Welke hoofdlijn???


Hubert Gillissen
Berichten: 87
Lid geworden op: 13-09-2011 16:03

31-08-2013 00:56

IK ben op zoek naar nieuwe vislijn. Ik vis nu met zinkende gevlochten hoofdlijn maar dat vind ik toch niet lekker vissen. Daarbij zinkt de gevlochten lijn maar tergend langzaam en moet ik vaak de boel fatsoenlijk op de bodem droppen met een backlead, wat de beetregistratie ook al niet beter maakt! De keuze voor gevlochten lijn is omdat ik regelmatig op zeer grote afstand vis en de Subline van Korda teveel rek heeft waardoor voorzichtige aanbeten niet goed doorkomen en de trekkracht me toch tegenvalt van de Subline.

Mijn eisenpakket:

- Goed zinkend
- Weinig rek
- Schuurbestendig
- Zo onzichtbaar mogelijk op de bodem

Ik vaar mijn lijn gewoonlijk uit dus ik hoef geen geweldige werpeigenschappen, natuurlijk wel meegenomen als de lijn dat wel heeft!

Ik heb mijn zoektocht terug gebracht tot de volgende drie lijnen:

Parallelium - Polyvilon Fluorocarbon HYBRID
Shimano - Technium invisitec
Fox - Aquos Clear Carp Line

Wie heeft ervaringen met deze lijnen en/of weet nog andere goeie lijnen die aan mijn eisen voldoen?
Gebruikersavatar
Peter Matheesen
Berichten: 684
Lid geworden op: 14-06-2013 22:53

31-08-2013 08:39

Hier gebruik ik de shimano technium dark 0.35mm.
Zeer tevreden van deze lijn.
Heb wel 2 spoelen van 823m nodig gehad om 3 molens te vullen.
Er gaat 350m op de spoelen van mijn molens,kwam slecht uit dus.
Vis er mee op een goede 100m en dat lukt aardig vanwege weinig rek in de lijn.
Heb soms heldere momenten zijn wel schaars
Wim Voets
Berichten: 229
Lid geworden op: 16-08-2010 13:12

31-08-2013 09:42

Peter, als je op 100m vist dan heb je toch maximaal 200m op je spoel nodig. Waarom vul je de molens niet eerst op? Als je dat 1 keer goed doet heb je er nooit meer omkijken naar. Zonde van die 150 m lijkt mij.
Fred Hazenbroek
Berichten: 1976
Lid geworden op: 04-12-2004 00:32
Locatie: z-h

31-08-2013 10:05

Hubert..Staat x-line niet in je lijst vanwege de prijs?
Voldoet aan al die eisen :wink:
Ach man..Ga toch vissen !!
Gebruikersavatar
Peter Matheesen
Berichten: 684
Lid geworden op: 14-06-2013 22:53

31-08-2013 11:19

Wim Voets schreef:Peter, als je op 100m vist dan heb je toch maximaal 200m op je spoel nodig. Waarom vul je de molens niet eerst op? Als je dat 1 keer goed doet heb je er nooit meer omkijken naar. Zonde van die 150 m lijkt mij.


Hier heb je uiteraard een punt :oops: :oops: ,mijn reactie was te laat bij de hengelsportwinkel,de spoelen waren al gevuld,had er niet over nagedacht op voorhand,ging er van uit dat er 1200m op een spoel zat en dan maakte het niets uit.Nu kom kan nog steeds een spoel vullen dus verloren is het niet.
Heb soms heldere momenten zijn wel schaars
Jarno Zuiderduin
Berichten: 28
Lid geworden op: 11-06-2007 19:04
Locatie: Alkmaar

31-08-2013 11:21

Ik gebruik subline van korda en vind het echt een perfect zinkende lijn.
Schuurbestendigheud durf ik geen uitspraken over te doen want heb nog niet echt in obstakelrijk water gevist.

Gr jarno
jimmy roskams
Berichten: 274
Lid geworden op: 09-11-2009 11:46

31-08-2013 11:30

Jarno Zuiderduin schreef:Ik gebruik subline van korda en vind het echt een perfect zinkende lijn.
Schuurbestendigheud durf ik geen uitspraken over te doen want heb nog niet echt in obstakelrijk water gevist.

Gr jarno

Is die zoveel beter dan de 3 bovenvermelde dan?
Lees op Engelse forums vrij veel dat er een hoop terug gaan naar hun vorige lijn nadat ze even die van korda hebben geprobeerd.

