Vreemd geluid in daiwa infinity 5500br


Plaats reactie
Roy Lodder
Berichten: 21
Lid geworden op: 24-06-2012 17:04

06-08-2013 18:32

Ik heb vorig jaar mei 3 Daiwa infinity,s 5500BR nieuw gekocht,begin juni begon ik weer met afstand vissen en merkte dat 1 molen een raar slepend geluid maakte als ik deze onder spaning van het lood of een vis binnen draaide.
Naar mijn idee kon dit alleen de lijnrol zijn omdat ie zonder spaning geen geluid maakte.
Heb de winkelier gebeld en de molen is toen via Daiwa cormoran naar Daiwa duitsland gegaan.
3 weken later werd ik gebeld door de winkelier dat mijn molen terug was maar dat er wel een rekening bij zat van 40,-euro.
Ik zei dat ik dit wel raar vond voor een molen van 13 maanden oud waar misschien 10 keer mee gevist was en vroeg hem wat er dan gerepareerd was,daar werd op de bon niets van vermeld zei hij.
Toen heb ik zelf contact gezocht met Daiwa cormoran in dronten en gevraagd of die konden achterhalen wat er gerapareerd was en dat ik dit wel een slechte service vond van Daiwa.
Ik ben toen mijn molen opgaan halen bij de winkelier en ontdekte dat de molen nog steeds het vreemde geluid maakte.
Inmiddels heb ik via de mail een kopie ontvangen van de reparatie bon,daar stond in dat de lijnrol er afgehaald was en schoongemaakt en dat de molen opnieuw was ingevet.
jullie begrijpen dat ik zeer verbaasd was over deze kwestie en dat ik altijd gehoord had dat Daiwa een hele goede service had en goede aftersales.
Volgens de winkelier had dit waarschijnlijk met de crises te maken dat ze zo moeilijk deden.
Mijn vraag is heefd iemand ooit hetzelfde gehad met zijn Daiwa infinity 5500BR en hoe is dit verholpen.
Arjen Lans
Berichten: 411
Lid geworden op: 01-12-2009 14:29

07-08-2013 08:30

komt vaker voor bij die Infinities. Ik vind ze er fantastisch uitzien, maar heb toch het idee dat de lange as de zwakste schakel is. Na verloop van tijd trekt hij een beetje krom waardoor de spoel begint aan te lopen. Dit veroorzaakt dat slepende geluid. Hetzelfde euvel hebben de eerste Basia's. Ik weet niet hoe dat zit met latere versies.

Arjen
Roy Lodder
Berichten: 21
Lid geworden op: 24-06-2012 17:04

07-08-2013 12:03

Bedankt voor je reactie Arjen ,maar ook dat heb ik gecheckt de spoel loopt gewoon vrij,anders had ie het ook gedaan als er geen spanning op staat.
En ik neem aan dat ze dit in duitsland ook gecontroleerd hebben,daar komt nog bij dat de molen net 1 jaar oud is en dat ik er net 10 keer mee gevist heb.
Als daar de as van krom zou gaan dan zouden de andere 2 molens dit ook moeten hebben.
mvg.Roy
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

07-08-2013 13:24

Roy,

Je lijn trekt zijwaarts aan de spoel tijdens binnendraaien. Zou een hoop verklaren, zonder die zijwaartse kracht hoor je niet. Vergis je niet, hoeft maar minimaal te zijn hè ;)

Denk toch dat Arjen wel een beetje kennis in huis heeft voor wat betreft dit alles ;)
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Roy Lodder
Berichten: 21
Lid geworden op: 24-06-2012 17:04

07-08-2013 14:18

Ok jongens slel dat de as krom is vinden jullie het dan niet raar dat Daiwa duitsland hier niet naar gekeken heeft terwijl ik er een briefje bij gedaan had dat de molen een raar geluid maakt als de lijn onder spanning staat,en dat de molen net 1 jaar oud is.
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

07-08-2013 14:46

Raar is het wel, zou er zelf weer terug mee gaan en in een begeleidend schrijven het probleem nogmaals uitleggen met de vraag echt te testen in plaats van zonder weerstand te draaien.

