Welke zaklampen gebruiken jullie?


Plaats reactie
Bart Bloem
Berichten: 94
Lid geworden op: 15-04-2013 23:06

29-04-2013 01:08

In mijn zoektocht naar een goede zaklamp die ver kan schijnen ben ik benieuwd naar jullie ervaringen. Ik wil de lamp kunnen gebruiken bij het inwerpen dus hij moet een flink bereik hebben. En omdat ik student ben natuurlijk zo goedkoop mogelijk. (spat)Waterdicht zou ook handig zijn ivm met condens etc.

Zit te denken aan een mag lite volgens mij oerdegelijk en schijnen erg ver. Kosten geloof ik zo'n 35 euro?
Gebruikersavatar
leen goudappel
Berichten: 6376
Lid geworden op: 09-07-2008 17:11
Locatie: Trakker Armo

29-04-2013 04:14

Zaklamp gebruiken bij inwerpen

Ken je dus net zo goed laten dat schiet niet op,bespaart je weer geld. Koop gewoon een hoofdlampje voor wat licht,in het donker gooi je uit met gevoel en vertrouwen.
.


Damp,zonnetje vogeltjes en de rust,dat is wat een mens belust
Gebruikersavatar
jeffrey van osch
Berichten: 1844
Lid geworden op: 22-04-2008 00:01
Locatie: s-Hertogenbosch

29-04-2013 07:30

Inderdaad , over het algemeen worden er niet veel zaklampen gebruikt maar hoofdlampjes .
En tijdens het uitgooien in het donker kies ik er JUIST voor om geen lamp boven of naast me te hebben zodat ik beter naar het water kan kijken .
Voor licht in de tent gebruik ik een fox halo lamp.

Kijk voor goede hoofdlampjes eens onder petzl .
Zij die zich verliezen in hun passie zijn minder verloren dan hij die de passie verliest .
www.Force1baits.nl
Gebruikersavatar
R de Winter
Berichten: 3066
Lid geworden op: 15-07-2010 15:05
Locatie: JRC Extreme Brolly
Contacteer:

29-04-2013 10:01

Als je een goede zaklamp wil zou je idd naar een maglite kunnen kijken, maar dan wel de grote versie.
Anders kun je ook kijke nara deze, het is wel een fiets lamp maar een maat van me heeft deze en die doet het ook heeeeel erg goed en verlicht aardig wat ;)
http://www.lightinthebox.com/magicshine ... 43035.html

en anders ff kijken op de site zelf ze hebben er zat en voor mooie prijzen... alleen het lumen klopt niet helemaal, als er staat 800 kun je er vanuit gaan dat het ongveer 600 is ;)

Maar een zaklamp gebruiken voor het inwerpen lijkt mij beetje onlogisch maar goed ieder zijn ding.

Mocht je toch een hoofdlampje uit eindelijk willen kijken dan eens nara de fox halo 100 ik heb deze zelf ook en dat ding is echt goed, schijnt ver en heeft verschillende standen en gaat lang mee..
En daarbij kan je hem dus ook in je bivvy gebruiken of met het onthaken enz enz.

succes met je keuze.

gr.
Oja joh!!!
Gebruikersavatar
jan de jager
Berichten: 1501
Lid geworden op: 19-09-2009 17:53

29-04-2013 10:07

Bart Bloem schreef:In mijn zoektocht naar een goede zaklamp die ver kan schijnen ben ik benieuwd naar jullie ervaringen. Ik wil de lamp kunnen gebruiken bij het inwerpen dus hij moet een flink bereik hebben. En omdat ik student ben natuurlijk zo goedkoop mogelijk. (spat)Waterdicht zou ook handig zijn ivm met condens etc.

Zit te denken aan een mag lite volgens mij oerdegelijk en schijnen erg ver. Kosten geloof ik zo'n 35 euro?



Kijk eens op http://www.fenix-nederland.nl/

Ik heb zelf de TK70 hiervan is alleen wel prijzig maar gebruik deze ook voor dezelfde redenen bij geen gebruik van de voerboot!
Er staan ook wel wat goedkopere varianten tussen dus misschien dat je daar iets aan hebt. Heldere leds en verre lichtbundel en zeer zuinig batterij verbruik!

Ik hoop dat je er iets mee kan, succes met je zoektocht!
Bjorn Schoemacher
Berichten: 913
Lid geworden op: 12-08-2011 20:52

29-04-2013 10:08

Ik gebruik deze:

Petzl Nao, op één na sterkste hoofdlamp van Petzl. Hij meet ook het omgevingslicht en stemt daar de lichtsterkte van de twee leds op af. Accu kan je opladen dmv usb stekker of gewoon batterijen erin doen. Als deze lamp vol staat haalt hij met gemak 150 en misschien wel 200 meter, erg fijn voor uitvaren o.i.d.!
Afbeelding

De Petzl Myo, ook een top lampje met een flinke bak licht.
Afbeelding

En als zaklamp de Ledlenser, mooi klein maar uiterst krachtige zaklamp!
Afbeelding
Gebruikersavatar
midas de boer
Berichten: 20
Lid geworden op: 11-05-2011 21:41
Locatie: Dronten

29-04-2013 10:56

Maglite.