Wou zelf voor de Shimano Technium invisitec gaan vroeger nog met de zwarte Technium gevist en vond het een prima lijn,ma heb ook nog een ander merk op het oog.
Jarno Zuiderduin
Berichten: 28
Lid geworden op: 11-06-2007 19:04
Locatie: Alkmaar

31-08-2013 11:54

De technicum vind ik ook een heerlijke lijn hoor niks op aan te merken.
Subline heb ik ook het een en ander over gelezen maar de nadelen waar ze over spreken heb ik nog niet ontdekt maar dat zal de tijd uitwijzen, is mijn eerste seizoen met deze lijn.

Vind de lijn lekker werpen, kinkt nog steeds niet, zinkt snel, onzichtbaar in het water.

Let wel dit is mijn mening en die kan afwijken van de mening van anderen.
Mischien vis ik wel anders dan sommige en dat hij mij daarom zo goed bevalt.
jimmy roskams
Berichten: 274
Lid geworden op: 09-11-2009 11:46

31-08-2013 12:00

kinken daar zorgen de meeste meestal zelf voor genoeg gezien die door hun werkende slip inhalen...1 seizoen meegaan is genoeg voor me omdat ik toch elk seizoen nieuwe lijn leg ongeacht de staat ervan.

Net nog eens contact gehad met mijn winkel en ga toch voor de invisitec gaan is tov de zwate technicum iets meer schuurbestendiger en vermits ik van de zwate al tevreden was zal deze prima voldoen,alle hoop ik toch.
Hubert Gillissen
Berichten: 87
Lid geworden op: 13-09-2011 16:03

31-08-2013 15:06

Subline heb ik vorig seizoen op mijn molens gehad en is op zich een goede lijn als je niet te ver vist, zeg maar tot zo'n 100 meter. Maar er zit echt heel veel rek in, teveel naar mijn mening. Aangezien ik op "mijn" thuiswateren regelmatig op 250+ meter vis. Daarnaast vind ik de geringe trekkracht ten opzichte van de diameter van de Subline een minpunt. Ik gebruik de Subline nu als buffer op de gevlochten lijn. Dus een voorslag van 25 meter subline aan de gevlochten lijn zodat er toch een beetje rek op zit. Maar ik hou niet zo van onnodige knopen in mijn vislijn, ook één van de redenen dat ik van de gevlochten hoofdlijn met voorslag af wil.

De X-line ken ik niet, maar als de lijn echt aan mijn wensen voldoet maakt de prijs me niet zoveel uit. Ik heb nu 3x 500 meter zinkende gevlochten lijn op de spoelen, dat is zeker veel duurder dan welke monolijn dan ook! Ik ga de X-line zeker eens bekijken!

Alvast bedankt voor alle feedback!
Hubert Gillissen
Berichten: 87
Lid geworden op: 13-09-2011 16:03

31-08-2013 15:19

Fred Hazenbroek schreef:Hubert..Staat x-line niet in je lijst vanwege de prijs?
Voldoet aan al die eisen :wink:



Bedoel je deze Fred?


https://www.hengelsportkuperus.nl/karper/lijnen/1975-x-line-fluorocarbon-carp-line

Deze valt qua prijs wel mee, ongeveer de helft duurder dan de andere lijnen.
Gebruikersavatar
Remon v Wanrooij
Berichten: 376
Lid geworden op: 23-06-2004 15:04

31-08-2013 19:36

Ik zou als ik jou was voor P-Line FloroClear gaan.. Voldoet aan al je eisen en is echt beren sterk!
Door JOUW drang om kilo 's te knallen op een BTW ben ook JIJ schuldig aan KARPERDIEFSTAL van openbare wateren!
http://z2h-productions.blogspot.nl/
Fred Hazenbroek
Berichten: 1976
Lid geworden op: 04-12-2004 00:32
Locatie: z-h

31-08-2013 21:25

Bedoel je deze Fred?


https://www.hengelsportkuperus.nl/karper/lijnen/1975-x-line-fluorocarbon-carp-line

Deze valt qua prijs wel mee, ongeveer de helft duurder dan de andere lijnen.[/quote]

Yep, die bedoel ik. Gebruik hm nu 2 jr, en vind het een toplijn.
Heb zelf de 20lbs/37.00 erop. Niet echt een werplijn icm de usa , maar een mtr of 70 wel te doen.
Fluocarbon staat niet erg bekend met schuurbestendigheid, maar heb met de x-lijn geen klagen.
Ach man..Ga toch vissen !!
Gebruikersavatar
Arno Bijl
Berichten: 368
Lid geworden op: 24-11-2010 19:44

