Na 10 jaar nieuwe start met nieuwe hengels


Plaats reactie
Emilio Visser
Berichten: 390
Lid geworden op: 12-05-2013 21:44
Locatie: Dordrecht

14-05-2013 20:57

Tot 10 jaar geleden heb ik veel op karper gevist, heb een jaar of 15 ervaring en weet aardig wat ik wel en niet zoek in een hengel. Mijn oude hengels heb ik gedoneerd aan mijn vrouw, die graag mee wil gaan vissen, kortom: De perfect smoes om nieuw hengels te kopen! 8)

Ik zoek een setje hengels om op redelijke afstand mee te vissen, moeten ook geschikt zijn om mee naar Frankrijk te nemen. Zou leuk zijn als er ook een kousje oid mee kon worden geworpen, beetje ruggegraat is dus gewenst. Wat ik nog belangrijker vind is dat de hengels goed drillen, ook onder de kant. Probleem wat ik heb isd at ik niet helemaal bij meer ben vwb merken/types e.d., dus ik ben de afgelopen tijd bezig geweest met veel bijlezen en ben ook bij een aantal hengelsportzaken binnen gelopen. Ik heb hier een aantal hengels vastgehad en types die ik interessant vond zijn de volgende:

Shimano Tribal Xtreme-A 12-275; Mooi afgewerkte hengel, redelijke balans en buigt redelijk mooi, zou iets parabolischer mogen;
Fox horizon 12-275; Redelijk afgewerkte hengel, nette balans, buigt redelijk;
Century NG+ 12-275; Mooie hengel, nette balans, stijf maar wel goed doorbuigend, lijkt veel reserve te hebben-->goede optie;
Century C2; 1 woord: Wauw!, echt om van te kwijlen zo mooi, goed etc, maar....echtscheiding in wording.
Piet Vogel Jedi 12-275; Mooie hengel, fraaie actie, maar wat een baggerbalans! Leek eerst een optie, maar met de molens erop gewoon niet lekker vast te houden, zonde!

Mocht ik nog goede opties zijn vergeten of als iemand een mening heeft over de meest logische keuze hoor ik het graag.

ps. Onder de hengels komen Shimano Big baitruner XT-A LC medium.
Gebruikersavatar
Philip Du Puy
Berichten: 820
Lid geworden op: 14-04-2006 19:16
Locatie: Zoetermeer

14-05-2013 21:24

Indien je stiekem van plan bent het budget wat lager te houden, kan ik je Nash Entity's aanraden! Danwel de 3.00lb variant voor wat extra body.

Ben je bereid iets meer uit te geven, neem eens een kijkje bij de Greys stokken. Wellicht dat er in de platinum of nieuwe aircurve serie iets bij zit voor je?

Als ik het zo lees neig je naar de Century NG+, wat weerhoudt je ervan om hem aan te schaffen?

Gr, Philip
Brasemkoning!

pdupuy.wordpress.com
Emilio Visser
Berichten: 390
Lid geworden op: 12-05-2013 21:44
Locatie: Dordrecht

14-05-2013 21:40

Ik wil een mooie set hengels die een stap op zijn tov van mijn oude shimano super ultegra's, mag dus wel wat kosten maar dat moet wel meerwaarde geven.

Nash heb ik niet gezien, misschien even langs Wout van Leeuwen rijden om ze te bekijken. Is dit een goede optie of echt een budgetoptie, zeg maar goede hengel voor het geld of echt een goede hengel?

Greys heb ik diverse modellen van vast gehad, maar zijn echt niet mijn stokken.

De NG+ is een mooie hengel, zei het wel vrij stijf. Ik heb hem naast de C2 vast gehad, wat misschien niet een eerlijk vergelijk is, maar dan mis je wel een hoop actie in de hengel. Daarbij is het wel een vrij dure hengel, dus wil ik wel zeker zijn van mijn keuze. Als er betere opties zijn of vergelijkbaar voor een betere prijs hoor ik het graag.
Gebruikersavatar
Philip Du Puy
Berichten: 820
Lid geworden op: 14-04-2006 19:16
Locatie: Zoetermeer

14-05-2013 22:32

Hoe kun je nou niet verliefd worden op die Greys :lol: ?

Ik zou toch even naar de Nash Entity kijken, fijne hengels! Vergelijkbaar voor een betere prijs blijft lastig, iedere hengel is anders. Maak gewoon voor jezelf een tabelletje met overwegingen..

- Mogelijkheid om te gebruiken voor afstandsvissen, ja/nee?
- Genoegen nemen met iets meer stijfheid i.v.m. prijsverschil, ja/nee?
etc. etc.

Het is een luxe probleem, ik zou zeggen beslis zelf! Bij wout hebben ze genoeg hengels staan om te vergelijken en uiteindelijk zul jij het zelf een fijne hengel moeten vinden. Ik vis nu met Greys en zou niets anders meer willen. Maar het is en blijft iets persoonlijks.

