Altijd toplood gebruiken?


Wanneer gebruik ik toplood?

A. Alleen bij grote wateren
8
21%
B. Alleen in kleine vijvers
2
5%
C. Alleen in beken
3
8%
D. Altijd
25
66%
 
Totaal aantal stemmen: 38
Hugo Lammers
Berichten: 499
Lid geworden op: 31-05-2012 16:05
Locatie: Onder de burg

13-06-2012 10:41

Beste medevissers,

Ik heb wederom een vraag voor de doorgewinterde en ervaren karper visser.. of nee eigenlijk voor iedereen die mijn vraag wil beantwoorden:

Altijd toplood gebruiken bij het karpervissen?

Ik ben echt erg benieuwd wat jullie hiervan denken? Je mag ook alleen mijn peilingsvraag beantwoorden..
Johan C. : Als je achter het net vist, bestaat de kans dat je haak tijdens het inhalen vast komt te zitten in het net !
Gebruikersavatar
Bart beentjes
Berichten: 697
Lid geworden op: 13-06-2011 21:26
Locatie: Hoorn

13-06-2012 10:53

Bij voorkeur gebruik ik het niet maar als er veel boten varen of veel dressuur is gebruik ik het wel....
Met toplood verminder je de beetregistratie dus als het niet nodig is geen toplood gebruiken.
Gebruikersavatar
Jeroen Visser
Berichten: 1013
Lid geworden op: 24-09-2009 13:33

13-06-2012 11:22

Waarom zou je het met veel dressuur gebruiken? Dan zou ik het juist niet gebruiken omdat de registratie met toplood minder is. Voorzichtige aanbeten zou je kunnen missen. Bij veel dressuur is het wel zaak dat de boel goed tegen de grond ligt maar daar zou ik in dat geval een backlead voor gebruiken.
Gebruikersavatar
Andre Jacobs
Berichten: 1974
Lid geworden op: 29-09-2003 02:00
Locatie: Finsterwolde

13-06-2012 11:23

'Als de situatie daarom vraagt' ?

Bij voorkeur vis ik met slappe lijnen en gebruik ik geen toplood. Als grotere afstand vis ik weer vaak niet met slappe lijnen en dús wel met toplood. Op sommige krappe plekjes gebruik ik ook toplood, voor de zekerheid :-)
Robbe Craeninckx
Berichten: 968
Lid geworden op: 09-06-2007 17:59
Locatie: Tielt-Winge ( België)

13-06-2012 12:16

Inderdaad Andre...
Het beste op het vlak van beetregistratie en aangenaam drillen blijft in mijn ogen een slappe lijn in combinatie met een flying backlead... (strakke lijn registreert natuurlijk nog beter, maar ik ga ervan uit dat je alles tegen de bodem wilt hebben)
Ik gebruik dan ook enkel toplood om de scheepvaart te omzeilen, en vaak zelfs twee toploden + een backlead dan ;)
Backlead, toplood in de vaargeul en toplood net achter het talud van de eigen kant, zo ben je zeker op de smallere kanalen, de boten zijn soms bijna zo breed als de vaart zelf :o
Christian Hummelink schreef:Ik wil ook een freezerbait-oma :o
Sjoerd Bonenkamp
Berichten: 1884
Lid geworden op: 22-09-2009 11:16

13-06-2012 12:54

Hugo,
Toplood KAN vaak helemaal niet. Soms is het echt uit den boze.
Snap ook niet dat er in de poll ingevuld is dat mensen het ALTIJD gebruiken.

Zoek eerst eens uit hoe de bodem eruit ziet tussen je hengeltop en je stek. Liggen daar scherpe voorwerpen als stenen en/of mossels?? Niet doen met je 30/100 lijntje. Het KAN wel, maar dan met 60/100 hoofdlijn of een hele dikke mono voorslag die je ook een stuk op je molen draait (shield of red ant en dan het complete rolletje op je spoel draaien). Zodanig dat je na een run nog steeds de voorslagknoop op je molen hebt. Dit soort situaties ben ik eigenlijk alleen nog maar op het kanaal tegengekomen. Iemand die ze daar WEL vangt gaf me deze tip. Uiteraard enkel gebruiken icm met een 100% veilig systeem en zorgen dat je bij iedere bliep reageert.

Heb ze ook gezien die over een plantenbed heen vissen en dan pal voor de hengeltop een toplood laten zakken. Dat kan in mijn ogen echt niet. Die vis haakt zich en zwemt zich ergens vast zonder dat men daar ook maar iets van merkt. Piepje misschien.
Gevolgen laten zich raden.

