Altijd toplood gebruiken?


Wanneer gebruik ik toplood?

A. Alleen bij grote wateren
8
21%
B. Alleen in kleine vijvers
2
5%
C. Alleen in beken
3
8%
D. Altijd
25
66%
 
Totaal aantal stemmen: 38
Robbe Craeninckx
Berichten: 968
Lid geworden op: 09-06-2007 17:59
Locatie: Tielt-Winge ( België)

20-06-2012 09:27

Schoolvoorbeeld van het trekken van een foute conclusie in mijn ogen :roll:
Jou conclusie: zonder toplood vang ik brasem en met toplood karper...

Wat mijn conclusie is uit die sessie: de brasem was in het begin super actief, karper had niet de tijd om bij je haakaas te komen en werd daarom niet gevangen. Wegens geen vertrouwen ben je gestopt met het vissen van een slappe lijn, toevallig wanneer de brasems minder actief werden deed je er een toploodje aan. Door de minder actieve brasems kregen de karpers en kans, en voila...

Dat je die karper ving ligt echt niet aan dat toplood hoor ;) die had je met een slappe lijn even goed gevangen...
Christian Hummelink schreef:Ik wil ook een freezerbait-oma :o
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

20-06-2012 09:42

Robbe,

Zo dacht ik er ook over. Gelukkig een pagina doorgebladerd anders had ik hetzelfde getypt.

Ik vind het ook een schoolvoorbeeld van een voorbarige conclusie maar wie weet is het wel te onderbouwen..
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Hugo Lammers
Berichten: 499
Lid geworden op: 31-05-2012 16:05
Locatie: Onder de burg

20-06-2012 10:49

Rob,

Ik weet wel zeker dat de conclusie niet klopt want ik merk zelf ook heel vaak dat wanneer de brasem eenmaal actief is, maakt het geen ruk uit hoe je vist toplood, geen toplood, slappe lijnen e.d. want de brasems blijven het aas toch wel pakken.

Eergister nog gehad. Ik viste met een maat van mij en hij ving in 1,5 uur welgeteld 12 brasems terwijl je de karpers ook op zijn plek kon zien azen.. De brasems waren de karpers voor en hij heeft ook van alles geprobeerd om de karpers te verleiden maar dat lukte niet ..

Ik denk dat R de Winter gewoon pech heeft gehad met overactieve brasems of nja overactief, actieve brasems.

Maar toch mooi dat je nog een visje hebt kunnen strikken..

Vanavond maar weer is proberen.. kan nu al niet meer wachten haha..
Johan C. : Als je achter het net vist, bestaat de kans dat je haak tijdens het inhalen vast komt te zitten in het net !
Robbe Craeninckx
Berichten: 968
Lid geworden op: 09-06-2007 17:59
Locatie: Tielt-Winge ( België)

20-06-2012 11:01

Dat is nu eenmaal het risico wanneer je nieuwe dingen gaat proberen zonder er ook écht vertrouwen in te hebben. Er zal altijd snel terug gegrepen worden naar de oude vertrouwde gewoontes. Dit op zich hoeft geen nadeel te zijn, maar zo is er natuurlijk ook niet veel ruimte ter verbetering...

Misschien is het inderdaad te onderbouwen Sven, maar volgens mij eerlijk gezegd niet...
Door te vissen met toplood, heb je nog altijd een strakke lijn uitliggen, als er een steen of een takje tussen de kant en de stek ligt, zal deze lijn ook van de bodem af zijn. Zelfs met zeer slappe lijnen zal dit voor een gedeelte het geval zijn. Maar een karper die in contact komt met een slappe lijn geeft geen kik. Met een strakke lijn daarintegen wel... En dan spreek ik niet over veronderstellingen, maar observaties :wink: . Wat het nog ingewikkelder maakt: ik vis vaak verticaal, dus een strakke lijn recht naar boven eigenlijk. Soms met weed effect op een voorslag, soms gewoon nylon van de dobber naar het lood. Zelfs op dressuurwater zie je dan soms de dobber zeer hard bewegen, pure lijnzwemmers, en dan hebben de karpers die schrikreactie ten gevolge van een strakke lijn niet... Trek er maar eens een lijn in, in die beesten hun gedrag :lol: . Ook niet alles hoeft verklaard te worden natuurlijk, het werkt enorm goed, dus ik blijf het doen :wink:

