Welke molen?


Plaats reactie
Gebruikersavatar
Martin vd Plas
Berichten: 48
Lid geworden op: 06-02-2012 14:47

09-02-2012 16:08

Beste medevissers,
Mijn molens zijn aan vervanging toe en ik vroeg mij af wie mij kan helpen. Er zijn nogal veel molens en ik kan nergens een goed overzicht vinden van alle molens. Ik heb nu spro super long cast molens. Ben zeer tevreden, maar ze beginnen nu echt op te raken. De beugels zijn krom (ben er niet zuinig mee om gegaan), verf laat los en ze draaien niet spoepel meer. Wat ik wel uitermaten vervelend vond was dat mijn lijn regelmatig onder mijn spoel terecht kwam! Dat moeten mijn nieuwe molens niet hebben, er moet dus zo'n bescherm ring op zitten. Ik wil graag weer molens met een flinke spoel zodat er heel wat lijn op kan. Hoge inhaal ratio is ook prettig (vis vaak ver van de kant). Het mag best wat kosten maar het moet niet te gek worden (daiwa infinity bijvoorbeeld). Iemand een suggestie?
Alvast bedankt!!
Bojan van der Linde
Berichten: 1060
Lid geworden op: 26-02-2003 01:00
Locatie: zuid-holland

09-02-2012 16:31

Shimano big baitrunner longcast, top molen en heeft zich allang bewezen.
Als je meer een daiwa fan ben en niet perse een baitrunner erop wil, is de windcast wel een mooi molentje.

Er is zoveel keus. Maar voor een goede molen tussen de 125-200 euro zou ik de shimano bigbaitrunner nemen.
Gebruikersavatar
tinodriessen84
Berichten: 727
Lid geworden op: 21-11-2011 18:49
Locatie: jrc contact 2 man bivvy

09-02-2012 16:42

Helemaal mee eens Bojan!

Ik heb ze zelf ook (oude model), en het zijn gewoon super molens! Een maat van mij heeft op carp zwolle die nieuwe gekocht en die zien er ook wel veelbelovend uit! Maar hij heeft ze nog niet gebruikt wegens bevroren plassen!

Mvg tino
Gebruikersavatar
Martin vd Plas
Berichten: 48
Lid geworden op: 06-02-2012 14:47

09-02-2012 18:13

De shimano big baitrunner XT-A LC is inderdaad mijn eerste keuze. Maar ik vroeg mij af of er misschien nog andere molens op de markt zijn die in de buurt komen.. Maar tot nog toe staat deze molen op nummer één!
Gebruikersavatar
Erwin Pietersen
Berichten: 244
Lid geworden op: 02-07-2008 23:08
Locatie: Groningen

09-02-2012 19:45

Ik vis met de Shimano longcast molens(oud model). Bevallen prima! Sommige mensen vinden deze molen wat zwaar, maar ik heb hier totaal geen last van. Tegenwoordig voordelig te krijgen via marktplaats. De nieuwe versie is ook niet erg duur en deze schijnt prima te zijn.

Verder heb ik tijden met de shimano 4500b gevist. Voor de meeste wateren in Nederland zijn deze molens prima. Ook deze molens zijn mij altijd bevallen. Zeer voordelig tegenwoordig.
't kin nait mizzen, dei veul drinkt mout ook veul pizzen.
Gebruikersavatar
Mike Chiron
Berichten: 101
Lid geworden op: 07-05-2010 10:44
Locatie: Nederland

11-02-2012 13:53

Ik vis met de Shimano longcast molens(oud model). Bevallen prima! Sommige mensen vinden deze molen wat zwaar, maar ik heb hier totaal geen last van.


Tjah... kwaliteit moet wat wegen hé ;)

Maar beide een goede vervanger voor je Spro! Oude BB heeft zich al bewezen en de nieuwe hoeft zich zelf niet te bewijzen, aangezien dezelfde kwaliteit in de nieuwe zit.
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

11-02-2012 16:06

Daiwa windcast z 5000LD. Lichter, kleiner, vergelijkbare lijncapaciteit en mooier. Al is dat laatste natuurlijk persoonlijk. Kwaliteit is van beiden prima, maar als ik moest kiezen hoefde ik er niet over na te denken. Mijn persoonlijke ervaringen zijn zowel qua kwaliteit als qua service bij daiwa beter dan bij shimano.
There aint no way but the hard way!

