Wakers voor slappe lijnen


Patrick Eckhart
Berichten: 83
Lid geworden op: 11-08-2006 13:22
Locatie: Almere

03-12-2011 12:37

Gardner the Bug kun je mooi gebruiken voor slappe lijnen
Gebruikersavatar
Lesley van Dinter
Berichten: 1642
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Twente

03-12-2011 12:58

Nico het idee achter slappe lijnen is dat de lijn over de bodem valt en de karper hier dus niet tegen aan kan zwemmen, heeft verder niks met vast/semivast/vrij lood te maken.

Gr.
©
Gebruikersavatar
nico offerman
Berichten: 383
Lid geworden op: 03-05-2004 20:50
Locatie: Schiedam

03-12-2011 14:15

Volgens mij wordt hier toch duidelijk gesproken over weerstand bij het oppakken.
het plat op de bodem laten vallen kun je ook voor elkaar krijgen met leadcore.
Dus daar heb je die slappe lijnen niet voor nodig.en dan denk ik dat slappe lijnen juist blijven dwarrellen over de bodem
dus eerder afschrikken.

Maar even ontoppic. Ik heb een clipje van een solarwaker gepakt.daar zo;n hulsje van een breekstaafje opgelijmt
en daar dan een breekstaafje in gedaan.dan heb je er 's avonds ook nog wat aan :) met een touwtje en een haring in de grond geborgt.Weegt niets dat dingetje...
groeten nico
Gebruikersavatar
David van den Berg
Berichten: 858
Lid geworden op: 13-10-2010 17:56
Locatie: Wilnis

03-12-2011 19:03

Zelf ben ik het helemaal met Nico eens.
ik gebruik gewoon piet vogel free-fall in combinatie met een flying backlead en een normaal toploodje.
en mocht ik toch met slappe lijnen gaan vissen gebruik ik de fox core lite die weegt bijna niets.
Je vangt geen reet als de vis niet eet!
Gebruikersavatar
bart van bezouw
Berichten: 2161
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00
Locatie: groningen
Contacteer:

03-12-2011 19:50

Harnold,

Komt omdat de lijn door mijn lood loopt na een aanbeet en het zware lood op de grond blijft liggen.. de lijn vanaf lood naar hengel wordt dus altijd strakker getrokken wanneer een vis wegzwemt, onafhankelijk van de richting.

Klaas,

Zoals Daaf al plaatste komt een aanbeet met wakertje veel eerder door. En een nadeel zit er verder niet aan een hanger. Ook onder de top altijd een waker. Bij aan aanbeet stijgt eerst de waker, vervolgens loopt de lijn helemaal strak en dan pas gaat de slip lopen. Zonder waker krijg je dus pas indicatie als de lijn strak ligt, met waker zodra de vis beweegt.

Nico,

Slap of strak gaat er nu meer om dat een slappe lijn de vis minder verschrikt. Ow enne, als jij leadcore gebruikt en de lijn goed opspant dan kun je die leadcore makkelijk van de bodem af trekken hoor :)

De vraag van mij is echter nog steeds, waarom een lichte waker gebruiken bij slappe lijnen? Zijn er specifieke voordelen van een lichte waker ten opzichte van een iets zwaardere?

Groeten Bart
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

03-12-2011 19:55

Nou weet ik het helemaal niet meer, ga wel zonder lijn vissen. :wink:
Gebruikersavatar
nico offerman
Berichten: 383
Lid geworden op: 03-05-2004 20:50
Locatie: Schiedam

03-12-2011 20:49

maar waar zit dat verschrikken m in dan?
als de karper een strakke lijn treft op laten we zeggen 50mtr en je haak ligt op 100mtr.
denk je dan echt dat die karper daar op afschrikt en niet zal bijten?
het gaat puur om die laatste metertjes die je dus kan verbergen met leadcore.
Het vissen met slappe lijnen is bedoeld om de weerstand bij het oppakken van het aas te verlichten,waardoor de
karper weleens wat sneller zal toe happen.Daar om heb je dus een lichte waker nodig om dus nog minder weerstand te hebben,maar wel iets kan zien qua beweging.
Maar zoals ik al zei werkt dit dus niet met een vast lodd systeem,omdat voor je een registratie op je waker ziet,de vis al hangt.
Met een vrijloopsysteem daarentegen weer wel.
groeten nico
Gebruikersavatar
bart van bezouw
Berichten: 2161
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00
Locatie: groningen
Contacteer:

03-12-2011 21:54

Dag Nico,

Een ieder zijn eigen visie natuurlijk.
Persoonlijk voorkom ik liever dat de karpers al in "gevaren modus" zijn als ze in de buurt van mijn rigs komen.
Voor mij gaat het dus absoluut niet alleen om die laatste metertjes. Als je denkt dat dat als enige uitmaakt, dan doe je jezelf enorm tekort.
Weerstand bij het oppakken van het aas bij een vrijloopsysteem? Dus jouw waker beweegt al zodra de karper het aas aanzuigt? Toehappen zie ik persoonlijk overigens alleen tijdens het roofvissen, maar dat kan aan mij liggen.
Interesting...