Ik ben wel benieuwd naar de verklaring van meneer de Winter, misschien is het toch een goede onderbouwing, we zullen zien :)
Christian Hummelink schreef:Ik wil ook een freezerbait-oma :o
Gebruikersavatar
R de Winter
Berichten: 3066
Lid geworden op: 15-07-2010 15:05
Locatie: JRC Extreme Brolly
Contacteer:

20-06-2012 11:28

@rob,
als je goed leest heb ik ook brasem met toplood gepakt alleen minder dus mijn conclusie is anders dan je zegt.
daarbij had ik er wel vertrouwen in maar werd gek van de brasem en dan om de 10 minuten je nest uit te gaan voor zo'n slijm ding zie ik niet zitten.

@hugo,
het zou misschien in jou ogen geen ruk uitmaken en opzich zat ik daar ook wel zo over te denken, maar het is en blijft vreemd als je een sessie gaat doen en het wil proberen en kijken wat er gebeurd en dan gebeurd er dus dit, ja het kan toeval zijn, maar nogmaals met het toplood pak ik wel 2 karper.
Dan ga je bij zelf nadenken toch en dan trek ik inderdaad een conclusie.

Maar wat rob zegt dat met toplood je wel karper pakt en zonder niet heb ik nooit gezegd dat zijn, zijn woorden ;)


Verder is het toch raar dat zoiets is gebeurd??
Want alles is het zelfde gepresenteerd alleen zonder toplood en flying backleads..

ik zal het dan nog een keer een poging geven en kijken wat er dan gaat gebeuren en dan kom ik er nog wel op terug.

en inderdaad neig ik gauw terug naar het oude vertrouwde, want dat heeft altijd karper op geleverd ;)
Ook deze keer weer dus ja leg mij maar uit hoe het kan..
want eerst niks zonder toplood en toplood gaat er aan en zelfde middag hangen en de nacht ook nog dus kan puur toeval zijn of toch niet??.....

eigenlijk had ik nog een keer daarna zonder moeten gaan zitten kijken wat er dan gebeurd..

Maarja elk water is natuurlijk anders dat snap ik volkomen aar goed ik heb in ieder geval niet voor jan met de korte achternaam gezeten en heb er toch mooi 2 mogen landen ;)

Gr.
Laatst gewijzigd door R de Winter op 20-06-2012 11:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Oja joh!!!
Gebruikersavatar
bert kamp
Berichten: 2343
Lid geworden op: 01-10-2002 02:00
Locatie: almelo

20-06-2012 11:32

Ik zal eens een gokje doen:
de Winter was het brasem vangen zat en was gestopt met particles/pellets bijvoeren.
Gebruikersavatar
R de Winter
Berichten: 3066
Lid geworden op: 15-07-2010 15:05
Locatie: JRC Extreme Brolly
Contacteer:

20-06-2012 11:37

@bert:

nee de presentatie en alles was identiek, anders snap ik zelf ook wel waar het aan kan liggen..
daarbij voer ik amper met partikels en pellets...dat is juist witvis gevoelig..

en als je zoiets wil tetsen is het logisch dat je niet ander voer gaat gebruiken of rigs..

