Het grote ''Vliegvissen op karper'' topic.


Josef Stalscu
Berichten: 1003
Lid geworden op: 21-04-2007 17:38
Locatie: BREDA
Contacteer:

01-02-2013 02:21

Ha,

ik zat wat te zoeken op vliegvissen op karper en ik merkte op dat er eigenlijk niet 1 topic specifiek over dit onderwerp gaat.

Nu zal deze visserij waarschijnlijk niet door hele bergen vissers worden beoefend maar ik denk toch dat er steeds meer mensen geinterresseerd raken.

Daarom wilde ik dit topic openen, zodat mensen vragen kunnen stellen, elkaar adviseren en gewoon kunnen kletsen over deze schitterende manier van karpers belagen.

Ik ben benieuwd, uiteraard zal de eerste vraag van mij zijn, ;-).
Zit hier wel vis?
Josef Stalscu
Berichten: 1003
Lid geworden op: 21-04-2007 17:38
Locatie: BREDA
Contacteer:

01-02-2013 02:22

Nou, mijn vraag: zijn er mensen die al vliegvissen op karper?

Zoja, welke aftma # gebruik je daar voor?
Zit hier wel vis?
Josef Stalscu
Berichten: 1003
Lid geworden op: 21-04-2007 17:38
Locatie: BREDA
Contacteer:

03-02-2013 01:06

Helemaal niemand?

Ok, ik dacht dat er hier wel enkele vlievissers zaten. Wellicht wel maar niet op karper... Misschien komt het nog. Het is ook nog niet het weer voor momenteel.

Maar de visverslagen van vliegvissers op karper, daar gaan je haren al van in je nek staan. Dat moet echt heel tof zijn.

Hoef je niet eens die hele grote jongens voor te vangen. Ik hoop het dit jaar ook een keer mee te maken.


Edit

Had deze link gekregen van iemand, maar als je dit ziet en leest, daar krijg je wel zin van het eens te proberen.

http://www.dyckers.com/blog/category/vl ... rp-karper/
Zit hier wel vis?
Danny Slaats
Berichten: 542
Lid geworden op: 07-08-2008 11:55

03-02-2013 09:35

ik vis niet op karper met de vliegenhengel maar heb ze er wel op gevangen .
ik viste dan vooral op voorn en winde maar een karpertje komt er ook wel eens tussendoor op een klein drijvend vliegje.
wel heel veel lol hoor met mijn aftma 4 hengeltje om er karpertjes op te vangen.
Quidquid latine dictum sit, altum videtur.
Gebruikersavatar
Schaper Michael
Berichten: 1016
Lid geworden op: 02-08-2012 22:58
Locatie: Zoetermeer

03-02-2013 10:08

Josef,

Die link van dyckers wilde ik je ook al doorsturen maar die heb je nu al.
Vorige maand heb ik al eens een link gedeeld over het vliegvissen op karper. Dit gaat over Amerikanen welke in de USA fanatiek op karper vissen. De echte vliegvis-karpervis guru is Barry Reynolds. Google die maar eens.

Hier is nogmaals de link naar mijn verhaal met links naar en vliegvis-blog en een online magazine hierover.

Link op mijn blog:
http://pendingen.blogspot.nl/2012/12/amerika.html

Link naar de blog van een vlieg/karper visser in de USA:
http://carponthefly.blogspot.nl/

Link naar online magazine:
http://carppro.net/CarpPro/Current_issue.html
Oh, the sea is so full of a number of fish, If a fellow is patient, he might get his wish!
- Dr. Seuss

Veel leesplezier op mijn blog Pendingen
rick boom
Berichten: 650
Lid geworden op: 10-01-2008 18:01
Locatie: rijnsburg

03-02-2013 14:47

Ik vis al wat jaren met de vliegenlat, ook op karper. Ik gebruik een #7, lekker all round voor karper, snoek en forellen op het Oostvoornse meer..
Zorg wel voor een reel met voldoende capaciteit want als je een goeie karper haakt heb je aan je vliegenlijn van 30 meter niet genoeg.. :wink:
They once made Chuck Norris toiletpaper, but it failed.
It didn't take SHIT from nobody...
Josef Stalscu
Berichten: 1003
Lid geworden op: 21-04-2007 17:38
Locatie: BREDA
Contacteer:

03-02-2013 18:26

Hey! Leuk! Toch wat leven in de brouwerij, ;-).

