Wakers voor slappe lijnen


Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

07-12-2011 06:47

Bas

Ik zeik je niet af, ik probeer alleen duidelijk te maken dat het veiliger kan, en dat die knijploodjes niet verstandig is om te doen. Als je idd maar 4 meter uit de kant vist, kan je ze beter vervangen voor een flying backlead/slider die he met pva vastzet op je hoofdlijn. Als je mijn post hebt gelezen staat er ook dat je naar mijn opinie niet per se met een katrol systeem hoeft te vissen. Je geeft aan geen lojnbreuk gehad te hebben, maar stel dat op een druk eater iedereen slecchts 1x per 3 jaar lijnbreuk heeft, en er vissen 100personen per jaar. Dan zijn dat nog ruim 30vissen per jaar die rondzwemmen met een stuk lijn. Daarom kan je beter met een dikkere lijn vissen om het risico te beperken

Mvg martijn

Ps je hoeft echt niet te kotsen als iemand je opbouwende kritiek geeft
Klaas vd Herik
Berichten: 2844
Lid geworden op: 29-03-2011 19:22

07-12-2011 06:52

Bas,

Geeft niet hoor, ik heb ook zo gevist. Nog met 5 ook. Een bekend voorzitter ook, artikel staat nogwel op internet.

Tja stommiteit is niet strafbaar. De loodjes kunnen er voor zorgen, dat de vis het lood niet kwijt kan..

167459 discussie geleden is minstens 123456789 keer uitgelegd dat een vis 30/100e of 50/100 niet kapot trekt. Van daar dat sommigen de kriebels krijgen, gezien je reactie voel je zelf ook nattigheid.

De oplossing:

doodsimpele klei en daarvan bolletjes op je lijn .

En Lesley?

In je zenuwen van je eertste wijze opmerking dit jaar vergeet je nog een vraag te beantwoorden. Kut he? Suc6?
:lol:

En dan hoppa je lijn uit je clip..? Of zet je die zo vast dat het lood ala zwarte aap werkt en je loopt te klooien met runnende vis vs vaste lijnclip..
It's okay 2 pay
Klaas vd Herik
Berichten: 2844
Lid geworden op: 29-03-2011 19:22

07-12-2011 07:17

Waarom ik 99,99% mijn voerboot gebruik.

Vis vaak over dieper water aan de overkant op het ondiepe. Op kanalen laten velen in de midden een toplood zinken. Maak maar eens een tekening: hengeltop, toplood 4 meter, aas op taluud tussen 0,5 en 2 meter. De KK karpers zijn echt gedresseerd hoor, ze weten exact hoe over de snaarstrakke lijnen te springen.. Door stroming loopt de lijn NOOIT over de bodem naar het taluud.

Met mijn voerboot en diepte meter plaats ik 1, 2 of desnoods 5 toploodjes waar ze er toe doen.

Werkt btw in twente ook... :lol:
It's okay 2 pay
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

07-12-2011 07:28

klaas

gebruik je daarvoor de hook releasese op je voerboot om de loodjes zeg maar vast te houden? ik vraag me anders af houd je anders tot 5 toploodjes wil plaatsen met je voerboot
Klaas vd Herik
Berichten: 2844
Lid geworden op: 29-03-2011 19:22

07-12-2011 07:53

1 in de hook release dmv nylon lusje, 1 in de andere voerbak en 1 die ik tijdens het varen ahw door laat schuiven. dus die ik met het wegvaren al aan de lijn knoop ook met een lusje, meestal blijft deze achter de leader hangen, totdat ik slack geef. Ik kan u nog een loodje mee geven en als alles op zijn plaats ligt kan ik de laatste laten zakken..

Eerlijkheid gebied te zeggen, dat 3 stuks meestal voldoende zijn... oja en ook een platte merk ik op.

