Het grote ''Vliegvissen op karper'' topic.


Gebruikersavatar
ferenc van de vorstenbosc
Berichten: 3043
Lid geworden op: 17-05-2003 02:00
Locatie: lisse
Contacteer:

07-04-2014 09:51

Buiten het aas om moet je ook kijken naar het betreffende water. Obstakels of geen uiteraard. Vis geregelt met een 4tje in boerenprut slootjes. Laatst toevallig een klein artikeltje over geschreven voor op mijn site.

http://www.kabaits.nl/index.php/120/vli ... -op-karper

Eerdaags maar weer met de vlieg op pad.
Nigel van der Putten
Berichten: 13
Lid geworden op: 18-03-2014 20:02

07-04-2014 22:25

Natte vlieg.. ik meen dat die karper vlieg waarover je praat de groene hatseflats heet.. een heel langszaam zinkende groene marabou pluim toch?

Zelf heb ik afgelopen week vier backstabbers gebonden. Op youtube staan bindfilmpjes van die backstabbel. Ik denk alleen dat vissen op troebel water niet handig is met deze vlieg. Het lijkt me namelijk heel moeilijk om een karper te haken als de aanbeet niet gezien kan worden en er toch relaties snel gevist wordt. Maar misschien zijn er mensen die andere ervaringen hebben met de backstabber. Het hondebrok verhaaltje ga ik ook nog een keertje testen. Tijd voor een karper op de vlieg denk ik zo..

Vrgr
Gebruikersavatar
ferenc van de vorstenbosc
Berichten: 3043
Lid geworden op: 17-05-2003 02:00
Locatie: lisse
Contacteer:

08-04-2014 13:45

Aanbeten voel en merk je wel. Zolang je maar subtiel en met gevoel vist.
Nigel van der Putten
Berichten: 13
Lid geworden op: 18-03-2014 20:02

08-04-2014 16:07

Met gevoel altijd ferenc, maar met die backstabbers (dumbell eyes) begint het op streameren te lijken.. vandaar dat het me lastig lijkt op die manier. Ben je bekend met de vlieg? Barry reynolds gebruikt ze ook volgens mij..
Vrgr
Gebruikersavatar
ferenc van de vorstenbosc
Berichten: 3043
Lid geworden op: 17-05-2003 02:00
Locatie: lisse
Contacteer:

08-04-2014 16:59

Nee heb er geen ervaring mee. Maar een aanbeet op een snel geviste vlieg is meestal vrij duidelijk. Kwestie van meteen de haak zetten bij een aanbeet? Je kan ervan uit gaan dat de vis ook agressiever reageerd bij een snel geviste vlieg dan een sloom zalmeitje.
Nigel van der Putten
Berichten: 13
Lid geworden op: 18-03-2014 20:02

09-04-2014 01:15

Ja dan zou het wellicht vergelijkbaar kunnen zijn met de aanbeet van een kleine baars o.i.d. Toch moet je dan wel het vertrouwen hebben om met zo'n vlieg te vissen. Zal het nog maar eens proberen dan. Ook nog een ander alternatief nagebootst wat al eerder in dit topic genoemd werd. Als er nog tips zijn voor de vlieg of suggesties voor de te voeren brok hoor ik die graag..
Afbeelding
Nigel van der Putten
Berichten: 13
Lid geworden op: 18-03-2014 20:02

22-04-2014 11:35

Afgelopen weekend was voor bij het beste weekend van het jaar tot nu toe. Grenzeloos genieten op Paaspop en dan tussen het feesten door even vlug mijn eerste karper aan de vlieg vangen! Het was op een viertje, want ik had eerder verwacht veel witvis tegen te komen. Zoals te zien op de foto was het een roze carpbol. Een filmpje van de dril is er wel maar het zal even duren voor die online komt denk ik. Als het zover is stuur ik wel een linkje.

Afbeelding
Afbeelding

Gr Nigel
Josef Stalscu
Berichten: 1003
Lid geworden op: 21-04-2007 17:38
Locatie: BREDA
Contacteer:

23-04-2014 17:06

Mooi hoor.