Groeten Bart
jens breugelmans
Berichten: 615
Lid geworden op: 30-09-2009 16:33

03-12-2011 23:41

Ik dacht altijd dat slappe lijnen de karper niet doen verschrikken bij contact.
Een karper met een serieus trauma zal voorlopig echt niet meer azen na contact met je strakgespannen lijn.

Dat is weer mijn visie. En zo zijn er zovelen. :wink:
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

04-12-2011 08:00

Jens,

Deel je visie niet om de volgende rede. Pas nog bij een uitzetting van spiegelkarpers zat er een veel te klein spiegeltje bij. Die ik na dat hij uren in de verdrukking had gezeten tussen zijn soortgenoten in mijn vijver los liet. Binnen 5 minuten was hij alweer aan het eten, over stress gesproken onder karpers (en varkens).

Over slappen lijnen wil ik nog wel het volgende kwijt. Het principe van een vrijloopsysteem en een lange onderlijn ligt naar mijn mening aardig dicht bij elkaar.

Groet,
Peter

Ps,kom veel aannames tegen maar weinig wat met feiten materiaal onderbouwd is.
Klaas vd Herik
Berichten: 2844
Lid geworden op: 29-03-2011 19:22

04-12-2011 08:37

Peter,

Zolang ik voor vissen niet betaald wordt, vis ik op mijn manier. Die manier betekent dat ik zodanig vis, dat ik vertrouwen heb.

De enige manier om enigzins te kunne vergelijken is je zelf vergelijken met vangsten van anderen op jou water. Wel eerlijk zijn, een goede stek is voor iedereen een goede stek.

Ik wil wetenof ik meer vang, maar leuker vind ik het als ik vissen vang die een ander niet kent of waarvan men dacht dat het beest dood was oid.

Op langere afstanden vis ik zodanig met mijn waker, dat deze precies in balans blijft. Heel vaak loopt het wakertje eerst nog op zeg maar.

Uit eigen observatie: karpers schrokken niet van een lijn die mee veert . Zodra er een snakke lijn gerasakt werd ontstond paniek.

Ook leuk: Er is geen gevaarlijke situatie voor de karper, die op te heffen is door voeren. De beste rig is dus voeren...

en neit te weinig
It's okay 2 pay
Gebruikersavatar
Lesley van Dinter
Berichten: 1642
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Twente

04-12-2011 09:20

Als er 1 waker is die nooit meer aan mijn lijn komt is het wel de cheeky monkey, man wat zijn die dingen waardeloos. Heb nog nooit zo veel beten te laat opgemerkt als in de tijd dat ik ze ook (heel) even had.

Als je logisch nadenkt is het vanzelfsprekend dat een karper minder snel spooked van een slappe lijn (voelt als wier etc.) dan een onnatuurlijke strakke ontzichtbare (fluorcarbon) lijntje. Vind het daarom ook niet vervelend om weer met een 'zichtbare' lijn te gaan vissen maar dan wel slap hè..

Gr.
©
Gebruikersavatar
Lesley van Dinter
Berichten: 1642
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Twente

04-12-2011 09:24

pj otte schreef:Jens,

Deel je visie niet om de volgende rede. Pas nog bij een uitzetting van spiegelkarpers zat er een veel te klein spiegeltje bij. Die ik na dat hij uren in de verdrukking had gezeten tussen zijn soortgenoten in mijn vijver los liet. Binnen 5 minuten was hij alweer aan het eten, over stress gesproken onder karpers (en varkens).

Over slappen lijnen wil ik nog wel het volgende kwijt. Het principe van een vrijloopsysteem en een lange onderlijn ligt naar mijn mening aardig dicht bij elkaar.

Groet,
Peter

Ps,kom veel aannames tegen maar weinig wat met feiten materiaal onderbouwd is.


Deze visie deel ik ook niet, in de verdrukking zitten tussen soortgenoten is net even wat anders dan de negatieve ervaring van een haak in de onderlip tijdens het eten, de combinatie eten en negatief effect is hier waar het dan om gaat.