- Duurzame metalen behuizing, goede grip, stevig glaasje
- onderdelen (lampje, glaasje, batterijdeksel, stelring) makkelijk verkrijgbaar en best goedkoop
- spatwater dicht
- Betrekkelijk goedkoop, voor 27 euro heb je al een 3 D-cell

- Batterijen gaan lang mee en D-cell batterijen zijn bijna overal verkrijgbaar.
Ook kan je bij technische groothandels ze in grote verpakkingen kopen en zijn dan best betaalbaar.
(12 euro voor 10 stuks, is dus 3 keer batterijen voor je Mag 3D)
- de lichtbundel is goed te focussen.
- Makkelijk met een muurhouder op een bankstick te monteren
(en dus te richten op je stek of op jezelf als je foto's in het donker gaat maken)

Je hebt 3 soorten lampjes krypton, xenon en led. de verschillen staan op de site van maglite en op wiki.

Ik heb mijn huidige Mag 7 jaar, tweede lampje erin na 5,5 jaar, kosten 6 euro, nooit problemen mee gehad,
Gebruikersavatar
Jan Kasteelen
Berichten: 654
Lid geworden op: 08-05-2007 12:24
Locatie: Gouda

29-04-2013 11:45

Meestal gebruik ik helemaal geen lamp. Ik ben van mening dat karper kan schrikken van felle lampen aan de wallenkant. En als je met meerdere vissers aan een water zit wil je die niet lastigvallen met alles wat de natuurlijke rust verstoort.

Een lamp dien je slechts voor de echte noodgevallen bij je te hebben. Voor de rest wennen je ogen verbluffend snel aan de duisternis die wij in ons landje kennen. Het wordt hier namelijk praktisch nooit echt donker, zeker niet in het gebied waar ik zit. Er hangt altijd een gloed in de lucht. Van kassen in het Westland, de stad verderop, snelwegen, parkverlichting etc.

Zelfs een goede knoop leggen lukt in het donker met een beetje oefening. Ik hou de lijn dan tegen de nachtelijke lucht en het is opmerkelijk hoe goed je het dan nog kan zien.
Zelfs met ogen dicht lukt het me, een kwestie van oefening.
Voor de rest reserve rigs bij de hand, en mocht er iets niet zonder licht lukken dan heb ik een eenvoudige hoofdlamp: Chub SL-100

Afbeelding
Bart Bloem
Berichten: 94
Lid geworden op: 15-04-2013 23:06

29-04-2013 11:51

Danku voor alle info, zeker handig!

Ik ben semi-verrast over hoe weinig mensen bijschijnen met het inwerpen, ik snap waarom je het liever niet wil. Maar in het pikkedonker zie je toch totaal niks? Ik kan me voorstellen dat sommige worpen vrij makkelijk zijn. Maar wat als je ver moet gooien en precies op een plateu, kuil of andere hotspot hoe ga je daar dan mee om? Gebruiken jullie dan een emmer/deksel die je achter je neerzet zodat je precies goed werpt?
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

29-04-2013 11:59

Richtpunten aan de horizon kiezen
Lijnmarkers voor de lijnclip gebruiken op de juiste afstand.

Zo gooi je altijd even ver en altijd in de juiste richting. Standplaats tijdens het werpen hetzelfde huiden

Problem solved. Dat plateau zie je ook niet met een zaklamp namelijk en die struiken werp je ook in met een zaklamp. Zodra je ogen gewend zijn aan het donker zie je meer dan met zo'n lampje. Tenzij je ernstig nachtblind bent, maar dan helpt zo'n lampje voor het werpen ook geen kut.
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Gebruikersavatar
jan de jager
Berichten: 1501
Lid geworden op: 19-09-2009 17:53

29-04-2013 12:03

Bart Bloem schreef:Danku voor alle info, zeker handig!

Ik ben semi-verrast over hoe weinig mensen bijschijnen met het inwerpen, ik snap waarom je het liever niet wil. Maar in het pikkedonker zie je toch totaal niks? Ik kan me voorstellen dat sommige worpen vrij makkelijk zijn. Maar wat als je ver moet gooien en precies op een plateu, kuil of andere hotspot hoe ga je daar dan mee om? Gebruiken jullie dan een emmer/deksel die je achter je neerzet zodat je precies goed werpt?


Bij daglicht heb je meerdere mogelijkheden, markerelestiekje op je hoofdlijn en in de clip zetten! op deze manier blijf je op de juiste afstand op je spot liggen, ik schijn ook niet in het water, maar op het gedeelte waar de spot zich bevind! als je een breekstaafje kan ophangen bij je spot is dat ook een oplossing, alleen is dit niet altijd mogelijk! makkelijkste is marker elastiekje op de hoofdlijn en in de clip zetten! ( mijn mening ) misschien dat iemand anders hier je nog beter over kan informeren voor mij slaagt dit het beste in de avonden!

succes
Gebruikersavatar
leen goudappel
Berichten: 6376
Lid geworden op: 09-07-2008 17:11
Locatie: Trakker Armo

30-04-2013 12:04

Licht op en rond je kop zal je in de donkere uren alleen maar tegenwerken,zoals meerdere keren gezegt je verblind je eigen.

