Armalite ja of nee?


Gebruikersavatar
Bart beentjes
Berichten: 697
Lid geworden op: 13-06-2011 21:26
Locatie: Hoorn

24-11-2013 07:46

Goedemorgen allemaal,
Ik ben van plan binnenkort nieuwe hengels te kopen en ben nogal gecharmeerd van de Armalite 2,75lb.
Heb de hengel nog nooit in mijn handen gehad aangezien mijn lokale hengelsportzaken die niet verkopen maar zoals het product aangeboden word met parabolische actie trekt mij wel aan.
Sprak laatst Harry van Hareco erover en die adviseerde mij toch wat anders te nemen ivm de wateren waar ik op vis.
Ik vis voornamelijk op kanalen (bij bruggen) en het Markermeer met een maximale afstand van een meter of 50 en heeeeel misschien soms 80 mtr.
Volgens Harry is het lastig vissen te blokken met deze blanks....
Dus mijn vraag aan de Armalite bezitters hier (het liefst iemand met een 2,75lb uitvoering) : Is dat zo??
Ik hou van hengels met een parabolische actie maar kan me niet voorstellen dat met de 2,75lb uitvoering niet mogelijk is een vis knap te blokken.
Ik hoor het graag van jullie.
mvg Bart
leon leendert
Berichten: 144
Lid geworden op: 26-05-2013 10:13

24-11-2013 08:59

Ik heb een setje MK3,.en ik vind het heerlijke hengels,.voor het zogenaamde vrouw en kinderen eerst vissen dan zou ik persoonlijk voor iets stuggere hengel gaan.
Gebruikersavatar
Mark Brouwer
Berichten: 975
Lid geworden op: 02-03-2005 14:08
Locatie: Nuenen

24-11-2013 11:14

Bart beentjes schreef:Volgens Harry is het lastig vissen te blokken met deze blanks....


Onzin!

Een winkelier zou toch moeten weten dat je meer kracht kunt zetten met een hengel met een lichte TC dan een zware 3,5LB 13FT afstandspook.

zie onderstaande artikel van Dick Willemsen en Herwin Kwint:
http://www.rodvisions.nl/pdf/hefbomen%20van%20hengels.pdf

Heb zelf de MKIII 2,25lb. Lekker taaie blank voor het bevissen van afstanden tot max. 85mtr. Obstakelvissen kan, maar is van meer factoren afhankelijk dan de blank! Denk aan visveiligheid, aard van obstakel, lijndikte, afstand tot obstakel, beetregistratie, je afstand tot je hengels etc.
"Dode brasem vangen, da's pas erg!"
Gebruikersavatar
Bart beentjes
Berichten: 697
Lid geworden op: 13-06-2011 21:26
Locatie: Hoorn

24-11-2013 12:50

Bedankt voor de reacties. ;-)

Maar dat dacht ik ook Mark.... ik kreeg het advies eerder voor een FBS te kijken.
bedankt voor de extra toelichting, leuk en leerzaam stuk.
Michael Lintvelt
Berichten: 197
Lid geworden op: 10-11-2010 11:55

24-11-2013 13:10

Bart beentjes schreef:Goedemorgen allemaal,
Ik ben van plan binnenkort nieuwe hengels te kopen en ben nogal gecharmeerd van de Armalite 2,75lb.
Heb de hengel nog nooit in mijn handen gehad aangezien mijn lokale hengelsportzaken die niet verkopen maar zoals het product aangeboden word met parabolische actie trekt mij wel aan.
Sprak laatst Harry van Hareco erover en die adviseerde mij toch wat anders te nemen ivm de wateren waar ik op vis.
Ik vis voornamelijk op kanalen (bij bruggen) en het Markermeer met een maximale afstand van een meter of 50 en heeeeel misschien soms 80 mtr.
Volgens Harry is het lastig vissen te blokken met deze blanks....
Dus mijn vraag aan de Armalite bezitters hier (het liefst iemand met een 2,75lb uitvoering) : Is dat zo??
Ik hou van hengels met een parabolische actie maar kan me niet voorstellen dat met de 2,75lb uitvoering niet mogelijk is een vis knap te blokken.
Ik hoor het graag van jullie.
mvg Bart


Mijn oude heer heeft de Armalite MK2 3Lbs en is zeer te spreken over deze hengels! Sterker nog, hij vist op bijna ieder water met deze stokken omdat ze zo alround zijn. (Ook al heeft ie nog een oud setje heerlijke lichte powermesh van daiwa liggen)

