Camera's


Plaats reactie
Gebruikersavatar
Gerrit Ritmeester
Berichten: 484
Lid geworden op: 27-12-2001 01:00
Locatie: Kamerik
Contacteer:

25-02-2002 16:16

he menno,

volgens mij kan je met een compact net zulke mooie fotos maken als met een reflex, het is echter de fotograaf die de kwaliteit bepaald, met een reflex heb je alleen wat meer mogelijkheden zoals handmatig instellen enzo,

ik koop binnenkort een digitale camera, het is wel wat duurder maar nog interessanter dan een reflex, neem het in overweging zou ik zeggen,

groete
matje
Henrie de Vogel
Berichten: 212
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Gouda

25-02-2002 21:04

Hoi Menno,

de camera die John beschrijft heb ik ook. Die doet `t goed. Meet de afstand automatisch via infrarood. Dat is ook `s avonds met flits makkelijk. Daarnaast is `t een spiegelreflex dus je kunt dat gene wat je scherp wilt zelf instellen. Zo kan je de vis scherp krijgen terwijl de omgeving minder scherp is, als je dat zou willen natuurlijk. Een compact heeft die instel mogelijkheden niet. e.e.a heeft alles te maken met de instelling van je diafragma. Wat te uitgebreid om hier uit te leggen. Als je uitgebreidere uitleg wilt moet je me maar mailen.

groeten,

Henrie
Jos van der Laan
Berichten: 5
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Bodegraven

25-02-2002 21:45

Menno,

Ik ga met Gerrit Ritmeester mee en overweeg het sterk om een difitale fotocamera aan te schaffen. De aanschaf is uiteraard duurder maar de digitale camera heeft ook een aantal voordelen:
1 Gelijk de "geschoten" foto bekijken, niet goed verwijderen en een nieuwe nemen.
2 Foto's direkt op de PC beschikbaar te krijgen makkelijk voor het uploaden op de website
3 Foto's makkelijk te branden op CD-rom, betere conservering van foto's.

Drie redenen genoeg, ik kan er waarschijnlijk meer verzinnen, die de overweging naar de digitale camera te nemen wat vereenvoudigen.

Ga eens naar een goede foto zaak en laat je voorlichten.

Succes,

Jos van der Laan.
Gebruikersavatar
Kees Vaags
Berichten: 934
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Aalten

25-02-2002 22:34

ik heb zelf een spiegelreflex gekocht, 1 van canon. hij bevalt me uitstekend, heb sindsdien nog geen mislukte foto's gemaakt, behalve dan met de zelfontspanner, als de vis net op het foute moment sparteld....maar die drukt mijn fotograaf toch niet af..
zelf fotografeer ik tegenwoordig alees met een zoomlens, deze stel ik meestal in tussen de 38 en de 50 mm, wat hele mooie plaatjes oplevert. beetje groothoek en niet overdreven. ik kan het je van harte aan raden. of je nu een 'normale' spiegelreflex koopt of een digitale camera (ik zou hier ook voor een speigelreflex gaan) moet je zelf weten...ik ben in ieder geval zeer tevreden met de mogelijkheden die ik heb op mijn camera, ben nog nix tekort gekomen onder het motto van "had ik maar een iets duurder type gekocht" ik heb eigenlijk mogelijkheden teveel, maar das beter als te weinig, nietwaar???
groetjes Da Fox
Hans van Moorsel
Berichten: 712
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Geldrop

