Instellen gevoeligheid delkim txi plus


Plaats reactie
Eric Schouteden
Berichten: 96
Lid geworden op: 11-01-2004 11:06
Locatie: Belgie

03-04-2013 21:44

Hallo

Na jarenlang met fox microns gevist te hebben heb ik recent een setje delkims txi plus gekocht. Ziet er allemaal erg leuk uit tot ik de eerste aanbeten kreeg.
De delkim kan maar heel moeilijk zakkers registreren. Dus heb ik wat zitten experimentern met de gevoeligheidsinstelling + vs - en uiteraard de stand 1-6. Jammer genoeg krijg ik ondanks het grote aanbod geen bevredigend resultaat. Wat zijn jullie ervaringen of bevindingen hiermee?
Ook mis ik de valbeet indicatie die bij fox wel aanwezig is, maar dat wist ik bij aankoop van de delkims.

mvg Eric
Gebruikersavatar
Marc vdWoude
Berichten: 225
Lid geworden op: 22-10-2012 22:20

03-04-2013 22:27

Wanneer je ze op + zet en dan op 6. Dan zou je een volle vluiter moeten krijgen bij een zakker. Die dingen kunnen echt ongelovelijk gevoelig afgesteld worden beste Eric.
Gebruikersavatar
leen snoek
Berichten: 607
Lid geworden op: 11-11-2010 22:19

03-04-2013 22:36

Marc vdWoude schreef:Wanneer je ze op + zet en dan op 6. Dan zou je een volle vluiter moeten krijgen bij een zakker. Die dingen kunnen echt ongelovelijk gevoelig afgesteld worden beste Eric.


Een volle? Lijkt me onmogelijk bij een terugloper (ongeachte het merk beetmelder).
Het enige verschil dat ik zie tussen de Fox en de Delkim op dit punt is het verschil dat de Fox een ander geluid produceert bij een zakker/terugloper.
Eric Schouteden
Berichten: 96
Lid geworden op: 11-01-2004 11:06
Locatie: Belgie

03-04-2013 22:49

Hallo

Dat heb ik reeds geprobeerd, maar dan zit je dus echt met een constant (een beetje overdreven misschien) gepiep zonder enige actie, zeker wanneer er wat wind staat.
Laatst was ik in de regen een vis aan het drillen en de delkim (deze zonder hengel uiteraard) liet regelmatig een piep horen. Ik vermoed dat het de regendruppels waren die op het trilplaatje vielen. Ook niet echt leuk, want in het begin schrik je toch even op (dubbelrun gevoel)
Ik heb met verschillende piepers eens een test gedaan mbt het weergeven van zakkers. Bij fox en carp sounder geen enkel probleem, delkim ??? Kijk maar eens zelf hier op youtube (geluid goed hard zetten, is wat zwak in het filmpje)
http://www.youtube.com/watch?v=rG0mEoXJYQs en http://www.youtube.com/watch?v=G-qCdYEioBA
mvg
Gebruikersavatar
Marc vdWoude
Berichten: 225
Lid geworden op: 22-10-2012 22:20

04-04-2013 13:18

Het geluid dat afgaat bij een Delkim lijkt op een trillend geluid.
En aan de snelheid dat hij kan 'trillen' om het maar even zo te noemen, zit een max.
Laat ik het zo zeggen.. Of je bij die gevoeligheid nou 30cm snoer per 2 seconde door je pieper haalt of 60cm daar zul je geen verschil in merken qua geluid.
Dit is wat ik bedoel. En dit zelfde krijg je bij een terugzakken(temminste ik dan).
Dat je geen volle run kan krijgen bij een terugzakker dat snap ik zelf ook wel. :roll:
Gebruikersavatar
jacco noordermeer
Berichten: 1889
Lid geworden op: 02-02-2007 18:08
Locatie: gorinchem
Contacteer:

04-04-2013 17:59

Erik het probleem zit waarschijnlijk in de nylon, deze is wellicht nieuw?, dus erg glad waardoor de lijn het trilplaatje zga niet laat bewegen.
Zodra je lijn wat ingevist is zegmaar zal de registratie een stuk beter zijn.

Zelf vis ik in 90% van de gevallen met gevlochten lijnen, en heb totaal geen last van jou probleem
Gebruikersavatar
peter cooreman
Berichten: 738
Lid geworden op: 01-04-2013 22:31
Locatie: Belgie

04-04-2013 18:49

jacco noordermeer schreef:Erik het probleem zit waarschijnlijk in de nylon, deze is wellicht nieuw?, dus erg glad waardoor de lijn het trilplaatje zga niet laat bewegen.
Zodra je lijn wat ingevist is zegmaar zal de registratie een stuk beter zijn.

Zelf vis ik in 90% van de gevallen met gevlochten lijnen, en heb totaal geen last van jou probleem

Beste,
Ben niet zo'n voorstander van gevlochten lijnen in combinatie met delkims,deze veroorzaken insnijdingen op de trilplaat van de delkim.
Mvg Peter
Better a bad day at fishing than a good day at work.
chris vollenberg
Berichten: 233
Lid geworden op: 18-01-2006 19:39

04-04-2013 18:57

Ja dus, spul moet gewoon gebruikt worden toch.
Gebruikersavatar
Henk Robben
Berichten: 165
Lid geworden op: 12-12-2006 13:54
Locatie: uut Grunn. (Stadskanaal)

04-04-2013 21:27

De Delkims txi plus zijn gewoon geschikt voor gevlochten lijn. Dit staat in de handleiding.

