopic.php?f=36&t=65209&start=50
Bijvoorbeeld als lennart .

gr . Jeffrey van Osch
Zij die zich verliezen in hun passie zijn minder verloren dan hij die de passie verliest .
www.Force1baits.nl
janet van der hoff
Berichten: 331
Lid geworden op: 29-01-2013 21:55

15-01-2014 22:36

@Jeffry,
met mijn normale(zonder voorslag) montage verlies ik altijd het lood.

Nu terug naar jouw vraag aan mij;

ik wil graag weten welk systeem ik het beste kan gebruiken OF hoe het eventueel anders kan met inlijn lood( ik wil niet dat de vis met het lood blijft rondzwemmen)
Wil je 1 week gelukkig zijn ga dan trouwen,
wil je je leven lang gelukkig zijn ga vissen
Fred Hazenbroek
Berichten: 1976
Lid geworden op: 04-12-2004 00:32
Locatie: z-h

15-01-2014 22:40

Hoe vissen mensen eigenlijk op 250/300mtr ?(moet er zelf niet aan denken)
Men gaat de vis halen met een boot begrijp ik, maar hoe doet men dat als ze met z,n 2en vissen?
Allebei in de boot en God zege de greep dat er geen hengel afloopt, of alleen het bootje besturen, binnendraaien, vis met zijwind kracht 5 alleen landen enz, enz
Ach man..Ga toch vissen !!
janet van der hoff
Berichten: 331
Lid geworden op: 29-01-2013 21:55

15-01-2014 23:19

Wij vissen met 2en, maar er blijft altijd 1 persoon bij de hengels( je weet maar nooit)
de ander drilt de vis af met de boot ,schept de vis, terugvaren naar de kant met de hengel in de hengelsteun en klaar is kees.
Wil je 1 week gelukkig zijn ga dan trouwen,
wil je je leven lang gelukkig zijn ga vissen
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

16-01-2014 07:22

janet van der hoff schreef:@Jeffry,
met mijn normale(zonder voorslag) montage verlies ik altijd het lood.

Nu terug naar jouw vraag aan mij;

ik wil graag weten welk systeem ik het beste kan gebruiken OF hoe het eventueel anders kan met inlijn lood( ik wil niet dat de vis met het lood blijft rondzwemmen)


Loodverlies alleen is niet voldoende. Zorg voor een systeem waatbij de vis na lijnbreuk allren nog met de onderlijn rondzwemt
Rene Zoeter
Berichten: 477
Lid geworden op: 14-12-2013 14:07
Locatie: Hoeksche Waard

16-01-2014 11:37

Fred Hazenbroek schreef:Hoe vissen mensen eigenlijk op 250/300mtr ?(moet er zelf niet aan denken)
Men gaat de vis halen met een boot begrijp ik, maar hoe doet men dat als ze met z,n 2en vissen?
Allebei in de boot en God zege de greep dat er geen hengel afloopt, of alleen het bootje besturen, binnendraaien, vis met zijwind kracht 5 alleen landen enz, enz


En wat ik me ook afvraag waar vis je zover? Het zal ongetwijfeld zo zijn dat op groot water sommige stekken zover liggen, maar is het niet een mode verschijnsel? Als ik de filmpjes op youtube zie, lijkt het wel of iedereen minimaal 100 meter uit de kant vist. Ook op meren waar de bodem nagenoeg vlak is. In mijn omgeving kan ik alleen op het haringvliet zover vissen, voor de rest is het hele water max 100 meter breed. Ik zag laatst een filmpje van Piet Vogel die op het ijselmeer viste, op een meter of 40, 50 uit de kant.......
Gewoon, lekker vissen.
Gebruikersavatar
jeffrey van osch
Berichten: 1844
Lid geworden op: 22-04-2008 00:01
Locatie: s-Hertogenbosch

16-01-2014 20:41

janet van der hoff schreef:@Jeffry,
met normale(zonder voorslag) montage verlies ik altijd het lood.

