Trichloorethyleen vervanger


Plaats reactie
Richard Baas
Berichten: 18
Lid geworden op: 23-05-2012 19:50
Locatie: Assen

19-06-2012 19:11

Hallo bouwers,

Via een link op deze site kwam ik terecht op dobberbouwproject. Hier werd gebruik gemaakt van een oplosmiddel genaamd trichloorethyleen waarin piepschuim word opgelost om daar vervlogens de dobbers mee te "lakken" waardoor ze waterdicht en hard zouden worden. Nu ben ik stad en land afgegaan om dit te kunnen kopen maar niemand die het heeft of nog kan bestellen. Nu mijn vraag, is er een ander middel (tinner?) waarmee dit ook zou kunnen? Alvast bedankt voor het meedenken!

Richard
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

20-06-2012 14:52

Aceton, lost piepschuim op. Maar is net zo slecht voor je hersentjes als Tri.
Bootlak?
2 komponenten lak? K2?
Epoxyhars met verharder? Wordt ook knetter hard en is waterdicht in tegenstelling tot poyesterhars
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

20-06-2012 18:07

Richard wat ik nu zo vreemd vindt is dat je de vraag hier stelt.
Waarom niet op de site waar je het hebt gelezen?

Vraag eens bij een apotheek om Tri die zal hebben het wel maar zal duur zijn.

Ik heb gedaan wat jij ook had kunnen, sterker nog had moeten doen en dat is Google gebruiken.

Hier heb je een link waar je het kunt bestellen.

http://www.labstuff.nl/
Vissen is een hobby, geen religie!
Aron Dekkers
Berichten: 70
Lid geworden op: 06-06-2011 13:12
Locatie: Noord-Brabant

20-06-2012 18:25

Pas op met trichloroethylene. Het is een zeer vluchtige stof, in openlucht worden er snel dampen uitgstoten die giftig zijn.
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

20-06-2012 19:21

Dat is zeker het is dan ook veel beter om contact te zoeken met dobberbouwers die hebben wel andere dingen om de pen af te lakken.

Maar goed hij vraagt om tri.
Vissen is een hobby, geen religie!
Richard Baas
Berichten: 18
Lid geworden op: 23-05-2012 19:50
Locatie: Assen

20-06-2012 19:29

Hallo,

Ik heb inmiddels al advies gekregen om Thinner te gebruiken. Waarom ik het niet op de site heb gevraagd is simpel, het was een oud artikel en geen mogelijkheid om vragen te stellen via mail of iets van dien aard. Het stond ook niet op een forum oid. Het is ook niet om de dobbers af te lakken maar om ze waterdicht te krijgen alvorens te verfen en te lakken. Ik vind dobbers die alleen afgelakt zijn erg kwetsbaar omdat de lak toch gaat barsten door alle weersinvloeden en ze dan niet meer waterdicht zijn, vandaar dat ik ze eerst waterdicht wil maken.Ik had op internet alleen vaten van 80 liter gezien maar dat vond mijn vrouw een beetje te veel van het goede :wink:
Ik ben bij een aantal drogisten/apothekers geweest en kreeg steeds te horen dat het niet leverbaar was en zelfs dat het sinds kort verboden is.
En volgens mij vroeg ik ook niet waar je het kon verkrijgen maar of er iemand een alternatief wist. En als je zulke vragen hier niet moet stellen dan kan je het forum net zo goed sluiten lijkt me.
In elk geval allemaal bedankt voor jullie tips...


Richard
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

20-06-2012 19:54

Zijn wij hier dobberbouwers?

Het forum sluiten omdat jij geen bevredigend antwoord krijgt, hoe krijg je het in je hoofd.
Het is een karperforum geen knutselklub.
Vissen is een hobby, geen religie!
Richard Baas
Berichten: 18
Lid geworden op: 23-05-2012 19:50
Locatie: Assen

20-06-2012 23:04

Ik denk dat je eerst maar eens twee keer moet lezen wat ik schrijf alvorens dingen te zeggen. Een forum is toch om elkaar te vragen en te helpen door ervaringen te delen. Ik probeer dobbers te maken en heb dat eerst op verschillende sites en boeken uitgezocht. Toen ik het bouwverslag van iemand las. En deze methode beschreven werd wilde ik dat gaan doen en kwam erachter dat het waarschijnlijk verboden maar in elk geval moeilijk verkrijgbaar. Toen heb ik gevraagd of iemand een vervangend middel wist. Daar lijkt mij een forum als dit volgens mij een prima plek voor. En ik had inmiddels al een bevredigend antwoord en heb daar iedereen voor bedankt. Het forum hoeft niet te sluiten omdat ik geen bevredigend antwoord zou hebben gehad maar omdat je niks meer mag vragen en alles maar zelf uit moet zoeken. Volgens mij wordt het dan aardig stil...