31-08-2013 22:04

x-lijn vis ik mee tot 50/60 m, daarboven gevlochten of nylon,

X-line, wel weinig rek, zinkt super,maar werpt absoluut niet ver, dat is met alle fluorocarbon lijnen het geval, zou het dus niet aanraden voor afstand tenzij je uitvaart.
Gebruikersavatar
Andre Jacobs
Berichten: 1974
Lid geworden op: 29-09-2003 02:00
Locatie: Finsterwolde

02-09-2013 15:00

Ik denk dat je voor fluorcarbon moet gaan, maar zo niet dan kan ik je de proline extreme hq aanraden. Is mij beter bvallen dan de parallelium, ik vond deze nl beter zinken en minder zichtbaar onder water.
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

02-09-2013 18:56

Hubert Gillissen schreef:Subline heb ik vorig seizoen op mijn molens gehad en is op zich een goede lijn als je niet te ver vist, zeg maar tot zo'n 100 meter. Maar er zit echt heel veel rek in, teveel naar mijn mening. Aangezien ik op "mijn" thuiswateren regelmatig op 250+ meter vis. Daarnaast vind ik de geringe trekkracht ten opzichte van de diameter van de Subline een minpunt. Ik gebruik de Subline nu als buffer op de gevlochten lijn. Dus een voorslag van 25 meter subline aan de gevlochten lijn zodat er toch een beetje rek op zit. Maar ik hou niet zo van onnodige knopen in mijn vislijn, ook één van de redenen dat ik van de gevlochten hoofdlijn met voorslag af wil.

De X-line ken ik niet, maar als de lijn echt aan mijn wensen voldoet maakt de prijs me niet zoveel uit. Ik heb nu 3x 500 meter zinkende gevlochten lijn op de spoelen, dat is zeker veel duurder dan welke monolijn dan ook! Ik ga de X-line zeker eens bekijken!

Alvast bedankt voor alle feedback!


Mee eens dat die subline voor langere afstanden te veel rek heeft. Zelf vind ik het een heerlijk lijntje voor mijn normale visserij, maar dan vis ik ook zelden verder dan een meter of 40.
Lage trekkracht vind ik zeker geen nadeel, eerder een kwestie van de juiste prioriteiten van een leverancier. Die trekkracht trek je er als het goed is toch nooit aan (of je moet een rigje in de boom gooien ofzo), schuurbestendigheid is veel belangrijker. Dat zit in elk geval bij de dikke subline wel goed.
Ik zou trouwens met geen enkele mono lijn op 250m+ comfortabel vissen. Ik zeg niet dat het in obstakelvrije omstandigheden niet kan, maar wat mis je wel niet? Bij mij gaat er dan toch gevlochten op met een flink stuk nylon voorslag. Ik hou ook niet van onnodige knopen, maar wat mij betreft is die voorslagknoop verre van onnodig als het extreem ver weg moet.
There aint no way but the hard way!

Spiegel gevangen op het Twentekanaal? Skp@ksnregiooost.nl
Koen v.d. Heijden
Berichten: 150
Lid geworden op: 09-06-2013 11:40
Locatie: asten

03-09-2013 16:27

een goed zinkende lijn is heel belangrijk vind ik
zelf vis ik graag met gevlochten lijn dan zie je alles wat er gebeurd
Hubert Gillissen
Berichten: 87
Lid geworden op: 13-09-2011 16:03

03-09-2013 17:11

Koen v.d. Heijden schreef:een goed zinkende lijn is heel belangrijk vind ik
zelf vis ik graag met gevlochten lijn dan zie je alles wat er gebeurd


Met welke gevlochten lijn vis je dan Koen, als een gezonken lijn belangrijk is? De meeste gevlochten lijnen die ik gebruikt heb "zweven" in het water, ook de zinkende gevlochten lijnen. Als ik de gevlochten lijn op de bodem wil hebben moet ik echt met een backlead / flying backlead werken.
Hubert Gillissen
Berichten: 87
Lid geworden op: 13-09-2011 16:03