Nu terug naar jouw vraag aan mij;

ik wil graag weten welk systeem ik het beste kan gebruiken OF hoe het eventueel anders kan met inlijn lood( ik wil niet dat de vis met het lood blijft rondzwemmen)



Janet , lood verlies is inderdaad niet voldoende .
en wat heb je eraan als de vis met een 80 meter lijn zonder lood zwemt en vast komt te zitten aan waterplanten ?
even googelen leverde me snel deze link : http://amsterdamcarpteam.blogspot.nl/20 ... p.html?m=1

zorg ervoor dat op deze manier alles ( incl.voorslagknoop) erdoor past .

Gr. Jeffrey
Zij die zich verliezen in hun passie zijn minder verloren dan hij die de passie verliest .
www.Force1baits.nl
Daniels Benny
Berichten: 165
Lid geworden op: 27-06-2007 11:41

16-01-2014 20:50

En wat ik me ook afvraag waar vis je zover? Het zal ongetwijfeld zo zijn dat op groot water sommige stekken zover liggen, maar is het niet een mode verschijnsel? Als ik de filmpjes op youtube zie, lijkt het wel of iedereen minimaal 100 meter uit de kant vist. Ook op meren waar de bodem nagenoeg vlak is. In mijn omgeving kan ik alleen op het haringvliet zover vissen, voor de rest is het hele water max 100 meter breed. Ik zag laatst een filmpje van Piet Vogel die op het ijselmeer viste, op een meter of 40, 50 uit de kant.......[/quote]

Zou het kunnen dat ge 200 meter ver moet vissen om 2 meter van de kant te vissen ;-) en waarom zou er een boot nodig zijn om een vis af te drillen op die afstand?Op die afstand komt de vis rustig tot op een 20 meter en dan begint de dril.
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

16-01-2014 22:20

Welk systeem je ook kiest Janet, die knoop op je lijn moet door het lood of clip kunnen. En wel gemakkelijk, want geen enkel systeem is 'fail safe' of hufter bestendig!

Met een keuze voor een gevlochten loodvrije 1e leader (dus tussen je buffer en het lood.., twee knopen!), kun je een safety systeem zoals in de clip of van rig solutions kiezen. Alleen nylon krult namelijkop met zo'n getoond systeem. Een systeem zoals 'n Fox safety sleeve (grote doorlaat voor de knoop) werkt met nylon en loodverlies ook goed. Blijft wel altijd die lijn achter...

Via de zoekfunctie en/of google valt er veel te vinden (zoals ook de eerdere link/clip), en zelf knutselen en/of uitproberen in een bak met water is zeker geen schande, en raad ik zelfs aan. Klakkeloos aannemen dat een fabrikant de waarheid in pacht heeft is jezelf er makkelijk van af doen :wink:

Ik moet wel vermelden dat, zolang een visser niet over een stronken veld heen gaat vissen en er met een daadwerkelijk lange nylon buffer gevist wordt, breuk niet snel voorbij die voorslagknoop zal plaatsvinden. Eerder op de eerste 10 meter (zoals 'normaal' evt. ook gebeurd)!

Zit je toch voorbij de knoop, dus op het gevlochten materiaal vast, dan kan je eerst proberen de lijn te lossen door een ruime cirkel te varen om het punt waar de lijn het water ingaat. Komt de lijn bij een keer linksom niet los, dan TWEE maal rechtsom (die keer linksom moet ook terug) en vervolgens weer tegenovergesteld in meervoud .

Wordt dit niet de oplossing, dan moet je met een ankerlood via een handlijn (met drijvend handvat aub) aan de slag om de lijn voorbij het vastgelopen punt op te pikken. Kost soms tijd en er komt ook zeker wat vaarkunst en geduld bij kijken (wind). Heb je dan de lijn boven water, dan moet die doorgeknipt worden en er ter plaatse opnieuw een verbindingsknoop gelegd worden!

Met een dikke voorslag van 0.50 of 0.60mm trek je overigens veel omhoog, maar eventueel ook de vis tegen de 'snag' aan. De vis beschadigen lijkt me niet de insteek en zo'n dikke voorslag (!) gebruik ik dus alleen bij scherpe zaken op de bodem! Ook een 0.30mm nylon buffer kan veel hebben. Zoek wel de juiste knoop uit, oefen en test, test, test wat makkelijk te leggen is, sterk is, en door het lood, clip of wat dan ook kan.

