Opbergen Voerboot winter


Plaats reactie
peter de buyser
Berichten: 61
Lid geworden op: 07-08-2010 17:26

05-12-2012 16:00

Wat kan ik best doen om Voerboot tijdens de winter op te bergen? moeten batterijen eruit?
Kunnen ze in koude garage blijven of toch op iets warmere plaats stockeren .
Zelfde vraag voor viszoeker en batterijen.
Gebruikersavatar
Jos Schenk
Berichten: 243
Lid geworden op: 21-08-2011 18:12

05-12-2012 18:13

accu's opladen en binnen bewaren. batterijen uit de handzender halen. boot bewaar ik ook binnen met de klep open.

succes
paul te wierik
Berichten: 779
Lid geworden op: 19-06-2010 18:20

05-12-2012 19:52

waarom zou je de accus binnen neerleggen? aan de druppellader in de garage/schuur voldoet voor mij al jaren...
Skp twentekanaal. Meld je vangsten terug!!
google en gij zult vinden....
Gebruikersavatar
Jos Schenk
Berichten: 243
Lid geworden op: 21-08-2011 18:12

05-12-2012 22:20

ik heb wel eens gehoord dat vorst slecht is voor je accu's. ben geen expert dus waarom dat is weet ik niet. en misschien is vorst niet erg met een druppellader. misschien dat iemand hier uitleg over kan geven?
Gebruikersavatar
R de Winter
Berichten: 3066
Lid geworden op: 15-07-2010 15:05
Locatie: JRC Extreme Brolly
Contacteer:

06-12-2012 09:55

Mijn advies zou zijn lekker binnen bewaren, want zo groot zijn de accu's niet, dus gewoon los koppelen en aan de druppelaar zetten en ergens in je kamer leggen achter het raam ofzo of op de kast ;)

De mijne ligt namelijk op de kast met het zonneschermpje naar het raam gericht en die laad gewoon op en zo heb je ook geen last van vorst.

Een maat van me doet het in zijn schuurtje als je die hebt achter het raam en ook die accu gaat nu al een paar jaar mee.

Maar zelf houdt ik ze toch binnen net zoals als me fishfinder en alles, want in schuurtjes wordt best welleens ingebroken. in je huis trouwens ook wel maar dan nemen ze eerder je pc/tv mee en niet je voerboot en fishfinder :D

Succes.
Oja joh!!!
Chris Groenewold
Berichten: 112
Lid geworden op: 04-03-2008 13:47
Locatie: hattem

06-12-2012 10:08

Binnen bewaren! En zoals anderen hier wél doen zou ik ze NIET aan de druppellader leggen. Druppelladers zijn niet goed voor accu's, zeker niet als ze er de hele winter ongebruikt aan zo'n lader liggen.

Accu's blijven het beste als ze op hun donder krijgen. Dit is voor de voerboot-accu wat lastig maar zorg in ieder geval dat ze op een warme plek liggen als ze niet gebruikt worden. Vorst is dodelijk.
In het voorjaar een keer flink opladen en dan moet het goed gaan.
Gebruikersavatar
Bart beentjes
Berichten: 697
Lid geworden op: 13-06-2011 21:26
Locatie: Hoorn

06-12-2012 10:16

Accu's kan je best volgeladen binnen bewaren, kou is altijd slecht voor je accu's ;-)
Aan druppellader in de schuur zou kunnen maar toch adviseer ik ze toch onder ideale omstandigheden te bewaren... binnen dus. mocht je het binnen aan de druppellader houden, zorg dat er ventilatie is ivm knalgas.. alhoewel die kleine accu's van een voerbootje weinig kwaad kan, maar toch....
paul te wierik
Berichten: 779
Lid geworden op: 19-06-2010 18:20

06-12-2012 10:43

Maar dan vissen de heren niet door in de winter neem ik aan. Ik wel, dan lijkt het mij eerder slecht voor de accu om ze steeds van de koude de warmte in te doen en andersom...
Skp twentekanaal. Meld je vangsten terug!!
google en gij zult vinden....
Gebruikersavatar
Jan Witter
Berichten: 1989
Lid geworden op: 04-04-2002 02:00
Locatie: Hendrik Ido Ambacht

06-12-2012 11:42

Lees deze PDF eens.