Richard
herman hulsman
Berichten: 1274
Lid geworden op: 25-10-2007 21:27
Locatie: Eemnes

21-06-2012 00:02

Ik denk inderdaad Richard dat er net als jij onder de karpervissers hier meerdere zullen zitten die hun eigen pennen maken, geeft overigens veel voldoening om met eigenbouw pennen een karper te vangen, dus jou vraagstelling lijkt mij hier zeer op zijn plek.
Bovendien vindt ik persoonlijk dit soort vragen zinvoller dan menig andere vraag die hier op het forum worden gesteld.
herman hulsman
Berichten: 1274
Lid geworden op: 25-10-2007 21:27
Locatie: Eemnes

21-06-2012 00:06

Oja, nog even als aanvulling op de reacties die je reeds kreeg, ik deed dat zelf in het verleden altijd met blanke lak waarin ik talkpoeder vermengde, werkte altijd heel goed op balsahouten pennen.
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

21-06-2012 06:00

Ach ik had weer een verhaaltje staan met wat adviesjes maar laat maar het is mij in dit geval niet meer de moeite om te reageren.
Zoek het maar lekker uit, vergiftig jezelf en je omgeving maar mooi met je Tri want het is niet voor niets dat er gewaarschuwd wordt.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Bas Timmermans
Berichten: 604
Lid geworden op: 02-06-2011 11:16
Locatie: Stadskanaal

21-06-2012 06:48

@ Richard, ik denk dat je hier perfect zit. 9 van de 10 vissers onder ons maakt hier heel veel zelf. Om toch met jou eigen idee te kunnen maken. En ik ben erg benieuwd wat je er van maakt.

@ Douwe, waarom geen pennen bouwers? Hier zijn topics dat mensen hun eigen blank maken. Zouden die hier ook niet mogen posten?

Over het algemeen vind ik het prachtig hoe sommigen hun fantasie in hun project gooien, en ook daad werkelijk gaat lukken.
Ik hoop echt hier veel meer van te zien.
The art of fishing..... Keep your wife at home!

Friends call met The Carp whisperer :lol:
Richard Baas
Berichten: 18
Lid geworden op: 23-05-2012 19:50
Locatie: Assen

21-06-2012 07:04

@ Herman, bedankt voor je tip maar wat doet talkpoeder dan precies?

@ Bas, je zult ze binnenkort wel zien en kan je er wel een proberen.

@ Douwe, volgens mij had ik al geschreven dat ik Tri niet ga gebruiken. Snap niet zo goed waarom jij zo moeilijk doet maar dat zal wel aan mij liggen.


Richard
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

21-06-2012 07:19

Richard,

Ik doe ff niet mee met de onnodige discussie als je het niet erg vind :-)

Talkpoeder is dan net als de piepschuim een verharder voor je lak. Die K2 waar ik het over heb, gebruikt men heel veel in de modelbouw (ook wel PU lak genoemd) en om exact de reden dat jij noemt.

Overigens zijn alle oplosmiddelen pure bende, aangezien ze allemaal hetzelfde doen ..... oplossen ..... het grote probleem is dat jouw hersenen net zo op het oplosmiddel reageren als het piepschuim. Pas er gewoon mee op, als je zonodig wilt oplossen doe dit dan buiten. Er zijn al genoeg ex schilders die met allerlei ziektes rondlopen die toe te schrijven zijn aan oplosmiddelen. Ik weet het die mannen zaten de hele dag in de oplosmiddelen, maar wil jij het risico lopen voor een paar perfecte dobbers, die jij toch wel gaat verspelen door lijn breuk?
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
Harm Rademakers
Berichten: 1808
Lid geworden op: 19-03-2012 19:34

21-06-2012 07:32

Voor het aflakken van kunstaas wordt vaak Envirotex gebruikt.
Het spul wordt hard en sluit goed af, houten baits moeten namelijk goed geseald worden.
Enige nadeel het is moeilijk te verwerken in kleine hoeveelheden, moet nauwkeurig en goed 1 op 1 gemengd worden.
Is gewoon met de kwast aan te brengen.
Mochten er nog vragen zijn over het verwerken PB maar, dan hoef je het CARPERboard niet zo te vervuilen als DOBBERbouwer en houden we Douwe ook tevreden :wink: Help :(
Gebruikersavatar
Bas Timmermans
Berichten: 604
Lid geworden op: 02-06-2011 11:16
Locatie: Stadskanaal

21-06-2012 07:40

Cees alle respect hoor. Waarom PB? Dit forum is er voor dat iedereen dit kan lezen.

