Ik denk inderdaad dat je je vraag beter in Materiaal had kunnen stellen ja...
Aan de andere kant is het ook zo dat je vraag al vele malen behandeld is op dit forum.
Maar goed, als ik jou was dan zou ik beginnen met het vissen met de pen (dobber) op karper. Puur en alleen om het feit dat dit een oogkleppen visie in de toekomst kan voorkomen. Anders ga je namelijk net als velen voor je het volgende doen:
Je koopt een beginnerssetje met rodpod en al, netje en onthakingsmat erbij en wat klein materiaal. Paar dagen later naar de waterkant en hup de lijnen het water in. Maar waar je dan niet over nagedacht hebt is of dat de goede plek is, wat de bodemgesteldheid is, enzovoort, enzovoort.
Als je daarentegen begint met het pennen op karper, zul je gericht op zoek moeten naar waar de karper zich ophoudt op het water en zodoende veel meer inzicht in het water en (een deel van) de populatie krijgen. Je struint dus met je hengel, net, onthankingsmat en wat klein materiaal langs de waterkant en probeert onze vriend de karper te spotten. Een polaroid zonnebril is hierbij vaak je grote vriend... Je maakt wat voerplekjes aan met mais, daar waar je wat karpers gespot hebt en/of daar waar je ze verwacht te vangen. Je zou het in deze periode ook met een korst brood en/of honden- of kattenbrokken (drijvende) kunnen proberen...
Op deze manier bouw je veel meer kennis van het water en de karper op, het is in eerste instantie wat inspannender en lijkt daardoor minder leuk. Maar niets is minder waar als je je eerste karper weet te verschalken.
Ik vind het nog steeds de mooiste manier van vissen, het levert de meeste voldoening op...
In het deel
penvissen vind je meer dan genoeg informatie over deze manier van vissen. En trek je vooral niks aan van vrienden die het anders willen doen, jij bouwt de meeste kennis op en als je dan na een tijdje overstapt op (ook) meer statisch vissen veel meer winst maken met die manier van vissen.
Als je echt statisch wilt beginnen, pak dan een water uit de buurt en vis daar een paar jaar lang heel veel, totdat je weet hoe, wat en waar karpers zich ophouden. Wat hun plekken zijn waar ze gaan azen enzovoort, enzovoort...
Ik zou als ik jou was langs de plaatselijke viswinkel gaan en daar je vraag verder neer leggen voor het materiaal, als het een beetje een goede winkel is dan helpen ze je goed verder... Ga in ieder geval niet je starterssetje bij Raven o.i.d. aanschaffen voor rond de 100 euro, dat is bagger en je wordt compleet opgelicht...