vissen er mensen statisch met 360 hengels


Plaats reactie
remko vd Brink
Berichten: 101
Lid geworden op: 26-09-2009 19:12
Locatie: Warnsveld

23-08-2012 06:16

Hallo,

Ik wou graag weten of er mensen zijn die statisch vissen met een 360 hengel en 2 lb?


Mvg
Remko
herman hulsman
Berichten: 1274
Lid geworden op: 25-10-2007 21:27
Locatie: Eemnes

23-08-2012 08:54

Dat zijn in de meeste gevallen de meest bruikbare stokken, pakweg 15 jaar geleden deden we niet anders, daarna kwam het zware geschut en de uitgescheurde bekken deden hun intrede :cry:
Gebruikersavatar
R de Winter
Berichten: 3066
Lid geworden op: 15-07-2010 15:05
Locatie: JRC Extreme Brolly
Contacteer:

23-08-2012 10:09

idd ik viste er ook mee, had zelfs nog een 1.5lb setjke staan wat ook prima voldeed.

en idd remko je hebt helemaal gelijk, vind ook dat ze gewoon een verbod erop moeten leggen maximaal 2,5lb en anders een boete ;)

Gr.
Oja joh!!!
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

23-08-2012 10:19

Bullshit natuurlijk, testcurve zegt geen reet over de eigenschappen van een hengel.
@ Remko: hangt er van af wat je er mee wil, in de meeste gevallen gaat het prima. Wil jij op kleine watertjes aan de slag dan is het geen enkel probleem. Vaar je uit en dril je uit de boot wederom geen enkel probleem. Wil je 200gram+ lood een rivier in meppen dan waarschijnlijk wel een probleem. Wil je nauwkeurig 100m+ werpen dan kan het ook lastig worden.
Laatst gewijzigd door Daaf Wolters op 23-08-2012 10:35, 1 keer totaal gewijzigd.
There aint no way but the hard way!

Spiegel gevangen op het Twentekanaal? Skp@ksnregiooost.nl
Gebruikersavatar
Remco Kulk
Berichten: 698
Lid geworden op: 04-07-2012 07:33
Locatie: Amsterdam

23-08-2012 10:28

Hoi Remko,

Dat gaat prima hoor.

Ik heb er lang mee gevist ( ook statisch ) en heb er zelfs spijt van dat ik ze ooit
weggedaan heb.
Gebruikersavatar
Jeroen Visser
Berichten: 1013
Lid geworden op: 24-09-2009 13:33

23-08-2012 10:56

Wat een kortzichtig en achterhaald gelul in de eerste twee reacties zeg. Scheurbekken komen niet door een zwaardere hengel maar door onkunde van de visser. Vergeet niet dat niet de hengel maar de molen het belangrijkste stukje gereedschap is. Ook met een bezem kan je een vis op de juiste manier afdrillen. Daarnaast zijn de hengels van nu niet te vergelijken met pakweg 15 jaar terug. Ik vis nu zelf met 3 ponders, de Free Spirit Hi's maar reken maar dat dat krom gaat en geen enkel probleem geeft met een zware dril. (ook niet met een minder zware)
Gebruikersavatar
R de Winter
Berichten: 3066
Lid geworden op: 15-07-2010 15:05
Locatie: JRC Extreme Brolly
Contacteer:

23-08-2012 11:43

Uhm jeroen de vissert,

zou je mij er buiten willen laten als je goed leest zie je dat er een knipoog achterstaat en als je beetje logisch nadenkt weet je zelf ook wel dat ik mijn opmerking als een grapje bedoel...

Dus wees zelf niet zo kortzichtig en houdt zulke gelul uitspraken voor je..

verder heb je wel gelijk dat het komt door de onkunde van de visser, maar ik zie wel dat vele jongere vissers vaak te zware stokken kopen omdat ze dan denken de vis niet et vespelen en beginnen dan met takelen, zo zie ik ook vele met 40/100 of zwaarder en dat is ook niet correct.

maar goed ik heb al genoeg gezegd ga is ff pauze houden.

MzzL
Oja joh!!!
Gebruikersavatar
Jeroen Visser
Berichten: 1013
Lid geworden op: 24-09-2009 13:33

23-08-2012 11:58

@ R de Winter, excuses, ik interpreteerde je reply volkomen verkeerd.

