safety clip vervangen door speldwartel?


Plaats reactie
abel berg
Berichten: 46
Lid geworden op: 22-09-2013 21:13

24-11-2013 22:38

Hee kerpervissers,

Ik ben het een beetje zat dat ik telkens als ik een run krijg mijn lood verlies. Ik heb al overwogen om inline lood te gaan gebruiken. maar dat is ook niks want dan vergeet ik het eraf te halen en baschadigen mijn hengels. Dus ik heb een vraag zou ik de safety clip kunnen vervangen door een speldwartel te gebruiken. En weet iemand of dit systeem dan werkt. En niet in de knaap gaar bij het ingooien.

abel van den berg
Gebruikersavatar
Daan Titalepta
Berichten: 308
Lid geworden op: 22-03-2013 20:05
Locatie: Bennekom

24-11-2013 23:01

Ik zou meerdere Safety Clips proberen, en dan de stevigste zoeken.

Ik gebruik zelf het liefst inline of helicopter, maar tot zover ben ik blijven hangen bij de clips van Piet Vogel (shockerrig) en Korda, mocht ik met wartellood willen vissen.
Clips waarbij ik met een PVA'tje al het lood eraf gooide (en dus afraad) waren die van Ace en van Fox.
"Judge not, before you judge yourself" - Bob Marley
Frenk de Gruiter
Berichten: 2837
Lid geworden op: 12-03-2011 22:32
Locatie: Duiven

25-11-2013 00:19

Ik zou eerst maar eens gaan kijken of die clip wel de juiste is in combinatie met het afsluitrubbertje.
Zoniet, een rubbertje gebruiken die iets strakker om de loodclip heen zit. Iets, want de clip is ervoor gemaakt om je lood te verliezen bij vastzitten van je lood. Anders heb je niet aan je "safety"clip.
Nu vervuil je de boel alleen maar met lood.
En wat betreft dat inline lood en je hengels. .. nadenken wil ook wel eens helpen en anders een eenvoudig loodzakje die je misschien kunt kopen in de winkel of iets dergelijks. Ik weet het niet, dat soort dingen gebruik ik niet.
Of gebruik ipv lood stukken steen (doorboord/zelf fabricatie zie elders op dit forum).
Gebruikersavatar
Peter van Loo
Berichten: 1785
Lid geworden op: 09-08-2011 00:41
Locatie: Schiedam

25-11-2013 00:49

Heb ik nou nooit last van joh dat ik telkens mn lood verlies, hoe zou dat nou komen!!!

Groet, Peter

ps wil ik het wel dan verlies ik mn lood, dus ik bepaal wanneer ik mn lood verlies!!
Frenk de Gruiter
Berichten: 2837
Lid geworden op: 12-03-2011 22:32
Locatie: Duiven

25-11-2013 01:27

:D Precies
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

25-11-2013 07:17

Nee dat kan dua niet. Bij lijnbreuk zwemt de vis dua altijd.met een klomp lood achter zich aan. Inline werkt prima en beschadigd je hengel heus niet zo, en anders gewoon niet vergeten. Je kan de vis niet laten opdraaien omdat jij vergeet het lood van de lijn te halen.
Wil.je toch clips gebruiken dan kan je eventueel die van pb proberen maar laat je goed voorlichten in de winkel, durf gewoon om advies te vragen
Bjorn Schoemacher
Berichten: 913
Lid geworden op: 12-08-2011 20:52

25-11-2013 11:04

Afbeelding
Gebruikersavatar
Mart Honen
Berichten: 1374
Lid geworden op: 21-09-2009 17:53
Locatie: Breda

25-11-2013 12:17

Abel,

Hoe oud ben je?
Ik weet het ook allemaal niet...
Sjoerd Bonenkamp
Berichten: 1884
Lid geworden op: 22-09-2009 11:16

25-11-2013 14:44

Kijk eens naar de hit and run systemen van pb. Als het goed is sinds kort weer volop verkrijgbaar.

Afbeelding

Als je het lusje van je leaderT over het armpje van de clip heen schuift kan je lood nergens heen. Mocht je in een bepaald geval toch opteren voor loodverlies, dan het lusje van je leaderT onder het armpje van het clipje plaatsen.

Ook nog eens megavisveilig. Bij lijnbreuk enkel een onderlijntje dat in de karperbek achterblijft.

Mvg,
Sjoerd
abel berg
Berichten: 46
Lid geworden op: 22-09-2013 21:13

25-11-2013 22:30

Mart Honen schreef:Abel,

Hoe oud ben je?


