DAM Quick FTS 655 FS


Plaats reactie
Emilio Visser
Berichten: 390
Lid geworden op: 12-05-2013 21:44
Locatie: Dordrecht

12-05-2013 21:58

Na jaren niet meer gevist te hebben besloten om de hobby toch maar weer eens op te pakken. (vrouwlief doet opeens mee... :) ) Ik heb mijn oude hengels uit de kast gehaald en het blijken 2 stuks Shimano Super Ultegra Specimen 2,5LBS met DAM Quick FTS 655 FS baitrunners te zijn.
De hengels ben ik nog steeds blij mee, mooie blauwe blanks en prachtig afgewerkt en ook een prettige soepele actie. Die ga ik dus houden, eens kijken of ik er nog 1 bij kan vinden.
Waar ik wat minder gecharmeerd van ben zijn de molens. Heb even met de slip gespeeld en ik mis de soepele loop die ik van Shimano e.d. gewend ben. Heeft iemand ervaring met deze molens? Kan het aan de lange tijd in opslag liggen dat de slip niet helemaal soepel gaat of is dit normaal voor dit type?
Denk er over om ze te verkopen en er iets van Shimano Medium baitrunner XTA LC of 8000d onder te hangen. Iemand hier een mening over?
Emilio Visser
Berichten: 390
Lid geworden op: 12-05-2013 21:44
Locatie: Dordrecht

13-05-2013 18:14

Niemand hier een mening over?
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

13-05-2013 18:33

Slip achterop? Niet losgedraaid bij langdurig opbergen. Wegdoen.

8000D met EU-slinger, mooie molentjes :)
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Emilio Visser
Berichten: 390
Lid geworden op: 12-05-2013 21:44
Locatie: Dordrecht

13-05-2013 19:46

Idd slip aan de achterzijde, zat niet muurvast, maar zeker ook niet los. Die slip is dus niet meer te fixen?

Ik twijfel nog wel over de XTA of de 8000, ga je daar veel verschil mee merken qua gooiafstand? Wil er nog een 2e set hengels bij kopen (vrouwlief doet ook mee...) en voor een leuke deal is het waarschijnlijk slim om zoveel mogelijk van dezelfde molens aan te schaffen. Wil iig een aardig stuk kunnen werpen, baitboat is nog toekomstmuziek. Molens moet dus goed mee te werpen zijn.
Ben qua hengels nog echt aan het oriënteren, heb bij vismania een fox rangers xts en een XT in mijn handen gehad. Misschien handig om hier een nieuw topic over te openen, kan wel wat inbreng gebruiken, dit draadje gaat anders wat ver off-topic.
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

14-05-2013 09:11

Voor werpen dan de Longcasten. Hoewel ik denk dat je met die 8000 ook wel een eindje kan gooien. 4500A was ook een boutmolen om te werpen. Zei men. Onzin, mits juist gebruikt.
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Gebruikersavatar
Sander Schaaij
Berichten: 168
Lid geworden op: 24-07-2011 15:29

15-05-2013 23:08

Met de 8000D maak je zeker niet de verkeerde keus. Ik heb ze ook, en zijn prima molens. Ik werp er tot zo'n meter of 80 mee, met 85 gram en een pva stick. Gaat perfect, en moet ik verder dan vaar ik het uit met de boot. Heb altijd het idee dat dan je aas toch niet ''perfect'' ligt omdat je dan zo hard moet werpen. Maar dat is meer mijn eigen gedachte gang over zo'n afstand.

Let wel op dat je het EU model koopt, dat is de molen met de kleine slinger. Ik heb de USA gekocht, met zo'n grote slinger ( net een bal) en dat is het enige waar ik spijt van heb.

En mocht je echt interesse hebben, kijk dan ook eens naar de Shimano Baitrunner OC. Die is iets goedkoper dan het D model, maar nagenoeg hetzelfde. Het OC model heeft een zilverkleurige spoel, en de D een gouden.
Emilio Visser
Berichten: 390
Lid geworden op: 12-05-2013 21:44
Locatie: Dordrecht

15-05-2013 23:19

Ik heb ondertussen toch gekozen voor de medium XTA's, de info die ik vond was vrij eenduidig wat betreft de werpeigenschappen en ze staan ook erg fraai en zijn netjes gebalanceerd onder mijn nieuwe hengels. (change of plans...) :D
Ik heb ze ook geprobeerd onder de oude Shimano's en ook een perfecte balans, dus het gaan gwoon 4 dezelfde molens worden. Nog wel bedankt voor het meedenken trouwens!
Plaats reactie