Ben er geen fan van, maar als de situatie het toelaat wil ik het weleens gebruiken.

Mvg,
Sjoerd
Hugo Lammers
Berichten: 499
Lid geworden op: 31-05-2012 16:05
Locatie: Onder de burg

13-06-2012 13:15

Bedankt voor de tips!!

Maar is het een gekke vraag als ik vraag: hoe werkt het vissen met slappe lijnen?

Je gooit in en dan iets de lijnen aantrekken maar zodat ze nog wel slap liggen? Vis altijd met backlead.. ideaal vind ik zelf.. toplood ben ik absoluut geen fan van maar soms ga ik bij ons in de beek met een vismaat en dan bestaat de kans dat er een vis , die gehaakt zit, door een andere lijn vist.. dat wil ik dan voorkomen..

Bedankt voor alle tips nogmaals !!
Johan C. : Als je achter het net vist, bestaat de kans dat je haak tijdens het inhalen vast komt te zitten in het net !
Gebruikersavatar
Andre Jacobs
Berichten: 1974
Lid geworden op: 29-09-2003 02:00
Locatie: Finsterwolde

13-06-2012 13:40

Slappe lijnen vis ik altijd met een of andere vorm van schuivend en voldoende zwaar lood. Na het ingooien houd ik de top onderwater en draai de lijn voorzichtig wat strakker, totdat de lijn helemaal is afgezonken en in een beetje fatsoenlijke rechte lijn van hengeltop naar lood ligt. Vervolgens geef ik weer iets lijn bij, zodat de lijn slap hangt en de lijn grotendeels over de bodem loopt. Tot slot hang ik mijn waker in de lijn. Het geeft niets als die helemaal op de grond hangt, want doordat je met schuivend lood vist, krijg je altijd oplopers, ook al zwemt de vis naar je toe. Ik gebruik overigens Stow bobbins, je kunt de lijn daar in klemmen zodat je waker nog wel enigszins hangt.
Gebruikersavatar
David van den Berg
Berichten: 858
Lid geworden op: 13-10-2010 17:56
Locatie: Wilnis

13-06-2012 13:54

Ik vis eigenlijk altijd met toplood.
vooral om de volgende punten:

-geen last van boten
-de vis merkt de lijnen bijna niet op
-geen last van eenden of meerkoeten etc. die door mijn lijn heen zwemmen
-geen gedoe bij het drillen (bijv. de vis zwemt door 1 van de andere lijnen
-geen last van wind of stroming ten opzichten van slappe lijnen
Je vangt geen reet als de vis niet eet!
Gebruikersavatar
paul vonk
Berichten: 196
Lid geworden op: 16-07-2007 00:17
Locatie: delft
Contacteer:

13-06-2012 15:17

David van den Berg schreef:Ik vis eigenlijk altijd met toplood.
vooral om de volgende punten:

-geen last van boten
-de vis merkt de lijnen bijna niet op
-geen last van eenden of meerkoeten etc. die door mijn lijn heen zwemmen
-geen gedoe bij het drillen (bijv. de vis zwemt door 1 van de andere lijnen
-geen last van wind of stroming ten opzichten van slappe lijnen



Geen gedoe bij drillen? Ik vind zo'n toplood wat loopt te bengelen tijdens een dril echt mega irritant!
Hugo Lammers
Berichten: 499
Lid geworden op: 31-05-2012 16:05
Locatie: Onder de burg

13-06-2012 15:20

Ik heb zelf toplood van Fox..

Als ik ze gebruik sla ik bij het aanslaan het toplood er af..

Vroeger gebruikte ik van die tairips of hoe schrijf je dat maar dan moest je elke keer op nieuw er op zetten.. foxjes zijn ideaal!
Johan C. : Als je achter het net vist, bestaat de kans dat je haak tijdens het inhalen vast komt te zitten in het net !
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

13-06-2012 15:22

Zeker niet altijd, wel als het nodig is. Wanneer is het nodig? Vooral op kanalen met scheepvaart. Op stilstaand water met grote diepteverschillen wil ik als ik als ik uitvaar ook nog wel eens een klein toploodje achter het taluud laten zakken om de laatste meters mooi weg te werken. Volledig slap vissen werkt in dat soort situaties vaak niet. Wanneer niet? Bij (veel) obstakels op de bodem tussen hengeltop en lood, bijvoorbeeld mosselen, wier, takken of andere troep. Daar wil je de lijn niet bovenop gaan drukken :wink: Daarnaast op stilstaand water met niet al te grote diepteverschillen en geen noemenswaardige obstakels halverwege ook liever niet, in die situatie liever gewoon de lijnen helemaal slap.
Bij drillen heb ik het trouwens liever niet aan de andere hengels hangen, je kan veel makkelijker zonder toplood de toppen iets omhoog zetten en er onderdoor drillen. Een vis die tussen toplood en lood door je andere lijn zwemt is grote ellende...
There aint no way but the hard way!