26-02-2002 02:40

Menno,

als je hengels hebt van 500€ per stuk, ben je dan een beter visser en vang je dan meer?
Nee, natuurlijk niet. Wel is het zo dat je met uitgekiend materiaal meer plezier hebt van het vangen van een vis.
Zo is het ook in de fotografie. De man achter de kamera maakt echter de foto.
Bekende merken zoals Nikon, Cannon, Pentax, Minolta, Olympus zijn top merken en als je een van deze aanschaft zit je zonder meer goed. Ook de lenzen van deze merken zijn top en door deze samen te gebruiken zullen je foto's gegarandeerd beter worden betreffende contrast en scherpte want hier kan een compactkamera absoluut niet tegen op. Zoomlenzen zijn ietsje minder contrastrijk dan lenzen met een vast brandpunt maar voor jou fotografie is dat niet van belang. Het werken met groothoek lenzen moet je echt leren anders kom je voor verrassingen te staan vooral wat het eindresultaat betreft.
Als ik jou was kocht ik een zoomlens van het zelfde merk als de kamera van 35-80 mm. hiermee kun je al vele kanten op om je visfotoalbum te spekken maar ook je familie album. 35mm is geen overdreven grootte beeld hoek zodat misvorming van het hoofdonderwerp uitblijft toch kun je hier heel leuke effecten mee creëren.
Een zoomlens binnen het groothoek bereik raad ik je af omdat deze heel sterk afwijkingen vertonen vooral naar de hoeken toe.
De digikamera: Hierboven staan al enkele voordelen hiervan vermeld. Toch wil ik je wijzen op,voor mij althans, enkele belangrijke nadelen.
Om een beetje een gebruikswaardige digikamera te hebben moet die een resolutie hebben van minimaal 3000.000 pixels (picture element)= vrij vert. beeldpuntjes.
Ter vergelijking, een kleinbeeldfilm heeft een resolutie van ongeveer 6000.000 pixels. De kleinbeeldfilm heeft dus een veel scherper weergave vermogen want uit hoe meer puntjes een foto is opgebouwd hoe scherper het beeld.
Een ander nadeel is tijd. Een digikamera heeft tussen twee opnamen in toch wel een bedenktijd nodig van 10-15 sec. Dit lijkt niet veel maar als je een levendig onderwerp wilt fotograferen b.v. dieren of kinderen, kom je wel tijd te kort! Sommige spiegelreflexkamer's hebben het vermogen om maar liefst 8 beelden per sec. te maken.
Het derde nadeel vind ik zonder meer de prijs. Je zult voor een digikamera die de helft kan presteren van een spiegelreflex al heel veel dieper in de buidel moeten tasten.
Zelf heb ik 10 jaar half profesioneel gefotografeert en ben daardoor nogal critisch bertreffende het resultaat. Daarom voor mij voorlopig nog geen digikamera, alhoewel ze worden steeds beter en hopelijk ook goedkoper.
Ik heb weer even op mijn praatstoel gezeten maar hopelijk heb ik je iets meer duidelijkheid kunnen verschaffen.

Groet,

Hans
Gebruikersavatar
Gerrit Ritmeester
Berichten: 484
Lid geworden op: 27-12-2001 01:00
Locatie: Kamerik
Contacteer:

26-02-2002 21:22

hans,

15 sec. vind ik erg veel,
de camera die ik op het oog heb kan dat sneller, tussen de fotos 1,1 sec, actiefotos zijn ook mogelijk max 5 per sec!
tip: kijk even op http://www.kieskeurig.nl voor digitale en/of reflexcamera's

inderdaad moet je minimaal 3Mpixels hebben, maar voor 10*15cm fotos afprinten is 2,1Megapixel ook al genoeg,

hoe langer je wacht hoe goedkoper de digi's worden :smile:

succes
matje
Gebruikersavatar
Mark van Balveren
Berichten: 79
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: In the middle of Brabant

26-02-2002 21:22

Menno,

Puike bijdrage trouwens in je
'Seizoen van..'!

Over fotografie, tja ieder heeft zo zijn of haar eigen smaak. Ikzelf kan je een spiegelreflex aanraden, die overigens voor een goede prijs al te koop is. Een digitale camera zou ik je niet snel aanraden, zoals al meer mensen aanhalen heb je hiervoor een hele goede en dus vooral dure variant nodig.
Bovendien is vaak op het beeldscherm niet goed te zien hoe je plaat er uiteindelijk komt uit te zien. Ikzelf heb enige ervaring met een digi camera, maar zou hem zelf nooit kopen voor het vissen. Leuk als je met de computer bezig bent, maar binnen het karpervissen alleen aan te raden naast een gewone camera m.i. De kwaliteit laat vaak te wensen over, zeker als je de (digi)foto's na de tijd ook nog gaat printen. Verder is het afdrukken van foto's ook geen goedkoop geintje. Kleurpatronen en fotopapier slokken een hoop geld op wanneer je een fotoalbum wil maken aan het einde van je seizoen.

Wanneer je dus kiest voor een spiegelreflex zijn er een aantal goede merken in de handel. Hierboven werden ze al genoemd. Lees eens een fotoblad door in de bieb, daarin kun je vaak tests terugvinden. Mocht je dan een camera willen kopen, kijk dan zeker eens op de internetpagina's

http://www.internetfoto.de
of
http://www.fotoversand-brinker.de

Zelf heb ik nog geen speciaalzaak gevonden waar je zo goedkoop aankopen kunt doen. Mochten mensen zo'n pagina /c.q winkel in Nederland weten, dan houd ik me graag aanbevolen.