Ik ben 14 jaar.
Gebruikersavatar
Mart Honen
Berichten: 1374
Lid geworden op: 21-09-2009 17:53
Locatie: Breda

26-11-2013 08:59

Dan ben ik blij dat ik mijn eerste ingegeven antwoord niet geplaatst heb Abel! :oops:

Een speldwartel zou best kunnen werken, MAAR: deze laat de vis geen enkele mogelijkheid om, bij lijnbreuk, het lood en/of de hoofdlijn kwijt te spelen. Een speldwartel is dus verschrikkelijk niet-visveilig.

Nou snap ik dat je er van baalt dat je het lood telkens verliest. Kost een hoop geld en het milieu zit er ook niet op te wachten. Gelukkig hebben anderen in deze topic al aangegeven, hoe je kunt voorkomen dat je telkens je lood verliest.

Inlinelood kan best, zonder je hengels te beschadigen. Ikzelf gebruik niet anders (op een alternatieve wijze weliswaar), i.c.m. tip- en butprotectors: van die mini-hoesjes met klittenband, die je over de top en het uiteinde van je hengels doet. Hiermee zet ik als het ware het lood vast, zodat het niet tegen de blank kan slaan.

Bjorn's oplossing is echter helemaal mooi: aan het einde van je visdag gewoon je lood van de leader schuiven, zonder dat je hoeft te knippen of te knopen! Je kunt zelfs de leader op je molen draaien, vind ik persoonlijk ideaal, maar zal niet met elke leader even slim zijn.

Al met al moet je er nu wel uitkomen Abel!
Ik weet het ook allemaal niet...
Bojan van der Linde
Berichten: 1060
Lid geworden op: 26-02-2003 01:00
Locatie: zuid-holland

26-11-2013 14:49

Ik vraag me trouwens steeds af hoe je bij de freedom clip van Piet vogel of de hit and run clip van PB nou die lus moet knopen als je geen gebruik maakt van een leader.
Ik wil heb gebruiken icm met een 20m nylon 55/00 voorslag. Is dit nog veilig of beter niet doen?
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

26-11-2013 16:32

Sjoerd Bonenkamp schreef:Kijk eens naar de hit and run systemen van pb. Als het goed is sinds kort weer volop verkrijgbaar.



Als je het lusje van je leaderT over het armpje van de clip heen schuift kan je lood nergens heen. Mocht je in een bepaald geval toch opteren voor loodverlies, dan het lusje van je leaderT onder het armpje van het clipje plaatsen.

Ook nog eens megavisveilig. Bij lijnbreuk enkel een onderlijntje dat in de karperbek achterblijft.

Mvg,
Sjoerd


Waarbij opgemerkt moet worden dat het lood dan wel moet blijven zitten ;) Zonder lood is dat niet zo ;)

Ik vis altijd het lusje van de leader over het armpje.
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Gebruikersavatar
Jos Schenk
Berichten: 243
Lid geworden op: 21-08-2011 18:12

26-11-2013 17:02

ik boor met een nutdrill een gaatje tegenover het armpje in een gewone safetyclip. dan kan je hem hetzelfde monteren als het hit en run systeem.
Sjoerd Bonenkamp
Berichten: 1884
Lid geworden op: 22-09-2009 11:16

26-11-2013 17:32

Waarbij opgemerkt moet worden dat het lood dan wel moet blijven zitten ;) Zonder lood is dat niet zo ;)
Ik vis altijd het lusje van de leader over het armpje.[/quote]

Correct!
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

26-11-2013 17:59

Jos Schenk schreef:ik boor met een nutdrill een gaatje tegenover het armpje in een gewone safetyclip. dan kan je hem hetzelfde monteren als het hit en run systeem.


Dat kan idd, echter is de lijndoorvoer bij de meeste clips krapper dan bij die van pb waardoor je leaderknoop.makkelijker kan blijven steken
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

26-11-2013 19:00

Altijd checken of alle knopen erdoor heen gaan, beslaart een hoop leed. Want een lood dat een meter of meer van de vis af blijft bungelen na een lijnbreuk is nog catastrofaler
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Gebruikersavatar
Mark Brouwer
Berichten: 975
Lid geworden op: 02-03-2005 14:08
Locatie: Nuenen

26-11-2013 19:13

Ondanks dat visveiligheid nr.1 moet zijn zet ik altijd vraagtekens bij de werking van een loodclip. Graag jullie visie op het volgende:

Hoe vaak zal het gebeuren dat een vis vast blijft zitten aan het aangebrachte lood? Naar mijn idee zit een vis eerder vast met de hoofdlijn aan een obstakel dan dat het lood ergens blijft haken. Zit je dan met je loodclip. Ook zo'n pb-clip zal zijn werk dan niet doen.