Ben nu ook met een bolletje aan het struinen. Maar kan geen karper vinden. Ja... Midden in de stad... Vind dat niet zo relax, misschien een keer in de avond als het rustig is.

Wel tonnen met paaiende brasems gezien. De een nog groter dan de andere. Maar alhoewel het best leutig is op een vliegenhengel, zeker die van vloermat formaat, kan ik niet wachten op de eerste karper.

Wel eerst zien te vinden op een fatsoenlijke plaats.
Zit hier wel vis?
Gebruikersavatar
glenn axt
Berichten: 553
Lid geworden op: 20-07-2006 09:21
Locatie: Voorburg

07-05-2014 08:58

Leuk topic!

Op mijn 'allround' vliegenhengel(CJW), aftma 4, met een DT 3 drijvendelijn, heb ik geregeld karpers gevangen op voornamelijk vlokreeftimitaties(nimf, formaat 10, 12,14 en zelfs op 16). Leaderpunt 12/00 extrasterk. Op zicht, heldere polderslootjes, maar ook in troebel water heb ik ze geleerd te vangen. De aanbeet is onmiskenbaar, de drijvende vliegenlijn wordt abrupt naar beneden getrokken en vaak haakt de vis zichzelf, maar uit automatisme/reflex sla je toch aan. Tja, wat er dan gebeurd is geweldig, tussen je vingers glijdt de lijn weg en laat je de karper uitrazen, doch heb ik geregeld meegemaakt dat als je rustig blijft en niet te veel druk zet, je de vis makkelijker kan drillen en er geen wilde runs ontstaat, moet ook wel met een leaderpunt van 12/00.
Ik moet er wel bij zeggen dat ik ruim 20 jaar geleden enkele slootjes bevistte met een groot karper bestand en dan veel kleine karpers ving van tussen de 25 en 50 cm, met soms een uitschieter naar boven. Vandaag de dag zijn deze slootjes echt stukken minder bevolkt met karpers en de vraag is dan ook of ik ze hier nog regelmatig kan vangen. Er is daar veel gebouwd de laatste jaren dus het gebiedje is verandert.
Vals gehaakte karpers tijdens het vliegvissen, overigens ook zeelten, vormen ook een typisch onderdeel van het vliegvissen wat ook spectaculair kan zijn.

Veel plezier met de vliegenlat en je vangsten op karper!
Nigel van der Putten
Berichten: 13
Lid geworden op: 18-03-2014 20:02

17-06-2014 18:24

geen gewone clinch knot gebruiken. heeft me dit weekend een groter exemplaar gekost..
Frenk de Gruiter
Berichten: 2837
Lid geworden op: 12-03-2011 22:32
Locatie: Duiven

18-06-2014 12:45

Dit is een leuk topic. Ik heb ooit in een ver verleden een poging gedaan tot vliegvissen. Ik heb in de tussentijd op de gewone penhengel de Vliegjes en imitaties geprobeerd van nash (?), de Zig Bugs. Die wil ik eens gebruiken voor de vliegenstok. Met de andere tips die ik hier gevonden heb.

Ik ben vorig jaar al een keer getriggerd door een vliegvissende (karper)visser, niet vissend op karper trouwens, en heb vervolgens mijn vliegvishengel weer eens bekeken.

Ik heb een Aftma 7 hengel.
* Welke lijn raad je mij aan, de WF #7?
* En in welke lengte (ik zag iets over 30 meter lijn?)
* Welke leader (dikte) raad je mij aan. 12/00 vind ik wel erg dun om te
beginnen.
* Hoe lang mag die leader zijn?
* de reel kan ik niet meer terugvinden. Ergens in een verhuisdoos beland, waar
die niet thuishoort. Ik ga dus op zoek naar een reeltje, welke is aan te raden
voor een (her)beginnende vliegvisser? Richtprijs: 80 euro (??). tweedehands
mag (MP).

Vliegen heb ik nog wel en vet, en een tasje, en een (karper/outdoor-)vest.

