Help !


wessel oolbekkink
Berichten: 227
Lid geworden op: 05-12-2012 15:28

29-05-2013 07:57

Hallo ik ben een 15 jarige jongen.
Ik heb laatst twee nachten gedaan met een normaal kampeer tentje.
Ik heb toen runs gehad maar door de tent kwam ik er niet op tijd uit.
Nu wil ik een brolly met een overwrap hebben zodat ik hem voor overdag kan gebruiken met regen maar ook voor die paar keer dat ik een nacht pak.
Mijn max is 200 voor brolly met overwrap .
Zat zelf aan jrc 60 inch te denken.
Help me alstublieft heeft u ook en andere die ik voor die prijs kan halen zeg het dan.
quint lamar
Berichten: 153
Lid geworden op: 05-03-2013 15:13

29-05-2013 08:06

Ik heb de sti brolly wel duurder maar vind hem dan ook veel mooier dan die ovals. Mijn maten hebben een oval maar ik vind die toch te klein. Ik vind zelf dat je bij de sti nog niet meteen een overwrap nodig hebt want hij is al best ruim maar die kan je dan eventueel later kopen. Hij heeft me 130 euro gekost maar dan heb je ook wat
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

29-05-2013 08:37

@Wessel,

Leuk dat jij ook karpert! En zelfs al nachtjes pakt.
Jij wilt echter een aanpassing doen, die jouw probleem niet oplost. Jouw probleem is niet dat je te langzaam uit de tent komt, het probleem is dat de vis de haak lost. M.a.w. de vis zat helemaal niet goed gehaakt en tenzij jij aanslaat zul je geen vis landen ben ik bang. Ook vanonder een brolly ben jij denk ik niet snel genoeg. Dus of je gaat naast je hengels zitten om aan te slaan of je verdiept je iets meer in de onderlijnen en loodmethodieken. Zodra ik, en de meesten hier, een 'run' hebben gaat de vis echt niet meer in staat zijn om de haak kwijt te spelen. Als je dan niet tegen obstakels aan zit te vissen maken de paar seconden die je nodig hebt om uit je tent te komen ook niet meer uit.
-
Voor de vuist weg tips:
- Scherpe haken.
- Scherpe haken.
- Scherpe haken.
- Goede onderlijnen, dus geschikt voor het water waar jij vist en afgestemd op het aas waarmee je vist.

Welk systeem; slappen lijnen / strakke lijnen, wel / geen toplood etc is meer voorkeur denk ik.
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
wessel oolbekkink
Berichten: 227
Lid geworden op: 05-12-2012 15:28

29-05-2013 08:44

Nou aan mijn haken licht het niet maar op dat water gelden bepaalde regels je mag er niet met vast lood vissen.
Overdag heb ik er namelijk met vast lood geen last van.
Maar moest eerst een paar minut?en met de rits van de tent lopen vechten voor hij open ?ging.
Verder vang ik overdag altijd vis met mijn systeem
wessel oolbekkink
Berichten: 227
Lid geworden op: 05-12-2012 15:28

29-05-2013 08:48

Maar de de brolly die jij noemt.
Is dat een goede voor ook zo nu en dan een nachtje of twee
Harm Rademakers
Berichten: 1808
Lid geworden op: 19-03-2012 19:34

29-05-2013 08:51

Waarom doe je de rits dicht?
Bjorn Schoemacher
Berichten: 913
Lid geworden op: 12-08-2011 20:52

29-05-2013 08:53

Zet dat gewoon een tailrubber op de wartel van je onderlijn, wijzend vanaf je onderlijn naar je hoofdlijn. Je kan jouw leadclip of inline lood hier zachtjes indrukken. Na een prik van de haak schuift dit los wat genoeg is voor een inhaking en voorkomt dat de vis zich lost d.m.v. kopschudden.
wessel oolbekkink
Berichten: 227
Lid geworden op: 05-12-2012 15:28

29-05-2013 08:55

Bedankt de rits ging dicht omdat het snachts 0 graden was.
En bedankt voor de tips.
Waar kan ik de eerder genoemde brolly kopen.
Ik zie alleen een jrc sti rib 2
wessel oolbekkink
Berichten: 227
Lid geworden op: 05-12-2012 15:28

29-05-2013 09:09

Is dat een tent met overwrap?..
Bjorn Schoemacher
Berichten: 913
Lid geworden op: 12-08-2011 20:52

29-05-2013 09:20

Oval + inritsbaar voorzeil. zit ook grondzeil bij.
Danny Stelten
Berichten: 187
Lid geworden op: 29-04-2012 22:16

29-05-2013 09:26

wessel oolbekkink schreef:Is dat een tent met overwrap?..