Over diep water kan ik ook alleen een 15 grammer mee geven en deze op half water laten zakken. Hier komt de weegschaal om de hoek kijken, zeker op 150 meter...
It's okay 2 pay
Klaas vd Herik
Berichten: 2844
Lid geworden op: 29-03-2011 19:22

07-12-2011 07:57

btw ik vis al jaren met die butt swingers. Eerlijk is eerlijk, zo but zijn ze niet. Ik overweek een setje hangers aan te schaffen. Die gast uit vianen heeft mooi spul, maar reageert zelden.
It's okay 2 pay
Gebruikersavatar
Lesley van Dinter
Berichten: 1642
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Twente

07-12-2011 08:34

Klaas vd Herik schreef:En Lesley?

In je zenuwen van je eertste wijze opmerking dit jaar vergeet je nog een vraag te beantwoorden. Kut he? Suc6?
:lol:



Ow Klaas, was ik vergeten een vraag van je te beantwoorden? Moet je me even helpen want ik heb geen idee wat je precies bedoelt, ik zal proberen de vraag alsnog voor je te beantwoorden.

Oja en in Twente hebben wij daar ook een geheimpje voor ipv al die toBloodjes, wij gaan gewoon aan de overkant zitten.., niet verder vertellen hè, ons geheimpje.

De groeten.
©
Gebruikersavatar
bart van bezouw
Berichten: 2161
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00
Locatie: groningen
Contacteer:

07-12-2011 09:00

Nico,

Volgende vraag dan. Wanneer wordt de vis voor het eerst gehaakt als je met een "free-run systeem" vist?

Bas,

1,5 of 10 meter maakt dan echt niet zo gek veel uit.
Je kan van me kotsen, of je kan er informatie uithalen die toch wel nuttig is. Ik denk namelijk dat er met de situatie waarin jij vist manieren zijn die even effectief zijn maar wel wat visvriendelijker.
Als je overigens mijn overige posts leest dan zie je dat ik geen zeiker ben, maar enkel graag de discussie aan ga omdat je alleen dan wellicht tot nieuwe inzichten komt.
Ow en helpen doe ik ook vaak zat, maar wel bij mensen die er echt voor open staan.

Maar om in te gaan op wat jij wil zien, mijn bevindingen:

Als ik in zo'n situatie vis als jij dan gebruik ik 45/00 fluorcarbon, een semi-vast wartelsysteem met een leadcore leader en een semi-soepele onderlijn. De hoofdlijn laat ik helemaal slap liggen zodat hij vanaf de hengeltop recht naar beneden loopt en ik gebruik een half zware waker die ik helemaal onderin hang.

Dan heb ik een vraag aan jou:
Hoeveel helpt het als ik zoiets neer zet zonder dat ik uitleg waarom ik deze set-up en benadering kies?

Groeten Bart
Klaas vd Herik
Berichten: 2844
Lid geworden op: 29-03-2011 19:22

07-12-2011 12:09

Wat bedoel je met:

Citaat:
En dan hoppa je lijn uit je clip..? Of zet je die zo vast dat het lood ala zwarte aap werkt en je loopt te klooien met runnende vis vs vaste lijnclip..


Overkant zitten...

slim hoor... werkt of kan alleen niet altijd en overal.

Gelukkig kan ik me aanpassen en doe dat ook.
It's okay 2 pay
Gebruikersavatar
Lesley van Dinter
Berichten: 1642
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Twente

07-12-2011 12:24

Nee niet overal, dat toplood ook niet overal, aanpassen dus ook hier.

Je geeft een omschrijving: Leuke is dat je op een swinger een loodje kan hangen van bijvoorbeeld een ons, maar die nog weing doet, pas bij een zakker klapt ook het lood naar beneden en hoppa... En die beeld ik me dan in. ik kom dan tot de conclusie dat het een hoop geklooi is, en dat zeg ik je. Wat begrijp jij hiervan niet..?

