Industriebrander


Plaats reactie
Gebruikersavatar
Jeffrey Pen
Berichten: 260
Lid geworden op: 14-09-2003 02:00
Locatie: Almere

28-02-2013 11:44

Waar moet ik op letten bij het kopen/gebruik van een industriebrander?
Wil deze gebruiken aan de waterkant om particles te bereiden tijdens lange trips.
Heb hier een aantal vragen over waar jullie mij hopelijk mee kunnen helpen.

- welke capaciteit is aan te raden voor de brander?
- butaan of propaan gebruiken? Of is beide goed?
- drukregelaar van 30 of 50 mbar gebruiken?
- als je 20-25kg hennep/mais in 1x wilt koken, welk formaat pan is dan aan te raden?

En heeft iemand een tip waar ik goedkoop aan een setje kan geraken?
Hoor t graag. Bedankt voor de moeite!

Gr. Jeffrey
Gebruikersavatar
James warner
Berichten: 1241
Lid geworden op: 23-09-2009 20:08
Locatie: Zuid West Nederland

28-02-2013 15:17

Die gasten van boiliedesign verkopen alle onderdelen. Ik denk dat als je hun een mailtje of belletje geeft je alle antwoorden op je vragen zult krijgen. Ikzelf heb ook een hele set van gasfles tot industriebrander. Welke drukregelaar het is weet ik dan weer niet maar wel dat het gas van primagaz is en dat die flessen makkelijk te verkrijgen zijn bij campingwinkels.
ONDER WELK SCHRIFT????

Hey babe, wanna come over to myspace and twitter my yahoo till I google all over your facebook?
Gebruikersavatar
Jeffrey Pen
Berichten: 260
Lid geworden op: 14-09-2003 02:00
Locatie: Almere

28-02-2013 15:39

Bedankt voor je antwoord James, maar daar kost alleen de industriebrander al €100. Heb industriebranders gezien vanaf ongeveer €35-40, maar weet zeker dat het goedkoper kan (miss ergens tweedehands?)...daarom ben ik op zoek naar iemand die een goede tip voor me heeft.

Daarbij zijn er vast toch wel een aantal mensen op dit forum die antwoord hebben op m'n vragen? :roll:
Groeten Jeffrey
bertho keur
Berichten: 423
Lid geworden op: 31-08-2006 21:18

28-02-2013 17:54

Hou er rekening met de goedkopere branders over het algemeen minder capaciteit hebben, in dit geval is duurder vaak beter
Better to rule in hell, then serve in heaven.
Gebruikersavatar
Jeffrey Pen
Berichten: 260
Lid geworden op: 14-09-2003 02:00
Locatie: Almere

28-02-2013 18:04

Daarom ook mijn vraag hoeveel capaciteit benodigd is.
De branders die ik heb gezien van rond de €45 hebben een capaciteit varierend van 8.8-14.6 kW....
bertho keur
Berichten: 423
Lid geworden op: 31-08-2006 21:18

28-02-2013 18:18

14 kw zou genoeg moeten zijn inderdaad.
zelf gebruik ik een 12.5 (dacht ik) met een 100 liter pan
Better to rule in hell, then serve in heaven.
Gebruikersavatar
midas de boer
Berichten: 20
Lid geworden op: 11-05-2011 21:41
Locatie: Dronten

01-03-2013 18:01

Een beetje late reactie maar misschien toch nuttig,

Bij het adres onderaan de pagina heb ik er eentje gekocht, die van 25 euro ex.
De gasdrukregelaar en aansluitslag heb ik ook gelijk mee besteld, niet gekeken of het nog goedkoper kon.
zaterdagavond besteld, dinsdag in huis, helemaal goed!

Afbeelding

ik gebruik een 45 liter aluminium pan. (2ehands van marktplaats, 25 euro)
De standaard groene 5 kg gasfles, was inclusief vulling 47,50

Of het snel genoeg gaat, is natuurlijk persoonlijk, maar mij bevalt het wel!

http://www.vanhattemhoreca.nl/contents/nl/d8_industriebrander-hokker.html
Gebruikersavatar
midas de boer
Berichten: 20
Lid geworden op: 11-05-2011 21:41
Locatie: Dronten

01-03-2013 23:49

Beste Jef ik heb niet eens je vragen beantwoord,

Ik heb de vragen even omgedraaid:

