Slipsystemen van diverse molens?


Gebruikersavatar
Andre Jacobs
Berichten: 1974
Lid geworden op: 29-09-2003 02:00
Locatie: Finsterwolde

03-07-2013 14:02

N.a.v. mijn eien ervaring met verschillende daiwa molens, begin ik me toch een beetje af te vragen waar nou eigenlijk de grote verschillen zitten tussen diverse molens van niet alleen daiwa, maar ook juist ook de verschillen tussen de diverse merken. Hierbij richt ik mij (voorlopig) voornamelijk even op de werking van de slip.

In mijn opvatting is de werking van de slip één van de, of zelfs hét meest essentiele punt op basis waarvan veel mensen hun keuze voor een bepaalde molen maken. Daarnaast maken natuurlijk de grootte (spoelcapaciteit) en het uiterlijk nogal uit (en baitrunner of niet en..).

Ik heb nu ervaring opgedaan met 3 verschillende types daiwa molens, nl. de emblem Z5000t, wndcast z en sinds kort Daiwa Entoh's (zie ook mijn bijdrage in dit topic: http://karperwereld.nl/board/viewtopic.php?f=38&t=44730&start=125). Uit nieuwsgierigheid, of ivm onderhoud heb ik van alle deze 3 molens de slipsystemen al eens ontleed. Wat schetst mijn verbazing, zowel de spoelen, als de slipsystemen van deze 3 molens zijn vrijwel identiek. De slipsystemen zijn opgebouwd met een aantal metalen schijven, metalen schijven met oortjes en een 5 slipschijfjes in één specifieke volgorde. Dit is bij alle drie de molens gelijk. enig (toch wel belangrijk) verschil is dat bij de windcast's de schijfjes van carbon zijn gemaakt ipv vilt. Ik krijg hierdoor een beetje de indruk dat ondanks die molens zich in behoorlijk uiteenlopende prijscategorieën bevinden, het feitelijk haast dezelfde molens zijn, maar dan in een ander jasje.

Uit nieuwsgierigheid eens een parts diagram opgezocht van shimano molens, neem bv die van de 4500b. Ook van deze molen die toch wel bekend is om de werking van zijn slip, lijkt het slipsysteem exact hetzelfde te zijn opgebouwd, met weliswaar zelfs iets minder slipschijfjes.

http://schematics.planetseafishing.com/downloads/shimano/fixed-spool/baitrunner-series/BTR4500B_v1.pdf
http://www.daiwa.com/PartsDiagram/PartsDiagram/WDZ5000-5500.pdf

Zie ik nu iets over het hoofd, of houdt dit daadwerkelijk in dat al deze molens wat betreft slip nagenoeg hetzelfde presteren? Met enig verschil het gebruikte materiaal (carbon of vilt maakt nogal uit), of misschien de gebruikte smering (of juist geen smering?). of wijken misschien de slipschijfjes af van formaat? En zit dan het verschil tussen de verschillende molens toch veel meer dan ik dacht binnenin de molen, gebruikte materialen/overbrenging, opspoeling en dat soort zaken? Iemand hier een mening over?
Gebruikersavatar
Jerome berken
Berichten: 673
Lid geworden op: 12-03-2013 15:39

03-07-2013 14:09

Interessante vraag, ben erg benieuwd naar antwoord van de andere boarders.

Ik kan je er geen antwoord op geven..
Shimano Tribal XT-A \ Shimano 8000D eu
Gebruikersavatar
Andre Jacobs
Berichten: 1974
Lid geworden op: 29-09-2003 02:00
Locatie: Finsterwolde

03-07-2013 14:51

Ik vermoed dat het antwoord hierop wel eens kan effect kan hebben op in hoeverre mensen bereid zijn het dubbele te betalen voor molen X of molen Y, als de prestaties van de slip vergelijkbaar is. In mijn bijdrage in het topic 'review van molens' leg ik al uit dat het verschil tussen een Daiwa Windcast of Daiwa Entoh kleiner is dan ik aanvankelijk had verwacht. Dit terwijl er toch een aardig prijsverschil is. Ik vraag me dan af hoe dit zich doortvertaald naar de echt duurdere modellen als de basia en Iso. In geval van Shimano, hoeveel verschil zit er tussen een 'simpele' Ultegra en b.v. de veel duurdere Aero Techniums?