Andere vragen:
* ik zie ergens OVM staan. Wat is dat?

en verder las ik dit:
wat ik nog nooit gedaan heb maar wel kan is een vlieg kopen / maken die op een honden/kattenbrokje lijkt en dan hetzelfde princiepe toepassen.

zo kan je ook elke keer als je gaat oppervlakte vissen je vliegen hengel mee nemen en eerst wat voeren en als de karper goed actief is er voor kiezen om niet je gewone hengel te kiezen maar om het eerst even te proberen met de vliegen hengel.

Nash (volgens mij) heeft die Zig Bugs, ook in de vorm van een nep-broodvlok en nep-hondenbrok.

Alvast bedankt!
rick boom
Berichten: 650
Lid geworden op: 10-01-2008 18:01
Locatie: rijnsburg

18-06-2014 20:38

Frenk,

De lijn in principe een wf7f, beetje afhankelijk van de hengel. De combi moet goed aanvoelen.. Op een zachte 7 past misschien beter een wf6f, en op een (hele) strakke 7 een 7,5 (rio grand oid)
Lengte is over het algemeen rond de 30 meter maar niet echt relevant. Wel zorgen voor wat backing, een meter of 100 voor de zekerheid.

Leaders van 9ft. zijn standaard, ik zou er zelf 1 nemen met een puntdikte van 22/00 en deze verlengen met een meter 20/00..

De reel is niet zo heel spannend als je deze niet regelmatig gebruikt. Zorg wel voor voldoende capaciteit voor de lijn plus 100 meter backing. Ik zelf geef de voorkeur aan reels met een goede slip, hoewel ik die eigenlijk maar zelden gebruik..

http://link.marktplaats.nl/m819230915

Deze is zeker een goede reel, met lijn en backing geen gekke prijs, zeker als je er nog iets van af kan pingelen.

OVM is Oostvoornse Meer. De plek in Nederland voor het vissen op forel buiten de kwekerijen..

Mocht je meer willen weten....
They once made Chuck Norris toiletpaper, but it failed.
It didn't take SHIT from nobody...
Frenk de Gruiter
Berichten: 2837
Lid geworden op: 12-03-2011 22:32
Locatie: Duiven

18-06-2014 22:11

Zeker een mooie reel, maar nu nog even boven mijn budget (150 euro vraagprijs) Rick, helaas. Ik wil eerst even weten -voor mezelf- of het de moeite waard is hier meer tijd in te steken, deze visserij is mij iets te lang geleden (misschien wel 25 jaar geleden of zo), maar het doet me altijd al wel wat.

Nu ik jouw antwoord zo lees, herinner ik me weer dingen over het vliegvissen, het kost even tijd, maar dan heb je ook weer wat! Hier heb ik wat aan!

Dankjewel. Ik ga eens op zoek naar een leuke reel.

edit
PS, ik houd die reel in gedachten voor als hetserieuzer wordt :)
rick boom
Berichten: 650
Lid geworden op: 10-01-2008 18:01
Locatie: rijnsburg

18-06-2014 23:12

Graag gedaan Frenk. Ik denk dat ie wel in je budget past als je geen lijn (meer) hebt.. Deze kosten ook al gauw een tientje of 6 en dan nog een stukje backing...

Als je wil kan ik je best een beetje op weg helpen om de feeling weer te krijgen...
They once made Chuck Norris toiletpaper, but it failed.
It didn't take SHIT from nobody...
Nigel van der Putten
Berichten: 13
Lid geworden op: 18-03-2014 20:02

22-06-2014 19:13

Op amfishingtackle.nl staan hele mooie reeltjes voor hele mooie prijsjes vind ik. Zowieso is daar veel ander materiaal te bestellen voor goeie prijsjes.
Meestal vis ik ook met 20/00 maar als je 10kg> achterna gaat is in mijn ogen 30/00 ook zeker geen gekkigheid. 12/00 wel.
Josef Stalscu
Berichten: 1003
Lid geworden op: 21-04-2007 17:38
Locatie: BREDA
Contacteer:

23-06-2014 16:44

Alleen nog maar geblankt. Wel 1 los schieter.

Het is echt retespannend. Die losser was na een seconde of 20, mooiste 20 vis seconden van de laatste jaren.

Kan het iedereen aan raden, en ik heb er nog niet 1 gevangen, het is korstvissen maar dan nog intenser.

;-)
Zit hier wel vis?