Sluit daarbij ook je vermoedens tot het asje toe, misschien dat het ergens tot leidt. Zeker na de mislukte 'reparatie' mag dit niet tot kosten leiden overigens..
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Arjen Lans
Berichten: 411
Lid geworden op: 01-12-2009 14:29

07-08-2013 15:33

Hoi Roy,
Ik heb de mogelijkheid om e.e.a. nauwkeurig te meten. De as van een paar molens stond 1 a 2 graden uit het lood. Hierdoor liepen ze aan de binnenkant van het molenhuis aan.

Volgens mijn zeer bescheiden mening wordt het veroorzaakt als de spoel in zijn hoogste stand staat en zwaar belast wordt (dril, hard trekken). Hierdoor komt de kracht op het uiteinde van de as te staan en zal door de grotere arm meer kracht op de as komen waardoor de kans op verbuigen groter wordt.

Arjen
Roy Lodder
Berichten: 21
Lid geworden op: 24-06-2012 17:04

07-08-2013 16:26

Bedankt voor je antwoord Arjen maar ik vind dit vreemd dat dat bij zo,n dure molen kan gebeuren.
Ik heb Shimano,s van jaren oud waar niets mee aan de hand is en waar ik niet op hoef te letten hoe de spoel staat bij het drillen.
Ik had over de Daiwa infinity niets anders dan lof gelezen en vind dan dat Daiwa hier zijn verantwoordelijkheid in moet nemen.
heb 10 dagen geleden nog een mailtje gestuurd naar Daiwa cormoran nederland maar krijg geen antwoord meer.
Ik had dit niet verwacht van een molen van 369,-euro,had ik net zo goed een china molen van 35,-euro kunnen nemen.
vind ook dat Daiwa nederland zich laat kennen om dit niet proberen op te lossen.
gr.roy
Roy Lodder
Berichten: 21
Lid geworden op: 24-06-2012 17:04

07-08-2013 18:48

ja Bob,Bert Banen kon ik ook goed woonde 200 meter van mij vandaan en viste weleens met hem samen,alleen met de pen dan want Bert was een penvisser.
Het gaat mij er alleen maar om dat je van zo,n dure molen wel wat mocht verwachten.
Ik heb er niet mee vast gezeten en hard aan getrokken of zo.
Ik heb de Shimano LC ook al jaren en vind dat een dijk van een molen,ik had ook veel over de infinity,s gelezen en leek me ook een super molen,heb veel engelsen in frankrijk ontmoet en allemaal viste ze met Daiwa,s .
Ik vind het alleen raar hoe Daiwa hier mee omgaat,en Sven ik wil hem ook wel weer naar Daiwa hebben maar heb wel twijfels over hoe dat afloopt,moet ik straks weer betalen voor een zogenoemde reparatie (alleen schoongemaakt en ingevet).
Als ze al niet op mijn mail reageren.
Roy Lodder
Berichten: 21
Lid geworden op: 24-06-2012 17:04

07-08-2013 20:04

Ja Bob geweldige kerel was dat,heb wat uurtjes bij hem doorgebracht in zijn draai kamertje beneden.
Wat zijn ogen zagen maakte zijn handen,weet zeker dat hij in dit geval de molen had aangepakt en niet eerder had teruggegeven voor dat HIJ vond dat ie goed was.
Hij repareerde ook alle abu,s voor lankhorst tasselaar en had ook meer onderdelen in huis.
En inderdaad zijn pennen,hij lakte alles 7 keer,je ging het water in als je aan een takkie vast zat.
Gebruikersavatar
bert kamp
Berichten: 2343
Lid geworden op: 01-10-2002 02:00
Locatie: almelo

