Door de bomen het bos niet meer zien


Mark Finden
Berichten: 51
Lid geworden op: 25-05-2010 08:55

05-06-2013 16:46

Goedemiddag,

Ik heb vorig jaar een nieuwe set nx-r gekocht na heel lang wikken en wegen. De set heeft mij niet in de steek gelaten Nu wil ik mijn set gaan uitbreiden naar alles 4. Nu komt het volgende. Ik kan dus 1 nx-r erbij kopen, maar ik ben stiekem ook wel in voor wat nieuws. Dus ben in dubio. set verkopen en kijken voor een 4+1 van nash of delkims of 1 nieuwe nxr erbij kopen..

Mijn maat heeft afgelopen seizoen een setje delkims aangeschaft. Op zich vond ik de delkims niet zo mooi, maar toch hebben ze wel wat :D. wat ik opzich wel mis nu ik dat gezien heb is de nightlite wat het toch wel makkelijk maakt in de donkere nachten (ik weet ik kan betalights plaatsen maar dat is toch anders)

Wie kan mij helpen door bijv goede ervaringen te delen en goede argumenten te geven over diverse sets. Dus niet ik heb delkim en thats the shit en of met nash. in die prijsklasse is het gewoon allemaal van goede qualiteit.

Grts
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

05-06-2013 17:07

Waarom heb je nitelite nodig in het donker? Ik ga vaak pas naar m'n stokken als ik beet heb 's nachts, en dan brand het ledje toch wel. Anders is het natuurlijk als je na een avondje vissen opruimt, maar dan ben je vaak scherp genoeg om ze te vinden..

Ik zou lekker een NX erbij nemen.
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Mark Finden
Berichten: 51
Lid geworden op: 25-05-2010 08:55

05-06-2013 17:17

Op de plek waar ik vis is nogal begroeid en donker. de mogelijkheid om de tent dichtbij te zetten is geen optie. Nu kan ik wel een landingsbaan maken met solarlampjes ed, maar ik wil dus ook weer niet gezien worden :wink: die nightlites gaven net het juiste licht om toch de baan naar je hengels te vinden zonder weer met een lamp te hoeven schijnen.
Gebruikersavatar
Davy Meulenberg
Berichten: 628
Lid geworden op: 06-06-2007 13:33

05-06-2013 18:19

Ik heb 5 jaar geleden ook de stap gemaakt van fox naar delkim, en ik kan je zeggen: ik heb er nog geen jaar mee gevist, wat een ellendige pokkedingen!
gelijk weer 4 fox rxen gekocht (niet de blueset) en gebruik ze nog steeds naar volle tevredenheid!

Terugzakherkenning, wat ik dus mis bij de delkims.

1 piep vooruit is ook werkelijk 1 piep vooruit, 1 piep achteruit is ook echt 1 piep achteruit, bij delkim kreeg ik maar geen hoogte van wat er nu precies gebeurde, 1 piep was zowat 1 volle run, kreeg ze maar niet lekker afgesteld.

Ook de gevoeligheid, volume en toonhoogte van delkims zijn niet goed gelijk in te stellen, bij de ene delkim zet je de toonhoogte op 3, terwijl je hem bij de andere delkim op 2 moet zetten omdezelfde toonhoogte, Ik hoor je denken: wat maakt dat nou uit?
Gewoon een irritatiepuntje voor een setje van zon 700 euro.

Ook is het wel bekend dat delkim nogal moeite heeft om terugzakkers te registreren.
Mn maat heeft wel eens meegemaakt, dat sochtends zijn lijn ongeveer 100 meter verplaatst was naar rechts, zonder maar 1 piep te krijgen!

De sounderbox heeft nogal veel storing, en vertraging, zwaar irritant als je je volume van je piepers op 0 hebt staan.

Genoeg argumenten?

Dit zijn trouwens mijn bevindingen en mijn ervaring, wil niet zeggen dat iedereen dit vindt!
Wannie Wedduh?!
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

05-06-2013 18:37

Mark Finden schreef:Op de plek waar ik vis is nogal begroeid en donker. de mogelijkheid om de tent dichtbij te zetten is geen optie. Nu kan ik wel een landingsbaan maken met solarlampjes ed, maar ik wil dus ook weer niet gezien worden :wink: die nightlites gaven net het juiste licht om toch de baan naar je hengels te vinden zonder weer met een lamp te hoeven schijnen.