Altijd logisch nadenken en nooit vanuit hebzucht!

Zorg dat je noodzakelijk materiaal, zoals werkhandschoenen en een stok om (gevlochten) lijn om te wikkelen (trekken, je zit soms ook gewoon vast) dus altijd in de boot hebt. Ook zaken om onderlijnen te verversen en boilies etc. te bevestigen moet je in de boot hebben. Op en neer varen om zaken aan de wal te doen kost vistijd en de accu, en indraaien over zulke afstanden vanaf de kant zal op de duur ongewenst loodverlies en botte haken met zich mee brengen.

Vis je met twee hengels naar de overkant, dan kun je rig 1 evt. ism met je collega (of een systeempje met open spoel) uitvaren en die drop je op de gekozen stek (evt. staafmarker, dieptemeter en/of GPS). De meegenomen hengel leg je op de volgende stek uit en vaar met de hengel in de hand terug. Walkie talkies gaan heen en weer schreeuwen tegen.., oefening ook :wink:
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

17-01-2014 07:59

proberen de lijn te lossen door een ruime cirkel te varen om het punt waar de lijn het water ingaat. Komt de lijn bij een keer linksom niet los, dan TWEE maal rechtsom


Toevoeging; Blijf proberen en houd de hengel daarbij wel zo ver mogelijk verticaal onder water om de hoek van de lijn, tov het obstakel waar je aan vast zit, maximaal te verkleinen.
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
janet van der hoff
Berichten: 331
Lid geworden op: 29-01-2013 21:55

17-01-2014 21:15

@Rene,
zoals Benny waarschijnlijk al dacht vissen we dicht bij de overkant. Dit omdat we daar niet kunnen(mogen) zitten[zie ergens begin topic]

@Marco,
ik ben nu na wat googelen wel uit wat voor loodsysteem qua veiligheid voor de knoop.
Wat betreft voorslag ga ik naar 0.35 mm omdat ik met weinig stenen( en evt mosseltjes) te doen heb.
De stekken heb ik al verkend en daar zijn weinig opstakels.
Als ik vastzit ga ik naar die plek toe en omdat ik met +/- 20 meter voorslag ga vissen zal mijn lijn niet op de knoop van de hoofdlijn breken.
Het systeem van het ankerlood zal ik onthouden; een goede tip om zo de onderlijn weer boven te halen.
Wil je 1 week gelukkig zijn ga dan trouwen,
wil je je leven lang gelukkig zijn ga vissen
mark bres
Berichten: 847
Lid geworden op: 29-09-2009 17:21

19-01-2014 02:07

Fred Hazenbroek schreef:Hoe vissen mensen eigenlijk op 250/300mtr ?(moet er zelf niet aan denken)
Men gaat de vis halen met een boot begrijp ik, maar hoe doet men dat als ze met z,n 2en vissen?
Allebei in de boot en God zege de greep dat er geen hengel afloopt, of alleen het bootje besturen, binnendraaien, vis met zijwind kracht 5 alleen landen enz, enz