Ik weet niet of Harry ooit eens met Armalites heeft gevist, maar dat je er niet mee kan blokken is echt de reinste onzin! Pa die vist ermee op de Ijssel en op sommige stekken heeft hij de hengels aan de steunen vast gebonden met een touwtje en de slip echt pot dicht om de vis niet de rivier op te laten gaan (ivm zeer scherp taluud van 3 naar 8,5m vol met mosselen en een zeer hard stromende bocht waar je niet kan scheppen) Ik kan je zeggen dat wanneer hij de hengel op pakt, de vis toch echt vol geblockt wordt. Wanneer deze de andere kant op zwemt mag ie pas weer een beetje bewegen.
Gebruikersavatar
peter cooreman
Berichten: 738
Lid geworden op: 01-04-2013 22:31
Locatie: Belgie

24-11-2013 13:54

Beste,
Ik ben ook een trouwe klant van Hareco,toen ik daar vorig jaar langs ging voor drie hengels ben ik thans heel goed geholpen door Harry en Mark bij de keuze van mijn hengels,heb de armalite mk III ook in mijn handen gehad maar ik heb voor de fbs 2.75lb gekozen,deze is ook mooi parabolisch en hiermee kan men de vis ook goed afblokken bij obstakels, vis ook op rivieren met heel wat stroming en obstakels en deze is qua actie meer naar mijn zin(persoonlijke mening). :wink:
ps:met een parabolische stok kan men inderdaad meer druk zetten dan met een afstandsstok en ook minder kans op uitscheuren...al hangt dit natuurlijk van jou persoonlijke handelingen af tijdens de dril :roll:
Mvg Peter
Better a bad day at fishing than a good day at work.
Bojan van der Linde
Berichten: 1060
Lid geworden op: 26-02-2003 01:00
Locatie: zuid-holland

24-11-2013 15:22

Nu we het toch over century hebben. ...
Weet iemand of de zwarte ss20 reelhouder van carbon is of staal?
Heb de rvs ss20 reelhouder gehad op mn Fbs maar dat vond ik niks. Maakt de hengel veel te zwaar.
Gebruikersavatar
Bart beentjes
Berichten: 697
Lid geworden op: 13-06-2011 21:26
Locatie: Hoorn

24-11-2013 15:32

Bedankt voor de reactie allemaal!
Denk zomaar dat het een persoonlijke keuze is, ik had Harry gevraagd om zijn persoonlijke mening en ik twijfel ook zeker niet aan Harry of Mark hun kennis over hun handel, ben erg tevreden over hun service en hun assortiment.

Persoonlijk hou ik van parabolische actie dus zit ik serieus te denken aan de Armalite 2.75lb , verder lees ik hier links en rechts op het forum dat iedereen die een Armalite of Sportex kev carp heeft zeeeeer tevreden is en die hengels ook nooit zal weg doen. (Jaaa ik gebruik de zoekfunctie hahaha)

Maar de hengels hebben dus evengoed voldoende body om de zwaarste karpers te kunnen drillen??
Zijn de hengels ook geschikt voor bigpit molens, gezien het eerste oog (omdat er twee op de eerste helft zitten) dichter op de reelhouder zit? Kan me voorstellen dat je met zo'n bigpit molen een nogal grote hoek in je lijn hebt wanneer het de lijngeleider van de molen op de laagste positie zit.

Mvg Bart
Gebruikersavatar
Bart beentjes
Berichten: 697
Lid geworden op: 13-06-2011 21:26
Locatie: Hoorn

24-11-2013 15:42

Wat ik me ook afvraag:
Kan nergens het gewicht van de hengel vinden, wat weegt zo'n stok?
Fans Hoogervorst
Berichten: 88
Lid geworden op: 26-10-2009 11:44

24-11-2013 15:46

Bart beentjes schreef:Bedankt voor de reactie allemaal!
Denk zomaar dat het een persoonlijke keuze is, ik had Harry gevraagd om zijn persoonlijke mening en ik twijfel ook zeker niet aan Harry of Mark hun kennis over hun handel, ben erg tevreden over hun service en hun assortiment.

