Ik ben een beetje aan het rondkijken voor nieuwe molens, mijn budget is max 99,- euro per molen. Nu heb ik een poosje terug de Shimano Navi XS-B in mijn handen gehad en ik was gelijk verliefd, echter!
Shimano heeft veel modellen die in mijn ogen sterk op elkaar lijken, bovengenoemde dus. Ik heb vanmiddag eens de Shimano catalogus doorgebladerd en ben tot de volgende modellen gekomen:
- Shimano Navi 8000 XTB
- Shimano Navi 8000 XSB
- Shimano Aerlex 7000 XTA Spod
- Shimano Aerlex 8000 XTA
Kan iemand mij misschien vertellen of hij ervaring heeft met één van deze modellen? De enige verschillen die ik namelijk heb kunnen vinden zijn:
- De shimano Aerlex serie is 25gram zwaarder dan de Navi Serie.
- De shimano Aerlex serie wordt NIET geleverd met een reserve spoel ( voor mij niet van belang).
- De shimano Aerlex serie is gemiddeld zo'n twee tientjes goedkoper.
- De Aerlex 7000 spod heeft een hogere inhaal ratio en 3 line-clips.
- De kleuren verschillen

Verder zijn ze qua specificaties ( op het gewicht na) nagenoeg identiek! Alleen het kleurtje is anders?!
Ik wil gewoon een degelijke shimano met een goede lijn capaciteit. ( Ja het wordt een shimano, geen daiwa, okuma etc.) Ik vind ze er alle 4 geweldig uit zien. Ik neig nu naar de goedkopere Aerlex XTA 8000. Die twee tientjes verschil lijkt mij namelijk in de extra spoel en de gewichtsbesparing te zitten.

Shimano Aerlex 8000 XTA

Shimano Navi 8000 XTB
Iemand die hier wat meer over kan vertellen?
Alvast bedankt.
Gr, Philip