07-08-2013 21:41

Roy, even voor de duidelijkheid, jij hebt met Daiwa niets te maken, alleen met de winkelier, die heeft jou de molens verkocht en die is verantwoordelijk voor de garantie.
Als Daiwa meent €40 te moeten rekenen voor het niet oplossen van het manco dan is dat het probleem van de winkelier.
Verder mag je voor €369 wel verwachten dat een molen het na 15 maand nog probleemloos doet, breng de molen terug en geef hem een redelijke termijn om het op te lossen(repareren/vervangen), lukt hem dat niet vraag dan je geld terug.
Cor Blokhof

08-08-2013 09:25

Dit is toch een bekend probleem van de Infinity en zoals Bob al aangeeft van meerdere Big Pit molens?

Zorg dat je molen altijd met de spoel naar beneden op de steun ligt zodat als je die run krijgt die krijgt niet op het uit einde van je as komt. Dat doe ik in ieder geval altijd bij mijn Entoh's die dit euvel ook kunnen krijgen.
Harm Rademakers
Berichten: 1808
Lid geworden op: 19-03-2012 19:34

08-08-2013 09:36

Ik verbaas me hier echt over, zo'n dure molen en dat je dan rekening moet gaan houden in welke stand je spoel staat.
Dan sta je toch gewoon telkens te prullen en zou toch eigenlijk niet moeten omdat dit onder normaal gebruik valt.
Vastzitten en dom lopen sleuren vind ik een ander verhaal, alles kan kapot.

Ik houd het maar bij m'n Slammers, daar trek je nog wel een olifantje mee uit de Zambezi :wink:
Arjen Lans
Berichten: 411
Lid geworden op: 01-12-2009 14:29

08-08-2013 12:33

Het leuke van dit soort discussies is dat je toch weer gaat nadenken.

Er werd hierboven, onder meer door mezelf, beweerd dat het zou komen doordat de spoel in zijn hoogste stand staat. Na een nachtje slapen vraag ik me af off dat nou we klopt omdat de lijnroller en de hoogte van de as waar de kracht op uitgeoefend worden altijd gelijk blijft.

Feit is wel dat bij een big pitter er een veel langere as nodig is waardoor de armwerking groter is en dus de kans op krom trekken. De positie van de spoel (hoog of laag) heeft daar geen invloed op.

Arjen
Laatst gewijzigd door Arjen Lans op 08-08-2013 12:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Arjen Lans
Berichten: 411
Lid geworden op: 01-12-2009 14:29

08-08-2013 12:42

plaatje helpt ook een hoop

Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us


Feil blijft dus wel dat de krachten op de as bij een bigpitter groter zijn dan bij molens met een lager molenhuis (ivm de langere as).
Emilio Visser
Berichten: 390
Lid geworden op: 12-05-2013 21:44
Locatie: Dordrecht

08-08-2013 13:31

Volgens mij vergeet je hier het punt van de krachtsoverdracht van de spoel op de as. Weet niet precies hoe de as vast zit, maar ik neem aan dat er iig aan de onderzijde een vast punt is. Alfa 1 is in de laagste stand dan bijna 0 en dit punt zal waarschijnlijk een deel van de kracht opvangen, itt alfa 2
Arjen Lans
Berichten: 411
Lid geworden op: 01-12-2009 14:29

08-08-2013 14:08

Bij de meeste molenhuizen zit dit "vaste punt" ergens halverwege. Neemt niet weg dat je gelijk hebt dat dit toch invloed heeft die groter is als de molenspoel "hoog" staat. Bedankt voor het meedenken!

Ik heb net mijn filmpje nog een keer teruggekeken van een dril van een meerval van 80 kilo. Ruim 2 uur lang enorm op zijn donder gehad, maar de slip van de Shimano 12000D liep nog als een zonnetje daarna. Ook veel mega meervallen gevangen op de op de 6500's. Die bleven het gewoon doen.