Persoonlijk hou ik van parabolische actie dus zit ik serieus te denken aan de Armalite 2.75lb , verder lees ik hier links en rechts op het forum dat iedereen die een Armalite of Sportex kev carp heeft zeeeeer tevreden is en die hengels ook nooit zal weg doen. (Jaaa ik gebruik de zoekfunctie hahaha)

Maar de hengels hebben dus evengoed voldoende body om de zwaarste karpers te kunnen drillen??
Zijn de hengels ook geschikt voor bigpit molens, gezien het eerste oog (omdat er twee op de eerste helft zitten) dichter op de reelhouder zit? Kan me voorstellen dat je met zo'n bigpit molen een nogal grote hoek in je lijn hebt wanneer het de lijngeleider van de molen op de laagste positie zit.

Mvg Bart



Ik gebruik voor mijn visserij ook de Armalite 2.75 lb en die zet ik op elk type water in en dit bevalt mij erg goed, ze hebben inderdaad meer dan genoeg body, maar goed dat is mijn ervaring!!
Of er Bigpit onder kunnen, nou ik heb er daiwa infinity's onder hangen en ondervind hier geen enkele hinder van!!
Het is niet Fans maar Frans.
Gebruikersavatar
Mark Brouwer
Berichten: 975
Lid geworden op: 02-03-2005 14:08
Locatie: Nuenen

24-11-2013 17:46

Bart beentjes schreef:Wat ik me ook afvraag:
Kan nergens het gewicht van de hengel vinden, wat weegt zo'n stok?


MKIII 2,25lb. met Fuji-reelhouder = 357g.
"Dode brasem vangen, da's pas erg!"
Gebruikersavatar
Tom Hodinius
Berichten: 488
Lid geworden op: 06-11-2003 01:00
Locatie: Simpelveld (LIMBURG)

24-11-2013 20:49

Bart,

Kijk ook eens naar de hengels van free spirit.
Er zijn er zeker die uitstekend voldoen aan je eisen.

MVG Tom
knollenvanger 1ste klas
Gebruikersavatar
Bart beentjes
Berichten: 697
Lid geworden op: 13-06-2011 21:26
Locatie: Hoorn

24-11-2013 21:18

Thanks Tom.... zo zijn er nog wel meer in die prijsklasse.
bv. Ballista's of de kev carp van sportex etc etc.

@Mark: wel zware blanks trouwens....
Arjen Lans
Berichten: 411
Lid geworden op: 01-12-2009 14:29

25-11-2013 11:07

Hoi Bart,
Ik ben nu bezig met een set Armalites 2.75 lb. Ze worden in dezelfde stijl afgebouwd als de 2.25 die in het vorige bouwprojectje stonden.

Ik werk in Barendrecht en woon in Nieuwegein. Je zou eens langs kunnen komen om de actie te voelen. Ze zijn heerlijk parabolisch, maar door de dikkere wanddikte wat zwaarder waardoor je net wat prettiger zwaar lood kan wegzetten.

Arjen
Patric Schipper
Berichten: 318
Lid geworden op: 13-12-2011 10:37
Locatie: Groningen

25-11-2013 11:40

Afbeelding

Hier de actie foto van een 24ponds spiegel 2012
Onder de kant is het daar vechten geblazen ivm diepte.
Alle vissen drillen als grassers.

Ik heb ze nu dik een jaar en kan zeggen dat ik er geen spijt van heb.

Mijn visserij is tussen de 10 en 80 meter afstand op putten en kanalen. Geen zwaar stromende rivieren enz.

80gr plus pva zet je makkelijk weg! En ik heb er shimano xta medium onder zitten en dat vind ik persoonlijk een heerlijke combinatie.

Heb ook eerst naar de FBS gekeken maar waren voor mij iets te hard. Bij deze blank voel je iedere schuring van de lijn. Bijv als de vis zich kanteld of bij waterplanten schuurt. Je voelt hier naar mijn menig iets meer mee.

Aan de andere kant is de FBS een betere hengel bij groot water en stromend water. Succes. Je koopt er geen breuk aan :wink:
Gebruikersavatar
Bart beentjes
Berichten: 697
Lid geworden op: 13-06-2011 21:26
Locatie: Hoorn

25-11-2013 22:42

Wauw wat een actie Patric! Dat is vissen man! Tien keer beter dan die stugge snelle stokken, prachtig.
Bedankt voor de mooie beelden, je ziet weinig op internet wat betreft de actie van dit soort stokken.

@Arjan: bedankt voor het aanbod, weet niet of het gaat lukken want ik ben sporadisch voor mijn werk in de omgeving van Utrecht... Meestal in de regio Amsterdam.