03-09-2013 17:20

Daaf Wolters schreef: Mee eens dat die subline voor langere afstanden te veel rek heeft. Zelf vind ik het een heerlijk lijntje voor mijn normale visserij, maar dan vis ik ook zelden verder dan een meter of 40.
Lage trekkracht vind ik zeker geen nadeel, eerder een kwestie van de juiste prioriteiten van een leverancier. Die trekkracht trek je er als het goed is toch nooit aan (of je moet een rigje in de boom gooien ofzo), schuurbestendigheid is veel belangrijker. Dat zit in elk geval bij de dikke subline wel goed.
Ik zou trouwens met geen enkele mono lijn op 250m+ comfortabel vissen. Ik zeg niet dat het in obstakelvrije omstandigheden niet kan, maar wat mis je wel niet? Bij mij gaat er dan toch gevlochten op met een flink stuk nylon voorslag. Ik hou ook niet van onnodige knopen, maar wat mij betreft is die voorslagknoop verre van onnodig als het extreem ver weg moet.


Zo vis ik nu ook, "zinkende" 30/00 gevlochten hoofdlijn met een 40/00 subline voorslag van 25 meter, het probleem is dat ik nu vaak in de problemen kom met de backleads / flying backleads, die schuiven niet altijd even gemakkelijk over de voorslagknoop heen. En het is niet echt gemakkelijk om deze loodjes te verwijderen als ze tegen je topoog bonken midden in de nacht met een 30+ ponds karper aan de lijn!
Hubert Gillissen
Berichten: 87
Lid geworden op: 13-09-2011 16:03

03-09-2013 17:26

Of weet iemand een goed zinkende gevlochten lijn??? Dan zou mijn probleem ook al zijn opgelost. Zelf heb ik verschillende geprobeerd maar ze zinken allemaal maar heel matig tot niet. Meer een beetje zweven in het water. Als dan wind komt, of een beetje stroming door de wind, komt de lijn vrij snel aan de oppervlakte. Ik wil ook niet met een superstrakke lijn vissen...
Klaas vd Herik
Berichten: 2844
Lid geworden op: 29-03-2011 19:22

03-09-2013 17:47

spul van proline zinkt als een baksteen.
It's okay 2 pay
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

03-09-2013 18:08

Hubert Gillissen schreef:
Zo vis ik nu ook, "zinkende" 30/00 gevlochten hoofdlijn met een 40/00 subline voorslag van 25 meter, het probleem is dat ik nu vaak in de problemen kom met de backleads / flying backleads, die schuiven niet altijd even gemakkelijk over de voorslagknoop heen. En het is niet echt gemakkelijk om deze loodjes te verwijderen als ze tegen je topoog bonken midden in de nacht met een 30+ ponds karper aan de lijn!


Waarom zou je in godsnaam een flying baclead willen gebruiken wanneer je op grote afstand vist met een zinkende geochten lijn icm met een nog sneller zinkende voorslag? Dat spul ligt op die afstand echt plat op de bodem hoor
Hubert Gillissen
Berichten: 87
Lid geworden op: 13-09-2011 16:03

04-09-2013 13:55

Martijn Nederpel schreef:Waarom zou je in godsnaam een flying baclead willen gebruiken wanneer je op grote afstand vist met een zinkende geochten lijn icm met een nog sneller zinkende voorslag? Dat spul ligt op die afstand echt plat op de bodem hoor


Nogmaals... Ik doe dat omdat de zinkende gevlochten lijn die ik gebruik meer zweeft dan zinkt met als gevolg dat -als ik op grote afstand vis- de gevlochten lijn regelmatig richting oppervlakte komt bij wind of stroming, het zinkend vermogen van 25 meter subline kan niet op tegen 225+ meter lijn die niet echt wil zinken. Ik kan dan wel de lijn op spanning zetten door de swinger zwaar af te stellen maar ik wil de lijn (in ieder geval de laatste tien meter tot de haak) over de bodem hebben liggen. Vandaar de optie met het flying backlead...
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

04-09-2013 18:44

Welk merk hoofdlijn gebruik je dan? Ik zie voordelen van een zwevende lijn wel...
Hubert Gillissen
Berichten: 87
Lid geworden op: 13-09-2011 16:03

06-09-2013 15:09

Martijn Nederpel schreef:Welk merk hoofdlijn gebruik je dan? Ik zie voordelen van een zwevende lijn wel...


Gekocht via Ebay in China, weet het merk niet meer. Het is een 40 lbs (0,32 mm) zinkende gevlochten lijn. Gekocht op spoelen van 1500 meter.

Op zich niks mis mee, alleen jammer dat ie niet zo goed zinkt als verwacht...