baitrunners demonteren


Plaats reactie
Gebruikersavatar
dennis gerits
Berichten: 549
Lid geworden op: 07-12-2009 13:07
Locatie: Weert

11-04-2012 22:19

ik heb 3 stuks big baitrunners m (de blauwe)...die heb ik nieuw gekocht, en al 8-10 jaar in bezit

nou wil ik ze eens volledig gaan demonteren, en alles schoonmaken > opnieuw invetten en weer in elkaar zetten......maar dan bedoel ik ook echt ieder veertje/schroefje wat er aan/in zit

ik weet dat het niet de simpelste molens zijn qua binnenwerk....maar heb de nodige ervaring wat modelbouw betreft.. ik draai differentieels/schokbrekers/3.5cc motortjes tot de laatste schroef uit, en weer in elkaar....

weet iemand waar ergens een beschrijving staat online ??....niet om schoon te maken, maar hoe de molens n elkaar zitten (ieder onderdeel)... heb al wat gezoch op internet, maar kan niet veel vinden..en dat werkt toch iets makkelijker als ik wat documentatie voorhanden heb... soort werkplaatshandboek zeg maar ))....
Gebruikersavatar
weerensteyn harold
Berichten: 826
Lid geworden op: 01-02-2006 23:53
Locatie: venlo

12-04-2012 10:16

die zitten normaal toch in de doos als je ze nieuw koopt?
Gebruikersavatar
dennis gerits
Berichten: 549
Lid geworden op: 07-12-2009 13:07
Locatie: Weert

12-04-2012 20:14

weerensteyn harold schreef:die zitten normaal toch in de doos als je ze nieuw koopt?


heb nooit een doos gehad....waren showroom-modellen oid voor een mooi prijsje
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

12-04-2012 20:52

Gewoon 1 voor 1 uitelkaar halen. Heb je in ieder geval altijd 2 molens die als voorbeeld kunnen dienen
Fred Hazenbroek
Berichten: 1976
Lid geworden op: 04-12-2004 00:32
Locatie: z-h

12-04-2012 22:40

of eventueel een close-up foto,tje maken.
en onderdelen in volgorde neerleggen!
Ach man..Ga toch vissen !!
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

12-04-2012 22:56

Advies bij baitrunners is om het dus niet zelf te doen. Mechaniek van de dubbele slip is complex en de kans groot dat je hem niet meer goed werked in elkaar krijgt. Doe er mee wat je wilt. Maar kijk niet gek op als je met een doos onderdelen naar een Shimano service centre moet. Ikzelf heb molen reparatie gedaan voor een hengelsport importeur, maar waag me niet aan baitrunners.

Qua beschrijving moet je het doen met de onderdelen tekening. Die is wel te vinden. Zelfs op de Shimano site http://fish.shimano-eu.com/publish/cont ... atics.html

Maar wellicht is jouw type uit de handel en staat hij er niet bij. Dan even contact opnemen met Shimano.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
dennis gerits
Berichten: 549
Lid geworden op: 07-12-2009 13:07
Locatie: Weert

13-04-2012 22:25

Fred Hazenbroek schreef:of eventueel een close-up foto,tje maken.
en onderdelen in volgorde neerleggen!


ja foto's wou ik sowiewso al gaan maken
Gebruikersavatar
Hardy Schuilenburg
Berichten: 201
Lid geworden op: 25-10-2010 17:38
Locatie: Breda

14-04-2012 09:26

Ben het volledig met Kees eens geen klusje om zelf te doen voor een paar tientjes wordt het gedaan en heb je garantie op wat ze doen.
Heb je die schema's gezien, ik krijg al hoofdpijn als ik er naar kijk.
Gebruikersavatar
dennis gerits
Berichten: 549
Lid geworden op: 07-12-2009 13:07
Locatie: Weert

16-04-2012 01:19

Hardy Schuilenburg schreef:Ben het volledig met Kees eens geen klusje om zelf te doen voor een paar tientjes wordt het gedaan en heb je garantie op wat ze doen.
Heb je die schema's gezien, ik krijg al hoofdpijn als ik er naar kijk.


mijn andere hobby is modelbouw (1/8 offroad buggy's)..... dus om dan zoiets ''simpels'' als een baitrunner te gaan uitbesteden voor onderhoud zie ik niet echt zitten ))

heb wel eens ingewikkeldere schema's gezien zonder hoofdpijn te krijgen :)

....................