Mvg Bart
Patric Schipper
Berichten: 318
Lid geworden op: 13-12-2011 10:37
Locatie: Groningen

25-11-2013 23:57

Geen probleem. Ik heb nog wel een paar. Pm je mail adres maar. Want foto's mailen gaat wat sneller dan via de site :wink:
Gebruikersavatar
Bart beentjes
Berichten: 697
Lid geworden op: 13-06-2011 21:26
Locatie: Hoorn

26-11-2013 08:12

Je hebt een pb :wink:
Gebruikersavatar
Richard Pont
Berichten: 794
Lid geworden op: 26-01-2005 10:53
Locatie: Leidschendam
Contacteer:

30-11-2013 18:17

Heerlijke actie zo'n Armalite MK3, 2 3/4 lbs, zoals op deze (niet zo charmante) foto te zien is. Aan de andere kant van de lijn hing een steur van 70 pond die ik succesvol wist te landen. Geloof me, een karper van een pond of 30 / 40 is lang niet zo sterk als een steur van 70 pond. Dus wat mij betreft heeft deze hengel body genoeg. Al was het voor deze steur echt maar net aan :wink:

Afbeelding

Maar de FBS gaat ook goed krom hoor! Zie hier zelfs de 3,5 lbs uitvoering

Afbeelding

Ik ben wel een fan van Century hengels, alleen de ogen…… :cry:
Ruim je rotzooi nou eens op !!!
Gebruikersavatar
Bart beentjes
Berichten: 697
Lid geworden op: 13-06-2011 21:26
Locatie: Hoorn

30-11-2013 19:21

Zekers een charmante foto hahaha!
Zekers een gruwelijke actie, mooie foto's man.

was vandaag ook al in gesprek met Bart Bakker over de flexor...

ja mensen ik weet het.... ben heeeel wispelturig maar heb nog genoeg tijd want ik kan pas over ruim een half jaar een nieuw setje kopen.
Ben momenteel nog aan het oriënteren.

Bedankt voor de reacties allemaal ;-)
Mvg Bart
Patric Schipper
Berichten: 318
Lid geworden op: 13-12-2011 10:37
Locatie: Groningen

01-12-2013 22:04

was vandaag ook al in gesprek met Bart Bakker over de flexor...


Wat ik je zei.... Mooi he?! :D
Gebruikersavatar
Richard Pont
Berichten: 794
Lid geworden op: 26-01-2005 10:53
Locatie: Leidschendam
Contacteer:

02-12-2013 16:07

BB Flexors, tja dat is natuurlijk helemaal super !!

Mijn setje is op dit moment in de maak, ik kan niet wachten :D
Ruim je rotzooi nou eens op !!!
Bojan van der Linde
Berichten: 1060
Lid geworden op: 26-02-2003 01:00
Locatie: zuid-holland

02-12-2013 16:30

Hey Richard fbs 3.5 lb is dus wel lekker alround dan?
Kan je hier een 120gr lood een beetje wegzetten? Heb de 2.75 gehad maar vond die veel te licht / soepel. Wel hele mooie stok om te zien.
Gebruikersavatar
Richard Pont
Berichten: 794
Lid geworden op: 26-01-2005 10:53
Locatie: Leidschendam
Contacteer:

02-12-2013 17:29

De FBS 3,5 lbs is echt heel allround. Ik heb er mee gevist kort onder de kant op het kanaal, maar ook op zo'n 150 meter afstand (uitvaren). Ik heb eigenlijk nooit het gevoel gehad dat de hengel te zwaar was. De FBS 3.5 lbs is gewoon een hele fijne stok die krachtig is, maar niet hard aanvoelt en toch nog lekker buigt.
120 gram lood kan je er goed mee wegzetten en je kan er nog best wel een aardig stukkie mee smijten. Maar een echt werpkanon is het natuurlijk niet.

Ik vond het echt een hele fijne hengel, één van de beste hengels die ik heb gehad. En ik heb er echt heel wat gehad, ik ben net zo koopziek als jij :wink:

Ik heb het wel over de vorige versie, die met de grijze glanzende blank. De laatste versie lijkt mij stugger, harder en wat zwaarder in de top. En dat zwaarder bedoel ik letterlijk.
Ruim je rotzooi nou eens op !!!
Bojan van der Linde
Berichten: 1060
Lid geworden op: 26-02-2003 01:00
Locatie: zuid-holland

02-12-2013 18:52

Okay eens kijken wanneer ze voorbij komen op mp.
Koopziekte wordt minder gelukkig. Je kent dat wel ander huis kids enz.