Ook bij lijnbreuk zal een vis meer kans hebben verstrikt te raken in de aantal meter lijn dan dat hij meesleept dan het lood hindert, die 30/00 (+) trek je niet kapot!

Ben benieuwd naar de reactie's...
"Dode brasem vangen, da's pas erg!"
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

26-11-2013 19:27

Denk dat het lood zelden blijft hangen, daarvoor zit het gewoonweg te dicht bij de vis.

Toch heb ik een keer het lood gelost op een hit 'n run clip met het lusje over het armpje. Mag aannemen dat dit gebeurt is omdat het lood dus echt vast zat.

Beste remedie is lijnbreuk te allen tijden voorkomen, laat een stek als je dit niet kunt waarmaken. Alle poespas en tierelantijntjes ten spijt, de vis mag ook wel eens winnen.

Maar dan wel doordat je niet vist op een plek waar dit niet meer mogelijk is ;)
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Gebruikersavatar
Mark Brouwer
Berichten: 975
Lid geworden op: 02-03-2005 14:08
Locatie: Nuenen

26-11-2013 19:33

abel berg schreef:Hee kerpervissers,

Ik ben het een beetje zat dat ik telkens als ik een run krijg mijn lood verlies. Ik heb al overwogen om inline lood te gaan gebruiken. maar dat is ook niks want dan vergeet ik het eraf te halen en baschadigen mijn hengels. Dus ik heb een vraag zou ik de safety clip kunnen vervangen door een speldwartel te gebruiken. En weet iemand of dit systeem dan werkt. En niet in de knaap gaar bij het ingooien.

abel van den berg


En als antwoord op de topicstarter:

-Niet gaan "klungelen" met speldwartels, maar kies voor een "visveilig" systeem zoals Korda, Fox, Pb, X2 etc. dit aanbiedt. Laat je waar mogelijk voorlichten door een winkelier!
-Inline-lood beschadigd je hengels nauwelijks. Gebruik dat frequent, laat het altijd zitten en op m'n hengels zal je daar geen schade van terugvinden.
-Running-rigs zou je ook nog kunnen overwegen, al dan niet voorzien van schuivende kraal.
"Dode brasem vangen, da's pas erg!"
Gebruikersavatar
Jos Schenk
Berichten: 243
Lid geworden op: 21-08-2011 18:12

26-11-2013 19:55

naar mijn mening moet je een hit en run systeem gebruiken met een zwaar lood. het lood zorgt eigenlijk alleen voor de eerste prik en moet bij de run al los zijn van de wartel (niet de safetyclip) zodat de vis deze niet kan gebruiken om de haak te lossen. ik zet mijn baitrunner wel wat strakker dan normaal. verder heb ik, als ik het hit en run systeem met een gewone safetyclip maak, het warteloog een klein beetje ovaal geknepen zodat het nog makkelijker los komt. ik test mijn systeem altijd door het lood te laten hangen aan mijn rig en een klein tikje te geven. het lood moet dan direct loskomen.

ik denk dat de combinatie van een wartel die niet strak in de clip zit met een zwaar lood er voor zorgt dat de vis de grootste kans heeft in korte tijd het lood, de leader en de hoofdlijn te lossen.
Gebruikersavatar
Mark Brouwer
Berichten: 975
Lid geworden op: 02-03-2005 14:08
Locatie: Nuenen

26-11-2013 20:15

Beste Jos,

Bedoel je hiermee te zeggen dat je sowieso bij elke gevangen vis je lood kwijt bent...?
"Dode brasem vangen, da's pas erg!"
Sjoerd Bonenkamp
Berichten: 1884
Lid geworden op: 22-09-2009 11:16

26-11-2013 20:18

Nog even over het hit and run systeem icm voorslagen: even tailrubbertje bijknippen en kijken of de knoop erdoor kan. Zijn conisch.
Gebruikersavatar
Jos Schenk
Berichten: 243
Lid geworden op: 21-08-2011 18:12

26-11-2013 20:26

Mark Brouwer schreef:Beste Jos,

Bedoel je hiermee te zeggen dat je sowieso bij elke gevangen vis je lood kwijt bent...?


neen, ik bedoel dat de wartel uit de clip getrokken wordt zodat de clip met lood over de hoofdlijn schuift. het lood wordt alleen gelost bij lijnbreuk.
Gebruikersavatar
gijs beuningen
Berichten: 234
Lid geworden op: 02-04-2010 11:57
Locatie: nmgn

26-11-2013 21:25

Ik gebruik een bigeye swivels in combinatie met PietVogel freedom safety clips. Het gesplicte stuk freefall leader zorgt voor een beetje weerstand voor de eerste prik. Daarna is het net een vrijloop systeem, ik krijg dan ook altijd op lopers en nooit terug zakkers.
Plaats reactie