Wakers voor slappe lijnen


Gebruikersavatar
Andre Jacobs
Berichten: 1974
Lid geworden op: 29-09-2003 02:00
Locatie: Finsterwolde

05-12-2011 19:46

nico offerman schreef:Persoonlijk geloof ik daar helemaal niets van.In mijn visie blijft je lijn gewoon ligt dwarrellen.
Het zal heus wel een aardig stukje op de bodem liggen,maar een klein beetje wind of een ligt stroompje(bijv bovenstroming van de wind) en je lijn wordt opgetild.
Dit schrikt de vis juist nog sneller af.


Naar mijn mening zal het nog altijd minder afschrikken dan een strakke lijn! De beschrijving van Leon icm slappe lijnen (maar volgens mij bedoeld hij dat ook?) lijkt mij t beste compromis.
bas van geffen
Berichten: 1152
Lid geworden op: 12-11-2009 02:11
Locatie: bronxtel

05-12-2011 20:19

bij zachte wind geen last van, kwestie van zware fluo hoofdlijn en top in het water 10 cm vanaf de kant. waait het wat harder dan wordt alles zo zwaar gezet dat het geen overbodige piepen oplevert, eerste 2 meter van fox loodjes op de lijn voorzien, bij echt harde wind gaat er een toploodje aan en een fox swinger omdat de hanger dan teveel beweegt.

niet alle situaties zijn hetzelfde natuurlijk en dan vraagt het om aanpassingen! mijn doel is in ieder geval om de lijn zoveel mogenlijk over de bodem te laten lopen als dat mogenlijk is en zo licht mogenlijk te vissen.

ik vis niet met semi-vast of schuiflood omdat ik er in combinatie met een hele stijve onderlijn geen vertrouwen in heb op deze zachte ondergrond.

misschien dat ik op een ander water straks andere gewoontes op nahoud, maar zolang ik de grotere vissen van deze put blijf vangen op deze manier, ga ik niet zoeken naar een andere manier.

in dit geval is het niet de aanhouder die wint maar de aanpasser.
Gebruikersavatar
bart van bezouw
Berichten: 2161
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00
Locatie: groningen
Contacteer:

05-12-2011 20:56

Maar Nico,

Ik vroeg daarop aan jou:
Weerstand bij het oppakken van het aas bij een vrijloopsysteem? Dus jouw waker beweegt al zodra de karper het aas aanzuigt?

Ben nog steeds benieuwd!

groeten Bart
Caroline de Mooij
Berichten: 477
Lid geworden op: 20-11-2006 21:06

06-12-2011 07:33

Bart ,

Mijn waker beweegt of gaat ook omhoog als die aangezogen word :P

Maar even zonder gekheid,er worden in dit toppic 2 verschillende onderwerpen besproken.

1) vissen met slappe lijnen,met wakers
2) en vissen met een bepaalt loodsysteem

Ik denk dat het vissen met lichte wakers een engelse modetrend is,even als de innoverende namen zoals bobbin,stobbin,robin..geef het het maar een engelse hype-naam!

En dan de hengeltjes zo strak tegen elkaar aan ,slingers inklappen bling bling optonnic en steuntjes oeeeeeeeeeeeeei wat geil op de foto!

Ik begrijp ook nog steeds niet waarom die wakertjes zo licht moeten zijn als er met slappe lijnen gevist word.

En met argumenten komen van dan voelt de vis me wakertje niet HAHAHA.....zodra een vis gehaakt is en het systeem werkt dan knalt die er als een raket vandoor lijkt me.

Ben ook zeer benieuwd nu aan het worden welke kant we opgaan nu..... :roll:

Met zwarezwingende groet 8) ,

Caroline
Klaas vd Herik
Berichten: 2844
Lid geworden op: 29-03-2011 19:22

06-12-2011 07:58

mijn waker moet in evenwicht zijn met mijn lijn. Hoe verder weg ik vis hoe zwaarder mijn waker. De waker moet net spanning op de lijn houden. Vis ik kort bij hoef ik geen waker, mag wel maar dan mag ie best boveninstaan.