Het extra lood heb ik wel eens gezien om nog wat meer tegengewicht te geven bij bijv. extreme stroming of op zeer lange afstand om zo toch nog een zakker te kunnen registreren, jouw zogenaamde geheime beste idee van nederland is voor mij de zoveelste 'mooie' anakdote van je, meer niet..
©
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

07-12-2011 12:59

Heb in het verleden ook wel eens zaken als onzin afgedaan, toch wel eens spijt van geha. Klaas kauwt niet alles voor,waardoor niet alles gelijk duidelijk is, wil niet zeggen dat het onzin is
Klaas vd Herik
Berichten: 2844
Lid geworden op: 29-03-2011 19:22

07-12-2011 13:05

er ontgaat je veel Lesly.. humor heb je niet en ironie snap je niet. Ik zal in het vervolg me aanpassen aan een simpel nivo. nee toch maar niet
It's okay 2 pay
Klaas vd Herik
Berichten: 2844
Lid geworden op: 29-03-2011 19:22

07-12-2011 13:11

Afbeelding

Voor wie het boeit. Gewichtje helemaal naar links en je hebt een bijne gewichtloze waker toch? Hang een loodje van een gewenst gewicht dmv een conector aan het stangetje . plaats deze ook zover mogelijk naar links.

Zakt nu de waker glijdt het lood naar rechts en de waker zakt hard. Beetje spelen met het lood en je kan alle kanten op, zelfs met 1 type waker.

Niks geheim aan btw gewoon logisch nadenken, dat wel
It's okay 2 pay
bas van geffen
Berichten: 1152
Lid geworden op: 12-11-2009 02:11
Locatie: bronxtel

07-12-2011 14:57

ik voelde me aardig in de zeik gezet worden, als dit niet de bedoeling was dan heb ik het verkeerd begrepen..... my bad

bart van bezouw schreef:Als ik in zo'n situatie vis als jij dan gebruik ik 45/00 fluorcarbon, een semi-vast wartelsysteem met een leadcore leader en een semi-soepele onderlijn. De hoofdlijn laat ik helemaal slap liggen zodat hij vanaf de hengeltop recht naar beneden loopt en ik gebruik een half zware waker die ik helemaal onderin hang.

Dan heb ik een vraag aan jou:
Hoeveel helpt het als ik zoiets neer zet zonder dat ik uitleg waarom ik deze set-up en benadering kies?

Groeten Bart


dan ga ik zelf denken waarom je het zo doet, 45/00 sterk, zinkt goed, semi vast tegen kopschudden, leadcore voor extra zekerheid dat alles op de bodem ligt, half zware waker om goede regstratie te krijgen semi soepele onderlijn = voorkeur? correct me if im wrong

op zich een goede setup, maar voor mij te zwaar wat betreft 45/00 hoofdlijn en leadcore.

de grotere vissen komen er meestal uit op stijve onderlijnen, zoals stiff hinged fluo, of eentje van bv spro onderlijnmateriaal zoals de rigid (dan wel combirig met maar 1 cm coating eraf).

leadcore is te zichtbaar op de heldere dagen en levert minder vissen op. heb hier eerst ook mee gevist maar ben overgestapt op fluo leader omdat deze gewoon niet gezien wordt op de losse zandondergrond. de vissen woelen alles zover om, dat er nog geen takje of blaadje meer ligt, de leadcore steekt dan af met de ondergrond. de stek is afgelopen 2 jaar al een 15 tot 20 cm dieper geworden zo hard azen ze als ze vertrouwen hebben.

@ klaas: de loodjes zorgen ervoor dat hij het lood niet kwijt kan? ik vis met clips van fox, daar zit een palletje in waarmee je de wartel van de onderlijn/leader vast zet. dus kan het lood niet achter de kleine loodjes blijven hangen. ;)

@ martijn: ten eerste zijn er geen obstakels in het water, dus zal de vis zich nooit vastzwemmen, gaat de vis over het steile talud, doe ik een paar stapen naar voren (altijd laarzen aan) en dril ik hem zonder het talud te raken.

en dat kotsen ging over aannames zoals 10 meter voorslag...
Gebruikersavatar
Lesley van Dinter
Berichten: 1642
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Twente

07-12-2011 15:28

@Martijn, het was me allemaal allang duidelijk, lees eerst maar eens goed mijn post na direct na het geheimpje van Klaas, dat ik hem niet moet is allang geen publiek geheim meer.