Okee, op die manier.. Ik vind tegenlicht persoonlijk een ramp bij donkere omstandigheden, maar jij vind het duidelijk wel prettig. Ik heb nitelite op mijn NTX-r maar heb het meteen uitgezet. Rood lampje doet wonderen ;)

Voor wat betreft het terugzakalarm kan ik Davy alleen maar gelijk geven. Als je dat eenmaal hebt ervaren, dan wil je niet meer dat het ontbreekt. Terugzakkers vroeger ook problemen mee gehad met m'n delkims, maar dat is alweer 12 jaar geleden denk ik..
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Gebruikersavatar
Bas Timmermans
Berichten: 604
Lid geworden op: 02-06-2011 11:16
Locatie: Stadskanaal

05-06-2013 19:43

Davy Meulenberg schreef:Terugzakherkenning, wat ik dus mis bij de delkims.



Ik had dit juist met fox, vooral als er douw is in de morgen. Terug zak registratie vind ik geweldig bij Delkim. Kan er niet helemaal bij eigenlijk. Misschien heb ik een nieuwe serie van 2 jaar terug, dat het wel verbeterd is. Net zoals je zegt ieder eigen natuurlijk :wink:

Dat over de toon etc klopt hoor. Niet dat ik mij er aan stoor, maar eerlijk is eerlijk voor die prijs moet toch alles wel perfecto mundo zijn!
The art of fishing..... Keep your wife at home!

Friends call met The Carp whisperer :lol:
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

05-06-2013 20:26

Heb hier 4 txi die allemaal exact elfde staan ingesteld en exact zelfde klinken. Misschien hebben jullie precies pech?
Terugzakkers? Wat zijn dat? Altijd volle fluiters hier :-).
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
Gebruikersavatar
jeffrey van osch
Berichten: 1844
Lid geworden op: 22-04-2008 00:01
Locatie: s-Hertogenbosch

05-06-2013 22:49

Paar weken geleden in frankrijk op 300 meter strak ( 5 meter ) van de kant af gevist ( gevlochten ) , heb daar involle glorie van mijn delkims genoten ( op +4 ) .
Iets waarin mijn delkim perfect kon doen waar ie goed in is met zijn gevoeligheid !
Zodra je door hebt hoe delkim precies in mekaar steekt kun je hem met volle preciezie inzetten .

Echter voor 500 euro mag je er wel terugzak herkenning op verwachten .
Zij die zich verliezen in hun passie zijn minder verloren dan hij die de passie verliest .
www.Force1baits.nl
Gebruikersavatar
Davy Meulenberg
Berichten: 628
Lid geworden op: 06-06-2007 13:33

05-06-2013 23:56

Bas Timmermans schreef:Ik had dit juist met fox, vooral als er douw is in de morgen. Terug zak registratie vind ik geweldig bij Delkim. Kan er niet helemaal bij eigenlijk.!


Die snap ik niet helemaal?
Ik heb het over de verschillende toonhoogtes die je krijgt bij de rx.
Als je een vis hebt die zich probeert te ontdoen van je haak, of een lijnzwemmer, of wat dan ook, en je hanger gaat dus op en neer, dan hoor ik dit duidelijk aan mijn rx, ook zie ik dit aan de ledjes van de ontvanger.
Bij een delkim lijkt het alsof je een keiharde run krijgt!

Maar de terugzakregistratie van delkim is ook niet iets om over naar huis te schrijven.

jeffrey van osch schreef:Paar weken geleden in frankrijk op 300 meter strak ( 5 meter ) van de kant af gevist ( gevlochten ) , heb daar involle glorie van mijn delkims genoten ( op +4 ) .


Ja juist, gevlochten lijn en strak, op deze manier krijg je op welke beetmelder dan ook registratie!

Maar mischien kun je ook mijn eerste reactie toelichten?
Jij was namelijk diegene waar ik het over had, maar dat weet je natuurlijk nog wel ;)


Nadeel van delkim is gewoon dat je alleen het trilplaatje hebt, bij mijn rx kan ik kiezen tussen rolling en vibration!
Wannie Wedduh?!
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

06-06-2013 00:19

Nou en? Zolang de lijn glijdt langs het trilplaatje is er signaal. Mijn Delkims geven dat keurig door, heen of weer. Kortom. Ik begrijp het probleem niet zo.

Je kunt je voorkeuren hebben, maar beide gehad in verschillende uitvoeringen. Functioneel deed alles het, hoewel ik juist het idee heb dat je Delkims super gevoelig kan afstellen. Begint op een gewetenskwestie te lijken. Zeer apart.