Een beetje moeite mag je wel zelf doen, ook al ben je nog wat jong. Deze generatie kan juist met computers om gaan.

Tegenwoordig laat google ook foto's zien. Deze brolly heeft dus geen overwrap, maar een inritsbaar voorstuk (frontpaneel).

http://lmgtfy.com/?q=JRC+Stealth+Brolly+Zip+Front+
wessel oolbekkink
Berichten: 227
Lid geworden op: 05-12-2012 15:28

29-05-2013 09:27

dus het is een oval die snel tot tent te maken is
Michael Lintvelt
Berichten: 197
Lid geworden op: 10-11-2010 11:55

29-05-2013 09:34

wessel oolbekkink schreef:Bedankt de rits ging dicht omdat het snachts 0 graden was.
En bedankt voor de tips.
Waar kan ik de eerder genoemde brolly kopen.
Ik zie alleen een jrc sti rib 2


Ik sliep afgelopen week met 1 graad gewoon onder een paraplutje aan de rivier. Prima te doen zolang je maar de plu met kont in de wind zet en een extra deken of een goede slaapzak hebt.
wessel oolbekkink
Berichten: 227
Lid geworden op: 05-12-2012 15:28

29-05-2013 09:47

danny.
grappig hoe je dat gedaan hebt.
ik had alwel op google gekkeken maar wist niet of ik de goede had...
ik wil toch het liefst iets met een overwarp.
als je toevallig nog een weet of zelf een hebt die je nie meer gebruikt ;laat het dan even weten
Gebruikersavatar
R de Winter
Berichten: 3066
Lid geworden op: 15-07-2010 15:05
Locatie: JRC Extreme Brolly
Contacteer:

29-05-2013 10:06

een tent dicht doen is niet handig jonge man.

reden:

1 hij kan zoals je zelf al weet vast komen te zitten
2 ze kunnen gas je tent in spuiten en je wordt niet wakker en als je spullen zijn weg
3 je kunt boetes krijgen als de boa langs komt want als hij dicht is val je onder de kampeerwet en wild kamperen mag niet.
4 mocht er wat dan ook gebeuren met vuur van je kook stel of iets dan kun je er ook amper uit en ja sommige doen toch echt de tent dicht als het koud is en gebruiken het gasstel om op te warmen,
5 je hebt niet alles in de gaten wat buiten de tent gebeurd en dat is niet echt handig.

en ga zo maar door..

ik zou als ik jou was gewoon een dikkere trui kopen en een goede slaapzak en je tent gewoon altijd open laten.

en als je gewoon een tent neemt zoals idd die jrc dan heb je geen overwrap maar een zip front..
die overwrap komt er nog eens bij en die kost iets van 100 euro...

wil je echt een tent met overwrap kijk dan op marktplaats.

succes.
Oja joh!!!
wessel oolbekkink
Berichten: 227
Lid geworden op: 05-12-2012 15:28

29-05-2013 10:27

oke bedankt.
ik denk dat ik toch eerst voor een brolly zonder overwarp ga kijken en dan wel de: Supa Brolley 60inch inc poles & G/S van fox, STI 2 Rib Brolly van jrc.
dit zijn brolly's die bijna een tent zijn en daardoor hoef ik geen overwarp.
ps heeft iemand ervaring met deze brolly's
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

29-05-2013 10:28

Niet met vastlood? Hoe vis jij dan 's nachts?
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
wessel oolbekkink
Berichten: 227
Lid geworden op: 05-12-2012 15:28

29-05-2013 10:30

was op een betaalt water de eigenaar wou niet dat er met vast lood gevist werd.
maar met een schuiflood systeem
Frenk de Gruiter
Berichten: 2837
Lid geworden op: 12-03-2011 22:32
Locatie: Duiven

29-05-2013 10:38

Komen we toch terug op de essentie van je vraagstelling. De vis lost, "omdat je te laat uit je tent komt" (is niet de oorzaak is ook mijn mening).
Uiteraard je tent open laten om bovengenoemde redenen, maar ook je haak/loodonderlijncombinatie moet je onderzoeken.