Spiegel gevangen op het Twentekanaal? Skp@ksnregiooost.nl
Andy Blom
Berichten: 160
Lid geworden op: 05-06-2011 16:34

13-06-2012 19:00

Watertje hier in de buurt ving je gewoon niets zonder toplood of dichtbij met slappe lijn. Dus de stekken verder uit de kant daar altijd met toplood gevist. Zonder geen run of enkele piepjes.
Gebruikersavatar
Hardy Schuilenburg
Berichten: 201
Lid geworden op: 25-10-2010 17:38
Locatie: Breda

13-06-2012 19:17

Gebruik eigenlijk nooit een slappe lijn maar ik die gevallen altijd toplood. Als je op grote afstand vis is een toplood meestal overbodig, tenzij je over de vaargeul vist, omdat het einde van je presentatie toch al op de grond ligt. Het is zeker zo dat een toploodje je registratie negatief beïnvloed maar op sommige wateren geen beet als je lijnen als snaren door het water staan.
Gebruikersavatar
David van den Berg
Berichten: 858
Lid geworden op: 13-10-2010 17:56
Locatie: Wilnis

13-06-2012 22:48

-geen gedoe bij het drillen (bijv. de vis zwemt door 1 van de andere lijnen


Geen gedoe bij drillen? Ik vind zo'n toplood wat loopt te bengelen tijdens een dril echt mega irritant!


Zie voorbeeld dat daarachter staat!
en idd dat fox toplood kan dit "probleem" verhelpen!
Je vangt geen reet als de vis niet eet!
Gebruikersavatar
paul vonk
Berichten: 196
Lid geworden op: 16-07-2007 00:17
Locatie: delft
Contacteer:

14-06-2012 10:24



Zie voorbeeld dat daarachter staat!
en idd dat fox toplood kan dit "probleem" verhelpen!


Er staat ook bij BIJV, het is dus niet het enigste probleem. Vandaar mijn reactie.

Verder kan het fox toplood inderdaad helpen maar wel in sommige gevallen.
Gebruikersavatar
R de Winter
Berichten: 3066
Lid geworden op: 15-07-2010 15:05
Locatie: JRC Extreme Brolly
Contacteer:

14-06-2012 11:07

Inderdaad ik gebruik het ook altijd..

En ik vis ook nooit aan de kant waar de lelies drijven of veel wier...

Ben er zeker een voorstander van en precies om de redenen die David van den Berg beschreef.
Maar ik gebruik het ook omdat er best veel mensen langs komen als je zit te vissen en ze vaak aan de lijn zien waar je ligt en ze hoeven mijn hotspots of plekken niet te weten ;)

Gr.
Oja joh!!!
Gebruikersavatar
Marco Boer
Berichten: 428
Lid geworden op: 20-02-2012 20:09

14-06-2012 11:29

Waar mogelijk vis ik ook met slappe lijnen, echter als er veel stroming is of er varen veel boten dan gebruik ik wel toplood. Ik gebruikte voorheen ook nagenoeg altijd toplood, maar dan meer omdat het regelmatig voor is gekomen dat er lijnen gekruist werden tijdens het drillen. Vaak kreeg ik echter maar enkele piepje op mijn hengels en heb ik besloten waar mogelijk geen toplood meer te gebruiken, maar alleen slappe lijnen.

Ik wil het de komende tijd ook met backlead gaan proberen op wateren waar ik met mijn technium lijn vis, dit ook omdat ik deze tip vanuit de hengelsportwinkel kreeg...

Als ik achter mijn huis vis, dan gebruik ik ook altijd toplood en wel om de volgende reden:

Ik vis dan vanaf mijn steiger en lig met mijn hengels dan ruim een meter boven het water. In verband met wind en
eventueel langs varende bootjes (dit gebeurd 's avonds maar zeer zelden) gebruik ik dan toplood.