"Deze geleider is praktisch onverwoestbaar, wordt niet aangetast door moderne hi-tech lijnen zoals gevlochten lijnen, en heeft daarom levenslange garantie tegen normale slijtage" http://www.delkim.co.uk/pdf/plus-txi-plus-nl.pdf

Wat is de instelling bij de meenste? stand + of - en op welk gevoeligheid nummer ?
Wie vissen in de bomen ziet, vindt de hemel in het water.
Gebruikersavatar
Marc vdWoude
Berichten: 225
Lid geworden op: 22-10-2012 22:20

04-04-2013 21:41

Ik zet mijn Delkims onder normale omstandigeden
Op + en dan stand 1 of 2.
Ik kan niet snappen hoe je op zn gevoeligst een slechte registratie kunt krijgen bij een zakken.
Ik gebruik zelf in 90% van de gevallen wakers van 2gr en zelfs dan geen problemen, nooit niet.
Wanneer ik op open terein zit en er staat windkracht 5 dan ga ik al snel naar +(stand 0) of naar de -.
En tijdens het dood azen deze winter een keer zulke harde wind gehad dat ik naar stand -moest(0).
Vis ook al jaren op snoek met gevlochten lijn en nooit ergens last van gehad wbt slijtage.
Nou is dit wel een verschil met karperen omdat de runs niet zo hard staan en in tegenstelling tot bij het
Karpervissen mijn slip/br. zover mogelijk open staan.
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

04-04-2013 23:44

bij wind gewoon geen hangertjes eraan knopen,maar swingers of monkey climbers gebruiken,kun je de gevoelige stand +3 behouden,en krijg je 100 procent beetregistratie bij een terug zakker,pak jij je lijn toevallig vlakbij de beetmelde beet bij het na bootsen van een terug zakker ?
dit verminder trilling in je lijn,geef eens een terugzakker vanaf je lijn naar je top oog toe,wedden dat dat stukken beter werkt ??

delkims zijn al tig jaar oud,de standaard delkims,of de txi is 1 pot nat op wat specifieke lampjes en sounderbox met antie diefstal en trilfunctie na,dacht je nou echt dat mensen al 20 jaar met hun delkims vissen het niet intresseert als deze geen terugzakker registreert ? natuurlijk niet :)
die dingen werken gewoon als een trein.

nog een laatste optie,gebruik schuiflood,en dan met name heeeel zwaar,tackle je de terug zakker direct,en krijg je gewoon volle fluiters :)

gaat goed komen !!
Eric Schouteden
Berichten: 96
Lid geworden op: 11-01-2004 11:06
Locatie: Belgie

05-04-2013 14:42

Hallo

De nylon die ik gebruik is reeds enkele maanden in gebruik, dus nog van vorig seizoen. Ultimate Helix 0.30. Aan het water heb ik gewoon de lijn achter de delkim naar voor getrokken. Ik zou nog zeggen dat het een slechte produktie is maar dat kan niet eerst een set van 2 en nadien nog eentje apart gekocht. Ik zal zeker wat verder de gevoeligheid uit testen. Maar ik blijf erbij: een wieltje regsitreert beter een terugloper.

Thanks voor de info tot nu toe, verdere info steeds welkom..

Eric
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

05-04-2013 15:04

Nogmaals hiermee blokkeer je de trilling van je lijn !!
Terugzakker vanaf je topoog maken zal wel gewenst resultaat geven
Gebruikersavatar
jeffrey van osch
Berichten: 1844
Lid geworden op: 22-04-2008 00:01
Locatie: s-Hertogenbosch

05-04-2013 15:25

Eric ,

Waarschijnlijk loopt je lijn over je Y-tje van je delkim .
Ik heb dit ook gehad en het probleem lag bij mijn nylon .
Bleek dat de duranium van p.v. te "glad" was .
Andere hoofdlijn en probleem is verholpen .
Zij die zich verliezen in hun passie zijn minder verloren dan hij die de passie verliest .
www.Force1baits.nl
Eric Schouteden
Berichten: 96
Lid geworden op: 11-01-2004 11:06
Locatie: Belgie

05-04-2013 19:56

Dat van die lijn, dat kan de reden eens best zijn. Bij een medevisser ook even getest en hij had een betere indicatie met zijn nylon (shimano technium). Op het filmpje kan je zien dat ik vanop enkele 10 tal meter de lijn laat vieren...
Eric
Gebruikersavatar
jeffrey van osch
Berichten: 1844
Lid geworden op: 22-04-2008 00:01
Locatie: s-Hertogenbosch

05-04-2013 20:39

Was van technium overgestapt op duranium .
Toen bleek dat dit probleem ontstond ben ik meteen weer op technium overgestapt en het probleem was weg .
Nu met mijn d-cam ondervind ik ook geen problemen .
Zij die zich verliezen in hun passie zijn minder verloren dan hij die de passie verliest .
www.Force1baits.nl
Plaats reactie