Tot slot kan ik nog maar 1 merk bedenken dat zeker het bekijken waard is, Sonik! Hebben ze als het goed is ook bij Wout dus ik zou ook die eens even bekijken.

Gr, Philip

Edit: Ik zie nu je vraag betreffende de entities, het zijn gewoon fijne hengels an sich!
Brasemkoning!

pdupuy.wordpress.com
Emilio Visser
Berichten: 390
Lid geworden op: 12-05-2013 21:44
Locatie: Dordrecht

14-05-2013 22:53

Heb nog even wat verder zitten lezen en zou in de range van Sportex iets kunnen zitten dat in aanmerking komt? En weet iemand waar ik die in de buurt kan gaan bekijken?
Gebruikersavatar
bert kamp
Berichten: 2343
Lid geworden op: 01-10-2002 02:00
Locatie: almelo

14-05-2013 23:00

Ga eens bij hareco kijken naar de JC G5
http://www.hareco-hengelsport.nl/karper ... ls-jc.html
Emilio Visser
Berichten: 390
Lid geworden op: 12-05-2013 21:44
Locatie: Dordrecht

14-05-2013 23:07

Ben ik al geweest en JC zijn geen verkeerde hengels, maar naar mijn mening niet te vergelijken qua actie met de Century's. Wel erg mooi afgewerkt trouwens, maar goed, dat is secundair. Wel bedankt voor de input trouwens!
Jw koppenens
Berichten: 20
Lid geworden op: 11-05-2013 11:08

14-05-2013 23:45

Ik heb in het verleden altijd met die shimano,s tribal extreme gevist en ben toen een jaar of 2 gestopt geweest.

Tijdje geleden weer nieuw materiaal aangeschaft en ik wist dat ik niet meer zoveel uit ging geven als toendertijd.
Nu heb ik de The JC TSI Carp Rod 12 ft aangeschaft en ik moet je zeggen dat ik die net zo fijn al nie fijner vindt als die shimano,s die toch in een veel hogere prijs klasse zitten.

Armalite kun je eventuel ook eens wat informatie over opzoeken.
Mark Finden
Berichten: 51
Lid geworden op: 25-05-2010 08:55

15-05-2013 10:36

Ik heb vorig jaar ook gezeten met de vele keuzes in hengels.

Ik had toen als top 3
-Sonik sk4
-Nash Entity
-Daiwa Longbows

De Longbows zijn echte kraakstokken dus die vielen meteen af. Toen had ik nog een moeilijke keus over, maar het besluit om de Nash te nemen lag in de afwerking van de ogen. Die van de Sonik zijn namelijk Enkelvoets bevestigd. Tot op heden heb ik geen spijt van de Nash. Wat een werpeigenschappen en drillen super onder de top.

Een vriend van mij had de Tsi van Jc, maar hij vond ze juist te stug (3lb) en heeft ze geruild tegen mijn Fox Continentals (2,5lb) Ik heb dus 3 maal Jc over die ongeveer 1,5 jaar oud zijn en weg gaan voor een goed prijsje 8)

Mvg,

Mark
charlie de jong
Berichten: 37
Lid geworden op: 25-03-2013 16:15

15-05-2013 11:09

ik heb zelf de Sportex Specimen Carp II 2,75 lb 12 ft erg fijne hengels dus ik zal niet snel andere stokken aan schaffen.
Maar ik zou niet weten waar je ze kan bekijken, heb ze namenlijk op internet besteld.
Emilio Visser
Berichten: 390
Lid geworden op: 12-05-2013 21:44
Locatie: Dordrecht

15-05-2013 11:25

Dank voor de reacties!

JC is nogal populair zie ik, heb alle modellen vastgehad en het voelt voor mij niet helemaal goed. Ze zien er erg fraai uit, maar ik heb wat twijfels bij de actie. Zal dus wel aan mij liggen... 8)

@Mark; 3lbs is voor mij echt te zwaar, 2,75lbs soms ook. Het is dat ik er op afstand mee wil vissen en er tegenwoordig niet echt veel lichter meer wordt gemaakt, anders zou ik liever voor 2,5lbs gaan. Naar mijn idee echt zwaar zat, ook voor grote vissen, zolang de hengel maar goed in elkaar zit.
Enige merk dat ik daarmee kon vinden was Sportex, maar die zijn in midden Nederland nergens te bekijken voor zover ik kan nagaan.

Sonik ga ik waarschijnlijk vrijdag nog even bekijken bij Wout van Leeuwen en Nash hebben ze daar ook staan als het goed is.
Emilio Visser
Berichten: 390
Lid geworden op: 12-05-2013 21:44
Locatie: Dordrecht

15-05-2013 11:28

charlie de jong schreef:ik heb zelf de Sportex Specimen Carp II 2,75 lb 12 ft erg fijne hengels dus ik zal niet snel andere stokken aan schaffen.
Maar ik zou niet weten waar je ze kan bekijken, heb ze namenlijk op internet besteld.