Bedankt voor de links, ga eens rustig alles lezen.


En een #7 toch? Ok, eigenljk beantwoord je mijn vraag op een ander forum. Want ik heb nu een #5, en ik vind het zo leuk dat ik dus verder wil.

En ik had gevraagd of je met 1 # nummer, je snoek, karper en OVM kan mee pakken. Ik zat zelf aan een #8 te denken. (na lezen van atwoorden van andere)

Maar jij gebruikt dus een #7 voor deze 3 visserijen....

Ok, nou bedankt.

Ga zeker voor een LA reel.

---

Maaruh........ is het echt zo spectaculair om een mooie karper op de vlieg te doen? Ja he?

Ik vind korstvissen met een penhengel altijd het mooist. Maar dit is daar weer een stapje bovenop lijkt me.
Zit hier wel vis?
rick boom
Berichten: 650
Lid geworden op: 10-01-2008 18:01
Locatie: rijnsburg

03-02-2013 22:27

Sowieso vis vangen op de vliegenhengel is geniaal.. En het verschil tussen een 7 of een 8 is niet zo groot (zelfde merk en type)
Ik ga dit jaar voor het eerst naar de bosbaan met de vliegenlat. Ik heb daar drijvend met de penhengel (1,75lb) vissen gehaakt die gewoon 50 meter lijn namen.
Kan je voorstellen hoe dat gaat op een #7...
Een LA reel is niet automatisch garantie voor genoeg capaciteit he :wink: Ik heb nu een reel geschikt voor #7,8,9 met de #7 lijn en 150 meter backing.
Lijkt misschien wat veel maar beter mee verlegen dan om verlegen..
Ben je al eens op het OVM geweest? Dat is echt een aanrader... Geschikte kleding wel nodig, incl. waadpak...
Taaie visserij maar zo mooi...
They once made Chuck Norris toiletpaper, but it failed.
It didn't take SHIT from nobody...
Josef Stalscu
Berichten: 1003
Lid geworden op: 21-04-2007 17:38
Locatie: BREDA
Contacteer:

03-02-2013 23:16

Nee, nog niet OVM geweest. ook nog niet op snoek of karper.

Heb alleen nog een #5, achter de ruisers aan. Vorig jaar pas begonnen. En moet ook nog best veel kopen voordat ik de karperhengel en reel ga halen.

(Vest en een berg klein spul)

En moet nog veel beter leren werpen natuurlijk. Maar goed, ik vind het heel leuk, dus dan is dat niet erg.

Moet bv ook nog leren hoe ik precies moet aan slaan en drillen met de slip. Wel zo handig als ik dat beheers voordat ik me op de grote jongens richt.
Zit hier wel vis?
Danny Slaats
Berichten: 542
Lid geworden op: 07-08-2008 11:55

04-02-2013 12:47

Het aanslaan van winde's / karpers is over het algemeen makkelijker dan het aanslaan van een voorn ( vind ik persoonlijk )

waarom ?

voorns vang ik het beste op droge vliegen en de vliegen die moeilijk te zien zijn en vaak ook redelijk groot in verhouding met de mond van een voorn(tjes) je weet tenslotte nooit wat er aan je vliegje plukt.
heel frustrerend want vaak zijn het ook voorns van een goede 10 cm.

Bij het vissen op windes gooide ik ook wel eens brood in het water en als ze daar aan begonnen gooide ik daar een vlieg die op brood lijkt tussen ( een bread fly of een wit( of licht kleurig ) zalm eitje )
vaak pikken ze dan je broodvlieg of eitje ook wel mee en de mond van een karper en winde is nou eenmaal groter en het grote kleurconstrast dus is het aanslaan vaak ook makkelijker.

wat ik nog nooit gedaan heb maar wel kan is een vlieg kopen / maken die op een honden/kattenbrokje lijkt en dan hetzelfde princiepe toepassen.

zo kan je ook elke keer als je gaat oppervlakte vissen je vliegen hengel mee nemen en eerst wat voeren en als de karper goed actief is er voor kiezen om niet je gewone hengel te kiezen maar om het eerst even te proberen met de vliegen hengel.
Quidquid latine dictum sit, altum videtur.
rick boom
Berichten: 650
Lid geworden op: 10-01-2008 18:01
Locatie: rijnsburg

04-02-2013 21:25

Josef Stalscu schreef:Nee, nog niet OVM geweest. ook nog niet op snoek of karper.