Hoi Fred,

Speciaal voor jou even hier een paar voorbeelden :wink: en even voor de duidelijkheid het liefst vis ik ook op gooi afstand hoor..
Stuwmeer in Frankrijk:Ik heb 4 hengels ter beschikking die ik elk zo effectief mogelijk gebruiken wil,dus een zo groot als mogelijk stuk water af wil bevissen zonder dat de ene hengel de andere in de weg ligt.
Laat nu net het meest intressante plateau aan de overkant liggen 300 mtr uit de kant daar waar je s,nachts niet vissen mag .
Een ander water idem de enige plekken waar we beet kregen waren aan de overkant waar niet gevist kon worden ivm het dichte struikgewas.
De vissen moesten hier trouwens gehaald worden omdat we over een wierbed heen moesten vissen,slips staan nagenoeg dicht omdat de kant vol met gezonken boomstammen ligt en dus voorkomen moet worden dat de vissen deze kunnen bereiken.
Bij deze visserij is het dan wel hengels uit de steunen pakken en gelijk achteruit lopen en pas beginnen met naar de vis toe varen wanneer je weet dat de vis ver genoeg van de obstakels weg gedrild is.
Heb je gelijk antwoord op de vraag wat er gebeurd als er een aanbeet op één van de andere hengels komt wanneer ik bezig ben met het halen van een vis of uitvaren van een hengel. :o
Verder is het zeker zo dat op een nog niet eerder bevist water het zo verspreid mogelijk vissen met 4 hengels de meest efficiente manier is om te weten te komen welke spots de meeste vis opleveren.
Dan kun je later altijd weer besluiten om over te gaan op 2 of 3 hengels.
En ook al vis ik niet in de buurt van een obstakel ik heb de mijn slip meestal zo ingesteld dat ik gelijk kan beginnen met drillen en dus de slip niet onmiddelijk hoef bij te stellen.
De vis zal dus in de tijd dat ik er even niet ben niet heel veel meters pakken,in ieder geval niet veel meer dan wanneer ik de hengel gelijk op zou pakken.
Wanneer een hengel niet in de buurt van een obstakel ligt rustig hengel oppakken en naar de vis toevaren en boven de vis begin je te drillen.
Dichter in de buurt het Kinselmeer,je mag hier met 3 hengels vissen(met de juiste vergunning uiteraard) en viste hier dus op 3 verschillende afstanden en de meest productieve hengel bleek altijd de verst weg liggende hengel te zijn.
Voor deze visserij is een gevlochten lijn in combinatie met een voorslag in mijn geval meestal een dikke fluorcarbonlijn noodzakelijk.
Wanneer de boot een speelbal dreigt te worden van de wind is het duidelijk dat de hengels binnen gedraaid worden en er dus even niet meer gevist kan worden.


Gr, Mark
Fred Hazenbroek
Berichten: 1976
Lid geworden op: 04-12-2004 00:32
Locatie: z-h

19-01-2014 16:24

Speciaal voor mij nog wel.. thanks! :D

Mark, van wat ik hier van jou gelezen heb in die tijd ,ga ik er vanuit dat jij wel
weet waar je mee bezig ben, maar het mag duidelijk zijn dat dit niet mijn soort visserij is :wink:

Ook de grote namen op bv Rainbow;
Je mag met 4 hengels met fratsen, boeien, geleide stokken in het water en weet ik wat.
Je mag ABSOLUUT niet je stokken onbeheerd achterlaten, maar je mag wel 3 stokken in risicovolle
situatie,s laten liggen om een andere vis op te halen. :roll: :roll:

Nu kan ik me voorstellen dat iemand die er over nadenkt!!!, maximaal 1 hengel op zo,n
hele risicovolle stek uitvaart, en 3 op een minder risicovolle stek, maar de boekjes/magazine,s
moeten natuurlijk ook gevuld worden :wink:

Als je het niet erg vind vis ik wel gewoon op gooi afstand, dan heb ik voor mijn gevoel meer
controle over situatie,s. :wink:

Gr, Fred
Ach man..Ga toch vissen !!
mark bres
Berichten: 847
Lid geworden op: 29-09-2009 17:21

19-01-2014 23:07

Hallo Fred
Als het even niet nodig nodig is gebruik liever ook geen boot en werp ook liever uit maar op veel wateren zeker in Frankrijk is een boot gewoon een meerwaarde.

Hoe dat op Rainbow er aan toe gaat ben ik helemaal met je eens, is zeker niet mijn visserij ik had het er dan wel over dat ik in de buurt van obstakels vis op een bepaalde stek maar zelfs dan zeker in de nacht vis ik op minstens 10 mtr van de obstakels weg :roll:
Als ik foto,s van vissen van Rainbow zie valt het me ook altijd op dat 9 van de 10 keer de koppen van de camera weg gedraaid zijn..

Gr,

Mark