Maar nogmaals het kan puur toeval zijn ik ga het gewoon nog een keer proberen ;)
Oja joh!!!
Robbe Craeninckx
Berichten: 968
Lid geworden op: 09-06-2007 17:59
Locatie: Tielt-Winge ( België)

20-06-2012 11:57

Je zegt het toch zelf, ook met toplood heb je brasem gevangen, maar veel minder...
Maw: de brasem werd veel minder actief op de stek ==> de karper kreeg ook een kans...
Het is dus geen toeval dat je met toplood die karpers ving, het is toeval dat de brasems minder actief werden, net toen je met toplood begon :wink:

Ieder zijn ding, als je er vertrouwen in hebt, geen last ondervindt en alles visveilig gebeurt, waarom dan niet...?
Onthoudt gewoon dat het ALTIJD beter kan, maar je moet ervoor openstaan natuurlijk :wink:

Was niet de bedoeling om je visie of te kraken he, kwam misschien wel een beetje zo over, mijn excuses :)
Christian Hummelink schreef:Ik wil ook een freezerbait-oma :o
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

20-06-2012 12:15

Ik concludeer dat er na een paar dagen eindelijk een verdwaalde karper op de stek aangekomen was :-).
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
Klaas vd Herik
Berichten: 2844
Lid geworden op: 29-03-2011 19:22

20-06-2012 13:12

ik heb het met sokken:

met oranje sokken aan vang ik altijd

Vrij naar JJ
It's okay 2 pay
Hugo Lammers
Berichten: 499
Lid geworden op: 31-05-2012 16:05
Locatie: Onder de burg

20-06-2012 13:18

Ik vang knetter vaak karper op het moment dat ik moet pissen!!

Moet je snel afkappen en aanslaan .. altijd fijn!!
Johan C. : Als je achter het net vist, bestaat de kans dat je haak tijdens het inhalen vast komt te zitten in het net !
Hugo Lammers
Berichten: 499
Lid geworden op: 31-05-2012 16:05
Locatie: Onder de burg

20-06-2012 13:20

Maar R de Winter,

Ik vind wel knap dat je gewoon door zet.. zegt ook genoeg !

Karpers komen vanzelf.. die slijmies zoeken het heil vanzelf ergens anders..
Johan C. : Als je achter het net vist, bestaat de kans dat je haak tijdens het inhalen vast komt te zitten in het net !
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

20-06-2012 14:46

Hugo Lammers schreef:Ik vang knetter vaak karper op het moment dat ik moet pissen!!

Moet je snel afkappen en aanslaan .. altijd fijn!!

Ja duh, of als je net zit te bouten / hete koffie hebt / eten bijna gaar is etc.
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

20-06-2012 14:52

Kortom, gewoon lekker de hele tijd koffie zuipen, schijten, pissen en vreten dan vang je jezelf het schompes..
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Gebruikersavatar
Jos Schenk
Berichten: 243
Lid geworden op: 21-08-2011 18:12

20-06-2012 17:41

als ik zoveel platte zou vangen zou ik de oplossing eerder zoeken in mn aas dan in toplood. begin dan altijd boillies te stapelen. met 2x15mm+10mm popup blijft je aasje meestal wel achter voor een karper.
Gebruikersavatar
Jos Schenk
Berichten: 243
Lid geworden op: 21-08-2011 18:12

20-06-2012 18:29

rob craeninckx schreef: Wat het nog ingewikkelder maakt: ik vis vaak verticaal, dus een strakke lijn recht naar boven eigenlijk. Soms met weed effect op een voorslag, soms gewoon nylon van de dobber naar het lood. Zelfs op dressuurwater zie je dan soms de dobber zeer hard bewegen, pure lijnzwemmers, en dan hebben de karpers die schrikreactie ten gevolge van een strakke lijn niet... Trek er maar eens een lijn in, in die beesten hun gedrag :lol:


het zou ermee te maken kunnen hebben dat vertikale lijnen in de natuur veel voorkomen en dat de karpers dat gewent zijn.( rietstengels bv) horizontale lijnen zijn vrij onnatuurlijk.
Robbe Craeninckx
Berichten: 968
Lid geworden op: 09-06-2007 17:59
Locatie: Tielt-Winge ( België)