- als je 20-25kg hennep/mais in 1x wilt koken, welk formaat pan is dan aan te raden?
Ik neem aan dat je 25 kg droge mais bedoeld, dus voor het weken 25Kg, dan 1of2 dagen weken en dan koken?
80 tot 100 liter
Met de 45 liter pan kan ik maximaal 12,5kg droge mais per keer doen(maar na het weken is het dus veel meer)

- welke capaciteit is aan te raden voor de brander?
Voor de 45L pan die ik heb gebruik ik dus een 8,5 Kw brander. Dat gaat snel genoeg. als ik een pan met geweekte mais afgiet en er schoon koud water bij doe,
duurt het ongeveer een 45/uur voor het kookt, en dan dus nog een uur doorkoken.
Voor een pan van 80 of 100L zal je dus een stuk zwaardere brander nodig hebben, ik denk dus wel 15 kw of meer.

- butaan of propaan gebruiken? Of is beide goed?
Propaan, heeft te maken met de ontbrandingstemperatuur
op de gasinfo pagina (hieronder gelinkt)
staat er een aantal dingen over vermeld.
http://www.gasflessen.info/butaan-of-propaan/
http://www.gasflessen.info/propaan-gasfles/

- drukregelaar van 30 of 50 mbar gebruiken?
Ja dit is nodig voor een constante gasdruk (en dus de regelbaarheid van de vlam)
Voor apparaten tot 10 kw (ongeveer ik ben geen expert) kan je een 30 mbar drukregelaar gebruiken
en voor meer de 50mbar versie.
http://www.gasflessen.info/drukregelaar-gasfles/

Andere belangrijke info is dat ik ergens heb gelezen dat branders van meer als 10 Kw een hogere werkdruk hebben en dus de
50 mbar versie nodig hebben, dat betekent ook dat je minimaal een grijze 10,5 kg gasfles nodig hebt (of groter).
http://www.primagaz.nl/downloads/Gasflessen%20factsheet.pdf

Kortom hoe groter de pan, hoe groter de brander, hoe groter de regelaar, hoe groter de gasfles.
Dus voor +/- 45Liter pan, 9 kw, propaan, 30mbar, 5Kg groene gasfles of blauwe 5kg primagaz
En voor +/- 90Liter pan, 18?? Kw, propaan 50mbar, 10,5kg grijze gasfles of groter
Dat is wat ik gok op basis van alles wat ik heb gelezen en aan de hand van mijn eigen pannetje(zie foto)

Als voormalig kok zeg ik ook nog even:
Ook belangrijk is om te bedenken dat een pan van 80 of 100 liter een enorm gevaarte is en dus niet iets wat je zo even meeneemt naar de waterkant.
De 45 liter pan die ik heb vind ik al best een behoorlijk gevaarte, zeker als ie gevuld is.
Een pan van 100 liter met kokende mais brengt serieuze risico's en problemen met zich mee. Wees hierop voorbereid.

Ook het resultaat van het koken zelf word steeds moeilijker te controleren, het is niet makkelijk te zien of de mais overal goed is gekookt, je kan niet makkelijk roeren,
Dat roeren is erg belangrijk om te zorgen dat alles gelijkmatig kookt. Als de dat niet doet heb je de kans dat de mais onderin
helemaal wordt fijn gedrukt onder het enorme gewicht van de mais erbovenop met als gevolg
een verbrand plakaat op de bodem en een pan mais die niet wil koken.

Voor de duidelijkheid ben geen expert of wat dan ook, alleen wat mij is verteld wil ik graag delen.
Ik heb lang gezocht, gewikt en gewogen over hoe en wat, en ik zou met de kennis die ik nu heb zelf eerder een kleinere als een grotere hebben gekozen.

Ik hoop je iets te hebben geholpen,
Mvg
Midas
bertho keur
Berichten: 423
Lid geworden op: 31-08-2006 21:18

02-03-2013 10:19

Voor het roeren heb ik een 1 pk electromotor met een mixer erboven hangen
Better to rule in hell, then serve in heaven.
Gebruikersavatar
Jeffrey Pen
Berichten: 260
Lid geworden op: 14-09-2003 02:00
Locatie: Almere

03-03-2013 13:10

Bedankt voor je uitgebreide antwoord Midas!
Hier heb ik een hoop aan, helemaal top!!
Plaats reactie