Groet, Mark
Gebruikersavatar
Gerrit Ritmeester
Berichten: 484
Lid geworden op: 27-12-2001 01:00
Locatie: Kamerik
Contacteer:

26-02-2002 21:30

mark,

zoals mijn bericht hierboven kan je op genoemde internetsite een prijsvergelijking doen voor elke camera,

pas op: dit zijn alleen internetwinkels, dus je krijgt je camera per rembours, je kan hem dus niet van tevoren bekijken,
maar als je al weet welke je wil hebben is dat geen probleem, je gaat anders gewoon eff bij de concurrent neuzen in de winkel :wink:

digitaal afdrukken hoeft niet duurder te zijn, als je bv bij kruidvat afdrukt betaal je per foto iets meer dan bij analoog, maar trek daar het fotorolletje vanaf, die kost ook al snel een eurotje of 3-4, uitgaande van rolletjes met 24 stuks draai je ongeveer quitte,

groete
matje
Gebruikersavatar
Mark van Balveren
Berichten: 79
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: In the middle of Brabant

26-02-2002 21:45

Gerrit,

Inderdaad een beetje loeren bij de verschillende concurenten kan geen kwaad. Soms is het prijsverschil belachelijk. Bij de fotograaf op de hoek kost een Minolta Dynax 5 een slordige 480 euro, terwijl je bij goed opletten diezelfde camera al koopt voor 332 euro! Tel uit je winst.

Let bij Internet aankopen wel even op de garantie en dan met name op de duur ervan. Soms is er namelijk ook prijsverschil tussen 2 of 3 jaar garantie. Denk hierbij wel even goed na :smile: Kan een hoop gevloek schelen wanneer je camera een keer de geest geeft.

Verder moet je de kosten van rembours vaak ook nog meerekenen in de prijs. Echter bij een verschil van 148 euro neem ik die ca. 20 euro graag voor lief..... :smile:

Groet, Mark
Raymond Hakkert
Berichten: 770
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Contacteer:

26-02-2002 23:04

Hoi Menno,

Manhro in Almere maakt ook hele mooie prijzen alleen altijd oppassen bij dat soort zaken mbt garantie enzo, de camera die Mark noemt is echt toppie, ik heb zelf een Dynax 600 classic SI die kun je ook nog helemaal handmatig instellen maar je kunt ook de keus maken om hem alleen maar volautomatisch te laten werken, dure jongen maar heb er absoluut geen spijt van, het enige nadeel bij mijn camera is dat ie zwaar is en dat is de minolta dynax 5 juist niet die is zeker mbt sjouwen van spullen beter voor de visserij, en hij is betaalbaar. Als je wat centen ervoor over hebt doe het dan ook meteen goed, net als met hengels. Nog wat let er altijd op wat voor lens je erbij neemt want niet alleen de camera bepaalt de kwaliteitvan de foto maar voor een groot deel je lens!!

su6 met zoeken, Ray
Gebruikersavatar
Hoedemakers Mark
Berichten: 1157
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Kinrooi - België
Contacteer:

27-02-2002 17:56

Ikzelf heb een Minolta. Vraag me niet welke want dat weet ik niet vanbuiten. Of het spiegelreflex is, weet ik ook niet. Wat is dat eigenlijk?

Interessant aan dit toestel is wel het Advanced Photo System. Ik kan foto's maken van het klassiek formaat, van een breder formaat en van een landschapsformaat.
Zeer interessant als je niet enkel karpers wil fotograferen maar ook natuurplaatjes wil schieten.

Mark

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Hoedemakers Mark op 2002-02-27 17:57 ]</font>
Willem Barnas

07-03-2002 08:22

Hallo,

Ik heb een tijdje geleden een Nikon F60 gekocht voor fl.550,- incl. 12 maanden garantie en tas, let wel deze camera was 2e hands!!! Ik heb hem via een hele goede bekende gekocht bij een winkel waar deze man al ruim 25-30 jaar kwam en de eigenaar goed kende, zo moet je het nou eigenlijk ook doen. Vraag een familielid of vriend (of andere goede bekende die bekend is in de wereld van de fotografie) je te adviseren en met je mee te gaan naar diverse winkels. Ga zoals Mark al zei meerdere zaken af en vergelijk de service en de prijs. Echt met dit soort camera's (Minolta dynax , Nikon F-serie en bijv de Canon eos 300 en de Pentax MZ-serie) Maak je duuzend keer mooiere platen als met een compactcamera. Je kunt er ALLES mee!! Vang ze!

Succes,
Willem Barnas
Martijn van Putten
Berichten: 16
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00

11-03-2002 11:18

Ik heb zelf een ook een spiegel reflex camera en ik ben er dik tevreden over.
De vis staat haarscherp op de foto (let op!
scherpstellen op de kop van de karper)
De camera die ik bezit is een Minolta
X500 Perfect dingetje!
Riz Feijt
Berichten: 101
Lid geworden op: 13-03-2002 01:00

14-03-2002 16:43

Ook ik ga mee met de gebruikers van een digitale camera!
Heb er zelf een van HP, Hewlett Packard!
Is ideaal je maakt een foto, bekijkt hem, is het niks knal je hem er af! De kwaliteit van de foto's zijn tegenwoordig vrij goed! Heb je de foto's gemaakt kun je zelfs met je compactflash card naar de Dixons e.d. gaan en deze laten ontwikkelen!

Dus echt handig zo'n ding.

Met vriendelijke groet

Riz Feijt
Plaats reactie