Lijnkeuze op water met veel pleziervaart


Plaats reactie
Gebruikersavatar
Erik da Costa
Berichten: 97
Lid geworden op: 13-07-2011 19:47

19-08-2013 11:39

Sinds kort ben ik een nieuwe uitdaging aangegaan, een water met veel pleziervaart en watersporters in de vorm van roeiers en kanovaarders. Daar waar ik gewend was om te vissen met een 0.33 nylon lijn vraag ik mij nu af of deze lijn nog wel voldoet aan de eisen van mijn nieuwe visserij.

Ik vis op afstanden variërend van 30m tot 130m uit de kant, op dieptes variërend van 1.9m tot 5.8m en tijdens het drillen wil er best een kano over mijn lijn scheren (afgelopen weekend heeft dit mij een vis gekost). Is het verstandig te kiezen voor een gevlochtenlijn of een dikkere nylon lijn met voorslag? En met welke lijn hebben jullie goede ervaringen?
Gebruikersavatar
Marcel Tromp
Berichten: 460
Lid geworden op: 08-07-2011 12:16

19-08-2013 11:50

Volgens mij moet je de oplossing van dit probleem niet in je lijnkeuze zoeken....
Gebruikersavatar
Erik da Costa
Berichten: 97
Lid geworden op: 13-07-2011 19:47

19-08-2013 12:13

Maar met jouw antwoord kom ik ook niet verder Marcel, vertel......
De vraag is trouwens wat voor lijn op deze afstanden, dieptes en visserij gepast is, er is geen probleemstelling maar een vraag om advies door onwetendheid.
Gebruikersavatar
michel Tja
Berichten: 3561
Lid geworden op: 17-12-2004 08:24
Contacteer:

19-08-2013 12:30

geen motorboten ?

indien je een vis aan de lijn hebt je toppen een stuk onderwater steken tot de roeier / kano voorbij is..

indien wel motortboten het zelfde of de vis halen met een bootje. enkel zou ik in beide gevallen dan niet op 130 meter afstand gaan zitten als dat niet nodig is.
misschien is een toplood en slider ook wel een idee... enkel heb ik geen idee of je lijn dan over een talud heen ligt.

oplossing lijkt me onder Eigen kant vissen tot zo een 30 a 40 meter uit de kant?
Heeeeeeeeeeeeeee Tjaaaaaaaaaa steek nog een peuk op, je bent chagrijnig.
Eek a Mouse - Ganja Smuggling
http://www.youtube.com/watch?v=YNOwqTYQ8f0
R.I.P Deniz :(
Gebruikersavatar
Erik da Costa
Berichten: 97
Lid geworden op: 13-07-2011 19:47

19-08-2013 12:37

Motorboten en kano's, toplood gebruik ik ook natuurlijk. Ik lig met één hengel op een talud, de verre hengel is dat, hele goede stek die vaak vis oplevert, zonde om op te geven haha.

Mijn vraag had eigenlijk meer te maken met de rek en schuurbestendigheid van een nieuwe lijn. Ik wil een goede beetregistratie hebben en ivm eventuele obstakels zoals taluds etc moet de lijn ook schuurbestendig zijn.
Gebruikersavatar
michel Tja
Berichten: 3561
Lid geworden op: 17-12-2004 08:24
Contacteer:

19-08-2013 12:50

ik vis ook veel op een water met pleziervaart ,beroepsvaart en ook kano`s / roeiers.

2 hengels vis ik met 40/100 nylon zonder voorslag en 2 hengels vis ik met PB Gatorbraid gevlochten lijn ook zonder voorslag en ik heb eigenlijk met beiden geen problemen.(ja 4 hengels , maar vis samen met mn vrouw :wink: )

enkel als ik een run heb en er komt net een grote boot over mn lijn laat ik de vis lekker gaan of steek mn toppen onderwater. bij (kleinere) boten tijdens de drill vraag ik even of ze willen wachten of spring in de boot (indien die mee is ) ( is een rivier die niet heel erg breed is) en als ze niet willen wachten snel mn toppen onderwater..
moet wel zeggen dat ik niet verder van de kant vis dan de vaargeul.
dit gaat tot nu toe goed...
zelf een keer gehad dat ik dacht dat een binnenvaartschip mn lijn meenam,bleek er toch een vis aan te hangen :D

sorry veel wijzer wordt je hier natuurlijk niet van. maar denk dat het kwa lijn niet heel veel uitmaakt. zolang je niet te dun vist..
zelf hou ik niet echt van met voorslag vissen.. maar dat is voor iedereen anders natuurlijk.
Heeeeeeeeeeeeeee Tjaaaaaaaaaa steek nog een peuk op, je bent chagrijnig.
Eek a Mouse - Ganja Smuggling
http://www.youtube.com/watch?v=YNOwqTYQ8f0
R.I.P Deniz :(
Gebruikersavatar
Erik da Costa
Berichten: 97
Lid geworden op: 13-07-2011 19:47

19-08-2013 13:04

33/100 is dus te dun?
Gebruikersavatar
michel Tja
Berichten: 3561
Lid geworden op: 17-12-2004 08:24
Contacteer:

19-08-2013 13:17

persoonlijk vis ik zelf liever niet met een voorslag dus gebruik ik dikkere nylon.

naar mijn idee is 33/00 niet te dun indien goede schuurbestendigheid of als je met een voorslag vist. hangt natuurlijk ook een beetje af van de schuurbestendigheid van je lijn.
andere mensen vinden 40/00 zelfs te dun als ze zonder voorslag vissen op een rivier.. maar ik niet.

