Hengel geschikt?


Plaats reactie
Johan van de Vossenberg
Berichten: 25
Lid geworden op: 28-04-2004 15:40
Contacteer:

19-07-2012 14:45

Beste lezers,
In de schuur bij ons thuis staan al jaren twee identieke hengels. Ze zien er oud uit.
Ik vraag me af of ze geschikt zijn om op karper te vissen. Dit om dat wanneer ik er licht in ga hangen ze al tot de stop krom gaan.
Op de blank staat verder helemaal geen informatie.
Uiteraard kan ik gewoon het water opzoeken om eens een pennetje weg te zetten, maar ik vraag me af waar deze hengels origineel voor zijn.
Meer dan dat ze 2.70 meter zijn kan ik er dus niet over vertellen.
Hieronder een tweetal foto's.

Afbeelding

Afbeelding

Alvast bedankt.

Met vriendelijke groet,
Johan vd Vossenberg.
Bjorn Schoemacher
Berichten: 913
Lid geworden op: 12-08-2011 20:52

19-07-2012 14:58

Kan je prima Karpers mee vangen hoor! Uiteraard moet je wel goed met de slip werken tijdens het drillen en niet teveel druk zetten. Waar je alleen mee op moet passen is met het werpen en met name met zwaar lood.

Ik zou adviseren om er gewoon wat verschillende loodgewichten aan te hangen en gaan kijken wat de hengel doet.

Succes en plezier er mee!
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

19-07-2012 15:14

Johan,

Gezien je beschrijving en een globale indruk van de foto verwacht ik parabolische snoekbaarshengels van glasvezel. Langzame zachte actie om met name een stukje vis heelhuids te kunnen werpen. Kan dat kloppen?

Karperhengels hebben op zich meer body. Snoekbaarshengels, als ze dat zijn, zijn geen werpmachines om een brok lood mee weg te zetten. Ik zou in dat geval inderdaad eens proberen er met een pennetje een karper mee te vangen. Als je dat leuk vindt met een dergelijk kort licht stokje tenminste.

Geen enkele info op de blank is mogelijk zelfbouw. Zo zien ze er ook wel enigzins uit op de foto's. Heb je werkelijk geen idee van de herkomst?

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Dennis Slagboom
Berichten: 2391
Lid geworden op: 12-01-2010 21:58
Locatie: poeldijk

19-07-2012 21:55

Zoek nog even verder in je schuur, misschien staat er nog ergens een setje CJW of BB ! Het zijn schitterende snoekbaarsstokkies !
Let op slagboom !
Gebruikersavatar
R de Winter
Berichten: 3066
Lid geworden op: 15-07-2010 15:05
Locatie: JRC Extreme Brolly
Contacteer:

20-07-2012 08:54

Ik zou ook gaan voro een mooi strak zelfgebouwd snoekbaars hengeltje ;)

maar als je het niet probeerd weet je het niet dus pak een molentje en een pennetje en wat losse spullen en ga lekker struinen en op zoek naar karper..

dan kom je er gauw genoeg achter of ze het aan kunnen of niet.

en het sportvissen is juist hoe lichter de hengel en hoe zwaarder de vis en dan landen dat is sport ;)

succes!
Oja joh!!!
Johan van de Vossenberg
Berichten: 25
Lid geworden op: 28-04-2004 15:40
Contacteer:

20-07-2012 13:56

Bedankt voor jullie reacties.

Mijn broer heeft ze jaren geleden via marktplaats gekocht in de veronderstelling dat het karperstokken waren.
Hij heeft er nooit mee gevist.

Snoekbaarshengels zou goed mogelijk kunnen zijn, al heb ik hier zelf echter 0,0 ervaring mee.

Nogmaals bedankt.
Gebruikersavatar
Bart beentjes
Berichten: 697
Lid geworden op: 13-06-2011 21:26
Locatie: Hoorn

20-07-2012 14:40

Reken maar dat t mooie sport is met een pennetje of vlok peuterend op karper :D
Vroeger toen ik een jaar of 12 was en net begon met karpervissen in de karperput gebruikte ik ook altijd een holglas spinhengel van 270cm en 40gr met een 15grams schuifloodje en een bol troufit aan de haak.
Hengelsteunen wat was dat? Twee takken afbreken en die gebruiken als steunen en zo'n roodwitte bal als waker..... Mooi was die tijd, en toen wist ik ze ook prima te vangen.
Dus ik zeg DOEN!
Veel plezier met die stokken :wink:
Gebruikersavatar
R de Winter
Berichten: 3066
Lid geworden op: 15-07-2010 15:05
Locatie: JRC Extreme Brolly
Contacteer:

20-07-2012 22:19

Bart beentjes schreef:Reken maar dat t mooie sport is met een pennetje of vlok peuterend op karper :D
Vroeger toen ik een jaar of 12 was en net begon met karpervissen in de karperput gebruikte ik ook altijd een holglas spinhengel van 270cm en 40gr met een 15grams schuifloodje en een bol troufit aan de haak.
Hengelsteunen wat was dat? Twee takken afbreken en die gebruiken als steunen en zo'n roodwitte bal als waker..... Mooi was die tijd, en toen wist ik ze ook prima te vangen.
Dus ik zeg DOEN!
Veel plezier met die stokken :wink:


rood witte bal????

wat dacht je van aluminiumfolie ;)
Oja joh!!!
Bjorn Schoemacher
Berichten: 913
Lid geworden op: 12-08-2011 20:52

20-07-2012 22:37

Of kleine takjes in V vorm als waker? :)
Gebruikersavatar
Bart beentjes
Berichten: 697
Lid geworden op: 13-06-2011 21:26
Locatie: Hoorn

20-07-2012 23:18

R de Winter schreef:rood witte bal????

wat dacht je van aluminiumfolie ;)


Das echt oldschool 8)
Plaats reactie