boiliemachine


Plaats reactie
Tonski Hensen
Berichten: 7
Lid geworden op: 25-02-2013 19:02

25-02-2013 19:13

Hallo ik wil een boilie machine bouwen met 2 rollen kan iemand mij zeggen wat de snelheid van de snelle rol ong .zijn moet.
graag advies of tips :o
johan berkers
Berichten: 58
Lid geworden op: 11-09-2012 22:31

25-02-2013 20:23

Hoe ga je hem bouwen? Met een 3 fase 380Volt motor of met een 220 Volt motor met condensator. Als je een 3 fase motor gebruikt zou ik er direct een frequentie regelaartje op zetten, mocht je de 220 Volt nemen kun je er een soort dimmer tussen zetten. Beiden zorgen ervoor dat je de motor in toeren kunt regelen en je zo de snelheid kunt aanpassen naar gelang de consistentie van de mix/het deeg is. Erg handig :wink:.
Een geschikte regelaar is ongeveer zoiets , al moet je natuurlijk wel het vermogen van de motor even weten.
Bedoel je met snelheid trouwens het aantal toeren per minuut of de omloopsnelheid van de rol?
Overigens , even een vraag, is het niet zo dat beide rollen even snel draaien? ze zijn toch met elkaar verbonden?
Tonski Hensen
Berichten: 7
Lid geworden op: 25-02-2013 19:02

26-02-2013 10:37

johan berkers schreef:Hoe ga je hem bouwen? Met een 3 fase 380Volt motor of met een 220 Volt motor met condensator. Als je een 3 fase motor gebruikt zou ik er direct een frequentie regelaartje op zetten, mocht je de 220 Volt nemen kun je er een soort dimmer tussen zetten. Beiden zorgen ervoor dat je de motor in toeren kunt regelen en je zo de snelheid kunt aanpassen naar gelang de consistentie van de mix/het deeg is. Erg handig :wink:.
Een geschikte regelaar is ongeveer zoiets , al moet je natuurlijk wel het vermogen van de motor even weten.
Bedoel je met snelheid trouwens het aantal toeren per minuut of de omloopsnelheid van de rol?
Overigens , even een vraag, is het niet zo dat beide rollen even snel draaien? ze zijn toch met elkaar verbonden?


hallo bedankt voor je reactie ,ik wil werken met een 220v reductie motor ,ik bedoel na tuurlijk de omdraaien van de rollen die een overbrenging hebben van 2:1 ik dacht zelf een motor met een toerental van rond de 80 direct drive en inderdaad met frequentie of toeren regelaar
graag inputs?
jan huygens
Berichten: 29
Lid geworden op: 25-02-2004 18:20
Locatie: limburg

02-03-2013 22:46

Frequentie-regelaar heb je in principe niet nodig. Ik had ook een machine met 2 rollen gehad en heb er tonnen mee gerold.Op uwe aandrijfmotor zet ge ne polie van 50mm en op 1 van de assen van uw rollen ook ne 50 mm en op de andere ne 120 tot 200mm. Riem erop en rollen maar. Ik zal van de week eens zien of dat ik ergens nog foto's vind. Ik vind persoonlijk wel dat je toch wel rollen mag hebben van minimum 200mm diameter. Ik kreeg de meest diameters kogelrond. Ge moet wel de insteek in uw rollen wel niet precies ne halve cirkel nemen, als je weet wat ik bedoel. Want ge kunt uw rollen niet tegen mekaar zetten hé. Ook kan je best voor dat je begint in te steken even met de beitel langs de volledige lengte op gaan, om er eventuele slag uit te halen. En best van te voren juist afmeten, aftekenen of insteken. Ik had op mijne beitel ook een streep getrokken, zodat ik visueel ongeveer de juist insteek kon zien. Meten moet je toch doen, maar zo werkt 't wel sneller. Ik ben ook maar ne hobbyman en er zullen zeker wel beter manieren zijn. Veel succes ermee.
johan berkers
Berichten: 58
Lid geworden op: 11-09-2012 22:31

03-03-2013 15:47

jan huygens schreef:Frequentie-regelaar heb je in principe niet nodig. Ik had ook een machine met 2 rollen gehad en heb er tonnen mee gerold.Op uwe aandrijfmotor zet ge ne polie van 50mm en op 1 van de assen van uw rollen ook ne 50 mm en op de andere ne 120 tot 200mm. Riem erop en rollen maar. Ik zal van de week eens zien of dat ik ergens nog foto's vind. Ik vind persoonlijk wel dat je toch wel rollen mag hebben van minimum 200mm diameter. Ik kreeg de meest diameters kogelrond. Ge moet wel de insteek in uw rollen wel niet precies ne halve cirkel nemen, als je weet wat ik bedoel. Want ge kunt uw rollen niet tegen mekaar zetten hé. Ook kan je best voor dat je begint in te steken even met de beitel langs de volledige lengte op gaan, om er eventuele slag uit te halen. En best van te voren juist afmeten, aftekenen of insteken. Ik had op mijne beitel ook een streep getrokken, zodat ik visueel ongeveer de juist insteek kon zien. Meten moet je toch doen, maar zo werkt 't wel sneller. Ik ben ook maar ne hobbyman en er zullen zeker wel beter manieren zijn. Veel succes ermee.


Z'n regelaar is al onderweg :wink:. Je hebt helemaal gelijk hoor, maar als "gewone man zonder 380V. aansluiting thuis" ben je dan verplicht om met een enkel fase 220V. motor te werken. 380 v. motoren zijn 2e hands veel meer en makkelijker te vinden. ook is het erg prettig om een beetje met de snelheden te kunnen spelen, zodat je de rol snelheid kunt aanpassen op de deegconsistentie. te snel draaien leidt tot kapotte boillies en te langzaam werkt ook niet erg lekker.
Als ik zo vrij mag zijn: van welk materiaal heb je de rollen eigenlijk gemaakt?
rene klein
Berichten: 32
Lid geworden op: 24-05-2011 11:56

05-03-2013 14:17

Een boormachine erop aansluiten, is dat een optie?
Kun je de snelheid ook gewoon goed inregelen.
Wijzelf maken gebruik van boiliemachine met motor. Mocht in de toekomst blijken dat deze onvoldoende kracht heeft, dan sluiten we er een boormachine op aan. :wink:
Tonski Hensen
Berichten: 7
Lid geworden op: 25-02-2013 19:02

05-03-2013 20:06

rene klein schreef:Een boormachine erop aansluiten, is dat een optie?
Kun je de snelheid ook gewoon goed inregelen.
Wijzelf maken gebruik van boiliemachine met motor. Mocht in de toekomst blijken dat deze onvoldoende kracht heeft, dan sluiten we er een boormachine op aan. :wink:


Nee dat is geen optie ik heb gisteren een motor gekoch en een freq. regelaar dat moet perfect zijn
grt Ton
Joep van Brakel
Berichten: 43
Lid geworden op: 31-03-2010 16:41
Locatie: Oisterwijk

13-03-2013 23:06

Nee dat is geen optie ik heb gisteren een motor gekoch en een freq. regelaar dat moet perfect zijn
grt Ton

Ton ik heb een vraag, waar heb jij die electromotor gekocht? en wat voor frequentie regelaar gebruik je?

mvg,
Joep van Brakel
Plaats reactie