KLIK HIER
De meeste computerfouten zitten tussen het toetsenbord en de rugleuning van de stoel...
Gebruikersavatar
R de Winter
Berichten: 3066
Lid geworden op: 15-07-2010 15:05
Locatie: JRC Extreme Brolly
Contacteer:

06-12-2012 12:50

Chris Groenewold schreef:Binnen bewaren! En zoals anderen hier wél doen zou ik ze NIET aan de druppellader leggen. Druppelladers zijn niet goed voor accu's



vanwaar dat een druppelader niet goed is,.... ik heb nog een andere hobby namelijk radiografische auto's en helikopters en daar gebruik ik ook alleen maar druppeladers voor.
die druppeladers worden zelfs geadviseerd bij de verkoper waar ik me spullen haal..

en het ligt er ook aan welke accu je heb, maar goed ik heb er nooit last van onder vonden qua laders.

gr.
Oja joh!!!
peter de buyser
Berichten: 61
Lid geworden op: 07-08-2010 17:26

07-12-2012 13:23

Vis dus niet in de winter dus vraag was voor wegbergen gedurende 3 maanden.
Dus ik concludeer best batterijen eruit en ergens op gemiddeldetemp in huis bewaren ipv in koude,soms vochtige garage.
Gebruikersavatar
jeffrey van osch
Berichten: 1844
Lid geworden op: 22-04-2008 00:01
Locatie: s-Hertogenbosch

09-12-2012 15:19

Correct
Zij die zich verliezen in hun passie zijn minder verloren dan hij die de passie verliest .
www.Force1baits.nl
Gebruikersavatar
dennis gerits
Berichten: 549
Lid geworden op: 07-12-2009 13:07
Locatie: Weert

09-12-2012 17:00

R de Winter schreef:
vanwaar dat een druppelader niet goed is,.... ik heb nog een andere hobby namelijk radiografische auto's en helikopters en daar gebruik ik ook alleen maar druppeladers voor.
die druppeladers worden zelfs geadviseerd bij de verkoper waar ik me spullen haal..

en het ligt er ook aan welke accu je heb, maar goed ik heb er nooit last van onder vonden qua laders.

gr.


ik doe ook veel modelbouw en gebruik daar ook druppelladers voor...maar dat is om in 8/12/24uur tijd een accu rustig op te laden en niet om ze continue aan te laten hangen ?!

ik zou nooit een accu enkele maanden aan een lader laten hangen... misschien om de maand/2 maanden weer volladen

ik heb eens ooit een kapotte penlite gehad...die gewoon aan de druppellader lag....begon ineens een beetje te sissen en wat te stinken... verder niks aan de hand als je er bij bent tenminste, en de accu meteen loshaald... maar als zoiets onbeheerd in de schuur gebeurd ??!!

peter de buyser schreef:Vis dus niet in de winter dus vraag was voor wegbergen gedurende 3 maanden.
Dus ik concludeer best batterijen eruit en ergens op gemiddeldetemp in huis bewaren ipv in koude,soms vochtige garage.


zo zou ik het ook doen...
camiel driehuis3
Berichten: 42
Lid geworden op: 08-12-2012 16:34

09-12-2012 17:15

Yeahhhhh. een onderwerp waar ik dan echt verstand van heb.
Ik werk zeg maar met voerboten op extreme schaal(havenmeester in de jachthaven.

Accu's gewoon opladen en loskoppelen.
Vorst maakt niet uit als je goede accu's hebt. accu's van een aantal jaar oud vinden het minder leuk maar dat komt voornamelijk omdat ze niet meer volledig opladen

accu's aan de lader laten hangen is zeg maar een absolute no-go.
De accu blijft continu onder spanning staan maar er word niets verbruikt.
Als je toch jeaccu aan de lader wil hangen de hele winter laat hem dan zo nu en dan ook werken, dat is beter voor je accu.

Zekere voor het onzekere......accu's vol en naar binnen. geen risico en zeker geen probleem in het voorjaar.
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

09-12-2012 17:24

camiel driehuis3 schreef:Yeahhhhh. een onderwerp waar ik dan echt verstand van heb.
Ik werk zeg maar met voerboten op extreme schaal(havenmeester in de jachthaven.

Accu's gewoon opladen en loskoppelen.
Vorst maakt niet uit als je goede accu's hebt. accu's van een aantal jaar oud vinden het minder leuk maar dat komt voornamelijk omdat ze niet meer volledig opladen

accu's aan de lader laten hangen is zeg maar een absolute no-go.
De accu blijft continu onder spanning staan maar er word niets verbruikt.
Als je toch jeaccu aan de lader wil hangen de hele winter laat hem dan zo nu en dan ook werken, dat is beter voor je accu.

Zekere voor het onzekere......accu's vol en naar binnen. geen risico en zeker geen probleem in het voorjaar.



Met een druppel lader kan je ze wel aan het stroom houden. Is ook nog eens het beste voor je accu
camiel driehuis3
Berichten: 42
Lid geworden op: 08-12-2012 16:34

09-12-2012 18:14

Het kan ja.....maar ik zou het toch maar niet doen.

Ik zet ieder jaar ongeveer 150 plezierschepen op de kant voor de winterstalling.
De gemiddelde plezierjacht heeft tussen de 2 en 4 accu's.

Welke gaan er altijd stuk?
De accu's die leeg zijn gelopen door lekstroom in de boot.
En degene die totaal noet zijn gebruikt maar wel aan de lader hebben gelegen de hele winter.

Geloof me ik zie dit fenomeen al een jaar of 6 voorbij komen.
Accu's die perfect in orde zijn trekken het wel.
Accu's die al wat aan kwaliteit inboeten gaan dr echt van stuk
Plaats reactie