Was ook meer bedoeld voor de uitspraak dat gescheurde bekken door de zwaardere hengels komen. Ik ben het met je eens dat beginnende vissers (te) snel naar zware stokken grijpen maar een uitgescheurde bek komt dan toch echt door onkunde van de visser, niet door de hengel.
remko vd Brink
Berichten: 101
Lid geworden op: 26-09-2009 19:12
Locatie: Warnsveld

23-08-2012 12:47

Dank jullie wel voor de antwoorden, ik heb namelijk twee cormoran black masters kunnen halen het voordeel van deze hengels is dat je ze kan gebruiken als bodem en penhengel.

Maar daarin tegen vroeg ik me een beetje af of het wel fijn vissen is met langere hengels, maar nu ga ik het zeker proberen.

Mvg
Remko
herman hulsman
Berichten: 1274
Lid geworden op: 25-10-2007 21:27
Locatie: Eemnes

23-08-2012 21:24

Jeroen Visser, je kunt dan wel hoog van de toren gaan blazen dat het bullshit en achterhaald gelul is maar de inzet van zwaar geschut in combinatie met gevlochten of extreem dikke lijnen is daar mijns inziens wel degelijk debet aan de mismaakte bekken.
Ik zou dit ook nog wel prima kunnen onderbouwen met praktijk voorbeelden hiervan,maar jou wijze van reageren nodigt daar niet toe uit.
Klaas vd Herik
Berichten: 2844
Lid geworden op: 29-03-2011 19:22

24-08-2012 06:30

Dat zijn in de meeste gevallen de meest bruikbare stokken, pakweg 15 jaar geleden deden we niet anders, daarna kwam het zware geschut en de uitgescheurde bekken deden hun intrede :cry:


sorry kwam ik in 78 al tegen, 1,25 ers.


Vaker wordt het stikkertje gewisseld. Leen en Kees hadden beide blauwe shimano's kees 2,5 en leen 3lb

Ik hoef die zware dingen niet. en ik die zwabberdingen niet Ja per ongeluk krijgt er 1 2 aanbeten. Kees vist hengel leen en komt erachter dat het gewoon dezelfde hengel is.
It's okay 2 pay
Gebruikersavatar
R de Winter
Berichten: 3066
Lid geworden op: 15-07-2010 15:05
Locatie: JRC Extreme Brolly
Contacteer:

24-08-2012 08:05

Jeroen Visser schreef:@ R de Winter, excuses, ik interpreteerde je reply volkomen verkeerd.

Was ook meer bedoeld voor de uitspraak dat gescheurde bekken door de zwaardere hengels komen. Ik ben het met je eens dat beginnende vissers (te) snel naar zware stokken grijpen maar een uitgescheurde bek komt dan toch echt door onkunde van de visser, niet door de hengel.



Aanvaard hoor jeroen ;)


@herman:
uitgescheurde bekken heeft zoals jeroen ook al aangeeft niet echt te maken met het zware geschut, het gaat om de onkunde van de visser zelf....
want met zwaar geschut denken ze vaak te kunnen gaan takelen en dat gaat ten koste van de vis.

maar goed dit wordt een aardige discussie dus ik houdt me er wel buiten verders ;)
Oja joh!!!
Gebruikersavatar
Jeroen Visser
Berichten: 1013
Lid geworden op: 24-09-2009 13:33

24-08-2012 08:20

herman hulsman schreef:Jeroen Visser, je kunt dan wel hoog van de toren gaan blazen dat het bullshit en achterhaald gelul is maar de inzet van zwaar geschut in combinatie met gevlochten of extreem dikke lijnen is daar mijns inziens wel degelijk debet aan de mismaakte bekken.
Ik zou dit ook nog wel prima kunnen onderbouwen met praktijk voorbeelden hiervan,maar jou wijze van reageren nodigt daar niet toe uit.


