Mijn shimano technium krult !


Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

16-06-2013 08:34

Ja, ik praat doorgaands geen poep. Als ik dit soort bewoordingen gebruik dan is dat puur en alleen op eigen ervaring.
Oh trouwens heb geen baitrunner, wel bigpitters, slip wordt zelden tot nooit lang aangesproken en ja ik weet hoe je moet opspoelen.
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

16-06-2013 09:25

De molen kinkt de lijn. Zie filmpjes Bas die mijn inziens een zeer duidelijke uitleg geven. Je bedoelt misschien dat je bij deze lijn het kinken eerder opmerkt Marc?

Overigens doet het nat opspoelen niks tegen kinken. Alleen zet de lijn wat uit doordat deze water opneemt. Na opspoelen droogt de lijn en krimpt zodat hij strakker op de spoel ligt. Dat bereik je natuurlijk ook na een keertje vissen.

De filmpjes zijn wat lang, maar toch maar even kijken? :D

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

16-06-2013 11:25

Kees,

Ik heb genoeg slang opgerold in mijn leven om te weten waarom de lijn kinkt :-). Uiteraard is het natuurlijk wel lijn afhankelijk hoe erg je het merkt, of misschien beter hoe snel het ergelijk wordt t.o.v. andere lijn. Dikker is per definitie sneller kinken omdat de kracht die nodig is om de slag in de lijn te krijgen groter is dan bij dunnere lijn, waardoor hij ook sneller weer terug veert in zijn natuurlijk houding (verkregen door de lijnrol / molenspoel).
Hoe dan ook, ik ben blij dat ik weer gevlochten ben gaan vissen stukken minder last van kinken. Mocht ik ooit nog andere molens willen (of eigenlijk moeten) dan ga ik weer serieus kijken naar reels.
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

16-06-2013 11:33

Vraag is of anderen zich dit realiseren. Vandaar mijn vraag.
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

16-06-2013 11:38

Ik zie soms mensen 'drillen' met de slip losser dan ik hem heb als hij op de steunen ligt. Slip lekker los hengel kaarsrecht (dus geen druk op de vis), lekker laten gieren en dan maar roepen deze vis is niet te houden. Dus ik denk van niet Kees, ik denk dat niet iedereen het door heeft.
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)