na elke vis even goed je lijn inpecteren.

zelf vind ik voor dergelijke wateren eigenlijk het minimum 35/00 als je nylon gebruikt.

ik gebruik wel altijd onderlijnjtes die een stuk sneller zullen breken als mn hoofdlijn, dit om ervoor te zorgen dat de karper iig niet met een stuk lijn aan zn bek door het leven moet indien er lijnbreuk is door een boot of anders tijdens de drill.
Heeeeeeeeeeeeeee Tjaaaaaaaaaa steek nog een peuk op, je bent chagrijnig.
Eek a Mouse - Ganja Smuggling
http://www.youtube.com/watch?v=YNOwqTYQ8f0
R.I.P Deniz :(
Gebruikersavatar
Marcel Tromp
Berichten: 460
Lid geworden op: 08-07-2011 12:16

19-08-2013 15:14

Vistijden anders plannen (dus ook NIET vistijden)
Stekken vanaf een andere hoek bevissen of indien niet mogelijk NIET bevissen
Bootje meenemen

Ik vis zelf ook op water met veel pleziervaart, voor mij geen reden om m'n lijnen aan te passen, ik vis niet op boten maar op karper!
Op deze manier kan ik ook een topic lanceren onder de titel "lijnkeuze op water met veel ankers en ankerkettingen" .... moet ik dan als oplossing ook met een ketting gaan vissen?

Top onder water is echt niet DE oplossing om te voorkomen dat er een vaartuig door je lijn of vis vaart!

Als je dan toch al aan het drillen bent in de vaarroute van een vaartuig (ik bedoel GEEN beroepsvaart!) dan kun je beter de boot in springen en de bestuurder van het vaartuig proberen te bereiken (met roepen en/of gebaren) en vragen of ie even wil wachten of omvaren. Ga er in dat geval trouwens maar niet vanuit dat ze je direct begrijpen want mijn ervaring is dat de gemiddelde pleziervaarder denk dat je 1 meter uit de kant met een dobbertje zit te vissen, ook al staan er 3 statisch hengels aan de waterkant!

In dit geval zou ik dus toch willen zeggen; Kan niet bestaat wel!
Gebruikersavatar
michel Tja
Berichten: 3561
Lid geworden op: 17-12-2004 08:24
Contacteer:

19-08-2013 15:55

Marcel Tromp schreef:
Top onder water is echt niet DE oplossing om te voorkomen dat er een vaartuig door je lijn of vis vaart!



toch heeft dit bij mij nooit problemen gegeven...

wel gebruik ik altijd toplood dat op de lijn blijft zitten van 40gr en heb de slip niet superlos.. dit gaat dan over pleziervaart (excl zeilboten en stoomboten)
binnenvaartschepen heb ik het ook dan niet over. mocht ik echt net een run krijgen vlak voor zo een schip komt wordt het helaas sleuren... maar nooit nodig geweest gezien ik niet verder als de geul vis... vaart het schip net over mn lijn als ik beet krijg laat ik em lekker gaat tot ik het idee heb dat het kan.

maar ik roep meestal ook naar de bootjes terwijl ik aan het drillen ben en meestal houden ze wel even in.

lijndikte ging mij meer om de taluds en mosselbanken op dergelijke wateren :wink:
Heeeeeeeeeeeeeee Tjaaaaaaaaaa steek nog een peuk op, je bent chagrijnig.
Eek a Mouse - Ganja Smuggling
http://www.youtube.com/watch?v=YNOwqTYQ8f0
R.I.P Deniz :(
Frank Oortman
Berichten: 40
Lid geworden op: 21-06-2011 00:00

19-08-2013 20:01

Marcel Tromp schreef:

Top onder water is echt niet DE oplossing om te voorkomen dat er een vaartuig door je lijn of vis vaart!



toch heeft dit bij mij nooit problemen gegeven...


Ik houd mijn top juist laag als ik wil dat de vis omhoog in het water komt, omgekeerd werkt ook.

M.v.g. Frank
Gebruikersavatar
weslingh lublink
Berichten: 432
Lid geworden op: 21-09-2009 08:21
Locatie: oss

20-08-2013 12:09

Zelf zou ik eerder voor fluor carbon lijn gaan, Heeft minder rek en sterkere trek kracht.
Als je kijkt na 30/100 fluor carbon tegen 30/100 nylon
you never know if you never try

PR Schub 30p
PR Spiegel 32p
PR 2014 0p

vangsten 2014

Schub : 0
Spiegel : 0
vol schub : 0
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

20-08-2013 13:16

Jup, maar 30/00 is 30/00 en het oppervlak van de dwarsdoorsnede (lees: het stuk dat doorgesleten wordt) blijft hetzelfde.

Trekkracht zegt in deze helemaal niets ;)
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Andy Blom
Berichten: 160
Lid geworden op: 05-06-2011 16:34

21-08-2013 13:50

Toplood. Niet alleen voor je snufferd neergooien maar ook een 2e mocht er verderop een taluut zijn waar de vaargeul dieper word. Onderaan neerleggen. Backlead gebruiken en ook netjes neerleggen. Dit lukt wel alleen als je uitvaard uiteraard.. Mijn oplossing in ieder geval! :)
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

21-08-2013 14:01

Maar dan geen 30/00 gebruiken ;) Wateren waar veel pleziervaart vaart, zijn over het algemeen wel voorzien van wat scherps op de bodem, althans, hier dan ;)
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Plaats reactie