@Klaas, ik zei gelijk al iets van zwarte aap maar dat is jouw dan waarschijnlijk ontschoten.. Maar om je uit je droom te helpen; Wanneer je een zakker krijgt komt de vis in alle waarschijnlijkheid naar je toe gezwommen, dat 'rukje' wat je geheime lood/weegschaal whatever veroorzaakt doet dan werkelijk niets, eerlijk zeggen.

Humor heb ik zat maar die deel ik niet met jou en jouw ironie..geef maar aan fikkie.
©
Gebruikersavatar
bart van bezouw
Berichten: 2161
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00
Locatie: groningen
Contacteer:

07-12-2011 15:37

Dag Bas,

Natuurlijk neem ik niemand in de zeik. Soms wel wat scherpe uitspraken maar altijd met een opbouwende ondertoon.
Waarom vind je 45/00 "te zwaar"? Een dikkere lijn is zwaarder en zal dus beter zinken.. voor mij dus ideaal! Ipv leadcore kun je idd ook een leader gebruiken.. Het mooiste vind ik om geheel geen leader te gebruiken en puur op de hoofdlijn te vissen maar dit is niet echt aan te raden ivm de kans op het eraf wippen van schubben tijdens de dril.
Je geeft al aan dat het een zandbodem is, maar is deze dan niet hard?
Aan de onderlijnen die goed werken te zien lijkt het alsof de vissen vrij statisch azen en weinig bewegen, klopt dat?

Semi-soepele onderlijn overigens idd een voorkeur omdat je daarmee in 90% van de gevallen goed af bent is mijn ervaring. Lengte etc etc varieer ik wel!

Groeten Bart
Gebruikersavatar
niek stroeve
Berichten: 55
Lid geworden op: 25-04-2010 19:47
Locatie: Twente

07-12-2011 16:20

@bas

Fluoleader op heldere dagen? Fluo reflecteert toch met de zon op heldere dagen?
correct me if im wrong


Groeten Niek
"The Difference in Carp is the way to success"
bas van geffen
Berichten: 1152
Lid geworden op: 12-11-2009 02:11
Locatie: bronxtel

07-12-2011 16:52

voorslag of leader tis maar hoe je beestje wil noemen, ik vond de korda leaders ideaal omdat ze bijna de goede kleur zijn. maar toch is het hem net niet. fluo zorgt er in ieder geval voor dat er geen kleurverschil gaat zijn.


45/00 heeft minder rek, en omdat er weinig lijn uitstaat bij de dril, pak ik liever wat dunnere lijn, dan heb je wat meer rek en kun je in combinatie van een goede hengel/lijn combinatie de hardere rukken van de vis goed opvangen en met kleinere haakjes vissen. ook vis ik zonder baitrunner om die klap tegen te gaan bij het aantikken van de hengel/molen.

de zandbodem is in principe hard, behalve de 2 vierkante meter waar mijn aas op terecht komt, gooi er een handje vismeel (kleine pallets) in wat zich mengt met het zand en ze graven de kuil volledig uit, dat stuk is dus "los" zand. groeit er wat wier of wordt de bodem donker en hard dan is het een kwestie van 1 dagje voeren....

