Century FBS ervaringen


Gebruikersavatar
Richard Pont
Berichten: 794
Lid geworden op: 26-01-2005 10:53
Locatie: Leidschendam
Contacteer:

28-01-2014 11:13

Andy,

bij een goede hengelbouwer (BB, CJW, Rodvisions) vind je echt wel een blank die aan al je eisen voldoet. In de hengelsportwinkel zie je tegenwoordig toch vooral afstandsstokken, op de 'Engelse manier' afgebouwd. Ik bedoel daarmee hengels met een wat hardere en snellere actie, met hooguit 6 grote ogen en éénvoudig en snel/makkelijk afgebouwd. Ik weet het, de blank van een C2 heeft wel een uitzonderlijke actie, maar ik vind het dan persoonlijk weer jammer dat er bijvoorbeeld maar 5 ogen + een top-oog op zit. Dat past niet bij deze hengel. Ook zaten er wat luchtbelletjes in de lak van de wikkelingen op de C2 die ik gezien heb, dat kan mooier.
Als ik een setje C2's op Marktplaats zou zien voor zeg rond de 250 euro per stuk, dan zou ik het meteen doen. Maar om er nieuw zo'n 500 euro p.s. voor te betalen, nee dat zou ik zonde vinden.
Zoals je hebt kunnen lezen ben ik echt wel een fan van Century hengels, met het vorige model FBS 3.5 lbs als favoriet. Ik heb ook aardig wat Century hengels gehad, maar ik heb ze altijd 2e hands gekocht.

Als ik zo'n 500 euro per hengel zou uitgeven, dan moet het echt helemaal perfect zijn. Als die C2 helemaal naar jouw smaak is, je kan het betalen en je hebt dat geld er voorover, dan zeg ik doen! Ik weet zeker dat je er een geweldige hengel aan hebt.
Maar voor dat geld (misschien iets meer), kan je bij een goede hengelbouwer jouw perfecte hengel laten maken. Je begint dan met het belangrijkste, het uitzoeken van de blank, ik weet zeker dat er één tussen zit die bij je in de smaak valt. Bij sommige blanks kan je dan ook nog kiezen uit verschillende kleuren. Voor de rest kan je vrijwel alles zelf bepalen. De soort en hoeveelheid ogen, het type reelhouder, de cone, stootdop, de kleur wikkelingen, wel of geen sierwikkelingen, de lengte van de greep (erg persoonlijk en belangrijk) noem maar op. Ik weet bijna zeker dat je uiteindelijk een set hebt die mooier en beter is dan die C2. En je hebt dan ook echt iets unieks.

Ik heb een tijdje terug een aantal blanks mogen voelen bij BB. Uiteindelijk heb ik zelf gekozen voor de Flexor. Inmiddels zijn ze klaar en ze zijn perfect geworden. Ik heb de blanks laten inkorten en ze laten afbouwen met een wat kortere handgreep dan normaal, dit om ze nog wat beter geschikt te maken voor het drillen vanuit de boot. Ook dat kan (tot op zekere hoogte).
Ik heb toen ook de Lucky Strike vastgehouden. Ik denk dat dit een blank is die meer naar jouw smaak is. Heel soepel in de top, maar ook genoeg body. Een beetje vergelijkbaar met de C2.

Bel/mail Bart van BB anders een keer en laat je informeren. Of beter, ga een keer langs. Nadeel van langs gaan is wel dat je zeker een bestelling doet, na het zien van al dat moois kan je niet meer helder denken :wink: .
Ruim je rotzooi nou eens op !!!