Ik vis nu 2 jaar met de Fin-Nor offshore 4500. Oerdegelijk, laag molenhuis, dikke as. blijft gewoon goed, zelfs na het meest zware dril en sleurwerk wat je je maar voor kunt stellen.
Gebruikersavatar
michel Tja
Berichten: 3561
Lid geworden op: 17-12-2004 08:24
Contacteer:

08-08-2013 14:14

knappe molen die fin nor offshore 4500...
staat genoteerd :)
Heeeeeeeeeeeeeee Tjaaaaaaaaaa steek nog een peuk op, je bent chagrijnig.
Eek a Mouse - Ganja Smuggling
http://www.youtube.com/watch?v=YNOwqTYQ8f0
R.I.P Deniz :(
Cor Blokhof

08-08-2013 15:40

Nadeel van dit soort molens is dat ze niet kruislinks opspoelen en niet heel bevoordelijk is voor de lijn afgifte van je lijn met werpen.

De Finn-Nor Offshore wordt toch ook voor de zee gebruikt?
Gebruikersavatar
michel Tja
Berichten: 3561
Lid geworden op: 17-12-2004 08:24
Contacteer:

08-08-2013 17:02

is een zeemolen.
het heeft iig mijn intresse gewekt en voor 140USD lijkt me dit een goeie molen voor heel veel jaren visplezier gezien de degelijkheid en gebruikte onderdelen.
die slip klinkt ook erg mooi @ 3.50 minuut van het eerste filmpje.

vond 2 filmpjes.





ga hem zeker eens in het echt bekijken en uittesten. (als dat kan)
Heeeeeeeeeeeeeee Tjaaaaaaaaaa steek nog een peuk op, je bent chagrijnig.
Eek a Mouse - Ganja Smuggling
http://www.youtube.com/watch?v=YNOwqTYQ8f0
R.I.P Deniz :(
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

08-08-2013 17:16

Of het ligt aan het feit dat het een big pit is, betwijfel ik. Ik heb jarenlang emblem pro's gehad en redelijk mishandeld maar nooit en te nimmer een kromme as gehad. Ligt meer aan het ontwerp: langere as zou gelijk dikker moeten zijn
Cor Blokhof

08-08-2013 17:44

Bob, zelf 4500A / 3500B gehad en dat slechte opspoelen was voor mij een reden om ze weg te doen.

Niet eens zo zeer het werpen want zo ver gooien das iets wat je toch zelden doet allen mijn (nylon) lijn vond ik nooit echt lekker na een tijdje. Sneller kinken en pruiken en ook de afgifte op een lijn uitlopen of een run vond ik nooit optimaal.

Voor de rest zijn het vrij onverwoestbare molens.
Roy Lodder
Berichten: 21
Lid geworden op: 24-06-2012 17:04

08-08-2013 20:50

Jongens ik heb wel een onderwerp aangesneden zeg,vind het leuk dat dit menig visser zich hier over buigt nou nog iemand die (als de as krom is) hem kan richten.
Want van Daiwa hoef ik waarschijnlijk niets meer te verwachten,die reageren niet op mijn mail.
Gebruikersavatar
bert kamp
Berichten: 2343
Lid geworden op: 01-10-2002 02:00
Locatie: almelo

08-08-2013 23:18

Je moet bij de winkelier zijn.
Klaas vd Herik
Berichten: 2844
Lid geworden op: 29-03-2011 19:22

09-08-2013 07:02

Het is mij gelukt een 6500B te slopen. Hiervoor was een steur van een kilo of 40 mede verantwoordelijk.
Krom was echt krom.

Tja en mijn winkelier is er 1 uit duizend. Molentje weggebracht en aan Harry gevraagd of nog door Shimano gerepareerd kon worden. Paar weken later belletje. Shimano heeft de molen gerepareerd. Kosten? Fractie van een nieuwe molen.
Kan dus wel.

Arjen in de hoogste stand en een niet al te sterke beugel arm, kan de molen een graadje kantelen waardoor er zijwaartste druk op de as komt.

Hoe groter je startoog hoe meer druk.
It's okay 2 pay
Plaats reactie