Heb vroeger op beurzen een aantal keren met Sportex in mijn handen gestaan en was toen echt weg van de perfecte actie die erin zat, is dat tegenwoordig nog steeds zo?
Was vroeger een beetje de onbereikbare droomhengel, voordeel van ouder worden is dat je zakken wat dieper worden en er veel meer hengels bereikbaar zijn....
Gebruikersavatar
Richard Pont
Berichten: 794
Lid geworden op: 26-01-2005 10:53
Locatie: Leidschendam
Contacteer:

15-05-2013 14:13

Die NG+ zou waarschijnlijk op dit moment ook mijn eerste keuze zijn. Voelt in eerste instantie wel wat stijf aan, maar gaat uiteindelijk wel zo krom als een hoepel. Ik vind ze er ook erg goed uitzien.

Century is zo en zo altijd mijn favoriete merk, enige minpunt is misschien alleen de kwaliteit van de standaard ogen, die zijn niet zo best. De ringen willen nog wel eens los uit het frame komen.

Nog een nadeel, er is geen 11 ft. versie :wink:
Ruim je rotzooi nou eens op !!!
Jw koppenens
Berichten: 20
Lid geworden op: 11-05-2013 11:08

15-05-2013 15:56

Nash heb ik geen vertrouwen in.
Ik heb van die jc ook 12 ft 2,75lb en die bevallen mij zeer goed.

Bij hareco kosten ze nu 140 euro per stok in tegenstelling tot de tribal extrem 260 euro

Maarja het is jou geld en jou keuze. Bij cv fishing staan nog 3 shimanos tribal xt-b voor 500
Ook sportex heeft die staan al zijn die wel gebruikt.

Die man vertelde me dat je ze altijd kon proberen en mochten ze nie bevallen kon je ze terug sturen of brengen.
Mischien daar een keer proberen ?
charlie de jong
Berichten: 37
Lid geworden op: 25-03-2013 16:15

15-05-2013 17:03

in de sportex hengels zit zeker een mooie actie.
het zijn echte Parabolische hengels al je ingooit of drilt.(maar dat is mijn mening)
Emilio Visser
Berichten: 390
Lid geworden op: 12-05-2013 21:44
Locatie: Dordrecht

15-05-2013 17:06

Jw koppenens schreef:Nash heb ik geen vertrouwen in.
Ik heb van die jc ook 12 ft 2,75lb en die bevallen mij zeer goed.

Bij hareco kosten ze nu 140 euro per stok in tegenstelling tot de tribal extrem 260 euro

Maarja het is jou geld en jou keuze. Bij cv fishing staan nog 3 shimanos tribal xt-b voor 500
Ook sportex heeft die staan al zijn die wel gebruikt.

Die man vertelde me dat je ze altijd kon proberen en mochten ze nie bevallen kon je ze terug sturen of brengen.
Mischien daar een keer proberen ?


Zoals eerder gezegd zijn de jc's niet helemaal mijn ding, heb bij hareco alle modellen in mijn handen gehad. :)
CV fishing is een beetje erg uit de buurt, dus dat gaat hem niet worden, dan kan ik beter naar Hoorn rijden waar ze volgens mij meer Sportex hebben staan.
Emilio Visser
Berichten: 390
Lid geworden op: 12-05-2013 21:44
Locatie: Dordrecht

15-05-2013 17:09

charlie de jong schreef:in de sportex hengels zit zeker een mooie actie.
het zijn echte Parabolische hengels al je ingooit of drilt.(maar dat is mijn mening)


Dat was precies de reden dat ik er vroeger ethousiast over was, dat is dus niet gewijzigd begrijp ik. Zijn die nou echt niet ergens in de buurt te bezichtigen?
Fans Hoogervorst
Berichten: 88
Lid geworden op: 26-10-2009 11:44

15-05-2013 22:02

Als je toch naar Wout van Leeuwen gaat loop dan niet voorbij de Armalite's!!!!!
Het is niet Fans maar Frans.
Dennis Slagboom
Berichten: 2391
Lid geworden op: 12-01-2010 21:58
Locatie: poeldijk

15-05-2013 22:11

Maar let op de beschadegingen op de blanks. :cry:
Let op slagboom !
Emilio Visser
Berichten: 390
Lid geworden op: 12-05-2013 21:44
Locatie: Dordrecht

15-05-2013 22:34

Net terug van Hareco, het zijn toch maar gelijk de NG+-en geworden, kreeg een supernette prijs en kon de laatste 2 niet laten liggen. De hengel voelde gelijk weer goed, beter nog dan vorige keer en gezien het gebruiksdoel waarschijnlijk zelfs beter dan de C2.
Gelijk molens gekocht en beetmelders, rodpot e.d besteld. Er was geen eens tijd meer om richting klein materiaal te lopen en om een foudraal/quiver uit te zoeken. Als we de spullen op gaan halen maar wat tijd voor uittrekken. Vakantiegeld zal dan zeker wel weer op zijn! :D
Plaats reactie