Maar ben ondertussen al wat uurtjes bezig geweest, en merk idd dat het vrij geavanceerde techniek is die erin zit... echt helemaal uit elkaar ga ik daarom ook maar niet doen. :oops:

volgens mij word/werd zo'n molen als dit volledig met de hand in elkaar gezet...zitten ook verschillende diktes/aantal shims overal tussen voor de juiste speling

Maar heb ze zover uit elkaar gekregen dat ik in ieder geval het hele binnenwerk/lagers ed. goed schoon kan maken....zitten wel enkele hele kleine veertjes in )

binnenwerk is nou weer helemaal als nieuw zo schoon....incl alle lagers...

daarna weer in elkaar gezet met flink wat (lithium)vet en kogellagervet... heb er nou weer eentje in elkaar staan, en die draait weer perfect...zit wel een lastig veertje/mechanisme in dat ervoor zorgt dat de baitrunner afslaat als je aan de hendel draait.... dat springt alle kanten op zodra je hem op de baitrunner zet met de zijkant eraf 8) ...was even lastig om die terug te krijgen...voordeel daarvan was wel dat ik dat gedeelte wel even goed schoon kon maken...daarna bij alle drie de molens maar hetzelfde gedaan

bij een hoorde ik de baitrunnerslip al 5 jaar niet meer tikken...heb ik ook maar gemaakt O)

morgen de andere 2 in elkaar zetten....dan zal ik ook nog wat foto's posten als ik tijd over heb )


denk wel dat ik er dan totaal zo'n 10 uur mee bezig ben geweest (en dan morgen nog paar uurjes om de overige 2 molens in elkaar te zetten)...wel erg mooie techniek die erin zit moet ik zeggen, en geen slijtagesporen aan het binnenwerk te zien na 8 jaar intensief vissen )
Gebruikersavatar
weerensteyn harold
Berichten: 826
Lid geworden op: 01-02-2006 23:53
Locatie: venlo

16-04-2012 10:40

knap gedaan van je :)
Gebruikersavatar
R de Winter
Berichten: 3066
Lid geworden op: 15-07-2010 15:05
Locatie: JRC Extreme Brolly
Contacteer:

16-04-2012 10:52

doe je goed, ik heb ooit eens een molen uit elkaar gehaald en zoals al hier werd verteld is deze terug gaan in een doos en heb het laten repareren.

kosten uit eindelijk meer dan de helft van de molen terwijl ik voor 3 tientjes klaar had kunnen zijn..

maar knap gedaan nu weet ik waar ik mijn molens heen kan sturen voor een onderhouds beurtje ;)
Oja joh!!!
Gebruikersavatar
dennis gerits
Berichten: 549
Lid geworden op: 07-12-2009 13:07
Locatie: Weert

16-04-2012 13:48

zo zag het eruit van binnen

Afbeelding

Afbeelding

en zo na het schoonmaken

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


alleen de spoelen/slipringen moet ik nog doen....daar had ik het juiste vet nog niet voor binnen
Gebruikersavatar
R de Winter
Berichten: 3066
Lid geworden op: 15-07-2010 15:05
Locatie: JRC Extreme Brolly
Contacteer:

16-04-2012 14:32

ow dat valt reuze mee, want als ik in mijn boekje kijk hoe dat er allemaal uit ziet nou sorry maar daar moet je toch echt even een week voor gaan zitten.
Oja joh!!!
Gebruikersavatar
dennis gerits
Berichten: 549
Lid geworden op: 07-12-2009 13:07
Locatie: Weert

16-04-2012 14:48

R de Winter schreef:ow dat valt reuze mee, want als ik in mijn boekje kijk hoe dat er allemaal uit ziet nou sorry maar daar moet je toch echt even een week voor gaan zitten.


klopt..alleen zitten er ook verschillende mechanismes in waar je speciaal gereedschap voor nodig hebt om terug te monteren.... het losmaken is het probleem niet )
Plaats reactie