Een lampje of breekstaafje op je stek heeft ook weinig nut aangezien je gewoon niet helemaal kan zien waar je precies heen gooid. Overdag heb je er controle over maar in denacht veel minder.

Gewoon zorgen dan je lijn op de lijnclip bevestigd is werkt het beste en gewoon een markpuntje aanhouden,er is altijd wel iets te zien rondom je stek aan de horizon. Verder is het gewoon gevoel en bij mij ook vaak het geluid van de plons,zeker als ik op kanalen vis.

Plonsjes van neerkomend lood verschillen op kanalen,als hij op diep water neer komt of op ondieper water langs de kanten. Ik gooi altijd strak zodat ik hoor dat mijn lood op de stenen terrecht komt net onder water,verder doet het materiaal zijn werk met afrollen of gewoon lekker laten liggen.

Kwestie van ervaring opbouwen met dit soort dingen.
.


Damp,zonnetje vogeltjes en de rust,dat is wat een mens belust
Gebruikersavatar
jan de jager
Berichten: 1501
Lid geworden op: 19-09-2009 17:53

30-04-2013 12:11

Ik citeer even op Leen dat een breekstaafje geen nut heeft, Deels heeft Leen wel gelijk toch heeft het een kleinere meerwaarde!

Leen geeft aan dat je dan niet ziet hoe ver je gooit, dit klopt. Maar als je bij daglicht je marker elastiekje al hebt geplaatst en deze hierna in de lijnclip hangt kun je hierna in het donker door het breekstaafje je hengel richten op dit punt! Doordat de lijn in de lijnclip zit zal je nooit te ver gooien. Tenzij daar in de buurt gevaarlijke objecten zitten waar je in terecht zou kunnen komen, zou ik net als Leen het wel afraden.

gr
Gebruikersavatar
leen goudappel
Berichten: 6376
Lid geworden op: 09-07-2008 17:11
Locatie: Trakker Armo

30-04-2013 12:17

Klopt,

Staafje in samenwerking met lijnclip en het marker elastiekje is het beste voor de nacht dan. Of je moet uitvaren of kunnen uitwaden natuurlijk.
.


Damp,zonnetje vogeltjes en de rust,dat is wat een mens belust
Gebruikersavatar
midas de boer
Berichten: 20
Lid geworden op: 11-05-2011 21:41
Locatie: Dronten

30-04-2013 13:21

Voor het geval je toch ergens vist waar je echt licht nodig hebt:

Ik richt de lichtbundel, in de spotlight stand, op het punt waar ik heen werp dus een boom op de overkant o.i.d. Vervolgens draai je de lens langzaam van spotlight naar floodlight, waardoor de lichtbundel breder en minder gefocust wordt. Schijn zoveel mogelijk over het water heen en niet er in. Richt van hoog naar laag.

Als je de bundel zo hebt afgesteld dat je goed de reflectie in het water kan zien gooi je.
Als je goed gooit zie je je lood het water raken, anders moet je zoeken naar de golven die dat produceert, zo kan je goed zien
waar je lood is neergekomen tot 60/70 meter, met een 3D-cell maglite.

Na een paar keer weet je ongeveer hoe hard je moet gooien en in welke richting, en kan je bijvoorbeeld alleen nog je lamp
richten op je mikpunt. Op den duur kan je dan, net als de andere posters hier, gewoon vol in het donker ingooien met een gerust hart.
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

30-04-2013 16:06

Je zal maar naast zo'n lampenschijner zitten te vissen. Of tegenover.
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Dennis Slagboom
Berichten: 2391
Lid geworden op: 12-01-2010 21:58
Locatie: poeldijk

30-04-2013 19:08

Dat had ik vorig jaar, werd er niet goed van. Nu heb ik zelf eens in een wilde bui een echte zaklamp gekocht die ik eigenlijk zelde gebruik nl. een Olight type intimidator :lol: met een bundeltje van een km. Dus die heb ik even een kwartierje buiten gelegd schijnend richting overkant, geen last meer van gehad.
Let op slagboom !
Gebruikersavatar
jan de jager
Berichten: 1501
Lid geworden op: 19-09-2009 17:53

30-04-2013 21:04

Denk ook niet dat het de bedoeling is van Bart om iemand anders hier lastig mee te vallen.
Het zou inderdaad zoals sven zegt vrij irritant zijn als iemand tegenover je zit en zo zit te schijnen.
Maar als je alleen op het water zit en geen anderen ten last bent, zou ik er geen probleem in zien.
Schijnen in het water is inderdaad ook geen verstandige optie! Maar mik punt op een boom, struik etc kan wel handig zijn!

Makkelijkste manier is en blijft denk ik bart gewoon bij daglicht inwerpen markerelastiekje plaatsen en in de avonden in de clip zetten! Vaak kun je inderdaad voldoende zien in de duisternis waar je ongeveer op moet mikken!

Succes en hopelijk vind je nog een goede gebruikelijke optie oplossing voor jezelf!

gr
Plaats reactie