Mijn vragen:

Kan ik op zo'n hoogte boven het water ook met slappe lijn vissen (de wind staat vaak recht over het water heen)?
Kan ik beter een backlead gebruiken als ik dan ga vissen? In principe ligt mijn toplood dan overigens maar een paar meter van mijn aas verwijderd en is in mijn ogen een veredeld backlead.
Ciao,

Marco

Werken is voor mensen die niet kunnen vissen...
Robbe Craeninckx
Berichten: 968
Lid geworden op: 09-06-2007 17:59
Locatie: Tielt-Winge ( België)

14-06-2012 12:18

Een goeie oplossing voor dat soort situaties is een of twee van die sliding backleads van korda te gebruiken...
Je zegt zelf dat er zelden of nooit boten passeren dan, dus je zal niet veel gewicht nodig hebben. Wat je dan kan doen, is 1 van de lichtere sliding backleads normaal gebruiken (dus op de hoofdlijn) en na het inwerpen, klik je de zwaarste versie van deze dingetjes (ik denk dat die een vijftal gram is) gewoon op de lijn, je gebruikt het dus als het ware als toplood.
Indien er geen scheepvaart is, maar wel toplood vereist is om de een of de andere reden, doe ik het altijd zo en werkt echt nog wel goed hoor. Wanneer je liever iets meer gewicht hebt, klik je er gewoon twee op je lijn, is nog altijd beter dan gewoon toplood ;)
Je beetregistratie is bijlange niet zo slecht als met gewoon toplood, en het drillt ook veel aangenamer ;)
Tenslotte kan een sliding backlead in principe niet vastraken tussen mossels of stenen, iets wat met gewoon toplood nog wel is wilt voorvallen. Op die manier heb ik veel mensen (die de prijs van een toplood te hoog vonden om te verspelen, en daardoor toplood gebruikten zonder zo een systeempje wat loslaat bij te veel druk) in een benarde situatie terecht zien komen, nog een voordeel dus...

Best een aanrader voor jou situatie denk ik zo ;)
Succes!
Christian Hummelink schreef:Ik wil ook een freezerbait-oma :o
Hugo Lammers
Berichten: 499
Lid geworden op: 31-05-2012 16:05
Locatie: Onder de burg

14-06-2012 13:10

Ik hoor iedereen over Backleads praten.

Misschien een hele domme vraag maar hoe werkt dat? ik heb zelf ook ooit backlead gewonnen maar dat is toch een verzwaarde lijn of hoe moet ik dat zien? Sorry ik heb hier 0 verstand van dus daarom deze (wellicht in sommige ogen) domme vragen..

Kan iemand mij dus vertellen hoe het werkt om met backlead te vissen en wat de functie is?

bedankt alvast
Johan C. : Als je achter het net vist, bestaat de kans dat je haak tijdens het inhalen vast komt te zitten in het net !
Gebruikersavatar
Christian Litjes
Berichten: 214
Lid geworden op: 10-03-2011 17:49

14-06-2012 13:26

Fling backlead is een schuivend loodje wat je op je lijn zet voor je tubing. Wanneer je ingooid schuift dit over de lijn naar achteren (richting je hengel) waardoor de eerste paar meter strak tegen de grond liggen.
Gebruikersavatar
Marco Boer
Berichten: 428
Lid geworden op: 20-02-2012 20:09

14-06-2012 13:45

Rob, ik gebruik dan wel het toplood van Fox dat aan een lijntje zit dus die laat los tijdens het drillen.

Maar ga zeker backleads aanschaffen na jouw informatie, thanks...
Ciao,

Marco

Werken is voor mensen die niet kunnen vissen...
Hugo Lammers
Berichten: 499
Lid geworden op: 31-05-2012 16:05
Locatie: Onder de burg

14-06-2012 14:05

Christian Litjes, bedankt voor je informatie!
Ik gebruik dat altijd al haha.

Vraag: wat is dan die dikke lijn die je los kunt kopen van een paar meter?
Johan C. : Als je achter het net vist, bestaat de kans dat je haak tijdens het inhalen vast komt te zitten in het net !
Gebruikersavatar
Marco Boer
Berichten: 428
Lid geworden op: 20-02-2012 20:09

14-06-2012 14:24

Hugo Lammers schreef:Christian Litjes, bedankt voor je informatie!
Ik gebruik dat altijd al haha.

Vraag: wat is dan die dikke lijn die je los kunt kopen van een paar meter?


Dikke lijn die je los kunt kopen?

Leadcore?
Free Fall leader?
Ciao,

Marco

Werken is voor mensen die niet kunnen vissen...
Hugo Lammers
Berichten: 499
Lid geworden op: 31-05-2012 16:05
Locatie: Onder de burg

14-06-2012 15:59

Leadcore ja !!

wat is de functie daarvan!?
Johan C. : Als je achter het net vist, bestaat de kans dat je haak tijdens het inhalen vast komt te zitten in het net !