Vrijloopsyteem en lange onderlijn is ook weer totaal verschillend, bij een vrijloopsysteem is er nog enige vrijheid mits deze goed word gevist, bij een lange onderlijn kan deze vrijheid beperkter zijn als de onderlijn gestrekt ligt en de vis deze vanaf de minst gunstige aanzwemroute probeert op te nemen.

Gr.
©
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

04-12-2011 09:40

Zou gek zijn Klaas als me niet kan vinden in je reactie, heb er ook nog een. Type water waar je in vist maakt mede uit of je met slappe of (strakke) lijnen vis. Stromend water, op grote afstand, over basaltblokken heen, modder bodem zijn er zo een paar.

Op stromend water lijkt het me erg lastig om met slappe lijnen te vissen.

Vis je op grote afstand komt bij mij de vraag op in hoeverre je lijn nog strak staat. Weerstand die ik dan oproep wat ik niet wil als er zoveel lijn uitstaat.

Moet nog wel eens over stenen vissen die tot dertig meter uit de kant liggen.

Oja, we hebben alle twee nog de tijd meegemaakt dat je met een werphengel (kom dat woord niet meer tegen) altijd met een glijloodje en slappe lijnen viste, toch.

Groet,
Peter

Ps, het leuke van een discussie is regelmatig dat het meer vragen oproept dan antwoorden geeft. :wink:
Gebruikersavatar
Andre Jacobs
Berichten: 1974
Lid geworden op: 29-09-2003 02:00
Locatie: Finsterwolde

04-12-2011 14:15

Lesley, volgens mij doe je dan toch echt iets verkeerds met die cheeky monkey's. Die ervaringen heb ik niet. Ik heb ze vanochtend nog weer een kans gegeven. Ik denk dat voorlopig weer met de cheeky monkey's vis!

Ik gebruik ze overigens alleen graag icm slappe lijnen, waarbij de body dus altijd onderaan 'rust' en alleen omhoog moet komen. Niet als normale waker, waarbij je m ergens in het midden van het stangetje fixeert met een klein beetje spanning op de lijn zodat je ook zakkers kan en moet registreren (omdat je dus niet met een schuivende montage vist)
Gebruikersavatar
Harnold Kikkert
Berichten: 2174
Lid geworden op: 22-11-2004 21:18
Locatie: Hoogeveen

04-12-2011 21:20

paul te wierik schreef:Semi vastlood systeem.... :wink:


Jaja, en de vis kan dan niet op je aan zwemmen zodat je een zakker krijgt...semi vastlood betekent nog niet dat de lijn direct 'wegloopt' zodat je een run krijgt.
Gebruikersavatar
Lesley van Dinter
Berichten: 1642
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Twente

05-12-2011 08:42

Andre ik heb enkel slechte ervaring met de cheeky monkeys. Voor mijn visserij zijn ze ongeschikt. Ik heb meerdere maken gehad dat ik zag dat ik een vis gehaakt had (boeggolf op ondiep water) maar dat de CM totaal niet reageerde.. Als een gehaakte vis evenwijdig aan de oever mee zwemt dan wil ik ook een indicatie krijgen al is het maar 1 piep.

Je moet je voorstellen dat in jouw situatie de CM vroeg of laat toch wel omhoog komt maar zo wil ik niet vissen. Ik spreek je over een tijdje wel weer, dit geldt ook voor de stow gebruikers.

Gr.
©
Gebruikersavatar
bart van bezouw
Berichten: 2161
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00
Locatie: groningen
Contacteer:

05-12-2011 09:42

Harnold,

Goed en volledig lezen 8) Met semi-vast (zwaar) lood waarbij het lood snel los komt van de onderlijn en de hoofdlijn door het lood loopt maakt de vluchtrichting weinig uit. De waker zal toch om hoog komen!

Maar mijn vraag is nog niet beantwoord..

Waarom een lichte waker gebruiken bij slappe lijnen? Zijn er specifieke voordelen van een lichte waker ten opzichte van een iets zwaardere?

Groeten Bart
Gebruikersavatar
Andre Jacobs
Berichten: 1974
Lid geworden op: 29-09-2003 02:00
Locatie: Finsterwolde

05-12-2011 10:18

Lesley, ik gebruik de cm's al een jaar en heb die ervaringen niet. Misschien passen ze niet in jóuw visserij, maar hoe ziet die er dan uit met betrekking tot dit?