Die mk 2 dingen met die schuifgewichten waren zo stom nog niet
It's okay 2 pay
Klaas vd Herik
Berichten: 2844
Lid geworden op: 29-03-2011 19:22

06-12-2011 08:00

caroline

1 is waardeloos zonder 2
It's okay 2 pay
paul te wierik
Berichten: 779
Lid geworden op: 19-06-2010 18:20

06-12-2011 08:18

Caroline,
Jouw waker beweegt nog als je haakaas opgezogen word door de vis? Knap....
Skp twentekanaal. Meld je vangsten terug!!
google en gij zult vinden....
Gebruikersavatar
Lesley van Dinter
Berichten: 1642
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Twente

06-12-2011 09:15

Hij had het over zijn eigen staafwaker haha. Inderdaad, hoe verder hoe zwaarder. Ik wil gewoon niet dat rondscharrelde vis schrikt van mijn strakke lijn, met een lichte waker pikt hij de lijn misschien per ongeluk wel op maar geeft dit veel minder weerstand icm de slappe lijn.

ps. Waarom zwaarder of lichter dan nodig?, pas je waker aan aan de situatie en niet 1 voor je gehele visserij.

Gr.
©
Gebruikersavatar
bart van bezouw
Berichten: 2161
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00
Locatie: groningen
Contacteer:

06-12-2011 09:53

Bas,

Het belangrijkste argument is dus het ontbreken van vertrouwen in semi-vastlood systemen? Je geeft aan de andere kant echter zelf al aan dat je met een vastlood systeem snel bij je hengel moet zijn omdat de vis anders de haak er alweer uit heeft geschud... Dat snap ik dan weer niet...

Klaas,

Met dat evenwicht ben ik het ook eens. Mijn vraag was ook bedoeld om mensen wat na te laten denken over situaties. Ik heb mensen zien vissen op 130m afstand met een zwaar zinkende fluorcarbon en een 3 grams waker... Tja...

Caroline Vos ;-)

Je moet eens ophouden met zuigen aan je waker hahahaha!

Klaas heeft trouwens wel een punt met zijn opnmerking dat loodsystemen nogal samengaan met wakers enzo.. 8)

Groeten Bart
paul te wierik
Berichten: 779
Lid geworden op: 19-06-2010 18:20

06-12-2011 10:44

Moet wel eerlijk zeggen dat deze discussie me ietts aan het denken gezet heeft. Op 130 meter met een lichte waker is zinloos ja.
Maar op korte afstand? Of ik gebruik mijn muddy waters hangers.(superlicht!) Of ik gebruik zware hangers die ik op de grond zet. Bij een zakker vallen ze om.
Vis zelf bijna altijd met vast inline lood. Toch eens vaker gaan experimenteren met semi-systemen...
Skp twentekanaal. Meld je vangsten terug!!
google en gij zult vinden....
Gebruikersavatar
Lesley van Dinter
Berichten: 1642
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Twente

06-12-2011 11:39

Voor de meeste wakers zijn extra weights verkrijgbaar of worden direct bijgeleverd. Zoals ik al zei, aanpassen aan de situatie (afstand, stroming, wind, systeem etc.) net zoals je met swingers ook gewend was. Ik vis het liefst zo secuur mogelijk, niet te licht maar ook niet te zwaar.

Gr.
©
Gebruikersavatar
Andre Jacobs
Berichten: 1974
Lid geworden op: 29-09-2003 02:00
Locatie: Finsterwolde

06-12-2011 13:18

Ik denk dat niemand graag (bewust) te licht of te zwaar vist ;-)
bas van geffen
Berichten: 1152
Lid geworden op: 12-11-2009 02:11
Locatie: bronxtel

06-12-2011 13:27

gezien ik met loodjes op de hoofdlijn vis en een kleine voorslag (knoop), het eerste loodje zit niet ver achter het safetyclp systeem en dan ga ik niet met semi vast lood vissen omdat het niet van de lijn af kan bij lijnbreuk. verantwoordelijk vissen!! ook inlinelood is uit den boze door deze setup en ook door de zachte ondergrond, daar zinkt het in weg en dan staat mijn onderlijn van de bodem af.

omdat ik mijn shrinktube op de haak in combinatie met licht loodje heb aangepast, is het ook niet zo dat bij 1 keer schudden de haak eruit is, maar de grotere vissen nemen hier vaak geen run, maar blijven op de stek liggen kopschudden omdat ze de haak willen lossen. het lichte lood zorg ervoor dat de kracht op de haak niet zo groot wordt dat de bek scheurt (wat natuurlijk sneller gebeurd met 120 gram).