Spiegel gevangen op het Twentekanaal? Skp@ksnregiooost.nl
Gebruikersavatar
Erwin Krijgsman
Berichten: 575
Lid geworden op: 20-02-2008 23:24
Locatie: Capelle ad IJssel
Contacteer:

11-02-2012 17:26

Je kunt ook de medium Shimano LC doen. Een heerlijke molen en een stuk lichter dan de Big.

Mvg Erwin :wink:
http://markerworld.nl/ Your Carp Tackle Store
Gebruikersavatar
Martin vd Plas
Berichten: 48
Lid geworden op: 06-02-2012 14:47

13-02-2012 17:51

Ja ik vind die grote kanonnen wel gaaf. Dus worden dan wel L molens. En die Daiwa's, zit daar wel een vrijloop meganisme op? Dat is wel een must!!
Gebruikersavatar
wesly meijer
Berichten: 3
Lid geworden op: 29-03-2011 13:34
Locatie: losser

13-02-2012 18:06

shimano Baitrunner USA 12000D super molens heb ze zelf ook
Gebruikersavatar
Mike Chiron
Berichten: 101
Lid geworden op: 07-05-2010 10:44
Locatie: Nederland

13-02-2012 18:52

De meeste Daiwa's hebben geen traditionele baitrunner zoals wij hem kennen. Alleen front drag/quick drag.

Maar een Windcast Z met een BB vergelijken is beetje peren met appels vergelijken....

Ik gooi liever 10 x m'n BB op de grond dan 1 x de Windcast. Volgens mij kan ik die BB daarna nog 10 x laten vallen, maar die Windcast is hoogst wss bij 1 x pleuren al kapot/beschadigd.

Begrijp me niet verkeerd... ik weet dat er een Shimano/Daiwa affaire is onstaan, maar ik heb van beide merken molens.

Beide prachtige merken, maar het ene type is het andere niet.

Het is beter om te praten met je hengelsportzaak over kwaliteit of doel van je visserij. En niet te min... HOUD DAT DING EENS VAST! De meeste lezen een forum, bestellen de molen via internet en komen er dan achter dat het eigenlijk niks voor hun is.
Gebruikersavatar
Martin vd Plas
Berichten: 48
Lid geworden op: 06-02-2012 14:47

15-02-2012 14:03

Mike, ben het met je eens, je kunt ze eigenlijk niet vergelijken. Ben zelf grotere fan van Shimano dan van daiwa ook al heb ik ook van beide molens (al is daiwa voor het roofvissen). Ik heb zelf een tijd gewerkt in onze hengelsport zaak en op dit moment kunnen zij mij daar niets meer vertellen wat ik nog niet weet. Ik was alleen benieuwd naar andermans mening eigenlijk :) Maar ik ga voor de Shimano's. En nogmaals mee eens, niet zomaar een molen bestellen die je nooit vast hebt gehad. Weet nog goed dat SOUL met molens kwam (2 of 3 jaar terug alweer). Zagen er goed uit, maar op Zwolle even in mn handen gehad, even draaien aan de slinger, gelijk weer terug gelegd! Ze kunnen er nog zo mooi uitzien, maar t gaat om hoe het aan je hengel hangt en hoe die in je hand ligt...
sander van thiel
Berichten: 704
Lid geworden op: 20-01-2010 20:39
Locatie: Houten

19-02-2012 00:14

Fox Stratos FS 10000E

Is echt een hele fijne en goed betaalbare molen.Je krijgt er nog allemaal extra onderdelen bij extra spoel en zelfs 2 slingers,Speciale sleutel om je slinger in te kunnen klappen,En een hele fijne slip niet te vergeten,

Kies anders de duurdere en nog betere versie de FS12000E,Wat een prachtige molens zijn dat ook,

Gr Sander.
vissen 2014

schub 1
spiegel 1
brasem 6
zeelt 1
Gebruikersavatar
Andre Jacobs
Berichten: 1974
Lid geworden op: 29-09-2003 02:00
Locatie: Finsterwolde

19-02-2012 10:34

ik heb zelf daiwa windcasts, maar moet inderdaad beamen wat Mike zegt, ze 'voelen' wat kwetsbaarder dan shimano LC's. Volgens mij gaat het dan vooral om de lak e.d. De beugel is nl lekker dik en de as ook. Als je dat stuk krijgt ben je t materiaal misschien ook niet waard...Ik zou genoeg redenen op kunnen noemen om toch voor de windcasts te gaan, maar dat doe ik niet want volgens mij zijn de LC's gewoon meer je ding en ik denk dat je gewoon je gevoel moet volgen. Met al die molens in die prijscategorie is t ongetwijfeld goed karpers vangen :wink:
Plaats reactie