20-06-2012 20:07

Dan verklaar je de reactie bij het voelen van de lijn, daar heb je een punt, maar ik vis geen flourcarbon, gewone korda subline. Wanneer ik met weed effect vis kan ik begrijpen dat de vissen zich goed voelen, soms doe ik het echter ook zonder. Dan moeten de vissen de lijn toch gewoon zeer goed kunnen zien...
Ik heb op kanaal vissen zien wegzwemmen naar de overkant van het kanaal als 10m verder iemand een rodpod met de toppen redelijk hoog boven het water had staan in combinatie met strakke lijnen... Ik heb echter ook vissen op 20cm naast mijn dobber zien doorzwemmen, pakweg een halve meter onder het wateroppervlak, zonder dat het ze iets deed. Vissen die lijnen en hetgene wat daarmee verbonden is maar al te goed kennen, hoe verklaar je dat dan...? ;)

Achja, zoals ik al zei,hoeft allemaal niet verklaard te worden hoor, dat is een deel van de charme ;)
Christian Hummelink schreef:Ik wil ook een freezerbait-oma :o
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

21-06-2012 07:46

Rob,

Ben jij wel eens met een vlieger in de weer geweest? Ook wel eens het geluid gehoord wat een vlieger lijn kan produceren bij soms heel weinig wind? Hoe zou dat voelen in water denk je?

Daarnaast is er een verschil in bewustzijn van de karper tijdens het cruisen en vreten denk ik. Ze weten heus wel dat zo'n lijn geen risico is als je er langs zwemt, maar wel een gevaar kan zijn als je gaat vreten :-).

Ik heb de afgelopen dagen gevoerd op een stek waar ik naar toe moet waden. De karpers gaan maar amper aan de kant als ik door het water banjer. En zodra ik verder loop, ik voer op een hele grote stek, staan ze achter mij alweer op hun kop te vreten :P
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
Gebruikersavatar
R de Winter
Berichten: 3066
Lid geworden op: 15-07-2010 15:05
Locatie: JRC Extreme Brolly
Contacteer:

21-06-2012 10:04

Jos Schenk schreef:als ik zoveel platte zou vangen zou ik de oplossing eerder zoeken in mn aas dan in toplood. begin dan altijd boillies te stapelen. met 2x15mm+10mm popup blijft je aasje meestal wel achter voor een karper.



daar heb je zeker gelijk in, maar daar ging het hier niet over, het gaat om toplood gebruik..

en daarbij zat ik al met een snowmen constructie, maar ach vis is vis...


@hugo:
ja de aanhouder wint he haha, maar zoals rob al zei je pakt gauw terug naar je oude gewoontes..

@rob:
lees nog eens goed alles door, zoals ik al zei heb ik ook met toplood brasem gevangen, jij zelf zei:
Jou conclusie: zonder toplood vang ik brasem en met toplood karper...

en dat heb ik niet gezegd, dus dat is niet mijn conclusie dan toch??

maar genoeg hier over...

we gaan het gewoon binnenkort nog keer proberen op een stek waar ik altijd wel wat vang, is zien wat er daar gaat gebeuren ;)
Oja joh!!!
Hugo Lammers
Berichten: 499
Lid geworden op: 31-05-2012 16:05
Locatie: Onder de burg

21-06-2012 10:58

R de Winter,

Klopt maar ik experimenteer bijna elke keer met nieuw voer/ nieuw aas, nieuwe onderlijn e.d. dus echt oude gewoontes.. ja gebruik van dezelfde steunen en piepers en hengels haha..
Nee maar zonder gekheid.. Plas is een dressuur water.. Ook medevissers, waar ik goed contact mee heb en soms mee samen vis, vertellen dat je blij moet zijn met 1-2 vissen per avond..

Vorig jaar heb ik ook pas tijdens mijn 5e sessie een vis gepakt.. Daarentegen ving collega van mij binnen 2 uur de zwaartse vd plas (44p)..