Wel ben ik me ook zonder deze informatie bewust van dat de meerprijzen niet evenredig meestijgen met de materiaalkosten, maar dat er toch een groot vraag en aanbod / marketing mechanisme aan ten grondslag ligt...In de hogere prijscategorieën zit er toch weinig of geen molens mee, waarmee je niet fatsoenlijk een visje kunt vangen. In mijn geval neemt uiterlijk van molens toch een grotere rol in in mijn keuze dan ik mezelf wel eens wil toegeven...
Gebruikersavatar
Mart Honen
Berichten: 1374
Lid geworden op: 21-09-2009 17:53
Locatie: Breda

03-07-2013 15:04

Het prijsverschil wordt mede bepaald door het aantal kogellagers en de kwaliteit hiervan. Want niet alle kogellagers zijn hetzelfde natuurlijk. Ook de rest van de gebruikte materialen (bijvoorbeeld voor de body) speelt een rol.
Je kunt simpelweg niet stellen dat het prijsverschil tussen molens enkel op de slip te herleiden zou zijn.
Ik weet het ook allemaal niet...
Camiel Driehuis
Berichten: 1242
Lid geworden op: 05-05-2004 15:37
Locatie: lelystad

03-07-2013 17:14

Ik had hiervoor banax helicon 500g molens en nu dus daiwa emblem.

Ook bij deze 2 molens zijn de slipschijven nagenoeg gelijk en gelijk opgebouwd.
Het materiaal van de banax molens is wel vele male dunner.

Het verschil......
De banax 30 gulden
De emcast 130 euro(tegenwoordig goedkoper)

De banax hebben zich 15 jaar goed gehouden.
Gebruikersavatar
Bart de rooij
Berichten: 118
Lid geworden op: 09-12-2012 12:47

03-07-2013 17:19

Een slip met meer schijven heeft een groter bereik qua afstelling en zal beter presteren in lange runs.
Er is simpelweg meer oppervlak dat over en langs elkaar schuift.

Vilt ten overstaande van de carbon(tex) schijfjes.
Vilt wordt op den duur blijvend ingedrukt en dan krijg je die haperende slip.

Alle slipschijven dienen zeer licht ingevet te zijn dit zorgt ervoor dat er geen water op de oppervlakken kan gaan zitten.

Als enkel de slipconstructie de prijs van de molen bepaalde zouden er ook wel shimano molens zijn met vijftien schijven of twintig want karpervissers betalen per schijfje :roll:
Tartie is dan natuurlijk de dragdisc extension kit van weston Development met bijbehorende extra wijde beugel. :wink:

Materiaal tandwielen, behuizing, aantal reserve spoelen, baitrunner ja nee, type en aantal kogellagers, verwachte afzet markt, merk, merk en had ik al gezegd het merk bepalen de prijs mede.
I love it when a plan comes together!
Gebruikersavatar
Andre Jacobs
Berichten: 1974
Lid geworden op: 29-09-2003 02:00
Locatie: Finsterwolde

03-07-2013 19:21

Ik heb niet de indruk willen wekken dat alleen de slip de prijs zou moeten bepalen. Wel denk ik dat het van belang is om te beseffen dat ondanks forse prijsverschillen tussen allerlei merken en modellen, de prestaties van de slip niet zoveel lijkt te verschillen.
Stan Tonissen
Berichten: 78
Lid geworden op: 11-06-2013 20:06
Locatie: Tolkamer/Lobith

03-07-2013 21:06

even offtopic eh maar waarom heb je de z's weggedaan dat zijn prima molens en de entoh is nagenogeg het zelfde enkel die houte hendel (zo denk ik dan en dan scheelt het ook nogs 50 euro ofzo)
Karpers gevangen 2013 10 sep t/m 2014 10 sep

schub 24
spiegel 3
koi 2

pr spiegel dit jaar : 6kg
pr schub dit jaar : 10kg
Gebruikersavatar
Andre Jacobs
Berichten: 1974
Lid geworden op: 29-09-2003 02:00
Locatie: Finsterwolde