Ik vis trouwens nooit met gevlochten, dus alles met mono. Vaak nog teveel piepjes die niet te verzilveren zijn (trek op de lijn).

Teveel electronische toeters en bellen tegenwoordig op de beetmelders?

Overigens zelden zo donker dat je niks kan zien. Dus feestverlichting mag van mij in de winkel blijven.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
jeffrey van osch
Berichten: 1844
Lid geworden op: 22-04-2008 00:01
Locatie: s-Hertogenbosch

06-06-2013 06:29

Ik denk dat bas bedoeld dat als er vocht oid in de morgen is , zijn lijn over de wieltjes glijd en geen registratie krijgt .
Zij die zich verliezen in hun passie zijn minder verloren dan hij die de passie verliest .
www.Force1baits.nl
Gebruikersavatar
Davy Meulenberg
Berichten: 628
Lid geworden op: 06-06-2007 13:33

06-06-2013 10:33

Kees Ouwehand schreef:Nou en? Zolang de lijn glijdt langs het trilplaatje is er signaal. Mijn Delkims geven dat keurig door, heen of weer. Kortom. Ik begrijp het probleem niet zo.

Je kunt je voorkeuren hebben, maar beide gehad in verschillende uitvoeringen. Functioneel deed alles het, hoewel ik juist het idee heb dat je Delkims super gevoelig kan afstellen. Begint op een gewetenskwestie te lijken. Zeer apart.


Zoals ik al zij, is dit mijn ervaring.
Feit blijft wel dat de delkims moeite hebben met terugzakkers te registreren.

jeffrey van osch schreef:Ik denk dat bas bedoeld dat als er vocht oid in de morgen is , zijn lijn over de wieltjes glijd en geen registratie krijgt .


Zou kunnen idd, zelf nog nooit last van gehad.
Wannie Wedduh?!
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

06-06-2013 13:08

Iets anders geformuleerd. "Feit is dat mijn Delkims moeite hebben met terugzakkers". Blijft voor mij onduidelijk waarom dat zo zou zijn en is niet mijn ervaring. Vooruit of achteruit is dezelfde beweging en maakt voor het trilplaatje niet uit. Enige dat overblijft is dat in jouw opzet de lijn het trilplaatje kennelijk niet raakt. Ik ben geneigd te zeggen onvoldoende raakt, maar het systeem van Delkim is zo gevoelig dat het al afgaat bij de minste of geringste trilling. Die gevoeligheid moet je zelfs in veel gevallen wat afzwakken.

Van natte nylon lijnen die slippen over rolletjes heb ik trouwens ook nooit last gehad. Maar dat gaat over meer (de meeste) systemen en ik heb natuurlijk geen ervaring met allemaal.
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
Davy Meulenberg
Berichten: 628
Lid geworden op: 06-06-2007 13:33

06-06-2013 13:49

Niet alleen mijn delkims hoor kees: http://karperwereld.nl/board/viewtopic. ... +problemen

voor of achter uit is idd dezelfde beweging, maar het maakt wel degelijk verschil!
vooruit: Het gewicht van de vis en het lood, trekt je lijn door je V tje van de pieper.
achteruit: Het gewicht van je hanger/swinger laat je lijn terugzakken door het V tje.

Ik ben gewoon eerlijk in mijn ervaring, mij zijn ze gewoon niet goed bevallen, andere bevallen ze wel goed.
Maar er zijn natuurlijk ook mensen die de rx'en niks vinden en zweren bij delkim.

Mocht ik uiteindelijk problemen krijgen met mijn rx'en (afkloppen, maar kan altijd natuurlijk) zal ik dat ook gewoon delen met de rest.
Tot nu toe bevallen ze nog super goed!
Wannie Wedduh?!
Gebruikersavatar
Mart Honen
Berichten: 1374
Lid geworden op: 21-09-2009 17:53
Locatie: Breda

06-06-2013 15:05

Vooruit of achteruit is dezelfde beweging en maakt voor het trilplaatje niet uit.


Nee. Dat is niet zo.
Terugzakker: slapvallende lijn die slechts door het gewicht van de swinger/hanger over het trilplaatje wordt getrokken.
Fluiter: strakke lijn die door de vis over het trilplaatje wordt getrokken. De swinger/hanger zorgt ervoor dat de lijn extra op het trilplaatje gedrukt wordt.