Maar ik geloof gewoon heilig in mijn huidige tactics.. Je ziet ze ook vlak bij de plek rollen en azen dus we (vismaat en ik ) vangen vanzelf wat .. Man nu ik dit schrijf kriebelt alles en wil ik weer vissen haha..

Maar.. zou ik anders keer toplood gebruiken?
Johan C. : Als je achter het net vist, bestaat de kans dat je haak tijdens het inhalen vast komt te zitten in het net !
stefan broks
Berichten: 1085
Lid geworden op: 01-08-2008 10:34
Locatie: schijndel

21-06-2012 13:21

Ik vis op een vrij groot water en de bodem waar ik vis licht redelijk vlak. Ik mag hier met 3 hengels vissen en daar is ook voldoende ruimte voor! ik vis 9 van de 10 keer met toplood gewoon weg omdat het mijn meer vertrouwen geeft! Ik heb nog nooit een vis verspilt door toedoen van mijn toplood.. Is het dan echt zo onverantwoord? Ik denk dat je wel met toplood kan vissen als je het water zeer goed kent! Ik ken de stekken op mijn duimpje en heb al meerdere malen geprikt gelopen en met de dieptemeter de bodem afgezocht. Op het moment dat ik een bepaalde hengel ''dicht'' vis gebruik ik graag een toploodje.. Niet om de lijn strak op de bodem te houden maar wel vlakbij zo denk ik dat de vissen die wat hoger in het water zwemmen minder snel afschrik owja.. ik vis met zeer lichte toploodjes van ongeveer 10 a 15 gram, door de running rig komt de vis 9 van de 10 keer meteen aan de oppervlakte waardoor ik met een gerust hart met toplood durf te vissen.

ik realiseer me het gevaar van een lijnbreuk omdat die lijn ergens overheen licht al is dat voor mij niet van toepassing..

en dat ik met 3 hengels vaker in de problemen kan komen door dat de vis er door kan zwemmen lijkt me duidelijk, door met toplood te vissen heb ik er hier nog nooit last van gehad..

mvg Stefan
Hugo Lammers
Berichten: 499
Lid geworden op: 31-05-2012 16:05
Locatie: Onder de burg

22-06-2012 08:20

@ Stefan Broks, 3 hengels?
Nog nooit last gehad van dubbele run ofzo?

Helaas zijn bij ons 3 hengels niet toegestaan. Water is pas sinds paar jaar bijna geheel opengesteld voor de vissers. mja ik ga volgende week weer is proberen.. dan maar eens kijken of ik met toplood wat kan strikken..
Johan C. : Als je achter het net vist, bestaat de kans dat je haak tijdens het inhalen vast komt te zitten in het net !
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

22-06-2012 09:00

Sven van Anrooy schreef:Kortom, gewoon lekker de hele tijd koffie zuipen, schijten, pissen en vreten dan vang je jezelf het schompes..

20 kilo en weinig vis verder, denk ik dat ik het maar eens om ga draaien :-)
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
stefan broks
Berichten: 1085
Lid geworden op: 01-08-2008 10:34
Locatie: schijndel

22-06-2012 09:23

Hugo,

Jawel hoor aardig wat gehad, alleen is er meestal een maatje bij die de vis naar de andere kant kan sturen. :wink:
Mij maakt het geen bal uit als een maatje een vis op mijn hengel vangt als ik een dubbel run heb.

ik vind het fijn en het past bij mijn visserij
Hugo Lammers
Berichten: 499
Lid geworden op: 31-05-2012 16:05
Locatie: Onder de burg

25-06-2012 09:51

Bij ons op het water mag je nooit met 3 hengels vissen..

Heb zelf ook maar 2 karperhengels.. Derde hengel is mijn peil hengel..


Maar Stefan hoe groot is het water waarop je vist dan? en waar is dat? misschien kom ik keertje kijken?
Johan C. : Als je achter het net vist, bestaat de kans dat je haak tijdens het inhalen vast komt te zitten in het net !