04-07-2013 06:47

Ik heb z's nog steeds, ik heb nu 2 molen sets. Zoek er weliswaar nog een 3e entoh bij. Eigenlijk vind ik de windcast in alle opzichten beter, maar op een of andere manier ben ik er wat op uitgekeken. Denk dat ze iets te modern ogen ofzo. Beetje luxeprobleem denk ik :roll:. Ik denk dat mijn set windcasts binnenkort wel op marktplaats zullen verschijnen...
Stan Tonissen
Berichten: 78
Lid geworden op: 11-06-2013 20:06
Locatie: Tolkamer/Lobith

04-07-2013 10:21

hoeveel eur doe je er 1 weg dan?
mvg Stan.
Karpers gevangen 2013 10 sep t/m 2014 10 sep

schub 24
spiegel 3
koi 2

pr spiegel dit jaar : 6kg
pr schub dit jaar : 10kg
Gebruikersavatar
Andre Jacobs
Berichten: 1974
Lid geworden op: 29-09-2003 02:00
Locatie: Finsterwolde

04-07-2013 10:46

Heb ik nog niet echt over nagedacht, op dit moment zijn ze nog niet te koop. Het liefst gaat de set (van 3) in 1 koop weg. Heb er zelf een jaar geleden iets van 500 voor betaald ofzo, ik denk dat 350 voor de set vrij redelijk is? Ben wel benieuwd naar de reacties maar laten we niet teveel offtopic gaan
Gebruikersavatar
Andre Jacobs
Berichten: 1974
Lid geworden op: 29-09-2003 02:00
Locatie: Finsterwolde

05-07-2013 14:46

Ik ben eigenlijk nog wel benieuwd of er nu verschillen zitten in daiwa's of shimano's? Ik heb geen persoonlijke ervaring met shimano, maar zie dat de usa's wel hetzelfde zijn opgebouwd. Hoe zit dit met nieuwere modellen? Zijn er mensen die ervaringen hebben met beide merken? Ik verwacht nu dat de prestaties redelijk vergelijkbaar moeten zijn. Als dat niet zo is, waar zit 'm dit dan in?
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

09-07-2013 12:51

Wat had jij verwacht dan m.b.t. de slip? Als ik even de vergelijking maak naar auto's werken alle (verbrandings)motoren eigenlijk hetzelfde maar zijn het andere onderdelen die de auto duurder maken dan de andere.

Het principe van de slip zal niet zo heel snel echt drastisch veranderen, je wilt immers meer of minder weerstand opwekken. Waarom de ene slip geroemd wordt en de ander vergruist? Dat zit hem m.n. in de startsnelheid, komt de spoel gemakkelijk en zonder haperen op gang vanuit stilstand dan spreekt men van een goede slip. Als je hem dan ook nog gemakkelijk in zwaarte kan varieren dan spreekt men over een uitmuntende slip. Uiteraard is dat laatste ook erg afhankelijk van het gevoel dat de gebruiker zelf heeft in zijn vingers. Ik heb formaat kolenschop handen, maar kan erg goed fijn mechanische dingen doen met mijn vingers. Ik soms mensen met hun slip hakkelen dat ik vermoed dat deze mensen minder fijn motorisch zijn aangelegd. Voor deze mensen is dan ook bijna geen enkele slip een uitmuntende slip. Tot slot vraag maar eens om je heen, wie zijn slip volledig los draait als hij de hengel niet gebruikt ..... het antwoord zal jou verbazen. Maar men heeft ook geen idee dat dit nalaten wel eens slecht voor de levensduur van de slip zou kunnen zijn.