Heb alleen nog een #5, achter de ruisers aan. Vorig jaar pas begonnen. En moet ook nog best veel kopen voordat ik de karperhengel en reel ga halen.

(Vest en een berg klein spul)

En moet nog veel beter leren werpen natuurlijk. Maar goed, ik vind het heel leuk, dus dan is dat niet erg.

Moet bv ook nog leren hoe ik precies moet aan slaan en drillen met de slip. Wel zo handig als ik dat beheers voordat ik me op de grote jongens richt.


Nou, als je er klaar voor bent moet je het me maar laten weten.. Kan ik je wel een beetje wegwijs maken daar..
En denk goed na voordat je van alles gaat aanschaffen. Meer dan de helft blijk je achteraf niet nodig te hebben.
Ik heb maar weinig bij me als ik ga vliegvissen: een doos vliegen, een extra lijn (zinkend) een rolletje 20/00 , een schaartje en een onthaaktang.
misschien een extra leader en wat drijvertjes..
Dit alles past makkelijk in de zakken van een waadjack..
They once made Chuck Norris toiletpaper, but it failed.
It didn't take SHIT from nobody...
Gebruikersavatar
Bart de rooij
Berichten: 118
Lid geworden op: 09-12-2012 12:47

05-02-2013 08:14

Wellicht kan je hier wat tips uithalen.

http://www.drakemag.com/message-boards/viewtopic.php?f=1&t=8717&hilit=Carp

Tip reply niet mak geen topoc aan of je wordt opgegeten als je niet eerst voldoet aan de sticky van de homepage.
I love it when a plan comes together!
Josef Stalscu
Berichten: 1003
Lid geworden op: 21-04-2007 17:38
Locatie: BREDA
Contacteer:

05-02-2013 19:54

Bart de rooij schreef:
Tip reply niet mak geen topoc aan of je wordt opgegeten als je niet eerst voldoet aan de sticky van de homepage.



Is mij niet helemaal duidelijk wat je hiermee bedoelt Bart, haha, ;-).

--

Ik ga idd niet zomaar van alles kopen, alleen wat ik nodig heb. Lijntjes, vliegen (-doosjes), schaartje ed.

Na lang twijfelen tussen ruzakken, chestpacks, vesten, heuptasjes ed, voor een vest gekozen. Kan veel in, gewicht goed verdeeeld, dus geen rugpijn, kan mijn net op mijn rug hangen. Niet zwaar.

Ga hem ook gebruiken voor het kunstazen, dus moet wel een paar zakken hebben waar pluggen ed in kunnen.

Ga voor een simms G vest. Maar moet eerst carnaval overleven en dan weer ff sparen. Hoop deze zomer dan aan de karperspullen te beginnen.
Zit hier wel vis?
rick boom
Berichten: 650
Lid geworden op: 10-01-2008 18:01
Locatie: rijnsburg

05-02-2013 20:17

ik hoor het al.. Plannen genoeg. Maar carnaval??? Je moet wel je prioriteiten op orde hebben kerel... :wink:
They once made Chuck Norris toiletpaper, but it failed.
It didn't take SHIT from nobody...
Josef Stalscu
Berichten: 1003
Lid geworden op: 21-04-2007 17:38
Locatie: BREDA
Contacteer:

05-02-2013 22:10

Niks mis met de planning. De dagen er na, daar valt niet tegen aan te plannen.
Zit hier wel vis?
Chris Groenewold
Berichten: 112
Lid geworden op: 04-03-2008 13:47
Locatie: hattem

07-02-2013 13:54

Jep,

ik ben er ook wel bekend mee. heb het wel een aantal keren gedaan. Zéker op wateren waar de karper gedresseerd is met bijvoorbeeld broodkorsten kan een carpbol voor superresultaten zorgen. Je gooit de bol een eindje voor de aanzwemmende karper en op zeer natuurlijke wijze dwarreld het naar beneden. 9 van de 10 vissen pakt de bol. Maar het aanwerpen is een kunst, daar strand ik dan ook...(gebrek aan geduld wellicht...)
Edwin van Dyckers.nl is er zeer bekend mee en heeft al vissen tot in de 40 pond gevangen op de vlieg! je kunt hem rustig dingen vragen over het vliegvissen op karper.
Gebruikersavatar
Schaper Michael
Berichten: 1016
Lid geworden op: 02-08-2012 22:58
Locatie: Zoetermeer

07-02-2013 22:47

Beetje raar Madonna handschoentje heeft hij aan maar desondanks niet al te .... succesvol dagje vliegvissen.