ik wou dat ik een onderwatercamera had, dan zou je het prachtig kunnen zien. de vissen bewegen nauwlijks als ze met 5, 6 en soms wel meer zij aan zij in de kuil liggen. tegenwoordig zwemmen er ook een 6 tal spiegels maar van deze heb ik er pas 1 gevangen, terwijl ze vaak op de stek te zien zijn, samen met de 4 grote schubs.
de brasems die er zwemmen azen wel terwijl ze rondzwemmen maar die vang je bijna nooit vanwege de vele jaren dat er wedstrijden worden gehouden. er zit een groot bestand brasem op en ik vis vaak met mais, tot nu toe 2 brasems gevangen in 2 jaar tijd. grappig is dat ik dit jaar de eerste brasem op een gewone boilie ving en de andere op een snowman.... 1 in de kuil en 1 er net buiten.
zeelt vang ik er wel vaak, en vaak nog dezelfde ook (heeft maar een oog). dit jaar kwam er zelfs een kroes uit van ong 2.5 kilo... die is er bij de wedstrijden (en zo ver ik weet bij de andere) nog nooit gevangen.
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

07-12-2011 17:02

Bart

Wat is volgens jou het voordeel van een semi soepele onderlijn ten opzichte van een soepele onderlijn, los van het in de war werpen. Nadelen kan ik wel bedenken, ondanks eventuele verzwaringen kan het stijve gedeelte (van de onderlijn!) omhoog gaan staan. Een soepele onderlijn met 1 a 2 verzwaringen in de vorm van een paar wikkelingen looddraad of putty heeft dat niet. En tenzij je heel stug materiaal gebruik in combinatie met uitgebalanceerd aas drukt het stijve gedeelte het aas echt niet van het lood weg.

mvg martijn
Klaas vd Herik
Berichten: 2844
Lid geworden op: 29-03-2011 19:22

07-12-2011 17:16

Lesley,

Ik wens je een hele fijne tijd die je besteed naar je waker staren en te verzinnen wat er gebeurd.

Ik wil best heel eerlijk zijn maar dan met en tegen mensen waar ik respect voor heb.
Wanneer je een zakker krijgt komt de vis in alle waarschijnlijkheid naar je toe gezwommen, dat 'rukje' wat je geheime lood/weegschaal whatever veroorzaakt doet dan werkelijk niets, eerlijk zeggen.


Niks geheims aan, maar je hebt werkelijk geen idee he? Dat is dan toch echt jou makke. Omdat onwetendheid vragen oproept:

Hoe je ook lult een licht waker zal een zakker altijd moeilijke registreren. Met het extra gewicht wordt een losse piep een aantal piepen. Maar kijk maar als jij er gelukkig mee bent suc6
It's okay 2 pay
Klaas vd Herik
Berichten: 2844
Lid geworden op: 29-03-2011 19:22

07-12-2011 17:18

doe eens een foto van jou systeem Bas?
It's okay 2 pay
Gebruikersavatar
Patrick lamers
Berichten: 855
Lid geworden op: 02-01-2011 19:52
Locatie: Toldijk

07-12-2011 17:44

misschien nog makkelijker oplossing voor klaas systeem, koop namaak mk2 swingers.
Die zijn zo naar de malle moeren en schuift het gewicht ook zo naar beneden. :oops:
Ben het 100% met klaas eens, een te lichte waker trekt simpel weg niet hard genoeg om een goede indicatie te krijgen.
Boeruhhhhhhhhhhh
Gebruikersavatar
Lesley van Dinter
Berichten: 1642
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Twente

07-12-2011 18:05

Sorry klaas ik begreep je verkeerd, zo ben ik dan ook weer. Maar wees gerust, vast lood vis ik niet mee, succes met je loodfetish.
©
Klaas vd Herik
Berichten: 2844
Lid geworden op: 29-03-2011 19:22

07-12-2011 19:17

dat siert je dan, jammer dat je dat verbloemt door te trachten een sneer te geven. Moest ik dat verkeerd zien... sorry.

Als de schrijfwijze niet weet, moet je ff googlen

http://www.encyclo.nl/begrip/fetisjist

Hoewel is me lead om oud iron

En een opletter heeft gelezen dat ik ook niet met vast lood, vast welke minstens semi vast is. Van daar de lichtere wakers en soms het ontbreken ervan.

To adapt he...
It's okay 2 pay
Gebruikersavatar
Lesley van Dinter
Berichten: 1642
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Twente

07-12-2011 19:46

To adapt for sure.
©