Mijn viltjes zijn aan het einde van hun latijn, zal ik eens carbonsetjes bestellen? Wie weet of dit een goed idee is? En waar ik zo'n setje zou kunnen bestellen.
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
Gebruikersavatar
Andre Jacobs
Berichten: 1974
Lid geworden op: 29-09-2003 02:00
Locatie: Finsterwolde

09-07-2013 14:08

Ik had daadwerkelijk verwacht dat er meer verschil in zou zitten, wist ik veel dat die slipsystemen allemaal gelijk opgebouwd waren. Ik had verwacht dat als ik naar een luxere molen zou overstappen, dat ik dan ook een betere slip zou krijgen bij wijze van. Manier van opspoeling e.d. heb ik tot zover meer gezien als leuke extra's naast de werking van de slip, ipv op zichzelf staande wezenlijke verschillen per molen zeg maar.

Wat betreft viltjes vs carbon. Mijn ervaring is dus dat de carbonschijfjes beter lijken te werken dan de viltenschijfjes. Dat wil zeggen, carbonschijfjes lijken minder 'opstart' tijd te hebben (niet alleen afhankelijk daarvan weliswaar) en komen op mij ook wat gelijkmatiger over. De slip van mijn windcast molens vind ik nl fijner dan van de Entoh's (carbon vs vilt). De afstel'range' is wel kleiner. Carbonschijfjes laten zich immers niet zover indrukken als vilt. van los naar vast is dus ook in minder slagen van de spoelknop bereikt. Ik heb nu carbonschijfjes via de hengelsportzaak besteld. Achteraf was het goedkoper om ze via smoothdrag.com te bestellen (scheelt €5 per molen) maar ik vond dit wat minder gedoe. achteraf toch liever uit engeland laten komen, kun je er namelijk meteen wat 'Cal's drag grease' bij bestellen. Als ik zo het web afspeur lijkt dat hét molenvet bij uitstek te zijn voor een fijne slip, met minimale opstarttijd (plakt niet zeg maar). Iemand een idee of dat ook ergens in nederland te krijgen is? of een ander alternatief?
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

09-07-2013 15:30

Smoothdrag.com is zuid California :-).
Rare site trouwens, nergens een bestel dit knoppie maar vaag met emails en te veel cc gegevens. Beetje huiverig:-)

edit: € 5,= per spoel valt ook wat voor te zeggen, dat scheelt dus zo'n € 30,=. Zal ze eens een email sturen, met welke set ik nodig heb en wat 6 setjes inclusief verzenden NL kost. Misschien rekenen ze wel erg hoge postprijzen.
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
Gebruikersavatar
Andre Jacobs
Berichten: 1974
Lid geworden op: 29-09-2003 02:00
Locatie: Finsterwolde

09-07-2013 16:17

'oeps'. lijkt me wel een betrouwbare zaak verder, dat smoothdrag. Bij mijn lokale hengelsportzaak kon ik ze voor mijn molen bestellen voor €4,- per schijfje. In mijn molens gaan er 5 in elke spoel. ik heb ze dan ook alleen maar voor mijn hoofspoelen besteld. In jouw geval is het denk ik het meest voordelig om een vel carbontex te bestellen. Moet je zelf nog de losse washers op maat knippen ofzo, maar ik geloof dat het moet lukken om voor 6 spoelen uit 1 vel te halen. 1 velletje zal wel niet veul kosten om te verzenden gok ik zo.

Houd er overigens wel rekening mee dat de carbon schijfjes dunner zijn dan de vilten. Je spoelknop komt dus iets dieper in de spoel te liggen. bij mij maakt dat niet zoveel uit, maar dat kan ik natuurlijk niet voor jou beoordelen.

als iemand nog tips heeft voor dat vet/olie voor de slipschijven dan graag. Ik zie een aantal keren teflon spray en grafietpoeder voorbij komen?
Gebruikersavatar
Andre Jacobs
Berichten: 1974
Lid geworden op: 29-09-2003 02:00
Locatie: Finsterwolde

09-07-2013 16:20

owja vergeten, lee valley customs verdelen ook carbontex dragwashers. ik meen 15 euro voor een setje van 5?
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

09-07-2013 16:22

Denk dat iedere smeer wel volstaat, zolang het niet al te zuur is.
Ik heb een klein doosje / bakje met slipsmeer gekregen bij mijn lokale hengelsportboer toen ik er eens naar vroeg. Ik weet geen merk, als ik er weer kom zal ik eens een vraag droppen.