Je schrijft dat je niet met vast lood mag vissen, maar je doet het wel? Want je vangt er overdag goed op.
Allicht, dan zit je naast de hengels.
* ga dus gewoon met een saferig systeem vissen; je lood wordt gelost zodra dit kan (kopschudden,
vastzitten, etc.)
* controleer toch maar even je haak voordat je opnieuw ingooit, hakenslijpertje erbij, scherpen, klaar
* de karper wordt niet in de onderlip gehaakt: vis wordt gelost. Test je onderlijn/haak combinatie in de palm
van je hand, pakt ie vlees, dan is de combi goed. Zoniet: even veranderen. Op internet / deze site vind
je tal van handige tips.
Het niet vangen van de nachtelijke vissen, is een combinatie van alles.

Succes, hoop dat je dit probeert.
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

29-05-2013 10:59

aha, schuiflood .... ja dan is het logisch dat je moet aanslaan etc. :o
CHOD, vrij op de lijn zit de vis ook gewoon vast hoor.
Slappe lijnen vissen met schuivend lood, ook gewoon vast.
Maar twijfel vooral niet aan de rest van je set up, een goede Brolly daarmee vang jij de vis wel.
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

29-05-2013 11:20

Nadeel van schuiflood is dat het bij redelijke gewichten wat op de plek blijft liggen. Maar reden voor stoppende runs? Onzin.

R de Winter schreef: je kunt boetes krijgen als de boa langs komt want als hij dicht is val je onder de kampeerwet en wild kamperen mag niet.


Gaan we weer, is keloel. Vrije interpretatie, afsluiten of afsluitbaar, overnachten (lees: slapen) in een nachtelijk verblijfmiddel kan al als wildkamperen worden aangezien. Per APV geregeld, in de regel mag het niet en wordt er op gehamerd het voor vissers wel vrij te geven.. In de lokale APV moet vermeld staan dat je tijdens het vissen gebruik mag maken van zo'n schuilmiddel. Hangt dus helemaal van je omgeving af.

Tent dichtritsen kan wel lekker zijn hoor. Zeker als het hard regent en wind van voren (vaak gewenst) dan rits ik m'n Titan dicht als ie er staat. Ramen open rollen voor het zicht. Ga niet met de rug van de tent tegen de wind in zitten. Vind belangrijk om over het water te kunnen kijken. Bij een oval ontkom je er niet vaak aan.

Als je de rits niet kunt vinden, moet je er gewoon een betalight aan plakken of een breekstaafje.
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Jw koppenens
Berichten: 20
Lid geworden op: 11-05-2013 11:08

29-05-2013 11:26

Kijk even op de website van carpshopxxl voor de proline oval umbrella, lijkt mij wel zeer geschikt voor wat jij zoekt en dat voor 120 euro.
wessel oolbekkink
Berichten: 227
Lid geworden op: 05-12-2012 15:28

29-05-2013 11:53

ik heb de site bezocht
en inderdaad dat is perfekt.
net wat beter dan de jrc oval brolly60
ik denk dat ik deze in de zomer bestel.
blijf je in een flinke regen bui ook droog daar onder
Hugo Lammers
Berichten: 499
Lid geworden op: 31-05-2012 16:05
Locatie: Onder de burg

29-05-2013 12:14

Wessel,

Ik heb afgelopen weekend met nachtvorst gewoon met de tent open geslapen. Tegenwoordig kun je hele goede slaapzakken kopen die echt heel goed tegen de kou kunnen. Ik heb bij een kampeerwinkel een slaapzak gekocht die tot -10 goed werkt en dat heb ik gemerkt want het was heerlijk warm. Echt met de tent open slapen werkt vele malen beter want je bent a) niet aan het kloten met de rits b) kunt meteen naar je hengels toe c) ziet meteen om welke hengel het gaat (ivm obstakels bv).

Daarnaast heb ik in de stromende regen net als Sven mijn tent wel dicht maar dan gaan de luiken open zodat ik inderdaad zicht heb op wat er gebeurd. Wat ook een optie is om je paraplu'tje heel erg laag bij de grond te zetten. Vorig jaar zat ik in de stromende regen met mijn plu knetter dicht op de grond. Werkte ook goed. Nadeel geen zicht op de hengels.

Wat je het beste kunt doen is gewoon winkels bezoeken waar tenten staan en kijken wat jij wilt .. via internet is toch altijd lastig .. ik heb zelf ook goed rond gekeken alvorens ik een tent heb aangeschaft ..

succes met je zoektocht
Johan C. : Als je achter het net vist, bestaat de kans dat je haak tijdens het inhalen vast komt te zitten in het net !