het water is bij tijden zo helder dat ik vanachter een boom kijkend, de vissen zie azen. soms moet ik ze eerst wegjagen om mijn hengel in te kunnen leggen. ik heb wel eens aanbeten gezien, gevolgd door hevig kopschudden waarbij de haak gelost werd. als je dit 1 keer overkomt denk je, sja kan gebeuren maar na de 2e en 3e keer moet je toch gaan veranderen in mijn ogen.
daar ik met mijn zwaardere fox swingers aan de lijn geen piepje kreeg maar wel mijn top een keer zag schudden heb ik dit als eerste aangepast. de slappe lijn tussen topoog en lood vangt de beweging op van de vis, de zwaardere swinger/hanger is het eerste "vaste" punt en zorgt ervoor dat de lijn tussen molen en pieper minder bewegingskans heeft aangzien een zwaardere swinger/hanger altijd volledig beneden hangt, resultaat is een stille beetmelder!! oplossing = lichtere waker, nu beweegt de hele lijn van het lood tot de molen die dan het eerste "vaste" punt is. gevolg = actie op de beetmelder!!

trek je zwembroek aan en probeer het maar eens uit (in het voorjaar :lol: ), denk dat er weinig van jullie zijn die dit ooit geprobeerd hebben!!
beweeg je lood en kijk hoeveel reactie je krijgt op je lichte hanger vergeleken met een zware.

let wel ik heb het hier over vissen op een stilstaand water, en geen stroom of rivier!!
Gebruikersavatar
Lesley van Dinter
Berichten: 1642
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Twente

06-12-2011 13:53

Andre Jacobs schreef:Ik denk dat niemand graag (bewust) te licht of te zwaar vist ;-)


Je zou ze de kost moeten geven die 1 setje wakers hebben voor hun hele visserij..

Gr.
©
Klaas vd Herik
Berichten: 2844
Lid geworden op: 29-03-2011 19:22

06-12-2011 14:18

ik, maar ik kan niet vissen...


wel 3 gewichtjes en loodjes tot 300 gram om erbij te hangen. Leuke is dat je op een swinger een loodje kan hangen van bijvoorbeeld een ons, maar die nog weing doet, pas bij een zakker klapt ook het lood naar beneden en hoppa...
It's okay 2 pay
Klaas vd Herik
Berichten: 2844
Lid geworden op: 29-03-2011 19:22

06-12-2011 14:22

o ja en: geen wakers, alu folie, hengeltoppen.

Is niet flashy en levert de handel weinig op, maar werkt voldoende
It's okay 2 pay
Gebruikersavatar
bart van bezouw
Berichten: 2161
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00
Locatie: groningen
Contacteer:

06-12-2011 15:33

Bas,

Zinkende hoofdlijn, geen voorslag geen loodjes en een hit en run clipje..?
Een vis met een haak/onderlijn/loodclip en 10m voorslag met loodjes aan zijn muil vind ik nog steeds niet echt verantwoord maar allez het werplood is gelukkig wel weg :roll:

Groeten Bart
Gebruikersavatar
Lesley van Dinter
Berichten: 1642
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Twente

06-12-2011 16:09

Klaas vd Herik schreef:ik, maar ik kan niet vissen...


wel 3 gewichtjes en loodjes tot 300 gram om erbij te hangen. Leuke is dat je op een swinger een loodje kan hangen van bijvoorbeeld een ons, maar die nog weing doet, pas bij een zakker klapt ook het lood naar beneden en hoppa...


Dat zijn jouw woorden maar ik geloof je nu een keer. En dan hoppa je lijn uit je clip..? Of zet je die zo vast dat het lood ala zwarte aap werkt en je loopt te klooien met runnende vis vs vaste lijnclip.. :lol:
©
Klaas vd Herik
Berichten: 2844
Lid geworden op: 29-03-2011 19:22

06-12-2011 16:53

ik hou mijn geheim gewoon mijn geheim. Het werkt.. klaar...

Wat jij in je nerveusiteit allemaal met clips wil is me totaal onduidelijk
It's okay 2 pay
Gebruikersavatar
Lesley van Dinter
Berichten: 1642
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Twente

06-12-2011 17:54

Haha geheimpje jongen? Mooi man.!
©
Frank Meyer
Berichten: 358
Lid geworden op: 24-09-2009 23:23

06-12-2011 18:15

Heren,

Wie kan mij aangeven hoe zwaar mijn lood moet zijn, om op pak hem beet 70 m afstand waarbij de lijn diverse randen raakt, een goede registratie te krijgen.
De stek is 11m diep.