Dit vind ik een hele mooie een besmettelijke film

Oh, the sea is so full of a number of fish, If a fellow is patient, he might get his wish!
- Dr. Seuss

Veel leesplezier op mijn blog Pendingen
Josef Stalscu
Berichten: 1003
Lid geworden op: 21-04-2007 17:38
Locatie: BREDA
Contacteer:

27-02-2013 21:46

Mijn 1ste brood- en zalmeitjesvliegen zijn binnen. Nog even uitgriepen en laat dan de lente maar beginnen.

Eerst eens de wat kleine karperslootjes af en zien hoe mijn #5 reageert op die kleine torpedotjes, ;-).


Ben er nog niet uit wat ik nu precies wil kwa hengel als ik op snoek gaat en op grote karper. Je leest zoveel verschillende adviezen. Maar ok, klein beginnen maar.
Zit hier wel vis?
Chee Luiz
Berichten: 117
Lid geworden op: 04-07-2012 16:47

27-02-2013 22:28

Nou als een karper zo wegschiet dan draag ik graag een madonna handschoentje hoor.. bij een simpele forel heb ik al wel is een brandblaar gehad door de lijn
Danny Stelten
Berichten: 187
Lid geworden op: 29-04-2012 22:16

28-02-2013 17:04

Dit kan je toch praktisch alleen doen op heldere poldertjes en putjes toch? Hier in het zuiden niet echt de ideale plek voor.. Wel ook echt een super visserij!
Chris Groenewold
Berichten: 112
Lid geworden op: 04-03-2008 13:47
Locatie: hattem

28-02-2013 17:29

Danny Stelten schreef:Dit kan je toch praktisch alleen doen op heldere poldertjes en putjes toch? Hier in het zuiden niet echt de ideale plek voor.. Wel ook echt een super visserij!


En waarom niet volgens jouw?
Danny Stelten
Berichten: 187
Lid geworden op: 29-04-2012 22:16

28-02-2013 17:47

De meeste locaties hier in de buurt zijn niet zo helder dat je ze ziet. Alleen bij echt warm weer zijn ze aan het zonneboden op sommige plekken.

Maar misschien mis ik iets..
Josef Stalscu
Berichten: 1003
Lid geworden op: 21-04-2007 17:38
Locatie: BREDA
Contacteer:

28-02-2013 23:07

Ik denk dat ik snap wat je bedoelt. En korstvissen, dus ook dat vliegvissen zal in de zomer als de vissen veel aan het oppervlak zijn idd veel beter gaan.

Toch kan je ook vissen spotten zonder ze zelf te zien he? Goed op bv rietstengels letten ed.

En je vlieg hoeft niet perse te drijven, je kan ook een zalmeitje die net zinkt pakken, toch?


Ik denk dat dit 1 van de tofste vis jaren uit mijn leven wordt.
Zit hier wel vis?
Danny Stelten
Berichten: 187
Lid geworden op: 29-04-2012 22:16

01-03-2013 09:57

Ja, ideaal voor poldertjes en kleine kanaaltjes/ waterwegen. Grote grindgaten of de maas minder geschikt lijkt me..
Josef Stalscu
Berichten: 1003
Lid geworden op: 21-04-2007 17:38
Locatie: BREDA
Contacteer:

01-03-2013 19:03

Ik denk dat je daar wel gelijk in hebt Danny. Maar....... ben ook wel eens op grote rivieren geweest en daar klapten de grote jongens ook aan de oppervlakte. Wel zomertijd was dat.

Je kan ook bv op windes met korsten op de rivier. Nou, ik weet haast zeker dat dat met de vlieg ook kan. (en succesvol kan zijn).

Zal je wel stek kennis moeten hebben, of een talentvolle watersense, ;-).
Zit hier wel vis?