M.b.t. smoothdrag, ik heb ze gemaild kijken waar ze mee komen. Overigens heb ik geen hoofdspoelen / bij spoelen ik gebruik ze allemaal al naar gelang welke methode ik vis (gevlochten of mono).
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
Fred Hazenbroek
Berichten: 1976
Lid geworden op: 04-12-2004 00:32
Locatie: z-h

09-07-2013 16:40

En een combi vilt/carbon ,zou dat niet werken??
Ach man..Ga toch vissen !!
Gebruikersavatar
Andre Jacobs
Berichten: 1974
Lid geworden op: 29-09-2003 02:00
Locatie: Finsterwolde

09-07-2013 19:34

ik gebruik mijn reservespoelen helemaal simpelweg helemaal niet, dus dat scheelt.

Combinatie zal wel werken, maar mijn voorkeur gaat toch uit naar volledig carbon.
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

09-07-2013 21:59

Principe is vaak hetzelfde, maar er zijn verschillende uitvoeringen. Aantal, diameter, materiaal en oppervlak van de schijven bijvoorbeeld. Ook zijn er wel verschillende principes. Kortom ik zou molen A toch maar niet gelijkstellen aan molen B. Zelfs niet van dezelfde fabrikant en volgens een gelijklijkend principe.

Beter geen vet/smeer gebruiken maar een dunne olie bijvoorbeeld met teflon. En heel spaarzaam gebruiken. Met vet blijft de slip plakken en komt niet gelijk en soepeltjes op gang.

Als de spoel dieper komt te liggen is het raadzaam die weer op te hogen met een extra ringetje onderop. In elk geval moet je controleren of het nylon mooi vlak verdeeld op de spoel komt en niet schuin of minder gevuld aan de rand.

Hobbelen komt ook van metalen slipschijven die niet (meer) vlak zijn. Zit dan niks anders op dan nieuwe of een nieuwe spoel te bestellen. Komt vaak van het niet losdraaien van de slip na het vissen of gewoon een mindere kwaliteit.

Voor wat het waard is. Smoothdrag verwijst naar een Franse web site voor Europa: http://roulementcasting.com/boutique/

Met paypal.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
Andre Jacobs
Berichten: 1974
Lid geworden op: 29-09-2003 02:00
Locatie: Finsterwolde

10-07-2013 13:51

Zojuist slipschijfjes ontvangen. Als extra service van de zaak kreeg ik er een likje vet bij in een zakje. Ze hadden 2 verschillende soorten en de verkoper was stellig overtuigd dat het juiste vet datgene was dat wat dikker en plakkeriger was. De andere was voor de lagers e.d. en plakt juist niet. T ging btw om shimano vet, wat volgens ze winkel ook gebruikt wordt voor onderhoud van shimano molens.

Ik heb de zaak hoog zitten en vertrouw normaal gesproken wel op de verkoper, maar nu twijfel ik. Weet iemand wat juist is?
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

10-07-2013 18:58

Volg het advies en als het niet bevalt ontvet je het weer. :D
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
Andre Jacobs
Berichten: 1974
Lid geworden op: 29-09-2003 02:00
Locatie: Finsterwolde

10-07-2013 21:23

Hoe simpel kan het soms ook zijn :P. Had al even gegoogled dat het juist plakkeriger moest zijn zodat het op de schijfjes blijft zitten en niet dr vanaf loopt zeg maar.
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

10-07-2013 21:26

Tja, kennelijk wat verschil van inzicht. Ik kom van de school waar de slip "droog" gesmeerd moest worden omdat die plakkerigheid de slip vertraagd laat starten. Maar ik heb het ook maar geleerd van de vader van Henk Peeters op de zolder van de DAM Benelux. 8) Dat is al heel lang geleden. Wellicht verbeeld ik het mij maar. :wink:

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======