@Bart, is het een raadspelletje, waabrij jij op het einde het goede antwoord geeft? Oké ik doe mee: zoals ik eerder zei, zijn lichte wakers simpelweg gevoeliger en zullen (hoe minimaal ook) eerder beweging laten zien dan zware wakers? Maar nee noodzakelijk zal het op die manier zijn, elke vis die de waker in beweging brengt zal over het algemeen immers zijn gehaakt?
Gebruikersavatar
bart van bezouw
Berichten: 2161
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00
Locatie: groningen
Contacteer:

05-12-2011 10:31

Haha nee hoor André,

Ik vind het altijd erg leuk om na te denken over mijn visserij en dan vooral de "waarom" vraag.
Ook ik heb heel veel met lichte wakertjes gevist maar ben er steeds meer achter aan het komen dat het in veel gevallen niet ideaal is en ook eigenlijk niks toevoegt...

Groeten Bart
bas van geffen
Berichten: 1152
Lid geworden op: 12-11-2009 02:11
Locatie: bronxtel

05-12-2011 10:48

nico offerman schreef:wat is het nut van slappe lijnen met een vast lood systeem.


dat de lijn mooi over de bodem heen loopt? is in mijn setup in ieder geval het idee.

ik gebruik graag mijn stow's als ik dicht in de kant vis, als een vis op de plek met zijn kop licht te schudden ipv wegzwemt krijg ik in ieder geval een indicatie doordat hij op en neer gaat.

gebruik ik geen of een zware waker dan gaat alleen de lijn van top van de hengel tot aan de vis op en neer en krijg je geen indicatie van je pieper, totdat de lijn strak is gezwommen en de waker alsnog omhoog gaat. de meeste vissen hebben (op mijn water) dan het lood al gelost....
als ik 4 meter uit de kant vis staat er 5 of 6 meter lijn uit, dat wil dus zeggen dat de vis 1 of 2 meter moet zwemmen voor je pieper aangeeft dat je beet hebt.

zie ik dat mijn stow op en neer blijft gaan en krijg ik een paar piepjes weet ik genoeg, dan is het snel naar de hengel en aantikken voordat de vis het hele boeltje los schud (50 gram loodje in de clip). ik weet dat het met schuif/semi-vast lood-systeem ook kan maar daar ben ik geen fan van ivm zachte bodem en steil talud.
Gebruikersavatar
Andre Jacobs
Berichten: 1974
Lid geworden op: 29-09-2003 02:00
Locatie: Finsterwolde

05-12-2011 10:55

Uiteraard Bart, dat doe ik ook (of probeer ik tenminste ;-)...). Je kunt de vraag natuurlijk ook omdraaien, waarom zou je zware wakers willen gebruiken?
Gebruikersavatar
bart van bezouw
Berichten: 2161
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00
Locatie: groningen
Contacteer:

05-12-2011 11:21

Bas,

Waarom geen semi-vast lood systeem bij zachte bodem of een steil talud..?

André,

Zware waker:
- Minder valse piepen bij wind/wierplukjes in de lijnen
- Bij een lijnzwemmer zakt de waker weer keurig terug naar de originele stand waardoor het duidelijk is dat het een lijnzwemmer is. Een lichte waker wil nog wel eens bovenin blijven staan, zeker als je iets verder uit de kant vist, waardoor je het idee krijgt dat je beet hebt.
- Meer druk op de lijn waardoor de lijn onmogelijk over het rolletje van de pieper kan glijden zonder een piep te geven (bij een hele lichte waker wel eens gehad dat de waker langzaam omhoog ging en de pieper geen kik gaf omdat de lijn te weinig druk had om het magneetrolletje te laten ronddraaien)


Om maar wat te noemen 8)

Groeten Bart
Gebruikersavatar
nico offerman
Berichten: 383
Lid geworden op: 03-05-2004 20:50
Locatie: Schiedam

05-12-2011 18:00

bas van geffen schreef:
dat de lijn mooi over de bodem heen loopt? is in mijn setup in ieder geval het idee.
of een stromingkje

Persoonlijk geloof ik daar helemaal niets van.In mijn visie blijft je lijn gewoon ligt dwarrellen.
Het zal heus wel een aardig stukje op de bodem liggen,maar een klein beetje wind of een ligt stroompje(bijv bovenstroming van de wind) en je lijn wordt opgetild.
Dit schrikt de vis juist nog sneller af.
Daar komt bij dat je dus altijd moet opletten voor weersveranderingen ed.
Wat je dus met een voorslag en een flying backlead nooit zal hebben.

@ Bart

Je antwoord heb je al gehad betreft lichte waker.: Minder weerstand.
groeten nico
Gebruikersavatar
nico offerman
Berichten: 383
Lid geworden op: 03-05-2004 20:50
Locatie: Schiedam

05-12-2011 18:20

Dat zeg ik :D
groeten nico