Marc, je heb gelijk. Veel "oudere" schilders hebben echt schade opgelopen hierdoor.
The art of fishing..... Keep your wife at home!

Friends call met The Carp whisperer :lol:
Harm Rademakers
Berichten: 1808
Lid geworden op: 19-03-2012 19:34

21-06-2012 07:45

:wink: :wink: :wink:
Richard Baas
Berichten: 18
Lid geworden op: 23-05-2012 19:50
Locatie: Assen

21-06-2012 07:55

@ Marc, heel verstandig. wordt anders een eindeloze discusie. Verder heb ik even gezocht naar de K2 lak maar als ik het goed begrepen heb zit het in twee compenenten in 1 spuitbus en is, eenmaal gemengd niet langer dan 24 uur verwerkbaar. Lijkt me meer een goede oplossing voor het aflakken van je blank. Voor mijn 10 dobbertjes een beetje te veel van het goede.

@ Cees, envirotex. Had ik nog nooit van gehoord maar klinkt veelbelovend. Als het bij de visboer is te verkrijgen zal het ook wel goed werken voor de dobbers. Zag in een hobby winkel ook wel flesjes met spul wat houtporieen dicht maakt maar geen idee of dat ook waterbestendig was.

Ik ga eerst maar eens de veilige manier van talkpoeder aan de lak toevoegen proberen. Mocht dat niet bevredigend zijn dan lijkt mij envirotex een goed middel. Het is inderdaad niet de moeite waard om voor een paar dobbers zoveel risico te lopen als er prima alternatieven beschikbaar zijn.

Ik ben toch blij dat ik toch zoveel reacties/alternatieven heb gekregen, waarvoor dank.

Richard

Nou vergeet ik te vragen naar de hoeveelheid talkpoeder maar ik neem aan dat er gewoon een beetje in gemengd word.
Gebruikersavatar
michel Tja
Berichten: 3561
Lid geworden op: 17-12-2004 08:24
Contacteer:

21-06-2012 08:31

pouwenveer,balsahout en blanke lak ?
Heeeeeeeeeeeeeee Tjaaaaaaaaaa steek nog een peuk op, je bent chagrijnig.
Eek a Mouse - Ganja Smuggling
http://www.youtube.com/watch?v=YNOwqTYQ8f0
R.I.P Deniz :(
Harm Rademakers
Berichten: 1808
Lid geworden op: 19-03-2012 19:34

21-06-2012 08:49

Je hebt trouwens ook Envirotex in een spuitbus, dat werkt wat makkelijker.
Als het maar voor 10 dobbertjes is wel vrij prijzig, ik meen iets van 14 euro.

Moet thuis even kijken, volgens mij heb ik nog wat restanten Tex liggen van een vorig bouwproject.
Als dat voldoende is voor 10 dobbers kan je het tegen verzendkosten overnemen van me.
Het zijn 2 kleine tubes.
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

21-06-2012 21:07

Na een laag kleurlak gebruikte ik een langzaam drogende bootlak voor pennen. Net zoveel lagen dat je een bolle transparante afdekking krijgt (minstens 6 lagen). Gaf een heel luxe afwerking die niet barst. Als je het daarover hebt vermoed ik dat je een harde sneldrogende lak gebruikt. Wat je moet hebben is een taaie langzaam drogende lak.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
herman hulsman
Berichten: 1274
Lid geworden op: 25-10-2007 21:27
Locatie: Eemnes

21-06-2012 21:17

[quote="Kees Ouwehand"] Wat je moet hebben is een taaie langzaam drogende lak.

Ambtenarenlak dus :D
Richard Baas
Berichten: 18
Lid geworden op: 23-05-2012 19:50
Locatie: Assen

22-06-2012 06:46

Hahaha, past wel bij mij. Maar ik heb inmiddels m'n dobbers in de kleur staan en zodra ze droog zijn zal ik ze met jachtlak afwerken waar ik talk poeder aan heb toegevoegd. Even laten drogen en dan kijken hoe ze de zomer doorkomen.

Ik ga er vanuit dat jachtlak het zelfde is als bootlak.

Richard

En Cees, bedankt voor het aanbod voor de envirotex maar dit zijn toch de proefdobbers en probeer gewoon eerst even de lak/talk combi

@Kees, is dat uit belang voor de dobbers of uit eigenbelang... :D
Plaats reactie