Herman,

Nogmaals mijn welgemeende excuses als je mijn reactie als kwetsend hebt ervaren maar ik word er soms echt een beetje moe van hoor. Met een 2.5 ponds hengeltje kan je de bek van een karper net zo goed uitscheuren tot zijn staart aan toe. Het ligt aan de rest van je materiaal en vooral de manier van drillen of de vis beschadigd wordt of niet. Je zegt het toch zelf al. I.c.m. bijvoorbeeld gevlochten lijnen. Dan zijn het toch niet de hengels debet aan een scheurbek maar de onkunde van de visser die zijn hengels op de verkeerde manier inzet.

Ben zeer benieuwd naar een praktijkvoorbeeld waaruit blijkt dat púúr de hengel de veroorzaker is van een scheurbek.....
Gebruikersavatar
Peter van Loo
Berichten: 1785
Lid geworden op: 09-08-2011 00:41
Locatie: Schiedam

24-08-2012 08:42

Uiteraard heeft dat met onkunde te maken, maar ben wel van menig hoe zwaarder het geschut hoe meer en sneller je verrot maakt. En onkundige vissers daar lopen er plenty van.

Groet, Peter
Gebruikersavatar
R de Winter
Berichten: 3066
Lid geworden op: 15-07-2010 15:05
Locatie: JRC Extreme Brolly
Contacteer:

24-08-2012 09:01

Inderdaad, er zijn zat mensen die niet weten hoe ze moeten drillen of ineens in paniek raken en dan de raarste capriolen uit halen om een vis te landen.

Heb zelfs keer gezien dat er iemand in een sgbtje zat en zich liet voor trekken door een karper en dat graag op film wou hebben..
De vis had zich op den duur vast gezwommen en de desbetreffende persoon begon aardig ta takelen om de vis los te krijgen..

Ik heb ook het idee dat het SPORTvissen niet echt meer een sport is, want de naam zegt het al het is een spot dus hoe lichter je materiaal hoe zwaarder de vis en hem dan landen is de kicke en de spot van het vissen.

Daarbij hebben ook vele een bootje dus waarom dan nog zo'n zware stok.
Oja joh!!!
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

24-08-2012 11:13

Tja, een half zachte dril met een lichte hengel en slap afgestelde slip vergroot ook de kans op problemen door de langere driltijd en de grotere uitloopkans voor de karper. Verder is het idee dat je op het handvat drilt en daardoor minder kracht zet slechts ingegeven door gevoel en niet de werkelijkheid. (Behalve dat de lijn meer afremt onder een grotere hoek en daarom de slip wat lichter afgesteld moet worden). Kortom, netjes drillen is een kunde die niet afhankelijk is van lbs. Hoewel het een hele sensatie is een grote karper te pakken op een 10 grams spinhengeltje van 180 cm met een 20/100e lijntje. :roll: (Beest was niet te stoppen op dat dunne lijntje. :cry:)

Antwoord op de vraag is dat mijn standaard hengels voor statisch vissen toevallig 360 cm en 2,5 lbs zijn, maar ik ook goed uit de voeten kan met 360 cm en 2 lbs als het om drillen gaat. Die 2,5 lbs is gekozen omdat ik hiermee met 2,5 ounce lood een bereik heb van 80 meter waarbinnen ik mijn lood nog precies kan plaatsen. Genoeg voor het dagelijkse werk. Daarboven gebruik ik krachtiger werpstokken en lever ik iets in op het mooie drillen (gevoel) van mijn 2,5 lbs hengels (balista's) voor die pak hem beet max 40 meter extra bereik.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Josef Stalscu
Berichten: 1003
Lid geworden op: 21-04-2007 17:38
Locatie: BREDA
Contacteer:

28-08-2012 21:16

Ik denk dat onkunde, en dan met name het niet of slecht kunnen werken met de slip, voor veel onnodige uitscheurders zorgt.


Misschien is een slip cursus helemaal geen slecht idee. Maar ik neem aan dat op de verschillende jeugdkampen dit uitstekend uitgelegd wordt.

Je slip instellen en dan is ie goed, dat bestaat dus niet. Zeker bij grote vissen ben je steeds bezig met de slip, terwijl je aan het drillen bent.

Als het dan toch bestaat: een goede visser. Dan is dit in ieder geval een vaardigheid die daaronder valt.
Zit hier wel vis?
Plaats reactie