Ik ben geneigd te denken dat de druk van de lijn op het trilplaatje tijdens een fluiter veel hoger is dan tijdens een terugzakker.
Ik heb Delkims gehad en die reageerden prima op terugzakkers. Dat dan weer wel... Kwestie van het spul (hengels t.o.v. beetverklikkers) goed afstellen.
Ik weet het ook allemaal niet...
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

06-06-2013 16:14

Enige dat overblijft is dat in jouw opzet de lijn het trilplaatje kennelijk niet raakt. Ik ben geneigd te zeggen onvoldoende raakt, maar het systeem van Delkim is zo gevoelig dat het al afgaat bij de minste of geringste trilling.


Kwestie van lezen. Beweging is dezelfde, maar de druk kan anders zijn. Verder heb je als de waker omhoog gaat ook niet altijd fluiters, maar ook minieme verplaatsingen die de Delkim perfect registreert. En vissen met slappe lijnen en lichte wakers, dat werkt allemaal.
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
kris loos
Berichten: 32
Lid geworden op: 07-01-2011 14:38

06-06-2013 17:31

altijd maar negatieve commentaar over de delkims, dat snap ik dus niet. terugzakker????? een zwaardere hanger aanhangen en bij een terugzakken zal deze dat wel aangeven.maar als je dicht tegen de kant vist gewoon GEEEEEEEN waker gebruiken en met slappe lijnen vissen.
delkims zijn perfect in te stellen in toon en volume en gevoeligheid.
Gebruikersavatar
Bas Timmermans
Berichten: 604
Lid geworden op: 02-06-2011 11:16
Locatie: Stadskanaal

06-06-2013 18:55

jeffrey van osch schreef:Ik denk dat bas bedoeld dat als er vocht oid in de morgen is , zijn lijn over de wieltjes glijd en geen registratie krijgt .


Pressies.

En terug zakkers, ff allemaal. Als ie terug zakt dmv jou hanger of swinger zal dat altijd minder hard zijn dan de lijn aangetrokken word! Dan zal de registratie altijd beter zijn.

Zullen we t nu over optonics hebben waarom we ze niet onder water horen? :lol:
The art of fishing..... Keep your wife at home!

Friends call met The Carp whisperer :lol:
Mark Finden
Berichten: 51
Lid geworden op: 25-05-2010 08:55

06-06-2013 19:11

Ik heb aan jullie allemaal niks :) :D :D

Het is en blijft altijd een strijd wat tussen de delkim en fox gebruikers :D ik vind die discussies geweldig. Want zo zie je maar dat we mensen zijn met verschillende smaken en eisen

Ik kan mijn set waarschijnlijk ruilen tegen een 3+1 van nash. 2 zijn 5 x gebruikt en 1 is nieuw. Alles netjes aanwezig. Dus ik denk dat ik dat ga doen en de nash een kans geven.

En misschien bevalt het niet en moet ik maar ruilen tegen delkim :D

Wordt die nash niks dan zien we nog verder:)
Gebruikersavatar
Bas Timmermans
Berichten: 604
Lid geworden op: 02-06-2011 11:16
Locatie: Stadskanaal

06-06-2013 19:17

Niet doen Mark, dan krijgen we een 3 strijd Fox Delkim en...... Nash :o :lol:
The art of fishing..... Keep your wife at home!

Friends call met The Carp whisperer :lol:
Mark Finden
Berichten: 51
Lid geworden op: 25-05-2010 08:55

06-06-2013 19:42

Van mijn kant niet iig. En aangezien de nash gebruikers niks zeggen zou het wel meevallen :D
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

06-06-2013 20:38

Hm, nergens beweer ik iets ten nadele van Fox of andere beetmelders. Bestrijd alleen iets waarvan ik uit lange ervaring weet dat het geen regel maar uitzondering is. Hoe het precies zit is mij niet duidelijk.

Delkim of Fox is mij om het even. Luxe probleem. Ik zou bij mijn eerste keuze blijven Mark.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
Bas Timmermans
Berichten: 604
Lid geworden op: 02-06-2011 11:16
Locatie: Stadskanaal

07-06-2013 19:10

Wat Kees ik ben door de regels kwijt geraakt wat je bedoeld
The art of fishing..... Keep your wife at home!

Friends call met The Carp whisperer :lol:
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

07-06-2013 20:30

Kan zijn dat de Nash (test) vissers niets durven te zeggen.
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

08-06-2013 00:28

Ik weet het ook niet Bas. :wink:

Wat ik pas vervelend vind is al de herrie wanneer er niks aan de hand is. Er komen mij nog wat teveel piepjes uit die beetmelders die niks opleveren. :D

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======