Ik vis met hit en run clips, die ik enig zins fixeer, en een flying backlead die niet te ver terug kan schuiven (pva op hengel lengte).

Welke waker/hanger registreert het snelst?
Springen doen ze trouwens achter de stek!

StraK,slap of iets ertussen in.

Mvg
Henk Kat;stel dat Joris stel..
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

06-12-2011 18:45

[quote="bas van geffen"]gezien ik met loodjes op de hoofdlijn vis en een kleine voorslag (knoop), het eerste loodje zit niet ver achter het safetyclp systeem en dan ga ik niet met semi vast lood vissen omdat het niet van de lijn af kan bij lijnbreuk. verantwoordelijk vissen!!

Zowiezo zou je je af moeten vragen of het verantwoord is om een loodsysteem te gebruiken waarbij de vis na lijnbreuk met een stuk hoofdlijn rondzwemt, terwijl je net zo gemakkelijk een syteem kan gebruiken waarbij de vis alleen nog een onderlijn in zijn muil rondzwemt. Op zich zou dat nog kunnen MITS je een dikke hoofdlijn gebruikt(40/00 of dikker) en er weinig obstakels zijn waarin een vis zich met een stuk lijn in vast kan zwemmen (bijv riet) Mijns inziens verneuk je je syteem helemaal door loodjes op je hoofdlijn de knijpen waardoor die na lijnbreuk over de bodem sleept, waardoor de kans op vastraken groter word.


mvg martijn
Gebruikersavatar
nico offerman
Berichten: 383
Lid geworden op: 03-05-2004 20:50
Locatie: Schiedam

06-12-2011 20:02

@ Bart,
Als ik met een free run systeem vis dan zie je vrijwel elke beweging die je haak maakt.
Let wel,dit is op de kortere afstanden.Op lange afstanden vis ik niet met een free run systeem.
Over het algemeen vis ik gewoon met een standaard vast lood systeem en voor mij werkt dat prima.
Ik vang mn visje gewoon.Zoals ik al zei ik geloof niet in het slappe lijnen vissen.Omdat ik denk
dat het puur om de laatste metertjes gaat en die verberg ik met een backlead en anders wel met leadcore oid.
groeten nico
bas van geffen
Berichten: 1152
Lid geworden op: 12-11-2009 02:11
Locatie: bronxtel

06-12-2011 23:13

mijn voorslag is niks meer als een verlengde leader van 1.5 meter, loodjes (2 stuks) zitten op deze voorslag en een beetje putty over de voorslagknoop.

jullie zijn er echt ervan overtuigd dat jullie alles het beste doen en weten... alleen maar zeiken over anderen.. dit is niet goed dat is niet goed...

10 meter voorslag?? hoe verzin je het.... zoveel lijn staat er nog niet eens uit, ik vis 4 meter uit de kant, dus dan zit de voorslag nog op de molen... €£<}[₩%£¤«!! ik kots op mensen zoals jullie!!
en lijnbreuk?? heb ik de laatste 2 jaar niet eens meegemaakt!! en dan vis ik met 31 hondertste fluocarbon...

als je terugleest zul je zien dat ik niemand afkraak, je kunt ook positieve kritiek geven. je eigen bevindingen posten in plaats van zomaar wat roepen bart!! iemand helpen in plaats van in de grond boren...

die nieuwe systemen zullen vast wel werken, maar ik heb liever direct contact met de vis zonder dat ik eerst het katrolsysteem dubbel binnen moeten draaien....

ik nodig jullie allemaal uit om eens een dagje met mij mee te gaan vissen!! praktijk zegt meer als theorie!! misschien dat we dan iets van mekaar kunnen leren!
bas van geffen
Berichten: 1152
Lid geworden op: 12-11-2009 02:11
Locatie: bronxtel

06-12-2011 23:17

en knijploodjes?? daar heeft fox tegenwoordig mooie loodjes voor uitgevonden die je met een rubbertje op je lijn zet... geen beschadigingen op je lijn en als ie ergens langs gaat of wier opvangt dan glijden ze er nog vrij gemakkelijk af!!