zelfbouw onderwater camera


Plaats reactie
sven van hattem
Berichten: 11
Lid geworden op: 20-08-2011 05:59

06-11-2012 21:21

goedenavond allemaal!!

zondag zat ik samen met me vader even wat filmpjes op youtube te kijken van onderwaterbeelden tijdens het karpervissen. Jullie kennen ze denk ik wel, van die filmpjes waar je zo mooi je rigje ziet liggen en de karpers er over heen ziet zwemmen.

Nu zaten we te denken hoe mooi het wel niet zou zijn als we zo'n camera zouden hebben voor onszelf om zo leuk beeldmateriaal te maken, maar ook goed kunnen zien wat onze rigjes nou eigenlijk doen onderwater. Het probleem is dat deze camera's nogal prijzig zijn om zomaar even voor de lol aan te schaffen, MAAR TOEN SCHOOT ME EEN BEETJE APART MAAR TOCH GENIAAL IDEE TE BINNEN!!!!! We besloten om er zelf eentje te gaan bouwen want we hebben hier genoeg "oude rommel" in en om het huis liggen om er iets mee te kunnen maken misschien.

We begonnen eens met wat denkwerk en wat spullen tevoorschijn te toveren en kwamen met een plan. en dit is het geworden!!!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De camera is een oude webcam en de behuizing is gemaakt van wat pvc buizen en een glaasje plexiglas.
De kabel van de webcam is verlengt d.m.v. een stuk telefoonkabel van 10 meter.
We kunnen alles bekijken via de laptop. Een geinig cameraatje dus en eigenlijk voor niks! :)

De eerste onderwater test moet nog komen maar dat zal denk ik morgen of overmorgen zijn (hopen dat het echt waterdicht is!!!!). Ik zal een filmpje plaatsen van de test als die lukt hahahahaha.
paul te wierik
Berichten: 779
Lid geworden op: 19-06-2010 18:20

06-11-2012 21:49

Wel een leuk idee om dit zelf te gaan maken! Ben benieuwd naar de beelden...
Skp twentekanaal. Meld je vangsten terug!!
google en gij zult vinden....
Gebruikersavatar
Bas Timmermans
Berichten: 604
Lid geworden op: 02-06-2011 11:16
Locatie: Stadskanaal

06-11-2012 22:02

Leuk idee man.

Alleen die wartel die je er achter in hebt gedraaid is nooit water dicht. Die is IP54 dus spat water dicht. Gebruik Bitumen kit of stopak om deze 100% dicht krijgen. Om het geheel nog wat steviger te krijgen en als je de kabel gebruikt om op en neer te bewegen zou ik een Cat 6e FTP kabel gebruiken. Dat is een data kabel met een stalen buitenmantel die minder storing gevoelig is qua beeld kwaliteit door het water ed. En de stalen buitenmantel maakt het geheel een stuk sterker.
Dit een beetje meer qua techniek.

Ik ben wel erg benieuwd naar de beelden. En doet mij zelf ook een beetje denken :wink:
The art of fishing..... Keep your wife at home!

Friends call met The Carp whisperer :lol:
sven van hattem
Berichten: 11
Lid geworden op: 20-08-2011 05:59

06-11-2012 22:22

bedankt voor de tip! die wartel achterin hadden we al het idee dat die zou kunnen gaan lekken dus alles is tijdens het vastdraaien vol gegooid met pvc lijm of het toch hopelijk waterdicht te krijgen. maar misschien is het slim als ik er toch nog wat kit bij in spuit. Voor het bewegen van de camera zijn we nog even aan het nadenken maar het gaat sowieso niet d.m.v. de kabel die achterin zit. Waarschijnlijk gaat het gebeuren met een kabel die er bij aan gemaakt wordt en we zaten te denken om er een marker stok op te maken van pvc zodat je altijd weet waar hij ligt (is wel makkelijk want dan raak je hem niet kwijt haha).

Oja de webcam is wel wat aan veranderd aangezien normale webcams slecht beeld geven als er maar een kleine lichtbron is zoals onderwater in wat troebeler water of wanneer er niet genoeg zonlicht is. We hadden via youtube iets gevonden om het zicht in het donker beter te maken en het zicht is nu zo goed dat we met een minimale lichtbron genoeg kunnen zien!

En als alles fout gaat heb ik nog 2 webcams liggen om overnieuw te beginnen en dan meteen goed met zo'n kabel als waar je het over hebt Bas.
Gebruikersavatar
Elwin Bruins
Berichten: 213
Lid geworden op: 26-02-2012 09:55
Locatie: Zuidwolde (Drenthe)

06-11-2012 22:22

Geniaal! Hopen dat de beelden wat zijn, want het zet mij ook echt wel aan het denken!
Hengelsportvanderwal.nl
AOC de Groene Welle / SPORTVISACADEMIE!
sven van hattem
Berichten: 11
Lid geworden op: 20-08-2011 05:59

07-11-2012 19:07

hallo allemaal!!!

vanmorgen even snel een korte test gedaan en wat denkje?..... Hij ging goed en er zijn geen leks in de behuizing!!!!
het testfilmpje is gemaakt in onze koivijver. Voor een zelfbouw cameraatje van dingen zoals een oude webcam vind ik de kwaliteit van het beeld en het zicht best goed!!!!

bekijk het zelf maar :) zet wel even je geluid zachter of uit want de microfoon van de cam is kapot dus maakt een raar geluid door het filmpje heen.


Natuurlijk zal uit een goede test op het viswater blijken of het zicht van de webcam echt goed is zodat dat we er wat aan hebben, maar tot nu toe ben ik al dik tevreden met wat we hebben bereikt:D En als het lukt op het viswater zal ik regelmatig wat leuke onderwaterfilmpjes posten!!!!
Gebruikersavatar
Elwin Bruins
Berichten: 213
Lid geworden op: 26-02-2012 09:55
Locatie: Zuidwolde (Drenthe)

07-11-2012 22:15

Hoezo karpers zijn nieuwschierig ? Ze komen er alleen maar meteen op af haha..

Jammer dat het kwaliteit niet zodanig goed is, dat je ook daadwerkelijk een rigje kunt zien op de bodem.. Ik hoop er meer van te zien Sven.. Helemaal als hij op een viswater-bodem ligt;)
Hengelsportvanderwal.nl
AOC de Groene Welle / SPORTVISACADEMIE!
Gebruikersavatar
Martijn Klaassen
Berichten: 36
Lid geworden op: 12-09-2012 08:56
Locatie: dwingeloo

08-11-2012 08:29

Mooi om te zien dat de camera direct ff gecheckt word ^^
T'heet niet voor niks vissen, anders hete het wel vangen
Gebruikersavatar
Marco Boer
Berichten: 428
Lid geworden op: 20-02-2012 20:09

08-11-2012 13:44

Hier wat handleidingen hoe zo'n camera te maken, zodat je zeker weet dat ie waterdicht is...

ff ergens een camera met goede resolutie en belichting kopen, kost tussen de € 65 en € 100...

http://www.koieagle.nl/e107_plugins/content/content.php?content.853

http://forum.nvn-koi.nl/index.php?topic=7247.0
Ciao,

Marco

Werken is voor mensen die niet kunnen vissen...
Plaats reactie